AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #1 Skrevet 25. oktober 2022 Hei! Jeg har noen spørsmål angående gjeldsordning. Beklager om innlegget er langt og/eller rotete. Jeg leste et sted (og har hørt av noen som har mye mer forbruksgjeld enn meg) at det ikke er vits å søke om gjeldsordning på gjeld som er 4-500 000 da man med en grei inntekt kan kunne klare å betale ned dette selv innen rimelig tid. I tillegg er det vel slik på gjeldsordning at hvis man arver penger inntil 2 år etter man er ferdig med gjeldsordning må man måtte betale arv til namsmannen? 1. Jeg har aldri hatt annen gjeld enn studielån og boliglån før som jeg har enda har. Jeg hadde billån en gang i tiden, men det betalte jeg ned fortere enn avtalt. Gjelden min er ganske ny. Fra sent 2020 til senest to uker siden (Refinansierte og fikk låne litt ekstra (Jeg takket ja til det). Tenkte å ha dette som buffer når jeg går over til aap. Jeg vet det var dumt. Første gjelden jeg tok var til innkjøp av møbler til ny leilighet, litt oppussing og noe forbruk siden alle sparepengene mine gikk til egenkapital. Denne gjelden tok jeg opp da jeg var i 100% jobb og den var ikke uoverkommelig med den inntekten jeg hadde da. Dessverre ble jeg fysisk syk, måtte slutte i jobb (hvor jeg tjente rundt 550 000 i året) og deretter fulgte det med en ordentlig psykisk knekk og en "jeg gir faen i livet holdning". Etter jeg ble sykemeldt (og går nå over til aap) - tok jeg opp mer i forbrukslån fordi jeg "ga opp livet" og søkte etter glede jeg kunne få der og da. Så jeg spilte vekk mange 100 000 kr. Min totale gjeld er nå 460 000. Selv om jeg går over til aap vil jeg klare alle regningene mine akkurat, men da får jeg nok ikke råd til noe annet som mat, snus. Jeg vet ikke hvor lenge jeg blir gående på aap. Ut i fra planen til meg og helsepersonell rundt meg skal jeg kunne være klar igjen til å begynne å jobbe igjen i min samme jobb/evt noe lignende sommer 2023. Men ønsker bare vite erfaring med gjeldsordning i tilfelle jeg får tilbakefall/må jobbe redusert/fortsette på aap. Jeg betaler 14 500 her jeg bor nå inkl lån, fellesutgifter (herunder internett), forsikring og strøm. Jeg får ikke avdragsfrihet av banken. Vil en gjeldsordning tvinge meg til å finne et billigere sted å bo (leie?). Hvis jeg selger leiligheten vil jeg jo nok få betalt ut det meste av gjeld, men det jeg vil jo ikke selge leiligheten - da kommer jeg meg jo aldri inn igjen på boligmarkedet. Jeg kan legge til at jeg har solgt bilen min for å betale ned på gjeld. 2. Hvis man søker om gjeldsordning - må man betale samme beløp i 5 år - eller kan man betale denne ned fortere? Feks hvis man bruker mindre en budsjettet til seg selv (feks mat, transport). La oss si at jeg betaler en sum når jeg går på aap, men så går jeg tilbake i jobb og tjener bedre igjen. Jeg regner også med at alt av skattepenger og feriepenger går til gjeldsavikling? Jeg tenker at når jeg er tilbake i full jobb igjen så vil det ikke være noe problem for meg å betale ekstra på forbrukslånene mine. Vær så snill ikke kom med nedlatende svar. Jeg skammer meg så mye, jeg vet jeg har gjort mye dumt og jeg har hatt det så vondt at jeg har prøvd å ta livet mitt noen ganger dette året (ikke spesifikt pga gjeld, men...) Jeg synes dette er kjempeflaut, men jeg vil ordne opp i økonomien min og aldri gjøre samme feil igjen. Takknemlig for gode og oppklarende svar. Anonymkode: 74853...7cf 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #2 Skrevet 25. oktober 2022 Ingen? Hjelp Anonymkode: 74853...7cf
