Gå til innhold

NRK avlyser hijab-debatt på grunn av "negative tilbakemeldinger"

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette melder Fredrik Solvang på Instagram. Har de motatt trusler?

bilde.thumb.png.03e609bbbacf5dd3044c54f620012d29.png

Endret av nebbete fugl
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, ytringsfriheten lenge leve! 😥

• Liker 13
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Snuppe skrev (15 minutter siden):

Ja, ytringsfriheten lenge leve! 😥

Ikke sant.

Garantert trusler.

• Liker 5
Gjest vilkåret
Skrevet

Hvorfor endrer Iran-demonstrasjonene noe?

Er merkelig at de ikke grunngir dette, syntes jeg.

Skrevet

Syntes det var veldig dumt. Det er nettopp hijab og den undertrykkelsen kvinner opplever, som blir demonstrert mot. Lurer på hvem som har gitt «alle» de tilbakemeldingene. Sikkert Marian Hussein i SV 🙄

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
nebbete fugl skrev (21 minutter siden):

Dette melder Fredrik Solvang på Instagram. Har de motatt trusler?

bilde.thumb.png.03e609bbbacf5dd3044c54f620012d29.png

Det tenker jeg ikke på, men det kan var mulig, ja. 

• Liker 2
Skrevet

"Ikke relevant"???? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Synes det hadde vært fint om de debaterte om det jeg, det er jo et viktig tema. Skjønner ikke helt hvorfor de ikke går videre med det selv om de har fått mange "tilbakemeldinger". Hadde vært fint å få en fornuftig og bra diskusjon om dette. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Da håper jeg de kan ta debatten om hvorfor det ikke passer seg å ta denne debatten nå.

At Anniken Huitfeldt skulle være absolutt påkrevd for at denne debatten skulle kunne avholdes, det tror jeg er et søkt argument. De har tidligere gjennomført debatter der snart ingen av de innkalte har villet stille. Og at utenriksministeren er ute på reise burde ikke komme som noen overraskelse, og om det var tilfelle, så må de sparke de som gjør research. Men her tror jeg de prøver å tåkelegge hvorfor debatten ble avlyst, og min tiltro til den frie Norske pressen, fikk seg enda et skudd for baugen.

At debatten om hijab ikke er passende på grunn av situasjonen i Iran? Med den argumentasjonen så har de strengt tatt snudd alle vanlige argumenter på hodet. Hva blir det neste, vi kan ikke debattere våpenindustrien, siden det pågår en krig.

Selv kan jeg inrømme at jeg er skeptisk til hijab bruk, mest på grunn av at jeg stiller meg tvilende til at hijab bruk er helt frivillig, at det ikke er frivillig i Iran er fakta, men hvordan er det i Norge? Derfor skulle jeg gjerne ønsket en god debatt om dette på en seriøs og uavhengig kanal, slik at jeg kunne bli mer opplyst om temaet. Om min skepsis skulle være ubegrunnet, så forandrer jeg gjerne synspunkt basert på ny kunnskap.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Adobyen skrev (6 timer siden):

Kjetil Rolness er ikke akuratt en stemme man skal høre så mye på når det kommer til kvinneproblemer. 

Grunnen til at det blir feil å ta en åpen debatt om hijab nå er fordi en slik debatt hadde måttet gjøre plass til de kvinnelige muslimske stemmene som også forsvarer hijab og bærer hijab frivillig. I vesten bruker mange hijab helt frivillig og med stolthet på lik linje (eller dypere) med at kristne bærer smykke med kors eller en Black Sabbath fan bærer t-skjorte eller tatovering med bandlogo.  Sett i lys av opprøret i Iran nå så vil det være helt feil tidspunkt å avlede opprøret der med at "men noen bærer den frivillig så det så!". Det blir som disse "not ALL men" mannfolka som poppet opp under Metoo, menn som avleder debatt om kvinneundertrykking med at "fler menn tar selvmord og menn kan også undertrykkes og de som ropte white lives matters under BLM. Det betyr ikke at de ikke skal få ha en stemme eller at deres side av saken ikke skal bli hørt for det er like viktig det for å bli kvitt fordommene mot hijab men at det er en tid det rett og slett ikke passer akuratt nå. 

De fleste kvinnelige muslimer i Norge som bærer sin hijab frivillig og som er for fritt valg og mot fordommer har nok solidaritet og respekt for kvinnenes kamp i Iran til å ikke slå et slag for sitt eget personlige ståsted og forhold til hijab akuratt nå. 

Opprøret i Iran nå handler heller ikke bare om bruk av hijab. Det handler først og fremst om kampen for frihet, demokrati og frihet til å bestemme over eget liv og kampen mot generell undertrykking.  Iranere har kjempet mot makten i mange år fordi det ikke er demokrati og frihet der for hverken menn eller kvinner og det er viktig at ethvert folk som undertrykkes og kjemper for sin frihet møter støtte. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

For en berøringsangst, trusler eller ikke. Dette er den skattesubsidierte statskanalen som har et viktig og spesielt samfunnsansvar. Og dette er en viktig debatt som bør belyses fra flere sider gjentatte ganger. Spesielt i disse dager. NRK lot seg faktisk kneble, det er ganske skremmende.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Silkedyne skrev (48 minutter siden):

Kjetil Rolness er ikke akuratt en stemme man skal høre så mye på når det kommer til kvinneproblemer. 

Grunnen til at det blir feil å ta en åpen debatt om hijab nå er fordi en slik debatt hadde måttet gjøre plass til de kvinnelige muslimske stemmene som også forsvarer hijab og bærer hijab frivillig. I vesten bruker mange hijab helt frivillig og med stolthet på lik linje (eller dypere) med at kristne bærer smykke med kors eller en Black Sabbath fan bærer t-skjorte eller tatovering med bandlogo.  Sett i lys av opprøret i Iran nå så vil det være helt feil tidspunkt å avlede opprøret der med at "men noen bærer den frivillig så det så!". Det blir som disse "not ALL men" mannfolka som poppet opp under Metoo, menn som avleder debatt om kvinneundertrykking med at "fler menn tar selvmord og menn kan også undertrykkes og de som ropte white lives matters under BLM. Det betyr ikke at de ikke skal få ha en stemme eller at deres side av saken ikke skal bli hørt for det er like viktig det for å bli kvitt fordommene mot hijab men at det er en tid det rett og slett ikke passer akuratt nå. 

De fleste kvinnelige muslimer i Norge som bærer sin hijab frivillig og som er for fritt valg og mot fordommer har nok solidaritet og respekt for kvinnenes kamp i Iran til å ikke slå et slag for sitt eget personlige ståsted og forhold til hijab akuratt nå. 

Opprøret i Iran nå handler heller ikke bare om bruk av hijab. Det handler først og fremst om kampen for frihet, demokrati og frihet til å bestemme over eget liv og kampen mot generell undertrykking.  Iranere har kjempet mot makten i mange år fordi det ikke er demokrati og frihet der for hverken menn eller kvinner og det er viktig at ethvert folk som undertrykkes og kjemper for sin frihet møter støtte. 

Jeg er ikke enig med argumentet ditt, for jeg synes det er en farlig vei å gå når vi ikke skal ta debatten for det kan bli vanskelig å forsvare sitt synspunkt basert på en konflikt en annen plass. For du sier debatten blir vanskelig for de kvinnelige muslimske stemmene som også forsvarer hijab og bærer hijab frivillig. Vil tro at disse kvinnene som var tiltenkt i denne debatten er såpass drevne at de kan ta denne debatten uavhengig av hva som skjer i Iran. Samfunnet vil ikke gå fremover om vi ikke skal kunne debattere ting, som jeg sa ovenfor, jeg hadde håpet på at jeg kunne blitt mer opplyst rundt temaet.

Og sammenligningen med kors og Black Sabbath t-skjorte blir litt søkt, jeg har aldri hørt om noen som har blitt tvunget til hverken å bære kors eller Black Sabbath t-skjorte, men derimot har jeg hørt om de som har blitt tvunget til å ta av seg korset. Vil heller ikke tro at det er alle arbeidsgivere som ville akseptere Black Sabbath t-skorte på sine ansatte, mens kampen rundt hijab er at det skal kunne bæres overalt, for eksempel sammen med politiuniform.

Så tilbake til at det kan bli vanskelig for de kvinnelige stemmene som hevder sin rett til å frivillig bære hijab på grunn av situasjonen i Iran. Siden vi har valgt å sammenligne ting, så vil jeg sammenligne det med å ikke ta våpendabatten på grunn av en skoleskyting, for da kan det bli vansklig for dem som forsvarer retten til å bære våpen.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Synes dette er veldig rart. Solvang burde jo være klar over hvorfor temaet ble avlyst, merkelig at han har en annen forklaring en redaktøren… 

Det burde være mulig å diskutere kvinner i Iran sine utfordringer uten å minske friheten til norske kvinner som ønsker å bære hijab. Når han fremstår som så red for temaet tror jeg bare han forsterker fremmedfrykt og rasistiske krefter i samfunnet. 

• Liker 3
Skrevet

Blir sånt i ett demokratur 

• Liker 3
Skrevet
Silkedyne skrev (5 timer siden):

Hvorfor ikke det? Fordi han ikke vil diskriminere menn for å forfordele kvinner?

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
LeveMannen skrev (3 timer siden):

Hvorfor ikke det? Fordi han ikke vil diskriminere menn for å forfordele kvinner?

Beklager, men denne setningen har jeg litt problemer med å forstå meningen av.

• Liker 1
Skrevet

Trist utfall.  Debatten burde være kjørt.  Det er mer aktuelt en noen gang før. 

Igjen viser det hvordan det (politisk korrekte) er med på å pulverisere ytringsfriheten. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...