Gå til innhold

Telefonsvindel - har jeg gjort noe skikkelig dumt nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en telefon i går som jeg ikke tok fordi jeg var redd det var svindel. Så når jeg søkte opp nummeret kom det opp at det tilhørte kommunen jeg bor i. Det sto ikke noe navn på en person men bare navnet på kommunen. Som f.eks "Oslo kommune". Søk etter nummeret på google gir ingen resultater. Jeg turte ikke ringe tilbake siden jeg har hørt om de som blir svindlet på den måten at kontoen blir tappet når de ringer tilbake. Så jeg sendte en melding.  Var dette veldig dumt av meg? Kan jeg ha blitt svindlet nå eller går det sannsynligvis greit?

Anonymkode: 14421...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du tar opp telefonen din og ringer (eller sender SMS) til et nummer som du selv har sjekket at er registrert på kommunen så er det eneste som vil skje at du får snakke med noen i kommunen.

Det du tenker på gjelder utenlandske nummer.

Anonymkode: 0ee51...5df

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er vel ikke mulig å sende tekstmeldinger til noen, hvis dem fremdeles bruker fasttelefon? 

i så fall kommer vel ikke meldingen frem hos dem i det hele tatt... 

Anonymkode: 2d170...a5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte at det blir ringt fra norske telefonnummer ved svindel. Eieren av telefonen aner ingenting, men svindlerne bruker nummeret når de ringer. Det er da mye lettere for svindlerne å få folk til å ta telefonen når det kommer opp et norsk telefonnr.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, MalloryK said:

Er du gammel nok til å ha mobiltelefon?

Er du sikker på at DU er gammel nok til å ha mobiltelefon? Vet du ikke at svindlere bruker alle slags norske nummer nå? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (9 minutter siden):

Er du sikker på at DU er gammel nok til å ha mobiltelefon? Vet du ikke at svindlere bruker alle slags norske nummer nå? 

De bruker ikke de norske nummerne. De spoofer dem. Dvs de bruker et program eller en app som de fritt kan sette inn et hvilket som helst telefonnummer de velger i, slik at når de ringer/sender melding fra sitt egentlige nummer, er det det forfalskede, egenvalgte nummeret de la inn i appen som dukker opp i displayet hos folk. Dette gjør utenlandske (og norske) svindlere for å skjule seg og sin egentlige identitet, og utenlandske svindlere vet at det er større sjanse for at nordmenn svarer på en oppringning som TILSYNELATENDE kommer fra et annet norsk nummer.  

De ringer ikke fra det nummeret som vises. Det er bare i displayet på mottakerens telefon det fremstår sånn.

Endret av Million
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Million said:

De bruker ikke nummerne. De spoofer dem. Dvs de bruker et program eller en app som de fritt kan sette inn et hvilket som helst telefonnummer de velger i, slik at når de ringer/sender melding fra sitt egentlige nummer, er det det forfalskede, egenvalgte nummeret de la inn i appen som dukker opp i displayet hos folk. Dette gjør utenlandske (og norske) svindlere for å skjule seg og sin egentlige identitet, og utenlandske svindlere vet at det er større sjanse for at nordmenn svarer på en oppringning som TILSYNELATENDE kommer fra et annet norsk nummer.  

De ringer ikke fra det nummeret som vises. Det er bare i displayet på mottakerens telefon det fremstår sånn.

Jada, skjønner dette. Mitt nr har også blitt «brukt» - spoofet. Ville bare understreke at man ikke er idiot om man mistenker svindel fra et nr som tilhører kommunen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

men det er vel ikke mulig å sende tekstmeldinger til noen, hvis dem fremdeles bruker fasttelefon? 

Kan du ikke ringe kommunen da på deres telefonnr og spørre om de har ringt deg?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sant, men det skjer ikke noe som helst skummelt eller skadelig selv om en melding forsvinner ut i det blå. 

Muskath skrev (4 timer siden):

Jada, skjønner dette. Mitt nr har også blitt «brukt» - spoofet. Ville bare understreke at man ikke er idiot om man mistenker svindel fra et nr som tilhører kommunen. 

Ikke idiot, men man vet ikke veldig mye om teknologi om man tror det kanskje noe skadelig om man ringer tilbake eller sender en melding til et nummer som man har fått bekreftet at tilhører kommunen. 

Honey Dew skrev (2 timer siden):

Kan du ikke ringe kommunen da på deres telefonnr og spørre om de har ringt deg?

Det kan funke om det er et direktenummer, men ofte er det et sentralbordnummer som kommer opp, og da er det ganske håpløst å finne ut hvem av kommunens ansatte som har forsøkt å ringe. 

Anonymkode: 1e57f...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok kommunen og ikke svindel. Så lenge det ikke var et femsifret nummer, unormalt langt eller 815 nummer så blir du ikke svindlet av å sende sms. 

Anonymkode: 10c5e...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/25/2022 at 8:34 PM, AnonymBruker said:

Det kan funke om det er et direktenummer, men ofte er det et sentralbordnummer som kommer opp, og da er det ganske håpløst å finne ut hvem av kommunens ansatte som har forsøkt å ringe. 

Har du forsøkt?

Jeg har kommunalt nummer, men hvis jeg ringer ut fra det så vises sentralbordnummeret vårt. Det kan likevel ringes direkte til meg - så høres ut som tilsvarende situasjon.

Hos oss vil sentralbordet kunne finne ut ubesvarte anrop som dette i loggene.

I tillegg vil de også kunne se hvilken person nummeret tilhører, som igjen viser hvilket kommunalområde og en del annet som kan gi noen hint til hva dette egentlig gjelder.

Mest sannsynlig ikke spoofing, selv om det klart er mulig. De som spoofer liker å bruke mer "skremmende" nummer/navn, som "politiet", "kommunen", "posten", "skatteetaten" osv.

Og OBS:

Det kan virke som om folk tror man blir svindlet ved at man svarer en telefon. Det blir man ikke. Det er først når man oppgir "feil" informasjon at svindelen er et faktum.

Et annet alternativ, som er vanlig med utenlandske nummer, er at de ringer en gang eller to så du får et ubesvart anrop du ringer opp, og kommer til en teletjeneste i utlandet som koster 100 euro i minuttet. Tror ikke det er tilfellet her.

Anonymkode: 442a0...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MalloryK skrev (På 25.10.2022 den 13.54):

Er du gammel nok til å ha mobiltelefon?

At du gidder flåsete svar. Skjerp deg

Anonymkode: a2b89...b51

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.10.2022 den 20.34):

Sant, men det skjer ikke noe som helst skummelt eller skadelig selv om en melding forsvinner ut i det blå. 

Ikke idiot, men man vet ikke veldig mye om teknologi om man tror det kanskje noe skadelig om man ringer tilbake eller sender en melding til et nummer som man har fått bekreftet at tilhører kommunen. 

Anonymkode: 1e57f...e9b

Syns det er bra du er forsiktig sørlig hvis du ikke er data kyndig .. bedre å være føre var enn etter snar. De er så utspekulerte disse svindlerne at greit å være forsiktig 👍🏻

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Syns det er bra du er forsiktig sørlig hvis du ikke er data kyndig .. bedre å være føre var enn etter snar. De er så utspekulerte disse svindlerne at greit å være forsiktig 👍🏻

Joda, men husk at vi bruker faktisk telefon til legitim aktivitet mange ganger om dagen. Å få en telefon fra kommunen er på ingen måte usannsynlig, enten man har barn i skolevesenet, eier eiendom/bolig, blir berørt av andres utbygging osv.

Helt paranoide trenger vi ikke bli, men vi kan lære oss hva som er farlig og hva som ikke er farlig.

Som her; det å besvare en telefon er IKKE farlig. Det å gi fra seg personlige opplysninger i samme telefonsamtale, er sannsynlig farlig.

Kommunen, politiet eller andre vil aldri ringe deg og be deg opplyse om visakort-opplysninger eller bank-id på den måten. Vi har bank-id-løsning for våre innbyggere, men vi henviser alltid til våre offentlige sider og ber de logge inn der - aldri lenker i eposter/SMS-er og lignende.

Anonymkode: 442a0...c32

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommunen sender brev. Alle slike etater (Skatteetaten, politiet osv) sender brev. All kommunikasjon skal være skriftlig slikat det kan ettergås. Så første gangs-kontakt fra en etat vil aldri være per telefon, det vil alltid være per brev. 

Anonymkode: 4d0b3...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...