Togpendler Skrevet 25. oktober 2022 #3 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei! Jeg har noen spørsmål angående gjeldsordning. Beklager om innlegget er langt og/eller rotete. Jeg leste et sted (og har hørt av noen som har mye mer forbruksgjeld enn meg) at det ikke er vits å søke om gjeldsordning på gjeld som er 4-500 000 da man med en grei inntekt kan kunne klare å betale ned dette selv innen rimelig tid. I tillegg er det vel slik på gjeldsordning at hvis man arver penger inntil 2 år etter man er ferdig med gjeldsordning må man måtte betale arv til namsmannen? 1. Jeg har aldri hatt annen gjeld enn studielån og boliglån før som jeg har enda har. Jeg hadde billån en gang i tiden, men det betalte jeg ned fortere enn avtalt. Gjelden min er ganske ny. Fra sent 2020 til senest to uker siden (Refinansierte og fikk låne litt ekstra (Jeg takket ja til det). Tenkte å ha dette som buffer når jeg går over til aap. Jeg vet det var dumt. Første gjelden jeg tok var til innkjøp av møbler til ny leilighet, litt oppussing og noe forbruk siden alle sparepengene mine gikk til egenkapital. Denne gjelden tok jeg opp da jeg var i 100% jobb og den var ikke uoverkommelig med den inntekten jeg hadde da. Dessverre ble jeg fysisk syk, måtte slutte i jobb (hvor jeg tjente rundt 550 000 i året) og deretter fulgte det med en ordentlig psykisk knekk og en "jeg gir faen i livet holdning". Etter jeg ble sykemeldt (og går nå over til aap) - tok jeg opp mer i forbrukslån fordi jeg "ga opp livet" og søkte etter glede jeg kunne få der og da. Så jeg spilte vekk mange 100 000 kr. Min totale gjeld er nå 460 000. Selv om jeg går over til aap vil jeg klare alle regningene mine akkurat, men da får jeg nok ikke råd til noe annet som mat, snus. Jeg vet ikke hvor lenge jeg blir gående på aap. Ut i fra planen til meg og helsepersonell rundt meg skal jeg kunne være klar igjen til å begynne å jobbe igjen i min samme jobb/evt noe lignende sommer 2023. Men ønsker bare vite erfaring med gjeldsordning i tilfelle jeg får tilbakefall/må jobbe redusert/fortsette på aap. Jeg betaler 14 500 her jeg bor nå inkl lån, fellesutgifter (herunder internett), forsikring og strøm. Jeg får ikke avdragsfrihet av banken. Vil en gjeldsordning tvinge meg til å finne et billigere sted å bo (leie?). Hvis jeg selger leiligheten vil jeg jo nok få betalt ut det meste av gjeld, men det jeg vil jo ikke selge leiligheten - da kommer jeg meg jo aldri inn igjen på boligmarkedet. Jeg kan legge til at jeg har solgt bilen min for å betale ned på gjeld. 2. Hvis man søker om gjeldsordning - må man betale samme beløp i 5 år - eller kan man betale denne ned fortere? Feks hvis man bruker mindre en budsjettet til seg selv (feks mat, transport). La oss si at jeg betaler en sum når jeg går på aap, men så går jeg tilbake i jobb og tjener bedre igjen. Jeg regner også med at alt av skattepenger og feriepenger går til gjeldsavikling? Jeg tenker at når jeg er tilbake i full jobb igjen så vil det ikke være noe problem for meg å betale ekstra på forbrukslånene mine. Vær så snill ikke kom med nedlatende svar. Jeg skammer meg så mye, jeg vet jeg har gjort mye dumt og jeg har hatt det så vondt at jeg har prøvd å ta livet mitt noen ganger dette året (ikke spesifikt pga gjeld, men...) Jeg synes dette er kjempeflaut, men jeg vil ordne opp i økonomien min og aldri gjøre samme feil igjen. Takknemlig for gode og oppklarende svar. Anonymkode: 74853...7cf Jeg kan svare deg ut fra den infoen jeg sitter med. For det første så er det sånn at hvis gjelden er for y kan du få avslag pga det, og det heter vel også