Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Mitt barn er nylig diagnostisert, innenfor autismespekteret. Hverdagen er svært utfordrende for oss nå, på de fleste fronter. På BUP er de så travle, og vi har nye saksbehandlere for hver gang, så den som lovte å informere oss om hjelpestønad var selvfølgelig borte den dagen vi hadde det siste møtet.

Jeg har forstått det slik at hjelpestønad er ment å dekke ekstra tidsbruk som man har på grunn av diagnosen. Og at man  bør sette opp et døgnhjul der det blir tydelig hvordan en dag med dette barnet arter seg.

Er det noen her inne som har erfaring med å søke hjelpestønad? Hvordan gjør man det? Når jeg går inn på NAV ser det ut som man kan søke gjennom et skjema, som man fyller inn direkte på nett. Det går ikke gjennom fastlege eller BUP? Skal det ikke legges ved noenting, bekreftelse på diagnose, eller noe? Ikke at vi har fått det, heller, bare muntlig. Da jeg spurte på siste møtet med BUPe om vi skulle få noe skriftlig, sa de at de ikke pleide å gi ut det. Vi får bare anta at NAV har tilgang til BUP sin konklusjon elektronisk?

Beklager hvis dette var dumme spørsmål :)

Anonymkode: c0577...060

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nav skal etterspørre informasjon fra bup selv :) av og til prøver de seg på at du skal innhente, men det blir feil. NAV skal sende forespørsel til aktuelle instanser etter at du har søkt:)

Anonymkode: 8023a...8d4

• Liker 1
Skrevet

Når jeg fylte ut så er det noen punkter i søknaden legen må signere og skrive at ting stemmer 

Anonymkode: da86d...278

Skrevet

Fyll ut søknaden og send den inn, du. Legg ved den dokumentasjonen du har for hånden. Dersom NAV ønsker mer informasjon fra deg, vil du få brev hvor det står nøyaktig hva de vil ha.

Anonymkode: 13bd1...a29

• Liker 1
Skrevet

Er litt i samme situasjon. 

Har og fått beskjed om å lage/ skrive døgnhjul. Noen som har noen eksempler på hvordan? 

Skal man skrive type. 

07.00-07.30; Står opp å passe på at ungdommen spiser frokost å lager niste.

07.30-07.32; passer på at ungdommen pusser tenna

08.00 ; Passer på at ungdommen husker ransel å kommer seg til bussen.

Inn i mellom her er jo det også mange momenter som må taes med som passende kledd.( ikke shorts i snøstorm ol)

Må passe på i forhold til andre familiemedlem osv, vanskelig å huske å skrive ned alle småting som er normalen for oss men ikke for en vanlig ungdom.

Er dette et døgnhjul om man skriver det sånn gjennom hele døgnet ?

Anonymkode: 2ce6d...5d9

Skrevet

Ta utg pkt i den verste dagen dere har. 
skriv fra morgen. Kl slett. Hvor mye tid du bruker og hva du gjør. 
ikke hold tilbake noe fordi det er for flaut eller ekkelt å skrive det. 
Er det noe ekstra på natt? skriv!! En får flere poeng når det er natte styr og du kan få høyere sats. 
skriv ut i papirform. Be legen signere der han skal signere, så er det bare å sende. 

Anonymkode: ede7c...9da

Skrevet

Kan man få BUP, barnevern eller andre instanser til å skrive under ? 

Anonymkode: 2ce6d...5d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...