Gå til innhold

Balansert ventilasjon absolutt ikke så positivt som myndighetene vil ha oss til å tro

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Eksperter må rett som det er revurdere sin oppfatning, ettersom forskning går fremover. 

Anonymkode: 99576...db9

Klart det. Jeg bare synes at forskning er bedre enn gjetting, selv om det stadig er behov for mer forskning.

Anonymkode: 6a739...78a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bodd i hus med balansert ventilasjon og ble sprø av den evige duringen. Nå bor jeg i en litt eldre bolig og synes det er deilig å slippe during. 

Anonymkode: 701bd...3d2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har bodd i hus med balansert ventilasjon og ble sprø av den evige duringen. Nå bor jeg i en litt eldre bolig og synes det er deilig å slippe during. 

Anonymkode: 701bd...3d2

Ja, støy ødelegger helsa også. 

Se bare hva de har oppdaget angående støynivå og barn i kuvøse som må få ekstra medisiner pga det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, men vi er alle pålagt å ha dette i hjemmet. Det øker byggekostnadene betydelig, og det krever vedlikehold. Men poenget var altså at det neppe er særlig sunt for helsa. 

Anonymkode: 3a3f0...6a2

Det har vært forsket på befolkningsreduksjon lenge. Mulig at det har sammenheng. De fleste godtar blindt det som myndighetene sier er trygt, og vi skal reduseres. Den enkleste måten er å si at noe er sunt for oss, og da dilter vi etter som sauer.

Bæææææ🐑

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevian skrev (1 time siden):

Hvis du har det hjemme hos deg er da ingenting som hindrer deg fra å stanse anlegget - eller skru det på minste nivå om ikke annet.

Hvis du er så heldig å ha eget anlegg til din egen leilighet så ja. Men, i veldig mange bygg så går balansert ventilasjon ut på at det kun er ÈT anlegg i felles oppgang. Dette anlegget gir derfor like mange/få grader i alle boenhetene. Noen vil ha høyere temperatur og noen vil ha lavere men, dette kan de altså ikke velge fritt siden det kun er vaktmester/styret som har tilgang til og kontrolerer hele anlegget. 

Anonymkode: 08f21...8b9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags ventilasjon har dere egentlig? Støy? Aldri hørt anlegget i noen av husene vi har bodd i. Og vi har det selvfølgelig kaldere på soverommet enn i stua. Disse anleggene kommer med noen seriøse filter også, som renser luften, derfor er inneklimaet vesentlig bedre.

Foreldrene mine bygget med balansert ventilasjon i 1993, fordi faren min har alvorlig astma. 

Anonymkode: 8a0d4...044

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Og derfor har ikke jeg varmepumpe eller vifteovn. Det ødelegger inneklimaet og bidrar til astma og luftveisplager. 

Lufter også godt ut etter støvsuging, og bruker munnbind under rengjøring. 

Såpe i spray er heller ikke bra, og det har de endelig bekreftet. 

I hele historien så vil man se at ting blir anbefalt, og deretter frarådet. 

Kvikksølv i tennene er et godt eksempel. Amalgam. 

Du reagerer vel også kraftig på 5G strålingen regner jeg med? Og kan ikke bo nær høyspentledninger selv om de ikke er i bruk?

Og jeg håper du ikke drikker kaffe, eller spiser sukker. E-stoffer må du hvertfall unngå. Og du kjører vel ikke bil?

Alt er jo tross alt FARLIG!!!

Anonymkode: 38106...6a8

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi, den skaper konstant bevegelse i luften, og gjør at veldig mye støv hele tiden er i bevegelse. Det er mye bedre at støv legger seg på golvet slik at vi kan støvsuge det, framfor at vi går og puster i det.

Jeg tror inneklima blir mye dårligere. Og regner med at myndighetene om noen år også finner ut at mange får helseplager av dette. Slik vi er vant med fra den kanten. Alt er så positivt når noe kommer, deretter finner de ut at det faktisk er ulemper også. Litt som med koronavaksine, og oppfordring om å kjøpe dieselbiler. Det skjer omtrent hver gang. Stol aldri helt på "eksperter" fra myndighetene. De er ikke alltid de smarteste.

Anonymkode: 3a3f0...6a2

Men er det ikke avtrekk da, så støv tas med ut igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevian skrev (4 timer siden):

Hvis du har det hjemme hos deg er da ingenting som hindrer deg fra å stanse anlegget - eller skru det på minste nivå om ikke annet.

Det skal IKKE slås av.

Anonymkode: e7b07...29a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Sirkulasjon som den gir bidrar uansett til sykdom. 

Og samme temperatur overalt likeså. 

Så rart at vi nesten aldri er syk da. Som har varmepumpe..

Anonymkode: 79cfe...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt med balansert ventilasjon er hovesaklig det at det blir samme temperatur i alle rom som er i samme sone. Og i leiligheter er hele gjerne hele leiligheten én sone, så man får samme temp i stuen som på soverommene, noe som for veldig mange er lite gunstig. 

Å bare slå det av er ikke så lett det heller, da nye bygg gjerne er så tette at luften blir elendig.. 