at det skal være at du er ute av varig stand til å betjene gjelden din. Og man skal prøve så langt som det er mulig å dekke dette selv, så mulig de foreslår/ krever at du selger. Men klart at hvis boligen din går under nøktern stand, og leiemarkedet gjør at leie vil bli like kostbart kan du muligens beholde den. Når det gjelder summene du skal betale varierer de ut fra mnd til mnd men det det som er saken er at alt over livsopphold og husleie ( da er strømmen i livsoppholdet) skal gå til kreditorene. Og blir du ferdig med alle beløpene før de 5 årene kan kreditorene kreve at du betaler inn mer, du må huske at de får ikke hele beløpet hvis ikke du får det til da og blir du ferdig innen 5 år kan de regnes som ikke ute av vaig stand. Slik jeg og har forstått det så er det slik at huslån ikke går inn i gjeldsordningen så du vil jo uansett ha den. Du sier at du skal etter planen tilbake i jobb 2023- det er mellom 1-2 års vente tid på å hele tatt få startet på go så det spørs.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #4 Skrevet 25. oktober 2022 Du får mest sannsynlig ikke gjeldsordning på en midlertidig stønad. Inntekt og bosituasjon må være avklart og du må ha utnyttet ditt inntektspotensiale dvs full stilling i relevant jobb mtp.utdannelse hvis ikke det er pga sykdom. Mer enn 50% av gjelden må ha blitt tatt opp for mer enn 2år siden. Også gjør de ett regnestykke på om du klarer å nedbetale gjelden med 10% rente i ti år med inntekten du har for å sjekke om du er varig ute av stand. Hvertfall slik jeg har tolket det. Anonymkode: cfbd8...c7e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #5 Skrevet 25. oktober 2022 Tusen takk for svar! Tror nok jeg ikke kvalifiserer til gjeldsordning nei! Dette skal jeg klare selv med hard innsats. Anonymkode: 74853...7cf
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #6 Skrevet 25. oktober 2022 Herregud, håper du aldri fått gjeldsordning. For en rævva og uansvarlig holdning du har, og at du faktisk tror at løsningen er at andre skal ordne opp ved å gi deg gjeldsordning er det dummeste jeg har lest. Ta ansvar, betal gjelda di. Anonymkode: 77d87...620 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #7 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Herregud, håper du aldri fått gjeldsordning. For en rævva og uansvarlig holdning du har, og at du faktisk tror at løsningen er at andre skal ordne opp ved å gi deg gjeldsordning er det dummeste jeg har lest. Ta ansvar, betal gjelda di. Anonymkode: 77d87...620 Kjære vene da. Du vet ikke hva som har skjedd med meg, og hva jeg har vært gjennom. Om du leser mitt siste innlegg så ser du vel at jeg vil betale ned gjelden selv. Skal betale ekstra når jeg begynner å jobbe igjen. Takk for at du fikk meg til å føle meg dårlig.. Anonymkode: 74853...7cf
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #8 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Tusen takk for svar! Tror nok jeg ikke kvalifiserer til gjeldsordning nei! Dette skal jeg klare selv med hard innsats. Anonymkode: 74853...7cf Ville først regnet på om det er mulig å betale ned..har du ikke råd til å betjene renter og gebyr engang så ville jeg konsentrert meg først om å beholde nok til livsopphold(mat,strøm osv), og bokostnader også skaffet fast arbeid eller avklart evt. varig sykdom, trene på budsjettering. Personer som havner utfor sånn har ofte problemer med å innse at man ikke har råd, og/eller. dårlig impulskontroll. Det er alltid en vei ut, bare tar litt tid Anonymkode: cfbd8...c7e
