Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lever med en narsissist og må lære meg å sette grenser. Det går ikke men sånne reine ord for pengene opplegg med når er det nok, stopp, jeg vil ikke osv. Da blir jeg bare overkjørt med sinne. Det ville vært fint om noen kunne gi meg noen eksempler på hvordan man sette grenser uten å gjøre det åpenlyst, om du skjønner.

Anonymkode: 1ee4f...878

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Narsissister driter i grenser. Det eneste du kan gjøre er å skru av følelsene dine slik at du ikke kjenner "smerte" når han skader deg.

Anonymkode: 78192...7e5

• Nyttig 2
Skrevet

Min erfaring etter et nå avsluttet samliv med en med innslag av sterke narsissistiske trekk, er at grenser ikke respekteres, man blir forsøkt manipulert, og når man ender opp med å bli sint, blir man forsøkt overbevist om at det er en selv det er noe galt med. Det føltes som en evig maktkamp. 

For å takle det, må man ha evne og energi til å manipulere selv. Det hadde ikke jeg.

Anonymkode: 6434a...54c

• Liker 3
Skrevet

Vil du lære deg å leve med en narsisist? Uff….. du må bort! 

Anonymkode: e40e5...cae

• Nyttig 2
Skrevet

Når du sier nei, setter tydelige grenser, og de ikke respekteres, så må du faktisk ut av forholdet. Hvis du setter grenser, men så lar de grensene tråkkes over, og du går tilbake på det, så er det faktisk ikke en grense. Denne personen har lært at en grense ikke er en grense hos deg, det er bare å presse på nok, så gir du deg. Ultimatum og reell gjennomføringsevne er nå det eneste du har igjen å prøve. Men virkelig, en person som ikke respekterer deg – du fortjener bedre ❤️ 

• Liker 5
Skrevet

Jeg sa nei og gav meg ikke å da ble det seff slutt, men jeg har det mye bedre uten en sånn man nå. Det nytter ikke å være sammen med noen som ikke har respekt for deg!! 

Anonymkode: de55e...195

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det ville vært fint om noen kunne gi meg noen eksempler på hvordan man sette grenser

Sett grenser for deg selv. Forlat han. 

Anonymkode: 025d5...c71

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Den eneste grensen du kan sette er å forlate forholdet. 

Anonymkode: 455ba...7d1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Narsissister driter i grenser. Det eneste du kan gjøre er å skru av følelsene dine slik at du ikke kjenner "smerte" når han skader deg.

Fraråder å la det gå så langt..  Jeg levde med en psykopat og ble til slutt helt avskrudd følelsesmessig. Selvom jeg kom meg fri til slutt så klarer jeg fremdeles ikke føle noenting, ikke glede, ikke smerte, ikke sorg eller noe. Gått i terapi i årevis for å forsøke å få tilbake meg selv men er bare blitt et skall og føler meg som psykopat selv nå siden jeg ikke føler noe..  

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fraråder å la det gå så langt..  Jeg levde med en psykopat og ble til slutt helt avskrudd følelsesmessig. Selvom jeg kom meg fri til slutt så klarer jeg fremdeles ikke føle noenting, ikke glede, ikke smerte, ikke sorg eller noe. Gått i terapi i årevis for å forsøke å få tilbake meg selv men er bare blitt et skall og føler meg som psykopat selv nå siden jeg ikke føler noe..  

Ts her

Uff, høres ikke bra ut. Jeg har selv begynt med angst anfall eller noe lignende. Kroppen er i helspenn, hodet jobber non-stopp, følelsene er utenpå kroppen, jeg er skvetten, trist, sint..

jeg er så sliten…

• Hjerte 2
Skrevet

Om han blir sint når du tydelig setter grenser, så har han liten respekt for deg.

Den respekten vil ikke komme selv om du prøver sette grenser i skjul.

Anonymkode: 75b51...310

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her

Uff, høres ikke bra ut. Jeg har selv begynt med angst anfall eller noe lignende. Kroppen er i helspenn, hodet jobber non-stopp, følelsene er utenpå kroppen, jeg er skvetten, trist, sint..

jeg er så sliten…

Kom deg ut av forholdet før du blir enda dårligere! Skaff hjelp om du ikke føler du klarer det på egen hånd. Snakk med familie/venner hvis du kan, eller ring krisesenter, de er nydelige og hjelpsomme og du kan prate på telefon eller få en avtale for komme til dem og prate, helt uforpliktende og gratis. De har erfaring. Du kan ta kontakt selv om du ikke er i akutt fare ❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her

jeg er så sliten…

Ja, du blir både fysisk og psykisk syk av å være i et slikt forhold. Det eneste som hjelper er å gjøre det slutt. Blir du, så blir du sykere. Du risikerer at du blir så syk at han får hovedomsorgen for barna ved et evt brudd!

Søk på Caroline Strawson på podcast på YouTube. Ikke la han se det.

• Nyttig 1
Skrevet

Eneste som fungerer er å komme seg bort. En med en slik personlighetsforstyrrelse blir ikke bra. Det er skadelig for deg å leve med en. 

Anonymkode: c9893...4c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ts her

jeg er så sliten…

Jeg kan bare anbefale deg å gå, og heller finne en som faktisk elsker deg. Jeg synes ikke det er riktig å bli i ett forhold med noen som ikke elsker en, og hvor man går rundt å er redd. 

Når man virkelig elsker noen, så ønsker man dem alt godt, og man vil at de skal ha det bra, noe typen din helt klart overhode ikke gjør. 

Anonymkode: 75b51...310

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 6.29):

Ja, du blir både fysisk og psykisk syk av å være i et slikt forhold. Det eneste som hjelper er å gjøre det slutt. Blir du, så blir du sykere. Du risikerer at du blir så syk at han får hovedomsorgen for barna ved et evt brudd!

Søk på Caroline Strawson på podcast på YouTube. Ikke la han se det.

Takk for anbefalingen, det er mange flinke på youtube, men hun her er virkelig positiv i tillegg til å vite hva hun snakker om.

Det er tydelig at hun faktisk har kommet seg ut av det og er på et mye bedre sted nå,

Denne traff meg, fordi narsissisten egentlig ikke ønsker at du har det bra - så vil hen sabotere ekte glede. Etter hvert så blir det vanskelig å føle ekte glede, fordi hver gang en føler ekte glede står narsissiten klar til å sabotere. Ekte glede forbindes etter hvert med at noe dårlig kommer til å skje. 

Endret av Syngemann
  • Liker 1
Skrevet

Så i dette tilfellet var narsissisten en kvinne? 

I så fall kommer mange av de som har svart her til å trekke tilbake sine råd, for kvinnelige narsissister eksisterer ikke. 

Anonymkode: 824fd...d84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...