Gå til innhold

MDG-Berg ønsker å gi bort 2000 milliarder kroner til Ukraina.

Anbefalte innlegg

Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)

Lan Marie Berg oppga at Norge vil tjene 900 milliarder kroner ekstra på høye energipriser i 2022, og ytterligere 1000 milliarder neste år, og at disse pengene går rett inn på Oljefondet.

Det eneste rettferdige er å gi mer penger til Ukraina, la hun til.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JQQm9J/mdg-berg-nansen-ville-blitt-dypt-opproert

Jeg synes absolutt vi bør støtte Ukraina, men å gi 1900 milliarder til Ukraina er helt galskap!  Det tilsvarer over ett helt statsbudsjett. Det er en helt enorm sum penger og helt uforsvarlig å gi bort. Norge er et flott land å bo i nettopp fordi vi har vært opptatt av å bruke oljepengene nogenlunde forsvarlig. Vi bruker kun avkastningen på fondet for at vi skal ha nok penger for fremtidige utgifter og fremtidige generasjoner. Alt dette forkaster Berg. Det er ikke så viktig at det er nok penger på bok til at folk får pensjonen de er lovet.

Mange vil vel også si at man har frekkhetens nådegave når man har en politikk som går ut på at staten skal ha minst mulig oljeinntekter samtidig som man elsker å bruke mest mulig oljepenger. 

Endret av Nimbus2000
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mest fornuftige Lan noen gang har sagt...

(Sinnssykt likevel, så klart)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde Lan Marie Berg og partiet hennes fått det som de ville på et tidligere tidspunkt, så hadde vi ikke hatt ekstrainntekter som følge av olje og gass.

• Liker 8
  • Nyttig 7
Gjest Villfisker
Skrevet

Interessant påstand. Syns nå heller de energiprisene bør komme oss i Norge til gode i så fall. Ikke dele dem ut til andre nasjoner.

Entern skrev (2 minutter siden):

Mest fornuftige Lan noen gang har sagt...

(Sinnssykt likevel, så klart)

Syns hun bør holde munnen sin lukket, og ta seg en vanlig jobb jeg.

Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)

Det er veldig lett å bruke andres penger. Hvor mye er Lan villig til å gjøre for å hjelpe Ukraina. Er hun selv villig til å gi fra seg over en årslønner til Ukraina? Neppe!  Det er alle andres penger hun ønsker å gi bort!

Endret av Nimbus2000
Skrevet

Helt greit å støtte Ukraina, men man må faktisk støtte sine egne og. Ukraina kan få penger i støtte, men trenger de så voldsomt mye?! 

Er mange som lever under fattigdomsgrensen i Norge, mange bedrifter som sliter nå som alt blir dyrere. Hva med å heller hjelpe de, på den måten får man flere arbeidsplasser og mer inn i skatt og avgifter. 

Hva med å bruke de pengene på bedre tannhelse i Norge?! 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Villfisker skrev (2 timer siden):

100% enig, vet ikke hva slags jobb hun er skikket til da men.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Nimbus2000
Skrevet
Banænie skrev (3 timer siden):

Helt greit å støtte Ukraina, men man må faktisk støtte sine egne og. Ukraina kan få penger i støtte, men trenger de så voldsomt mye?! 

Er mange som lever under fattigdomsgrensen i Norge, mange bedrifter som sliter nå som alt blir dyrere. Hva med å heller hjelpe de, på den måten får man flere arbeidsplasser og mer inn i skatt og avgifter. 

Hva med å bruke de pengene på bedre tannhelse i Norge?! 

Nettopp!  Berg burde bli spurt om og svare på hva hun vil kutte i statsbudsjettet for å spare inn disse 2000 miliardene. For det er klart at for hver krone vi gir til Ukraina blir det en mindre krone å bruke på ting som syke og eldre, tannhelse, skole, fattige, skattekutt, osv.  2000 milliarder til Ukraina betyr 2000 milliarder mindre til syke, eldre, undervisning, samferdsel, undervisning, osv. 

Skrevet

Berg står selvfølgelig helt fritt til å mene dette, men nå er det ikke hun som bestemmer slikt.

Heldigvis, vil mange si; ikke minst i hovedstaden.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Ichiko skrev (Akkurat nå):

Berg står selvfølgelig helt fritt til å mene dette, men nå er det ikke hun som bestemmer slikt.

Heldigvis, vil mange si; ikke minst i hovedstaden.

I hovedstaden har hun altfor mye å si allerede...

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

LAN har heldigvis ikke mulighet til å dele ut så mye penger på Norges vegne. Men, et statsbudsjett er på 1750 milliarder, så det er heldigvis ikke fullt så galt som TS sier at det er to statsbudsjett.

Når det er sagt, så synes jeg vi skal stå i det og hjelpe Ukraina så mye som mulig. Våpenhjelp er vel det de trenger aller mest, og der kan vi godt være litt rause. Russerne er agressive, og vi er nær nabo. Ingen garanti for at ikke vi trenger hjelp en gang i fremtiden.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Nimbus2000
Skrevet
Pillarguri skrev (3 minutter siden):

LAN har heldigvis ikke mulighet til å dele ut så mye penger på Norges vegne. Men, et statsbudsjett er på 1750 milliarder, så det er heldigvis ikke fullt så galt som TS sier at det er to statsbudsjett.