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #9 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjære vene da. Du vet ikke hva som har skjedd med meg, og hva jeg har vært gjennom. Om du leser mitt siste innlegg så ser du vel at jeg vil betale ned gjelden selv. Skal betale ekstra når jeg begynner å jobbe igjen. Takk for at du fikk meg til å føle meg dårlig.. Anonymkode: 74853...7cf Spiller da ingen rolle hva du har vært igjennom, problemet med deg er at du oppriktig tenker at staten skal betale fordi du ikke gidder å ta ansvar selv og skylder på "hva du har vært igjennnom". Det finnes mange som går igjennom helvete uten å ta opp en halv mill i forbrukslån, det er er aktivt valg du selv har tatt. Fint at du skal betale. Skulle bare mangle. Anonymkode: 77d87...620 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #10 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spiller da ingen rolle hva du har vært igjennom, problemet med deg er at du oppriktig tenker at staten skal betale fordi du ikke gidder å ta ansvar selv og skylder på "hva du har vært igjennnom". Det finnes mange som går igjennom helvete uten å ta opp en halv mill i forbrukslån, det er er aktivt valg du selv har tatt. Fint at du skal betale. Skulle bare mangle. Anonymkode: 77d87...620 Tror du har misforstått hva gjeldsordning går ut på.. Anonymkode: cfbd8...c7e 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #11 Skrevet 15. februar 2023 TS her; jeg betaler og betaler. Får ikke refinansiert nå på aap. Søker jobber som begynner i høst. Da får jeg vel 12 000 mer i mnd. Ser for meg å betale 10 000 i mnd. Håper jeg blir ferdig fort. Jeg lever på et minimum. Noe så ydmykende... Noen som har erfaring med dette? 550 000 havnet jeg på. Noen som har vært i lignende situasjon? Anonymkode: 74853...7cf
kri.star Skrevet 15. februar 2023 #12 Skrevet 15. februar 2023 Du må være varig ute av stand til å betale din gjeld, og gjelden må helst være 5-10 år gammel.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #13 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her; jeg betaler og betaler. Får ikke refinansiert nå på aap. Søker jobber som begynner i høst. Da får jeg vel 12 000 mer i mnd. Ser for meg å betale 10 000 i mnd. Håper jeg blir ferdig fort. Jeg lever på et minimum. Noe så ydmykende... Noen som har erfaring med dette? 550 000 havnet jeg på. Noen som har vært i lignende situasjon? Anonymkode: 74853...7cf Hva er det du lurer på konkret? For ja du må selvsagt betale og betale, og betale til det ikke er mer og betale. Enkleste er jo å ikke leve over evne, selg boligen, betal ut og start på nytt. Simsalabim. Anonymkode: cc30d...02e
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #14 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er det du lurer på konkret? For ja du må selvsagt betale og betale, og betale til det ikke er mer og betale. Enkleste er jo å ikke leve over evne, selg boligen, betal ut og start på nytt. Simsalabim. Anonymkode: cc30d...02e Jeg vet ikke hva jeg lurer på. Bare full av anger. Anonymkode: 74853...7cf
