Gå til innhold

Kan legen nekte å levere tilbake medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen har over en lengre periode «passet på» medisinene mine og levert de ut en uke om gangen ( forebygge overdose). Men jeg ønsker nå å ha kontroll over de selv og jeg er trygg på at det skal gå helt fint. MEN legen nekter meg å levere ut alt. Har han lov til det? Det er jo mine medisiner..! Plagsomt å gå innom legen hver uke for å få ut medisinene som helt fint kan stå hjemme.

Anonymkode: c7add...7d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at LEGEN skal få lov til å bestemme dette jeg...

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Teatrica skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at LEGEN skal få lov til å bestemme dette jeg...

Han kan da ikke nekte meg de..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han kan da ikke nekte meg de..

Han nekter deg dem jo ikke, han bare sørger for at du ikke har mange nok til å gjøre noe farlig. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Jo han kan nekte deg. Har vært i samme situasjonen selv. Å være sta og trasse kommer du ingen vei med. 
Du kan heller vise til at det har gått bra å fått utlevert en uke om gangen, så nå ønsker du å øke til 1,5 uke. Så etter en mnd på det kan du øke til to uker om gangen. 
God kommunikasjon og tillit er vesentlig i disse situasjonene. 

Anonymkode: aea17...8ac

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo han kan nekte deg. Har vært i samme situasjonen selv. Å være sta og trasse kommer du ingen vei med. 
Du kan heller vise til at det har gått bra å fått utlevert en uke om gangen, så nå ønsker du å øke til 1,5 uke. Så etter en mnd på det kan du øke til to uker om gangen. 
God kommunikasjon og tillit er vesentlig i disse situasjonene. 

Skjønner ikke hvorfor han kan nekte meg, hvilken lov sier noe om det? 

Skrevet

Pass deg, ellers kan det heller bli til at hjemmesykepleier leverer dem til deg én gang for dagen.

Anonymkode: dcda6...655

• Liker 24
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er vel legen som skriver ut reseptene ? De kan jo i utgangspunktet nekte deg medisinene i det heletatt. Hvis du har et rusproblem så er det vel bare bra at du har en såpass oppegående lege som tar tak i å hjelpe deg? Er mange som ender med overmedisinering her i landet… 

Anonymkode: 76742...992

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han kan nekte deg det siden det er fare for liv og helse hvis du har tilgang til medisinene. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det bunner I at legen plikter å ivareta ditt liv og helse. Å tilrettelegge for en mulig overdose er imot alle etiske retningslinjer leger må forholde seg til. 

Anonymkode: 2013c...e2d

• Liker 10
Skrevet

Ja, legen har ansvar for forsvarlig legemiddelforskriving, og dersom hen ikke er sikker på at det er forsvarlig at du får alt på en gang, har hen faktisk ikke lov å tilgjengeliggjøre dette for deg. Du kan bli alvorlig skadet/dø, og legen risikerer karrieren sin ved å kunne miste forskrivningsrett. Dersom dagens løsning ikke er forsvarlig vil du, som nevnt over, kunne oppleve at du får en dagsdose om dagen. Og er ikke dette forsvarlig heller, får du ikke resept i det hele tatt.

Anonymkode: c3b04...008

• Liker 9
Skrevet

Ja, skjønner alt de der. Men trenger den eksakte hjemmelen…

Skrevet

Jeg vet ikke om det finnes en eksakt hjemmel slik du spør om, men det legen kan gjøre hvis han ikke er enig er å skrive ut små pakninger og ikke reitrere, og dermed er du like langt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Les litt så finner du mange etiske regler og sikkert noen i retningslinjene for medikamenter. Ingen beskriver din problemstilling helt spesifikt men det betyr ikke at de ikke er gjeldende. 

Anonymkode: 2013c...e2d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du kan kanskje finne andre viktigere ting å bry deg om ? 

Anonymkode: e6637...202

• Nyttig 2
Skrevet

Veileder for utlevering av substitusjonslegemiddel i og utenfor LAR (legemiddelassistert rehabilitering)  er kanskje det du er ute etter?