Takk, jeg retter opp det nå. 

Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)
Pillarguri skrev (10 minutter siden):

Når det er sagt, så synes jeg vi skal stå i det og hjelpe Ukraina så mye som mulig. Våpenhjelp er vel det de trenger aller mest, og der kan vi godt være litt rause. Russerne er agressive, og vi er nær nabo. Ingen garanti for at ikke vi trenger hjelp en gang i fremtiden.

Vi bør hjelpe Ukraina, men det bør gjøres over det statsbudsjettet og innenfor handlingsregelen. Da blir det tydeligere hva som prioriteres og nedprioriteres. I tillegg til at vi ikke ruinerer landet. Handlingsregelen er hva som skiller Norge fra landene som har gått dundas til tross for store naturressurser. 

Jeg er ikke villig til å ruinere Norge eller miste all pensjonen min for å hjelpe Ukraina og jeg tror ikke ukrainerne forventer noe slikt heller. 

Endret av Nimbus2000
Skrevet
7 minutter siden, Entern said:

I hovedstaden har hun altfor mye å si allerede...

Jeg vet, og det er mer enn ille nok. Alt hun tar i blir til et bunnløst pengesluk, og når det går til helsike sier hun ikke fra. Med norgeshistoriens største kommunale budsjettoverskridelse, er det tydelig at hun ikke har lært noe etter søppelskandalen for noen år tilbake; absolutt ingen ting.

MDG-byråd Lan Marie Berg tar ingen selvkritikk etter milliardsprekken for Oslos vannforsyning. Hun avviser at hun burde informert bystyret tidligere.

https://www.nrk.no/osloogviken/vannforsyning-i-oslo_-lan-marie-berg-grilles-om-milliardsprekk-1.15518330

Kan ikke forestille meg at noen anser Berg som en kompetent politiker, og enda mindre som en habil forvalter av fellesskapets penger.

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
Ichiko skrev (1 minutt siden):

Jeg vet, og det er mer enn ille nok. Alt hun tar i blir til et bunnløst pengesluk, og når det går til helsike sier hun ikke fra. Med norgeshistoriens største kommunale budsjettoverskridelse, er det tydelig at hun ikke har lært noe etter søppelskandalen for noen år tilbake; absolutt ingen ting.

https://www.nrk.no/osloogviken/vannforsyning-i-oslo_-lan-marie-berg-grilles-om-milliardsprekk-1.15518330

Kan ikke forestille meg at noen anser Berg som en kompetent politiker, og enda mindre som en habil forvalter av fellesskapets penger.

Ja hun er en total katastrofe.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
Villfisker skrev (8 timer siden):

Interessant påstand. Syns nå heller de energiprisene bør komme oss i Norge til gode i så fall. Ikke dele dem ut til andre nasjoner.

Enig! Men det kommer nok aldri til å skje.. 

Skrevet

Hun sier vel ikke at alt dette trenger å gå til Ukraina men at mer enn det som legges til grunn i statsbudsjettet bør. 

• Liker 1
Gjest vilkåret
Skrevet

Hvorfor skal vi gi så mye penger nå når Ukraina vinner og det går kjempedårlig med Russland?

Slutt heller med kuttene i norsk velferd. Vi trenger ikke støtte en krig der Ukraina allerede vinner mot russere som bare har gammeldags militærutstyr og dør i hopetall

Gjest Paramount
Skrevet

Slike hjernedøde utsagn hører vi hver gang det er snakk om at vi tjener penger i dette landet. Da dukker de som ikke selv tjener penger opp og ønsker å gi bort alt sammen. 

Er ikke dette typisk for kommunistene da? Det er så enkelt å være raus med penger når det ikke er dine egne. De som tjener penger selv oppleves som gjerrige, fordi de vet hva som kreves når du selv må jobbe for pengene. 

Skrevet
Nimbus2000 skrev (På 25.10.2022 den 12.05):

Lan Marie Berg oppga at Norge vil tjene 900 milliarder kroner ekstra på høye energipriser i 2022, og ytterligere 1000 milliarder neste år, og at disse pengene går rett inn på Oljefondet.

Det eneste rettferdige er å gi mer penger til Ukraina, la hun til.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JQQm9J/mdg-berg-nansen-ville-blitt-dypt-opproert

Jeg synes absolutt vi bør støtte Ukraina, men å gi 1900 milliarder til Ukraina er helt galskap!  Det tilsvarer over ett helt statsbudsjett. Det er en helt enorm sum penger og helt uforsvarlig å gi bort. Norge er et flott land å bo i nettopp fordi vi har vært opptatt av å bruke oljepengene nogenlunde forsvarlig. Vi bruker kun avkastningen på fondet for at vi skal ha nok penger for fremtidige utgifter og fremtidige generasjoner. Alt dette forkaster Berg. Det er ikke så viktig at det er nok penger på bok til at folk får pensjonen de er lovet.

Mange vil vel også si at man har frekkhetens nådegave når man har en politikk som går ut på at staten skal ha minst mulig oljeinntekter samtidig som man elsker å bruke mest mulig oljepenger. 

Selvfølgelig et helt tullete forslag.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...