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #15 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 25.10.2022 den 12.11): Hei! Jeg har noen spørsmål angående gjeldsordning. Beklager om innlegget er langt og/eller rotete. Jeg leste et sted (og har hørt av noen som har mye mer forbruksgjeld enn meg) at det ikke er vits å søke om gjeldsordning på gjeld som er 4-500 000 da man med en grei inntekt kan kunne klare å betale ned dette selv innen rimelig tid. I tillegg er det vel slik på gjeldsordning at hvis man arver penger inntil 2 år etter man er ferdig med gjeldsordning må man måtte betale arv til namsmannen? 1. Jeg har aldri hatt annen gjeld enn studielån og boliglån før som jeg har enda har. Jeg hadde billån en gang i tiden, men det betalte jeg ned fortere enn avtalt. Gjelden min er ganske ny. Fra sent 2020 til senest to uker siden (Refinansierte og fikk låne litt ekstra (Jeg takket ja til det). Tenkte å ha dette som buffer når jeg går over til aap. Jeg vet det var dumt. Første gjelden jeg tok var til innkjøp av møbler til ny leilighet, litt oppussing og noe forbruk siden alle sparepengene mine gikk til egenkapital. Denne gjelden tok jeg opp da jeg var i 100% jobb og den var ikke uoverkommelig med den inntekten jeg hadde da. Dessverre ble jeg fysisk syk, måtte slutte i jobb (hvor jeg tjente rundt 550 000 i året) og deretter fulgte det med en ordentlig psykisk knekk og en "jeg gir faen i livet holdning". Etter jeg ble sykemeldt (og går nå over til aap) - tok jeg opp mer i forbrukslån fordi jeg "ga opp livet" og søkte etter glede jeg kunne få der og da. Så jeg spilte vekk mange 100 000 kr. Min totale gjeld er nå 460 000. Selv om jeg går over til aap vil jeg klare alle regningene mine akkurat, men da får jeg nok ikke råd til noe annet som mat, snus. Jeg vet ikke hvor lenge jeg blir gående på aap. Ut i fra planen til meg og helsepersonell rundt meg skal jeg kunne være klar igjen til å begynne å jobbe igjen i min samme jobb/evt noe lignende sommer 2023. Men ønsker bare vite erfaring med gjeldsordning i tilfelle jeg får tilbakefall/må jobbe redusert/fortsette på aap. Jeg betaler 14 500 her jeg bor nå inkl lån, fellesutgifter (herunder internett), forsikring og strøm. Jeg får ikke avdragsfrihet av banken. Vil en gjeldsordning tvinge meg til å finne et billigere sted å bo (leie?). Hvis jeg selger leiligheten vil jeg jo nok få betalt ut det meste av gjeld, men det jeg vil jo ikke selge leiligheten - da kommer jeg meg jo aldri inn igjen på boligmarkedet. Jeg kan legge til at jeg har solgt bilen min for å betale ned på gjeld. 2. Hvis man søker om gjeldsordning - må man betale samme beløp i 5 år - eller kan man betale denne ned fortere? Feks hvis man bruker mindre en budsjettet til seg selv (feks mat, transport). La oss si at jeg betaler en sum når jeg går på aap, men så går jeg tilbake i jobb og tjener bedre igjen. Jeg regner også med at alt av skattepenger og feriepenger går til gjeldsavikling? Jeg tenker at når jeg er tilbake i full jobb igjen så vil det ikke være noe problem for meg å betale ekstra på forbrukslånene mine. Vær så snill ikke kom med nedlatende svar. Jeg skammer meg så mye, jeg vet jeg har gjort mye dumt og jeg har hatt det så vondt at jeg har prøvd å ta livet mitt noen ganger dette året (ikke spesifikt pga gjeld, men...) Jeg synes dette er kjempeflaut, men jeg vil ordne opp i økonomien min og aldri gjøre samme feil igjen. Takknemlig for gode og oppklarende svar. Anonymkode: 74853...7cf Har full sympati med deg. En del folk er så kapitalistiske cucks at det blir flaut. Med kapitalistisk "cuck" menes at de er faen meg mer "hissige" på vegne av banken, når de svarer deg, enn det innkasso selskapet hadde blitt 😂 Det er en grunn til at vi har gjeldsordning og den skal brukes kun EN gang i livet. Du kan si det slik at grunnen til at dette eksisterer, er nettopp fordi tidligere var reglene rundt forbrukslån og kreditt mye "slappere" og det hadde både sine fordeler og ulemper. Det var ikke bare ulemper med det, ettersom de "fattige" fikk tilgang til kapital - og det er viktig. Men så har du ulempene, når