Anonymkode: 239d6...bb7

Hus som har balansert ventilasjon med varmegjenvinning er tette og godt isolert for å spare energi til oppvarming. Dersom du stopper ventilasjonsaggregatet så blir det kondens i ventilasjonskanalene og aggregatet, og du risikerer fuktproblematikk og skader som kan bli kostbare.

Ts, ikke hør på de som skriver at det kan slås av, da får du problemer. Og heller ikke skrur det ned, det skal stå på det det eksakt står ellers får du lekkasje fra taket. Just sayin :)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor har ikke jeg varmepumpe eller vifteovn. Det ødelegger inneklimaet og bidrar til astma og luftveisplager. 

Lufter også godt ut etter støvsuging, og bruker munnbind under rengjøring. 

Såpe i spray er heller ikke bra, og det har de endelig bekreftet. 

I hele historien så vil man se at ting blir anbefalt, og deretter frarådet. 

Kvikksølv i tennene er et godt eksempel. Amalgam. 

Amalgam ble forbudt av miljøhensyn, ikke fordi det var så farlig å ha i tennene. 

Anonymkode: e9f1c...139

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Amalgam ble forbudt av miljøhensyn, ikke fordi det var så farlig å ha i tennene. 

Og hva sier de nå om helseskadene til de stakkars tannteknikerne som jobbet med dette? Og helseeffekten av å ha dette i tennene? 

Les deg opp, værsåsnill.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hus som har balansert ventilasjon med varmegjenvinning er tette og godt isolert for å spare energi til oppvarming. Dersom du stopper ventilasjonsaggregatet så blir det kondens i ventilasjonskanalene og aggregatet, og du risikerer fuktproblematikk og skader som kan bli kostbare.

Ts, ikke hør på de som skriver at det kan slås av, da får du problemer. Og heller ikke skrur det ned, det skal stå på det det eksakt står ellers får du lekkasje fra taket. Just sayin :)

Ja, fordi de er tette og isolert og ikke puster. Og det gir problemer,  som løses ved å lage flere problemer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så rart at vi nesten aldri er syk da. Som har varmepumpe..

Anonymkode: 79cfe...efd

Gi det litt mer tid.. så skjer det nok i din familie også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men det er vel kanskje bedre å tro på eksperter enn noen som bare synser og tror, eller hva?

Koronavaksine var forresten en kjempesuksess, og vi kan bare forestille oss hvordan korona hadde truffet landet hvis mange hadde valgt å ikke vaksinere seg - tenk nord-italienske tilstander fra 2020.

Dagens🤣🤣

Anonymkode: 37a8f...a2a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hva sier de nå om helseskadene til de stakkars tannteknikerne som jobbet med dette? Og helseeffekten av å ha dette i tennene? 

Les deg opp, værsåsnill.

Jeg er mer informert vedrørende dette enn du. Jeg har utdannelse innen dette.

Det var enkelte tannhelsesekretærer som hadde jobbet med kobberamalgam som fikk helseskader av kvikksølvdampen. Ikke tannlegen. Ikke pasienten. Og i hvert fall ikke tannteknikere, som arbeider et helt annet sted enn på tannlegekontor.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men det er vel kanskje bedre å tro på eksperter enn noen som bare synser og tror, eller hva?

Koronavaksine var forresten en kjempesuksess, og vi kan bare forestille oss hvordan korona hadde truffet landet hvis mange hadde valgt å ikke vaksinere seg - tenk nord-italienske tilstander fra 2020.

Sikkert en god trøst for de tidligere unge friske kvinnene som fortsatt har mensen hver dag to år etterpå, at de fleste pleiepasientene i Norge fikk leve under totalt uverdige leveforhold i et par år til.

Det er ikke sånn at halve befolkningen hadde blitt utradert av corona ala svartedauden, selv helt uten vaksiner og helt uten helsevesen.

Anonymkode: bd64b...47d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter vi fikk balansert ventilasjonsanlegg ble min astma betraktelig bedre. Det er ikke noe problem å ha forskjellig temperatur i rommene hos oss. Hos oss er det det vannbåren varmen i gulvet som bestemmer temperaturen. Ventilasjonsanlegget påvirker ikke temperaturen i stor grad. På soverommene er det gjerne 19 grader og i stua nå er det 23. Helt perfekt. 

Vårt lager lite lyd. Det står på teknisk rom og durer helt svakt når jeg er inne i rommet. Med døren lukket så hører jeg ingenting. Det lager heller ikke noen suselyd i rørene. 

Elsker ventilasjonsanlegget vårt!

Så helt motsatt erfaring som deg, TS. 

Anonymkode: 6baf1...f09

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du reagerer vel også kraftig på 5G strålingen regner jeg med? Og kan ikke bo nær høyspentledninger selv om de ikke er i bruk?

Og jeg håper du ikke drikker kaffe, eller spiser sukker. E-stoffer må du hvertfall unngå. Og du kjører vel ikke bil?

Alt er jo tross alt FARLIG!!!

Anonymkode: 38106...6a8

Helt riktig. Jeg drikker ikke kaffe, spiser ikke sukker, unngår E-stoffer, og kjører ikke bil. Jeg bor heller ikke i nærheten av høyspentledninger. Vet du forresten at man kan holde lysstoffrør under disse, også begynner de å lyse?

Jeg har superhelse, og er tilnærmet aldri syk😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...