Gå til innhold

Kan jeg starte å studere allerede etter jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har bestemt meg for å studere økonomi neste høst. Saken er at jeg dessverre ikke hadde bestemt meg før forrige opptak, derfor ville jeg ikke søke noe før jeg var helt sikker. Nå har jeg bestemt meg, og har landet på bachelor i økonomi. Har lest meg opp på at noen universitetet tilbyr enkeltemner både vår- og høstsemesterne. Saken er at ingen har publisert hvilke emner som åpner for dette riktig enda.

Jeg lurer derfor på om noen av dere her på Kvinneguiden vet om noen universiteter som pleier å tilby enkeltemner som inngår i økonomi bachelor? Dersom det gjør det ønsker jeg å stille som enkeltemnestudent neste semester. 

Anonymkode: 5a1d4...1c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan hvert fall gjøre det på BI, tror kanskje du kan starte opp bacheloren din etter jul også og fullføre på 3 år, men ikke helt sikker på det. Kanskje du evt. da bare må bygge opp bacheloren din med enkeltfag alle semestrene. Ta kontakt med de å hør, men det koster jo 210.000 for en bachelor der så ikke sikkert det er så aktuelt. Er selv på siste året på BI-nettstudier og er for det meste fornøyd med opplegget :) 

Anonymkode: acadc...355

Skrevet

Det kan være veldig lurt å få en head start som enkeltemnestudent allerede fra vårsemesteret av, så kan du starte som gradsstudent neste høst med fadderuke og baluba. De aller fleste universiteter tilbyr en slik løsning, og med økonomi er det gjerne lettere å få plass på typiske oppstartsemner/introkurs som tilbys til 1.årsstudenter på bachelor. Det er litt tidlig, men kanskje du kan begynne allerede nå å se på hvilke emner som tilbys på din aktuelle skole på vårsemesteret, så er du klar til å "shoppe" fag når det åpner i januar. Undersøk når fristen for å bli enkeltemnestudent utløper.

Anonymkode: 3c228...e18

• Liker 2
Skrevet

Ta kontakt med studieveileder for studiet ved det universitetet du ønsker å studere ved. H*n kan hjelpe deg.

Anonymkode: 0672f...cc6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan hvert fall gjøre det på BI, tror kanskje du kan starte opp bacheloren din etter jul også og fullføre på 3 år, men ikke helt sikker på det. Kanskje du evt. da bare må bygge opp bacheloren din med enkeltfag alle semestrene. Ta kontakt med de å hør, men det koster jo 210.000 for en bachelor der så ikke sikkert det er så aktuelt. Er selv på siste året på BI-nettstudier og er for det meste fornøyd med opplegget :) 

Takk for tips. Jeg skal undersøke dette nærmere. Har i utgangspunktet ikke tenkt å studere på BI, men å ta et semester kan jeg nok stå i økonomisk. Tilbyr de emnene fra første semester etter jul, eller innebærer det at man må ta fagene fra andre semester? Skal sende de en Mail for mer informasjon.😊

Skrevet

Sjekk om emnene du blir å ta neste vår går som enkeltemner.  Da kan du begynne med de og får begynt rett på graden din. 

De fleste økad emner på de fleste universiteter går som enkeltemner.  

Hvor skal du ta graden din? Jeg ville søkt der du skal ta graden. 

Anonymkode: 4ed03...800

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for tips. Jeg skal undersøke dette nærmere. Har i utgangspunktet ikke tenkt å studere på BI, men å ta et semester kan jeg nok stå i økonomisk. Tilbyr de emnene fra første semester etter jul, eller innebærer det at man må ta fagene fra andre semester? Skal sende de en Mail for mer informasjon.😊

De har mange av emnene begge semester, men ikke alle :) Konte eksamen i de aller fleste fag begge semester, med undervisning. Man får jo studielån for det det koster per semester om det er aktuelt :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husk at hvis du tar litt fag her og litt fag der så bør du sjekke at fagene kan godskrives på det studiestedet du har tenkt å ta graden din. Det enkleste er opplagt å forholde seg til ett sted.

Anonymkode: 3e17f...320

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De har mange av emnene begge semester, men ikke alle :) Konte eksamen i de aller fleste fag begge semester, med undervisning. Man får jo studielån for det det koster per semester om det er aktuelt :) 

Rart det der hvordan noen syns at det er verdt å betale skjorta og en halv arm for å ta en bachelor (øk.ad) som tilbys mer eller mindre gratis på så mange offentlige universiteter og høyskoler. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Rart det der hvordan noen syns at det er verdt å betale skjorta og en halv arm for å ta en bachelor (øk.ad) som tilbys mer eller mindre gratis på så mange offentlige universiteter og høyskoler. 

For min del er det rett og slett fordi jeg ikke har mulighet til å pendle/flytte nærme et universitet/høyskole. Og da jeg i starten jobbet fulltid ved siden av var det veldig greit med fleksibiliteten et nettstudie ga meg. 

De har også lavere snitt for å komme inn som kanskje også spiller inn en del for mange ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

For min del er det rett og slett fordi jeg ikke har mulighet til å pendle/flytte nærme et universitet/høyskole. Og da jeg i starten jobbet fulltid ved siden av var det veldig greit med fleksibiliteten et nettstudie ga meg. 

De har også lavere snitt for å komme inn som kanskje også spiller inn en del for mange ;) 

De har økad som nettstudier på offentlige universiteter også. Jeg går nettstudier i økonomi i Alta, bor i Oslo. 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De har økad som nettstudier på offentlige universiteter også. Jeg går nettstudier i økonomi i Alta, bor i Oslo. 😊

Kan godt være det, men fant ingenting på samordna opptak når jeg skulle søke meg inn på høyskole

Skrevet

Er det et universitet eller høgskole i nærheten av der du bor eller der du vil bo? Du kan sjekke om de tilbyr enkeltemner til våren med å spørre valgt skole. Jeg vet at uio og uib og det er nok mange flere skoler. 

Skoler som kan ha enkeltemner eller nettstudier er lokalt opptak ikke via samordna opptak. 

Anonymkode: 5cbbc...68c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...