Gjest Adobyen Skrevet 25. oktober 2022 #1 Skrevet 25. oktober 2022 Ja, nå kommer vel dette også. Butikkene har hatt en stor økning i salget av matvarer som FirstPrice, Prima og Extra det siste året pga inflasjonen. For mange er disse varene eneste alternativ om de skal få mat i hus. Jeg kjøper nesten bare disse varene og synes at de er helt greie produkter. Hva synes dere om forslaget? https://www.nettavisen.no/okonomi/strammer-inn-overfor-dagligvarebransjen-dette-blir-na-forbudt/s/5-95-722305
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #2 Skrevet 25. oktober 2022 Da er det bekreftet at politikerne våre hater alle som ikke er av samme ulla som dem. Klassesamfunnet kan ikke komme fort nok for disse klovnene Anonymkode: 421a4...ce0 1 6
Gjest Adobyen Skrevet 25. oktober 2022 #3 Skrevet 25. oktober 2022 Det er så falskt, later som at det er til forbrukerens beste, det står f.eks. Vi må for all del unngå at forbrukeren sitter igjen med dårligere utvalg og høyere priser enn nødvendig, sier Vestre. 🤮
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #4 Skrevet 25. oktober 2022 Dette er veldig bra!! Kjedene bruker EMV til å presse ut andre aktører fra butikkene, og tar på den måten større kontroll over markedet og hva vi kan kjøpe i butikken. Anonymkode: a1111...706 12 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #5 Skrevet 25. oktober 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er veldig bra!! Kjedene bruker EMV til å presse ut andre aktører fra butikkene, og tar på den måten større kontroll over markedet og hva vi kan kjøpe i butikken. Anonymkode: a1111...706 Sikkert bra for deg som har råd til å kjøpe Gilde indrefilet. Anonymkode: f9661...844 10 1 6
Gjest Adobyen Skrevet 25. oktober 2022 #6 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er veldig bra!! Kjedene bruker EMV til å presse ut andre aktører fra butikkene, og tar på den måten større kontroll over markedet og hva vi kan kjøpe i butikken. Anonymkode: a1111...706 Hvilke andre aktører vil komme inn tror du?
Gjest Adobyen Skrevet 25. oktober 2022 #7 Skrevet 25. oktober 2022 Jeg tviler litt på om det er lov å nekte EMV, vet ikke selvfølgelig, men vi har mye EU- regler. Danmark er jo EU-land, og der har de også mye egne merkevarer. Coop har egne alternativer i hvert fall.
Jaytee Skrevet 25. oktober 2022 #8 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dette er veldig bra!! Kjedene bruker EMV til å presse ut andre aktører fra butikkene, og tar på den måten større kontroll over markedet og hva vi kan kjøpe i butikken. Anonymkode: a1111...706 Har jobbet i butikk før, og butikkene ønsker helst ikke å selge deres egne merker, og har alltid disse «lavpris» alternativene mest bortgjemt i skapet, dette fordi det er minst fortjeneste på disse varene. 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #9 Skrevet 25. oktober 2022 Jaytee skrev (2 minutter siden): Har jobbet i butikk før, og butikkene ønsker helst ikke å selge deres egne merker, og har alltid disse «lavpris» alternativene mest bortgjemt i skapet, dette fordi det er minst fortjeneste på disse varene. De selger OFTE med tap også! Anonymkode: 1d01f...377 1
Turkis Sau Skrevet 25. oktober 2022 #10 Skrevet 25. oktober 2022 Adobyen skrev (41 minutter siden): Ja, nå kommer vel dette også. Butikkene har hatt en stor økning i salget av matvarer som FirstPrice, Prima og Extra det siste året pga inflasjonen. For mange er disse varene eneste alternativ om de skal få mat i hus. Jeg kjøper nesten bare disse varene og synes at de er helt greie produkter. Hva synes dere om forslaget? https://www.nettavisen.no/okonomi/strammer-inn-overfor-dagligvarebransjen-dette-blir-na-forbudt/s/5-95-722305 Det skjønte jeg lite av, all den tid de sier at disse forslagene skal bedre prisnivået for forbukerne? Det stod så vidt jeg kunne se heller ingen forståelig argumentasjon for hvorfor de vil forby butikkes egne lavpris-merker. Jeg er forvirret! 1 3
Entern Skrevet 25. oktober 2022 #11 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Da er det bekreftet at politikerne våre hater alle som ikke er av samme ulla som dem. Klassesamfunnet kan ikke komme fort nok for disse klovnene Anonymkode: 421a4...ce0 Jepp. De vil tilbake til 1899 eller der omkring. 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #12 Skrevet 25. oktober 2022 Om ikke utvalget i norske dagligvarebutikker har vært dårlig før, så skal det hvert fall bli det om kjedenes merker skal forsvinne fra hyllene. Da får vi dårligere utvalg og jevnt høy pris. Men om vareutvalget reduseres drastisk så kan de hvert fall redusere butikkenes størrelse og tjene på det. Anonymkode: 4d24e...b70 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #13 Skrevet 25. oktober 2022 Jeg er overbevist om at uten politikere ville vi alle sammen hatt det mye mye bedre enn vi har i dag. De tråkker i salaten hver eneste dag, og klarer ikke å stå stille et eneste sekund. Anonymkode: 6bf2b...902 5 3
Druid Skrevet 25. oktober 2022 #14 Skrevet 25. oktober 2022 Noen er nødt til å lese kildeartikkelen sin nøyere. Det har vært foreslått å forby EMV og derfor er det nevnt i artikkelen, men dette er av historiske årsaker for å forstå hva regjeringen foreslår. Det er ikke med her. Mye fordi det ville bety at man nektet kjeder som Aldi og Lidl til å etablere seg. Forslaget fra regjeringen har heller ingen poeng, men det er mer fordi det er mindre inngripende. Det er heller ingen forståelse for problemet, men det var det ikke i den originale undersøkelsen heller, så det er ikke nytt... 5 1
Turkis Sau Skrevet 25. oktober 2022 #15 Skrevet 25. oktober 2022 Druid skrev (1 minutt siden): Noen er nødt til å lese kildeartikkelen sin nøyere. Det har vært foreslått å forby EMV og derfor er det nevnt i artikkelen, men dette er av historiske årsaker for å forstå hva regjeringen foreslår. Det er ikke med her. Mye fordi det ville bety at man nektet kjeder som Aldi og Lidl til å etablere seg. Forslaget fra regjeringen har heller ingen poeng, men det er mer fordi det er mindre inngripende. Det er heller ingen forståelse for problemet, men det var det ikke i den originale undersøkelsen heller, så det er ikke nytt... Ah, takk for oppklaring.