Anonymkode: f0f97...16e

• Liker 3
Skrevet

Lovhjemmelen for dette er legens plikt til å gi forsvarlig helsehjelp: paragraf 4 i helsepersonelloven. Hvis legen vurderer at det er uforsvarlig at det gis ut legemidler for mer enn en uke av gangen, så kan legen bestemme det ja. 

Anonymkode: 23eb5...f38

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Du er ute etter helsepersonelloven paragraf 63:

§ 63.  Tap av retten til å rekvirere legemidler i gruppe A og B

Hvis legers eller tannlegers rekvirering av legemidler i gruppe A og B anses uforsvarlig, kan Statens helsetilsyn helt eller delvis kalle tilbake retten til å rekvirere slike legemidler for en bestemt tid eller for alltid. Det samme gjelder for annet helsepersonell som i forskrift fastsatt i medhold av § 11 er gitt begrenset rett til å rekvirere legemidler.

Rett til å rekvirere legemidler i gruppe A og B gitt på grunnlag av tilsvarende godkjenning i et annet land, kan kalles tilbake av Statens helsetilsyn dersom godkjenningen i det andre landet mister sin gyldighet.

Helsepersonell kan selv gi avkall på retten til å rekvirere legemidler som nevnt i første ledd ved skriftlig erklæring til statsforvalteren. Et avkall er bindende i den perioden det er gitt for.

Hvis vilkårene for tilbakekallet fortsatt er oppfylt ved utløpet av fristen etter første ledd, kan Statens helsetilsyn treffe nytt vedtak etter første ledd.

Når leger eller tannleger ikke selv har rett til å rekvirere legemidler i gruppe A og B, skal kommunelegen, avdelingsoverlegen eller fylkestannlegen rekvirere legemidler som er nødvendige i vedkommendes virksomhet. Disse kan også godta at et annet helsepersonell foretar rekvireringen.

Vedtak om tilbakekall av rett til rekvirering er enkeltvedtak etter forvaltningsloven.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er ute etter helsepersonelloven paragraf 63:

§ 63.  Tap av retten til å rekvirere legemidler i gruppe A og B

Hvis legers eller tannlegers rekvirering av legemidler i gruppe A og B anses uforsvarlig, kan Statens helsetilsyn helt eller delvis kalle tilbake retten til å rekvirere slike legemidler for en bestemt tid eller for alltid. Det samme gjelder for annet helsepersonell som i forskrift fastsatt i medhold av § 11 er gitt begrenset rett til å rekvirere legemidler.

Rett til å rekvirere legemidler i gruppe A og B gitt på grunnlag av tilsvarende godkjenning i et annet land, kan kalles tilbake av Statens helsetilsyn dersom godkjenningen i det andre landet mister sin gyldighet.

Helsepersonell kan selv gi avkall på retten til å rekvirere legemidler som nevnt i første ledd ved skriftlig erklæring til statsforvalteren. Et avkall er bindende i den perioden det er gitt for.

Hvis vilkårene for tilbakekallet fortsatt er oppfylt ved utløpet av fristen etter første ledd, kan Statens helsetilsyn treffe nytt vedtak etter første ledd.

Når leger eller tannleger ikke selv har rett til å rekvirere legemidler i gruppe A og B, skal kommunelegen, avdelingsoverlegen eller fylkestannlegen rekvirere legemidler som er nødvendige i vedkommendes virksomhet. Disse kan også godta at et annet helsepersonell foretar rekvireringen.

Vedtak om tilbakekall av rett til rekvirering er enkeltvedtak etter forvaltningsloven.

Dette har da ikke noe direkte med ts’ problemstilling å gjøre?

Anonymkode: dcda6...655

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Legen har over en lengre periode «passet på» medisinene mine og levert de ut en uke om gangen ( forebygge overdose). Men jeg ønsker nå å ha kontroll over de selv og jeg er trygg på at det skal gå helt fint. MEN legen nekter meg å levere ut alt. Har han lov til det? Det er jo mine medisiner..! Plagsomt å gå innom legen hver uke for å få ut medisinene som helt fint kan stå hjemme.

hvis en lege har gjort noe sånn, så er det sannsynligvis en veldig god grunn som ligger bak legens beslutning. 

Anonymkode: 2991a...2e6

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...