Gå til innhold

Fant et 2 år gammelt lammelår i frysen..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vel jeg vil si ja. Jeg har spist 6 år gammel skinkestek - den var god og jeg lever enda ;) 

Anonymkode: 17966...d86

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig spiselig. Kan ha blitt noe tørrere.

Bare ikke kål ektemannen i hodet med det før du legger det i ovnen. :fnise:

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste 3 år gamle kyllinglår i helga, var så saftige og gode.

Anonymkode: e688a...5c4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge matprat osv holder lammekjøtt seg i fryseren i 10-12 måneder. Men i praksis er det noe helt annet såfremt det ikke har oppstått strømbrudd, åpen dør osv slik at det har fått tint seg ila lagringstiden. Det samme gjelder egg. Datomerkningen er jo helt på tryne og det holder seg mye lenger enn det de sier.

Anonymkode: 1ccaa...9a7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert år får jeg et helt lam av naboen. Parterer dyret og legger det rett i fryseren. Har ligget i fryseren opp til 2 år. Har enda til gode å smake eller lukte at det har tapt seg. 

Spørsmålet er hvor du fikk det fra? Er det fra en butikk så vet du aldri hvordan det ble lagret før du fikk det i hjemmet, så jeg ville ha forsikret meg med å lukte på det

Anonymkode: 23c47...547

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carrot said:

Det er egentlig en diskusjon som aldri tar slutt det der..
https://www.matprat.no/artikler/oppbevaring-og-holdbarhet/oppbevaring-i-fryser/

Noen sier ja andre sier nei.. Personlig ville jeg nok valgt å ikke spise det..

TS sa "KAN det spises"
Man kan jo si det på en litt annen måte; Blir det helt uspiselig og helsefarlig etter X tid?
Og det blir det ikke. Men kvaliteten/smaken kan forringes etter 10-12 måneder i frysa, avhengig av hvordan det har vært pakket inn, og det gjelder strengt talt alt av frysevarer.
Mat som ikke har vært pakket inn, blir "frysebrent" og både kvalitet, smak og egenskaper vil endre seg. Men det blir fortsatt ikke farlig å spise.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minya skrev (1 minutt siden):

TS sa "KAN det spises"
Man kan jo si det på en litt annen måte; Blir det helt uspiselig og helsefarlig etter X tid?

Rakfisk kan også spises 😅 og er sett på som en delikatesse og det er råtten fisk, så joda det er mye som KAN spises, og som ikke nødvendigvis er helsefarlig - men så var det den anbefalingen, smaken og baken og alt det der.. Personlig som sagt velger jeg å ikke spise hverken rakfisk eller mat som har ligget to år i fryseren.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (7 minutter siden):

Tin og lukt. Lukter det "godt" så kan du spise. Alle sånne fryseropplegg er veiledende. 

Eneste fornuftige svaret her. Man sjekker kvaliteten, man kaster ikke mat som KAN være brukandes . 

Anonymkode: bc8e7...12b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
38 minutter siden, Carrot said:

Det er egentlig en diskusjon som aldri tar slutt det der..
https://www.matprat.no/artikler/oppbevaring-og-holdbarhet/oppbevaring-i-fryser/

Noen sier ja andre sier nei.. Personlig ville jeg nok valgt å ikke spise det..

Det står også ovenfor tabellen at maten kan ligge lenger i fryseren men at kvaliteten blir dårligere. Dårligere kvalitet er ikke det samme som uspiselig. 

Anonymkode: 9152c...568

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakterier og virus som kan forårsake matforgiftning eller matinfeksjon kan ikke formere/utvikle seg i frys.

Holdbarheten som sier 12måneder handler om sensoriske egenskaper. Fett kan harskne, ting kan krystalliseres, og smaken kan endre seg, men det vil ikke være farlig.

Jeg ville absolutt ha spist det.

Anonymkode: 4daa6...9e6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/25/2022 at 12:33 PM, AnonymBruker said:

Kan den spises?

Anonymkode: e9177...4a1

Ja

Anonymkode: 785ff...cd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...