man av ulike årsaker grunnet psykisk og / eller fysisk sykdom og andre årsaker tapte penger, og da skulle man ha gjeldsordning på plass. Ettersom man nå har strammet kraftig inn på både kredittkort og forbrukslån, så er det igjen fordeler for staten, for da blir ikke "køen" av de som er kvalifisert til gjeldsordning like lang, hvis du skjønner. Men samtidig har de "fattige" mistet tilgang til kapital, og derfor ser man en del desperasjon nå for tiden. Før kunne fattige og syke kjøpe leilighet ved å få tilgang til forbrukslån på 2000-tallet (for å ta et eksempel), mens det kan man bare drømme om å få til i dag. Så over til deg: Jeg skal ikke si dette helt sikkert, men ut fra det jeg har forstått, så er meningen at man skal være ut av noenlunde "varig" stand til å betale ned gjelden, i tillegg er det naturlig for dem å se på din alder. Jeg vet ikke hva din alder er, men jeg vet personlig selv at en del menn som har kommet på "feil vei" på 90-tallet og ut på 2000-tallet, har fått gjeldssletting på mange hundretusener av kroner de siste årene, og da var de godt oppe i 40-årene og nærmet seg 50 år da de i utgangspunktet skulle få en "ny start" på livet. Så hvis du er yngre enn dette, så kan det tale imot deg. En annen ting til som jeg tror dessverre gjør at du sikkert ikke vil få innvilget gjeldsordning er at du faktisk har formue hvis du skulle selge eiendommen du har. Noe av poenget med gjeldsordning er nettopp det at man er helt skrapet sammen og har mye mer gjeld enn det man eier når "alt er blitt solgt". I ditt tilfelle, så er du enten i pluss eller akkurat i null hvis du selger leiligheten. Ja, de ser også på dette om det er nøktern leilighet og alt det, for det er ikke vits å tvinge en til å selge hvis det å leie koster minst like mye. Men som sagt, det er nok snakk om kombinasjon av flere ting. Kombinasjonen er: Din alder + dette med varig ute av stand til å betale + hvor mye sitter du igjen med hvis du teoretisk sett hadde solgt leiligheten kontra det å bare leie. Så det er flere ting. Anonymkode: 90099...8d7 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #16 Skrevet 15. februar 2023 Har du ikke råd til å betale gjeld så har du ikke råd, ikke så mye å gjøre med det inntil du får jobb. For å få gjeldsordning kan du ikke gå på en midlertidig ytelse Ha heller fokus på å få en varig jobb eller ytelse, så kan man ta gjelden etterpå Anonymkode: cfbd8...c7e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #17 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har full sympati med deg. En del folk er så kapitalistiske cucks at det blir flaut. Med kapitalistisk "cuck" menes at de er faen meg mer "hissige" på vegne av banken, når de svarer deg, enn det innkasso selskapet hadde blitt 😂 Det er en grunn til at vi har gjeldsordning og den skal brukes kun EN gang i livet. Du kan si det slik at grunnen til at dette eksisterer, er nettopp fordi tidligere var reglene rundt forbrukslån og kreditt mye "slappere" og det hadde både sine fordeler og ulemper. Det var ikke bare ulemper med det, ettersom de "fattige" fikk tilgang til kapital - og det er viktig. Men så har du ulempene, når man av ulike årsaker grunnet psykisk og / eller fysisk sykdom og andre årsaker tapte penger, og da skulle man ha gjeldsordning på plass. Ettersom man nå har strammet kraftig inn på både kredittkort og forbrukslån, så er det igjen fordeler for staten, for da blir ikke "køen" av de som er kvalifisert til gjeldsordning like lang, hvis du skjønner. Men samtidig har de "fattige" mistet tilgang til kapital, og derfor ser