Gjest Nimbus2000 Skrevet 25. oktober 2022 #16 Skrevet 25. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er veldig bra!! Kjedene bruker EMV til å presse ut andre aktører fra butikkene, og tar på den måten større kontroll over markedet og hva vi kan kjøpe i butikken. Anonymkode: a1111...706 Forslaget er en gavepakke til Orkla og de andre gigantene som vil tjene milliarder av kroner på å kunne øke prisene når de slipper konkurransen fra butikkenes egne merkevarer. Dette er et enormt usolidarisk forslag som går utover de som ikke har råd til å kjøpe de dyrere merkevarene. Statsråder og stortingsrepresentanter med milllionlønn kan kanskje ikke relatere til de som må handle First Price? I tillegg så ønsker Senterpartiet at Nortura og Tine skal kunne øke prisene enda mer. Senterpartiet ønsker at mat skal være så dyrt som mulig. Flott for bøndene, men katastrofalt for de med dårlig økonomi og som allerede i dag sliter med å betale regningene. Endret 25. oktober 2022 av Nimbus2000
Gjest Adobyen Skrevet 25. oktober 2022 #17 Skrevet 25. oktober 2022 Druid skrev (5 minutter siden): Noen er nødt til å lese kildeartikkelen sin nøyere. Det har vært foreslått å forby EMV og derfor er det nevnt i artikkelen, men dette er av historiske årsaker for å forstå hva regjeringen foreslår. Det er ikke med her. Mye fordi det ville bety at man nektet kjeder som Aldi og Lidl til å etablere seg. Forslaget fra regjeringen har heller ingen poeng, men det er mer fordi det er mindre inngripende. Det er heller ingen forståelse for problemet, men det var det ikke i den originale undersøkelsen heller, så det er ikke nytt... Jeg forstår ikke. Jo, jeg har sett skriverier om EMV før, men ikke noe konkret. Når det gjelder LIDL så fikk de ikke så mange kunder pga ukjente varer og at butikkene var plassert utenfor allfarvei, tror jeg.. selv handler jeg ofte både hos Lidl og Aldi når jeg er i Danmark. Men du vet og husker sikkert mye bedre enn meg. Hva vil skje med matvareutvalg og priser til oss forbrukere etter at EMV forsvinner?
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #18 Skrevet 25. oktober 2022 Jeg blir student fra august av, og den tilværelsen ser jeg ekstremt mørkt på hvis det blir realiteten… Anonymkode: 308de...f05 1
Gjest Nimbus2000 Skrevet 25. oktober 2022 #19 Skrevet 25. oktober 2022 (endret) Skal man hjelpe bøndene så må det gjøres på en måte som ikke går utover de fattigste i landet. Det tror jeg også bønden er enig i. Endret 25. oktober 2022 av Nimbus2000
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #20 Skrevet 25. oktober 2022 Adobyen skrev (1 time siden): Ja, nå kommer vel dette også. Butikkene har hatt en stor økning i salget av matvarer som FirstPrice, Prima og Extra det siste året pga inflasjonen. For mange er disse varene eneste alternativ om de skal få mat i hus. Jeg kjøper nesten bare disse varene og synes at de er helt greie produkter. Hva synes dere om forslaget? https://www.nettavisen.no/okonomi/strammer-inn-overfor-dagligvarebransjen-dette-blir-na-forbudt/s/5-95-722305 Støre påstår at han tenker på de som har lite men det kan han umulig gjøre. Økte matpriser, økte kommunale avgifter, flere kommuner dobler eiendomsskatten, støtten til enslige foreldre fjernes, helsestasjoner legges ned, skolebusstilbudet innskrenkes (passer jo finfint når regjeringen ikke vil at noen skal ha bil..) og skal man forsøke å spare til pensjon I fond (uføre får ikke tjenestepensjon fra arbeidsgiver og må forsøke å spare litt på egenhånd) så skal de jammen ha litt av dette også. Selv om pengene allerede er skattet av via inntektsskatten. Økte bensinpriser (staten kunne bidratt med mindre avgifter). Dårligste regjering noensinne. At de som tjener under 750 k får en tusenlapp i skattelette rekker til alle de nye skatter og avgifter. At barnebidraget Økte litt hjelpe ikke når de tok vekk støtten til enslige forsørgere. Anonymkode: 5c8a1...dd5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå