Gå til innhold

Kommunikasjon, kjemi, IQ, mm.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest en del tråder om samlivsproblemer, kommunikasjon, osv. Har en liten ting jeg ønsker å ta opp i forbindelse med dette, for hvem vet, kanskje det er gjeldende for noen.

A og B treffer hverandre, og det sier PLING. Amors piler og alt det der. 

I starten svever gjerne hver og en på sin rosa sky, fordi, vel, hormoner.

Det kan gjøre mang en person 'blind'.

Og så kommer den biten der den rosa skyen avtar, hormonene roer seg litt, og man skal videre i forholdet. Allerede på dette tidspunktet er nok mang en plan for fremtiden lagt. 

Og her kan problemet, for enkelte, komme.

... og det er komplisert. Spesielt jo lenger ut i forholdet en kommer.

Om man ser bort fra personlige egenskaper som mennesker har, som at noen er innadvendte, konfliktsky, noen snakker fra leveren osv, så er dette selvfølgelig med på å avgjøre en del av hvordan kommunikasjonen er og blir.

Men uansett personlige egenskaper & kommunikasjon, er det noe man ikke slipper unna, og det har med intelligens å gjøre. 

Om A har gjennomsnitts IQ på 100, og B har en IQ på 115+, så er allerede B et std. avvik+ over A, og deres logikk vil være svært annerledes. Om B har over 2 std. avvik over (130+) så vil forskjellen være enda større.

Det jeg prøver å legge litt frem her, det er at det vil være store kommunikasjonsproblemer, jo større avstanden er mellom A og B, når det gjelder IQ. 

Jeg forenkler alt nå, da det er mye inne i bildet her som er med på å avgjøre. 

Akkurat slik som B må gjøre til A. Det B tror er enkelt og forstå , må dessverre forklares enda enklere til A. Dette etter gjentatte misforståelser de imellom. Sikkert kjempe gøy og ikke kunne være seg selv, og måtte dumme seg ned til enhver anledning, i redsel for misforståelse. Eller fordi en selv tenker at en er idiot som ikke klarer å formidle enkle ting videre.

Mitt poeng er, grovt forenklet, at om det er mer enn 1 std. avvik i forskjell (15 IQ poeng) så vil allerede kommunikasjonen lide. Jo mer IQ forskjell, jo verre blir kommunikasjonen. Dette er forsket på. Kilde? "google communication range IQ". Er ikke smart nok til å finne kilder selv. Litt diskuterbart hvor stor forskjell det skal være på IQ, for at kommunikasjonen ikke blir så bra. 

Er IQ forskjellen stor nok, kan hver av partene føle at den andre er en idiot, om det f.eks er en diskusjon om noe, de ikke kommer til enighet i. ++.

En kan jo gå til parterapi? Kommunikasjonskurs? Det spiller ingen rolle. Det vil ikke endre på en vesentlig grunnleggende forskjell mellom de 2 partene som går der.

De er fra naturen sin side forskjellige.

Det jeg skriver her, vil uansett ikke ramme mange. Men noen få, vil det være gjeldende. 

Det hjelper ikke at B kan føle seg dum i utgangspunktet, pga. personen kanskje har blitt mye misforstått opp gjennom tidene. Da må det jo være... "h*n" ? ... så vi fortsetter å prøve å få en strl. 46 fot inn i en strl. 38 sko. Eller omvendt.

Hva med kjemi? For noen holder det med ei pen jente, som har gode verdier, eller motsatt, en mann med det samme. Ja, og fysisk attraksjon og bla bla. Er et stort mattestykke også dette her.

Kjemi er så mangt.

Men hva om en er sapioseksuell? 

Det vil si at en tenner på intelligens.

Da spiller det ingen verdens rolle hvor pen og deilig person A er, uansett om alt "det andre er på plass", dersom personen er mindre intelligent. På sikt vil det bare føre til at B ikke vil ha lyst på A. 

B vil aldri respektere A. 

A vil slutte å respektere B.

De føler begge to, at motparten er en idiot.

Hilsen

A.

Anonymkode: caa2c...03a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror dette burde gå inn i Menninger seksjonen hos en nettavis eller noe.

Anonymkode: f9654...325

• Liker 1
Skrevet

3/10.

Du skal ha for forsøket.

Mvh A+

Anonymkode: e17ac...bab

• Liker 3
Skrevet

Min mann vil jeg tippe ligger rundt 110, jeg på 140. Men jeg tror ikke jeg tenner spesielt på intelligens. Vi har nok litt problemer med kommunikasjon, men jeg føler ikke det handler om ulik logikk. Heller at han ikke alltid finner ord eller forklarer så godt, noe som ligger i familien, i alle fall for mor og to brødre som ellers er ganske smarte. Jeg gjør andre ting i livet som tilfredsstiller intelligensen, så har jeg det fint med mannen. 

Anonymkode: 5ba99...9e8

Skrevet

Syns det er fint med litt innlegg som dette her. Men hva mener du man skal gjøre? Ta IQ test sammen når man dater? Jeg gjorde faktisk det med eksen min på hans initiativ som trodde han skulle drite ut meg, men jeg hadde over 15 mer i IQ enn han. Forholdet vårt var elendig men jeg tenkte aldri at det var pga intelligens forskjell. Grunnen til at han ville kommunisere på en annen måte enn meg var fordi han ikke ville innrømme utroskap jeg hadde bevis for. 

Anonymkode: 82b6d...320

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Syns det er fint med litt innlegg som dette her. Men hva mener du man skal gjøre? Ta IQ test sammen når man dater? Jeg gjorde faktisk det med eksen min på hans initiativ som trodde han skulle drite ut meg, men jeg hadde over 15 mer i IQ enn han. Forholdet vårt var elendig men jeg tenkte aldri at det var pga intelligens forskjell. Grunnen til at han ville kommunisere på en annen måte enn meg var fordi han ikke ville innrømme utroskap jeg hadde bevis for. 

Dersom det er store forskjeller i intelligens så merker den smarte det ganske kjapt. Om man ikke merker det innen 5mnd, så er man ikke så mye smartere som man liker å tro. Som regel kan man se i blikket til den andre personen hvor mye de er til stede. Finnes enkelte unntak der sykdom e.l kan gjøre at man virker litt fraværende. Men når man begynner prate med en person, så merker man ganske kjapt hvor mye av det man sier blir forstått g hvordan det blir forstått

For de aller fleste har intelligens lite å si for om forholdet var mislykket eller ikke. Andre personlige egenskaper spiller langt større rolle i de aller, aller fleste forhold.

Det er også mange som tror at enkelte er dumme der de bare spiller dum for å slippe unna ansvar.

Anonymkode: a5be4...b0b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dersom det er store forskjeller i intelligens så merker den smarte det ganske kjapt. Om man ikke merker det innen 5mnd, så er man ikke så mye smartere som man liker å tro. Som regel kan man se i blikket til den andre personen hvor mye de er til stede. Finnes enkelte unntak der sykdom e.l kan gjøre at man virker litt fraværende. Men når man begynner prate med en person, så merker man ganske kjapt hvor mye av det man sier blir forstått g hvordan det blir forstått

For de aller fleste har intelligens lite å si for om forholdet var mislykket eller ikke. Andre personlige egenskaper spiller langt større rolle i de aller, aller fleste forhold.

Det er også mange som tror at enkelte er dumme der de bare spiller dum for å slippe unna ansvar.

Denne hypotesen hørtes ikke så smart ut 

• Liker 2
Skrevet

.Jeg tror det er noe i dette, selv om det kan være vanskelig å si hva som er intelligens og hva som er personlighet. Men såkalt begavede barn er analytiske og nysgjerrige, dvs at intelligens over et visst nivå påvirker også personlighet 

Han jeg dater nå, er den eneste jeg også har beundra intellektuelt. Jeg vet ikke min iq-scote da jeg aldri har tatt en test, men har utdanning som tilsier iq på minst 130. 

Anonymkode: a4510...a82

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

.Jeg tror det er noe i dette, selv om det kan være vanskelig å si hva som er intelligens og hva som er personlighet. Men såkalt begavede barn er analytiske og nysgjerrige, dvs at intelligens over et visst nivå påvirker også personlighet 

Han jeg dater nå, er den eneste jeg også har beundra intellektuelt. Jeg vet ikke min iq-scote da jeg aldri har tatt en test, men har utdanning som tilsier iq på minst 130. 

Hvordan vil en utdanning tilsi en IQ på minst 130. Det vil bety at det ikke er noen kjent eksempel på noen som har hatt lavere testscore enn 130 som har gjennomført den utdanningen, eller at det er en gitt lav del av fordelingskurven som er under det? Er dette en studie som er gjort spesifikt på ditt studiested nylig?

• Liker 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Hvordan vil en utdanning tilsi en IQ på minst 130. Det vil bety at det ikke er noen kjent eksempel på noen som har hatt lavere testscore enn 130 som har gjennomført den utdanningen, eller at det er en gitt lav del av fordelingskurven som er under det? Er dette en studie som er gjort spesifikt på ditt studiested nylig?

Det er ei utdanning som krever analytiske evner og stor grad av sjølstendig tenkning. Det er ikke vanlig å testscore iq til den utdanninga ,nei, det er jo uvanlig i det hele tatt å måle IQ i Norge med mindre man søker medlemskap av MENSA, så det er heller en antagelse basert på hvilke intellektuelle ferdigheter som trengs. 

Skrevet
Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Jeg lurer litt på det samme 😅 Kanskje industriell økonomi på NTNU? Neppe 130 "minst" der heller, men vil tro de aller fleste ligger på 115+. Jeg gikk på en annen linje og oppfattet de aller fleste som minst "smarte" (115+). Det er et stykke derfra til 130+ dog...

Man kan nok til en viss grad anslå IQ-område innen visse utdanninger, og jeg tror det er vanskelig å komme gjennom f.eks. master i kjernefysikk uten et skarpt hode, men det hadde vært interessant med en utdypning av hva vedkommende mente...

Anonymkode: f0047...4e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg lurer litt på det samme 😅 Kanskje industriell økonomi på NTNU? Neppe 130 "minst" der heller, men vil tro de aller fleste ligger på 115+. Jeg gikk på en annen linje og oppfattet de aller fleste som minst "smarte" (115+). Det er et stykke derfra til 130+ dog...

Man kan nok til en viss grad anslå IQ-område innen visse utdanninger, og jeg tror det er vanskelig å komme gjennom f.eks. master i kjernefysikk uten et skarpt hode, men det hadde vært interessant med en utdypning av hva vedkommende mente...

Jeg mener ikke master. Men man må ha master i bunn.

Skrevet

Jeg tror det er noe i det, jeg merker kjapt om en person er mindre intelligent enn meg, og sånn med tanke på å være kjærester, frister det ikke så mye. For meg er det viktig, det å dele tanker er en av de viktigste dimensjonene i kjærlighetsforhold.

Anonymkode: 815c2...2b6

• Liker 2
Skrevet

Etter en forelskelse så vil man jo se hvordan personen virkelig er uansett tenker jeg.

Det handler jo om grunnleggende respekt og kjærlighet. Vi er nok ulike her hjemme, ulike interesser, men har det enda bedre sammen nå som vi tør å være oss selv. Kanskje mest meg, han var ganske lik fra start når jeg tenker meg om. Jeg var alltid ny stelt og sminket, redd for å prompe og redd for å snorke osv, ring jeg gir f i nå. Var litt redd for å si dumme ting eller ta feil osv. 

Anonymkode: 478dc...a17

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det beste mann kan si på studier som ikke har IQ test som enn del av opptakskrav, er at studier som krever høyere karaktersnitt, har studenter med i gjennomsnitt høyere IQ-score.

Så vil et studie som eksponerer studentene for trening på oppgaver som ligner på deloppgaver i en IQ-test, kunne forventes å gjøre at studentene vil få bedre score. Men som vi vet så er det egentligen ikke score på IQ test som vi er ute etter, men underliggende evner. Problemet er at man i utforming av tester ikke klarer å fjerne effekt av kultur, sosioøkonomiske faktorer eller trening. Slik at vi ikke har noen gullstandard metode for å måle den evne som vi egentligen ønsker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror det er noe i det, jeg merker kjapt om en person er mindre intelligent enn meg, og sånn med tanke på å være kjærester, frister det ikke så mye. For meg er det viktig, det å dele tanker er en av de viktigste dimensjonene i kjærlighetsforhold.

Anonymkode: 815c2...2b6

Hei,

Du skriver at det å dele tanker er en av de viktigste delene av kjærlighetslivet. Hva har det med test score på en IQ-test å gjøre. Ta for eksempel deloppgave koblet til spatial intelligens, som da vil bidra til en høyere eller lavere totalscore. Er en evne som er kjempeviktig hvis skal drive med bildeveiledet kirurgi, men har vanskelig å se for meg at det vil påvirke det "å dele" tanker.

Er det ikke sånn at du mer tenker på at du vil være sammen med noen som "tenker" noenlunde likt med deg, og har samme interessen?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Spennende. Har du noen primærstudier som støtter påstanden? Eller er det kun du selv som har validert deg selv i et sirkelbevis?

• Liker 1
Skrevet

Det mest slående med denne tråden er hvor mange som overvurderer egen IQ.  

Anonymkode: f0cf6...7ae

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Denne hypotesen hørtes ikke så smart ut 

Og det er jo essensen av problemet. Når folk opplever noe som de føler er imot dem, så skylder de på intelligens. En bruker på kg sier noe du er uenig med? Den er dummere enn deg selv. Partner i forholdet krangler med deg? Den er dummere enn deg og forstår ikke hvorfor du har rett og hvorfor du er den fornuftige i forholdet.

Den kommentaren der underbygger mitt poeng. Du kommer ikke en gang med et logisk argument, du bare skylder på manglende smarthet. Hvorfor skal vi tro at du ikke ville gjort det samme i et forhold der du var uenig med din partner?

• Hjerte 1
Skrevet
3 hours ago, Fremmed fugl said:

Spennende. Har du noen primærstudier som støtter påstanden? Eller er det kun du selv som har validert deg selv i et sirkelbevis?

Vanlig å ha den følelsen i mensamiljøer og miljøer som tiltrekker smarte folk. Har hørt mange smarte si dette gjennom livet. Det er alltids noen unntak. Intelligens betyr ikke at du ikke kan ha sosiale handicap eller manglende sosial innsikt. Man kan for eks ha asperger og være veldig intelligent, og det kan være at de vil i mindre grad gjenkjenne andre intelligente.

Jeg tror at intelligente har i snitt mindre behov for å rakke ned på mennesker som kommer med meninger de ikke liker. Dess mer intelligent, dess mer liker man alternative hypoteser, selv når man er uenig eller mener det er feil. Noen ganger kan veldig feil hypoteser til og med være et fascinerende innblikk i hvordan andre kan tenke og føle. Det er en kilde til fascinasjon, ikke bedrevitenhet.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...