man en del desperasjon nå for tiden. Før kunne fattige og syke kjøpe leilighet ved å få tilgang til forbrukslån på 2000-tallet (for å ta et eksempel), mens det kan man bare drømme om å få til i dag. Så over til deg: Jeg skal ikke si dette helt sikkert, men ut fra det jeg har forstått, så er meningen at man skal være ut av noenlunde "varig" stand til å betale ned gjelden, i tillegg er det naturlig for dem å se på din alder. Jeg vet ikke hva din alder er, men jeg vet personlig selv at en del menn som har kommet på "feil vei" på 90-tallet og ut på 2000-tallet, har fått gjeldssletting på mange hundretusener av kroner de siste årene, og da var de godt oppe i 40-årene og nærmet seg 50 år da de i utgangspunktet skulle få en "ny start" på livet. Så hvis du er yngre enn dette, så kan det tale imot deg. En annen ting til som jeg tror dessverre gjør at du sikkert ikke vil få innvilget gjeldsordning er at du faktisk har formue hvis du skulle selge eiendommen du har. Noe av poenget med gjeldsordning er nettopp det at man er helt skrapet sammen og har mye mer gjeld enn det man eier når "alt er blitt solgt". I ditt tilfelle, så er du enten i pluss eller akkurat i null hvis du selger leiligheten. Ja, de ser også på dette om det er nøktern leilighet og alt det, for det er ikke vits å tvinge en til å selge hvis det å leie koster minst like mye. Men som sagt, det er nok snakk om kombinasjon av flere ting. Kombinasjonen er: Din alder + dette med varig ute av stand til å betale + hvor mye sitter du igjen med hvis du teoretisk sett hadde solgt leiligheten kontra det å bare leie. Så det er flere ting. Anonymkode: 90099...8d7 Takk for svar. Kan legge til at jeg er 32år. Anonymkode: 74853...7cf
Andro Skrevet 16. februar 2023 #18 Skrevet 16. februar 2023 (endret) Du bør søke hjelp hos din kommunes gjeldsrådgiver så fort som mulig. Det første du må gjøre er å kartlegge all gjelden, og be om en fire ukers berostilling inntil alt er på bordet. Deretter lager dere et løsningsforslag til en frivillig utenrettslig gjeldsordning, der du betaler det du makter i f.eks. fem år. Det spiller ingen rolle hvilken inntekt du har mtp en utenrettslig ordning. Ikke vent med å ta tak i det! Avslår kreditorene det, så går saken videre til Namsmannen. Du får ikke ordning hos Namsmannen om hovedtyngden av gjelden er nyere enn to år eller består av en stor andel offentlige krav (som restskatt). Alle kan be om hjelp, og slik du beskriver situasjonen kan du neppe klare det alene. Kommunal gjeldsrådgivning er gratis, og er absolutt å foretrekke framfor det bankene tilbyr. Endret 16. februar 2023 av Andro
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #19 Skrevet 16. februar 2023 Skriver at du har søkt på, og fått jobb, etter hva jeg forstår? Men hvorfor i all verden er det så lenge som et halvt år til du får begynne i jobben!? Det er lenge. Du skriver jo at du begynner "i høst". Det betyr tidligst i august, kanskje enda senere. Som hovedregel gis ikke gjeldsordning til folk med ny gjeld heller, og det er jo din, etter hva du skriver. Anonymkode: 9c2a9...94b
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #20 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har du ikke råd til å betale gjeld så har du ikke råd, ikke så mye å gjøre med det inntil du får jobb. For å få gjeldsordning kan du ikke gå på en midlertidig ytelse Ha heller fokus på å få en varig jobb eller ytelse, så kan man ta gjelden etterpå Anonymkode: cfbd8...c7e Joda. Jeg fikk det på AAP. Anonymkode: f1419...bd0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå