AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #1 Skrevet 25. oktober 2022 Hva med å ha litt mer respekt for arbeidstakers tid? Har vært på andregangsintervju for en uke siden. Fikk beskjed på fredag om at referansene skulle kontaktes den dagen, samt spørsmål angående forventninger om lønn. Ikke hørt noe mer siden. Er dette normalt oppførsel? Slitsomt når man som arbeidssøker skal forholde seg til sånne prosesser flere ganger før man lander en jobb 😮💨 Anonymkode: a48b3...72f 1
Jaytee Skrevet 25. oktober 2022 #2 Skrevet 25. oktober 2022 Disse prosessene tar som regel tid, så man må nesten bare ha is i magen. 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #3 Skrevet 25. oktober 2022 Det er helt forferdelig. Masse arbeid med søknader uten å få respons overhode, stadige standardsvar, negativt svar evigheter etter prosessen, innkalling til meningsløse intervjuer der de allerede har en kandidat, gjentatte intervjuer med samme spørsmål, og så videre og så videre. Jeg ble så utslitt av hele prosessen at jeg ble utbrent. Starter vel opp igjen etterhvert, men ikke før jeg har hatt en lengre pause. Anonymkode: e2979...459 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #4 Skrevet 25. oktober 2022 Det her er helt ok og innafor, for rekrutteringsprosesser tar tid. Jeg var tidligere i en prosess hvor alt så lovende ut og jeg var innstilt son kandidat nr 1 eller 2. Så ringte de referansene og brukte 30 min per referanse. Endte opp med å ikke få den jobben, men jeg ble veldig sur for en av referansene mine var admdirektør og hadde lite tid. Nå kan jeg ikke bruke han videre pga dem. Anonymkode: d57e4...7da
Taluno Skrevet 25. oktober 2022 #5 Skrevet 25. oktober 2022 Fikk de kontakt med referansene dine på fredag? Eller har de fått tak i dem nå? Hva sier referansene dine om hvilket inntrykk de fikk? Selv om de sier de skal kontakte referansene en spesifikk dag, så kan det være de ikke får tak i dem. Og selv etter å ha snakket med referanser så kan det ta tid med siste avgjørelsen. Ja, som arbeidsgiver bør man ha respekt for søkere sin tid, og søkere bør ha respekt for at rekrutteringen ikke alltid er gjort i løpet av kort tid. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #6 Skrevet 25. oktober 2022 Det er helt j#vlig, og det er mildt sagt. Nå har jeg jobb, men det er frykten for å søke noe annet på et annet tidspunkt. Hvordan kombinere dette med livet i hverdagen, selve jobben OG søke på ditten og datten. Man burde fått honorar for å dukke opp til intervju, hvis man faktisk er invitert til intervju. Men det er klart: Alle reglene er til fvckings arbeidsgiverens gunst. De som intervjuer deg får betalt uansett, mens din tid blir ikke satt pris på. Anonymkode: 5c3e1...6e3 1 1
Taluno Skrevet 26. oktober 2022 #7 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er helt j#vlig, og det er mildt sagt. Nå har jeg jobb, men det er frykten for å søke noe annet på et annet tidspunkt. Hvordan kombinere dette med livet i hverdagen, selve jobben OG søke på ditten og datten. Man burde fått honorar for å dukke opp til intervju, hvis man faktisk er invitert til intervju. Men det er klart: Alle reglene er til fvckings arbeidsgiverens gunst. De som intervjuer deg får betalt uansett, mens din tid blir ikke satt pris på. Anonymkode: 5c3e1...6e3 Mange som stille rpå intervjuer blir belønnet i ny jobb om de klarer selge inn seg selv... Men resultatet av utbetaling av honorar vil jo i stor grad kun føre til at det er langt færre som blir innkalt. Er man bittelitt dårlig på søknadskriving, så vil man garantert bli utelukket selv om arbeidsgiver kanskje finner en litt interessant, de vil jo ikke kaste bort både tid og mer penger på å gi noen en sjanse da. Det vil altså bli MYE mer krevende å skrive søknader, og stilles mye høyere krav til kvaliteten på søknader for å bli innkalt til intervju.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #8 Skrevet 26. oktober 2022 Sønnen min har søkt 6 jobber. Var i andregangsintervju på 4 av dem. Fikk heldigvis drømmejobben, men har ikke hørt fra 4 av de andre. Den siste klarte å gi han avslag 3 måneder senere (der kom han ikke engang til intervju). Mannen min ble headhuntet til sin nåværende jobb, så den ansettelsesprosessen burde gått på skinner. Likevel tok det 8 uker, og han måtte ta så mange personlighetstester at det var latterlig. Han var jo faktisk i jobb, og hadde ikke all verdens tid til å holde på med dette. Det er veldig dumt av arbeidsgivere å holde på sånn, for man risikerer å miste gode kandidater. Mannen min hadde i utgangspunktet lyst på jobben, men den sendrektige prosessen gjorde at han ble i tvil. Firmaet gir et dårlig inntrykk av seg selv, man lurer jo på om de er like sløve å jobbe for. For hans del ble han såpass negativ at arbeidsgiver måtte lokke med høyere lønn enn de først tenkte, for å få han. Anonymkode: ddd3e...e38 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #9 Skrevet 26. oktober 2022 9 minutter siden, Taluno said: Mange som stille rpå intervjuer blir belønnet i ny jobb om de klarer selge inn seg selv... Men resultatet av utbetaling av honorar vil jo i stor grad kun føre til at det er langt færre som blir innkalt. Er man bittelitt dårlig på søknadskriving, så vil man garantert bli utelukket selv om arbeidsgiver kanskje finner en litt interessant, de vil jo ikke kaste bort både tid og mer penger på å gi noen en sjanse da. Det vil altså bli MYE mer krevende å skrive søknader, og stilles mye høyere krav til kvaliteten på søknader for å bli innkalt til intervju. Ikke meg du siterer. Jeg skjønner at arbeidsgiverene ikke betaler jobbsøkerne. Det jeg derimot forventer er at arbeidsgiverne har forståelse for at jobbsøkerne faktisk normalt har en jobb og et liv og ikke ubegrenset med timer de ønsker å bruke på å få denne stillingen. I mitt hode burde man skrive allerede i invitasjonen til førstegangsintervjuet hvordan intervjuprosessen kommer til å være om den er noe mer enn standardprosessen med kanskje ett teams-intervju og ett fysisk intervju. Om arbeidsgiveren ønsker at jobbsøkeren skal gjøre en omfattende case i tiden mellom førstegangs og andregangsintervjuet bør det forklares allerede i mailen som innkaller til førstegangsintervjuet. Anonymkode: bc503...3e3 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #10 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hva med å ha litt mer respekt for arbeidstakers tid? Har vært på andregangsintervju for en uke siden. Fikk beskjed på fredag om at referansene skulle kontaktes den dagen, samt spørsmål angående forventninger om lønn. Ikke hørt noe mer siden. Er dette normalt oppførsel? Slitsomt når man som arbeidssøker skal forholde seg til sånne prosesser flere ganger før man lander en jobb 😮💨 Anonymkode: a48b3...72f Som arbeidstaker virker det som man må trygle og be om svar. En stund siden jeg var på intervju, men det var for en stilling som ikke var offentliggjort. Skulle høre fra de. Det fikk tre uker og jeg hørte ikke noe. Kontaktet de og tenkte jeg ikke hadde noe å tape, og fikk svar og hektisk bla bla bla, men at de kunne gi meg opplæring over en mnd etter. Så ble det stille igjen. WTF?!! Ikke noe info om jobben, stillingsprosent eller noe som helst. Enkelte altså! Anonymkode: 5d28e...dc7 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #11 Skrevet 26. oktober 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Sønnen min har søkt 6 jobber. Var i andregangsintervju på 4 av dem. Fikk heldigvis drømmejobben, men har ikke hørt fra 4 av de andre. Den siste klarte å gi han avslag 3 måneder senere (der kom han ikke engang til intervju). Mannen min ble headhuntet til sin nåværende jobb, så den ansettelsesprosessen burde gått på skinner. Likevel tok det 8 uker, og han måtte ta så mange personlighetstester at det var latterlig. Han var jo faktisk i jobb, og hadde ikke all verdens tid til å holde på med dette. Det er veldig dumt av arbeidsgivere å holde på sånn, for man risikerer å miste gode kandidater. Mannen min hadde i utgangspunktet lyst på jobben, men den sendrektige prosessen gjorde at han ble i tvil. Firmaet gir et dårlig inntrykk av seg selv, man lurer jo på om de er like sløve å jobbe for. For hans del ble han såpass negativ at arbeidsgiver måtte lokke med høyere lønn enn de først tenkte, for å få han. Anonymkode: ddd3e...e38 Ja, man mister kandidatene som har råd til å takke nei til jobben. Har forståelse for omfattende intervjuprosesser til toppjobber. Både fordi slike stillinger kan kreve mye, men også fordi folk er villig til å legge inn en del innsats om det er drømmejobben og man kanskje aldri får en lignende sjanse igjen. Vanskeligere å forstå at arbeidsgiverne tror at folk som allerede er i jobb er villige til å strekke seg ekstremt langt for en stilling det er dusiner av på finn til enhver tid. Anonymkode: bc503...3e3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #12 Skrevet 26. oktober 2022 Taluno skrev (16 timer siden): Hva sier referansene dine om hvilket inntrykk de fikk? Er det vanlig å ringe referansene sine og høre? Aldri gjort. Man har jo gjerne eg profesjonelt forhold til de. Anonymkode: 5d28e...dc7
Taluno Skrevet 26. oktober 2022 #13 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ikke meg du siterer. Jeg skjønner at arbeidsgiverene ikke betaler jobbsøkerne. Det jeg derimot forventer er at arbeidsgiverne har forståelse for at jobbsøkerne faktisk normalt har en jobb og et liv og ikke ubegrenset med timer de ønsker å bruke på å få denne stillingen. I mitt hode burde man skrive allerede i invitasjonen til førstegangsintervjuet hvordan intervjuprosessen kommer til å være om den er noe mer enn standardprosessen med kanskje ett teams-intervju og ett fysisk intervju. Om arbeidsgiveren ønsker at jobbsøkeren skal gjøre en omfattende case i tiden mellom førstegangs og andregangsintervjuet bør det forklares allerede i mailen som innkaller til førstegangsintervjuet. Anonymkode: bc503...3e3 Jeg har aldri vært på intervju hvor det har vært forberedelser eller caser, og vi har heller ikke slike intervjuer her. Jeg har alltid fått nødvendig informasjon før ett intervju. Men jeg svarer uansett på noen som sier det burde være honorar for å stille opp på intervju, så hvordan eventuelt intervju med caser foregår er både utenfor min kunnskap, og utenfor det jeg svarer på. AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Er det vanlig å ringe referansene sine og høre? Aldri gjort. Man har jo gjerne eg profesjonelt forhold til de. Anonymkode: 5d28e...dc7 Mine referanser har kontaktet meg for å si at de er blitt oppringt og hva som eventuelt har blitt snakket om. Jeg har alltid vært i kontakt med referansene mine både før jeg oppgir dem som referanser, og i etterkant. Eller, ikke alltid da, gjorde ikke det i tenårene og tidlig 20årene når jeg søkte deltidsjobber og vikariater. Og ja, man har ett profesjonelt forhold til dem, og jeg synes det er uproft å ikke ha kommunikasjon med referansene mine.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #14 Skrevet 26. oktober 2022 Husker i intervjuet til den forrige jobben min, så hadde jeg vært på 3 intervjuer hos dem. Plutselig får jeg vite at de ønsker å sette opp 4. og 5. intervju. Svarte da at jeg allerede har vært her 3 ganger, og at det burde være nok for dem til å ta en avgjørelse. Kom ikke til å delta på noen flere intervjuer eller møter enn det. Fikk jobben, så det var vel nok med 3 intervjuer da. Anonymkode: b6c18...115
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå