Gå til innhold

Angst og depresjon

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heldigvis har den ikke tatt meg ennå, men når den dagen kommer skal jeg iallfall prøve alt før jeg lager noveller ut av den (blir jeg lynsjet nå?)

Skrevet

Enten har flere forstått/blitt mer åpne om det, ellers er det flere som har fått det. Men det er nok mange som ser på seg som deprimert i en dårlig periode, misbruker ordet angst etc. (kjedelig for de som virkelig er deprimert/angst, om man bruker disse begrepene om normale tilstander som tristhet etc)

Skrevet

Tror ikke alle har det hele tiden, men tror alle vil oppleve det i mindre eller større grad i løpet av livet

Skrevet

Tja, si det? Jeg tror, at de aller fleste, en eller annen gang i løpet av sitt liv opplever noe som kan sammenlignes med både angst og depresjon, men at de aller fleste kommer seg gjennom dette på egenhånd, og uten at det blir en tilstand av lang karakter. Begge begrepene er såpass omfattende, at jeg tror det fort kan bli vanskelig for mange å vite hva som egentlig ligger til grunn for en slik diagnose. Det opereres med diagnostiseringssystemer, med sine kriterier, og dette kan man ikke forvente at alle skal kunne heller. Desverre, synes jeg, er det ofte slik at en person som kan ha det litt ugreit, fort kan kategoriseres som deprimert. Jo, man kan være deprimert for en kort periode, men å være deprimert over lang tid, som krever lang og ufordrende behandling, da mener jeg det ligger til grunn at man kan benytte begrepet depresjon. Likeså med angst. Mange har fobier i små grader, som ikke skaper de største vansker i hverdagen, man kan alltids få noen andre til å ta den edderkoppen, man kan alltids få noen andre til å gå i den stigen og male det vinduet, ikke vel... Dette kan mange kalle angst. Jo, angst består mye av fobier, men en fobi i seg selv er ikke angst.

Svarte jeg? Eh... Vel, i fra mitt ståsted tror jeg ikke alle har hverken depresjon eller angst...

Skrevet

Det har vel også noko å sei at nye diagnosar "kjem fram" (frå legemiddelindustrien), og då blir det også lettare å føla seg sjuk når det er eit namn på det. Livet har alltid bestått av ups and downs, men det er først no folk føler at dei faktisk er "sjuke". Men for all del ein skal ikkje bagatellisera problem som enkelte kan ha.

Skrevet

Tror nok det er de nye folkesykdommene, ja. Jeg tror ikke nødvendigvis at det er flere som har de lidelsene nå enn før, men flere er åpne om det så det virker som om det er fler.

I og med at det snakkes mer om, så er det nok en del som påberoper seg disse lidelsene uten grunn også. (Se Vimselims sitt innlegg for utdyping av temaet.)

Gjest Embla s
Skrevet

Tror begrepene missbrukes en del, man er ikke deprimert fordi om man er litt nede en stund. Å ha et normalt følelsesliv er vel tegn på at man er frisk, og de fleste opplever vel ting det er naturlig å bli nedstemt av?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...