AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #1 Skrevet 25. oktober 2022 Jeg skal i gang med lappen snart og hadde egentlig tenkt å ta det på automat for å gjøre det hele litt enklere for meg selv. Men så er saken at mine foreldre som kan øvelseskjøre med meg har bil med manuell gir. Jeg er 23 år og har fast jobb så sånn sett kan jeg jo gå for automat og legge mer penger i flere kjøretimer enn en 17-åring har mulighet til fks. Men da må jeg skaffe egen bil når jeg er ferdig og jeg har tilbud om å få disponere en av mine foreldres biler i stor grad(begge er manuell) Så jeg sparer nok en del penger på å gå for manuell. Men det virker jo utrolig krøkkete og tungvindt og når jeg hører om folk som sliter med det så kommer garantert jeg til å gjøre det også. Tanker? Anonymkode: 7e131...952
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #2 Skrevet 25. oktober 2022 Kan du prøve manuelt først å se hvordan det går? Har du mulighet for å lærekjøre med en venn eller noe som han automat? Anonymkode: e15a4...bd7 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #3 Skrevet 25. oktober 2022 Veldig greit å kunne kjøre manuell. Det er ikke vanskelig. Anonymkode: f7a5c...429 16 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #4 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan du prøve manuelt først å se hvordan det går? Har du mulighet for å lærekjøre med en venn eller noe som han automat? Anonymkode: e15a4...bd7 Burde nok gi det en sjanse ja. Har bare en dårlig innstilling til det, type "blæh, dette virker dritt" osv. Har mulighet til å kjøre automat med en venn men ikke så hyppig som mine foreldre har mulighet til. Anonymkode: 7e131...952
Mardina Skrevet 25. oktober 2022 #5 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg skal i gang med lappen snart og hadde egentlig tenkt å ta det på automat for å gjøre det hele litt enklere for meg selv. Men så er saken at mine foreldre som kan øvelseskjøre med meg har bil med manuell gir. Jeg er 23 år og har fast jobb så sånn sett kan jeg jo gå for automat og legge mer penger i flere kjøretimer enn en 17-åring har mulighet til fks. Men da må jeg skaffe egen bil når jeg er ferdig og jeg har tilbud om å få disponere en av mine foreldres biler i stor grad(begge er manuell) Så jeg sparer nok en del penger på å gå for manuell. Men det virker jo utrolig krøkkete og tungvindt og når jeg hører om folk som sliter med det så kommer garantert jeg til å gjøre det også. Tanker? Anonymkode: 7e131...952 Du burde absolutt ta lappen på manuelt gir. Det får du nok mye igjen for senere. Da kan du jo kjøre begge deler. Jeg foretrekker automatgir på bil, men er veldig glad for at jeg tok lappen på manuell gir, sånn at jeg kan kjøre begge deler. 8 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #6 Skrevet 25. oktober 2022 Det er ikke SÅ vrient å kjøre med manuelt gir. Krever bare at man øver litt. Noen får det ikke til, men jeg hadde ikke gått for automat bare «i tilfelle». Det er fortsatt mange biler med manuelt gir. her har feks de kommunale bilene ikke blitt byttet til noe med automat enda. Anonymkode: 04e4c...a69 2
tdm900 Skrevet 25. oktober 2022 #9 Skrevet 25. oktober 2022 Gjør det du kan for å kjøre med manuell. Er veldig mange manuelle biler på veien enda, og det selges enda biler helt mye med manuell girkasse. Skulle du havne i en jobb hvor du skal kjøre en kassebil etc er det garsntert med manell kasse. 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #10 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg skal i gang med lappen snart og hadde egentlig tenkt å ta det på automat for å gjøre det hele litt enklere for meg selv. Men så er saken at mine foreldre som kan øvelseskjøre med meg har bil med manuell gir. Jeg er 23 år og har fast jobb så sånn sett kan jeg jo gå for automat og legge mer penger i flere kjøretimer enn en 17-åring har mulighet til fks. Men da må jeg skaffe egen bil når jeg er ferdig og jeg har tilbud om å få disponere en av mine foreldres biler i stor grad(begge er manuell) Så jeg sparer nok en del penger på å gå for manuell. Men det virker jo utrolig krøkkete og tungvindt og når jeg hører om folk som sliter med det så kommer garantert jeg til å gjøre det også. Tanker? Anonymkode: 7e131...952 Denne diskusjonen har vært mange ganger før og er rimelig forutsigbar. Alle med handicapførerkort (Som automatlappen het på 80 tallet da kun gamle tanter og cerebral parese pasienter hadde slike førerkort) kommer til å forsvare valget. Snart bare el.biler, har ikke hatt behov osv. Spar de 2-3000 kr?? og bli et problem for fremtidig arbeidsgivere. Mange unge arbeidstakere sitter i baksetet mens de voksne kjører. Jeg forstår ikke når kombinere høyre arm og føtter ble et problem? Var ikke det for min mor på 75 men dagens 19 åringer sliter. Kan ikke huske ei eneste av mine klassevenninner som gråt sine bitre tårer over girspaken på 80 tallet. Og de klarte bakkestart uten elektroniske hjelpemidler. Har heller aldri hørt om noen som krasjet i et kryss pga av girspaken. Før nå. Min sønn er lærling i et industrifirma, han fikk varebil med manuell. Min datter jobber innen helse i kommune, kommunen har manuell. Forsvaret trenger vi vernepliktige med manuell. Dagens vernepliktige sitter i baksetet og "voksne" må kjøre fordi de ikke kan gire. Seriøst tror jeg dette først ble et problem for trafikkskoler som har lyst å tilbringe dagene i gromme BMW og Mercedes. Problemet er at å selge en luksusbil uten automat = Stort verditap. Og dermed oppstå "behovet "for automat. Pushet av trafikklærere som tenker verditap og bunnlinje. De ville ikke tilbringe dagen i en Skoda Octavia. Jeg kommer ikke til å delta noe videre her fordi jeg veit at handicap førerene kommer til å hardnakket mene at manuell er ikke nødvendig for dem. Arbeidsgiver får legge til rette, andre får kjøre leiebilen på ferie og de kommer bare til å kjøre El.Bil. Så dette blir de andres problem, ikke deres. Anonymkode: 9e607...39f 9
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #11 Skrevet 25. oktober 2022 Hvis man er vant til automatgir så er manuell noe dritt ja. Men om man ikke blir vant til automat først, så er manuell dritenkelt. Jeg hadde aldri kjørt bil før jeg tok lappen, og hadde kun kjøretimer med lærer. Brukte en del kjøretimer ja, men det var ikke giret som var problemet, det var oversikten over trafikkbildet, og trafikkreglene som tok tid å komme inn i. Giren gikk av seg selv veldig raskt. Anonymkode: a97c4...a57 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #12 Skrevet 25. oktober 2022 Bare tull å kjøre opp på automat med mindre du er 100% sikker på at du aldri skal bak rattet på noen annen bil enn din egen. Men selv da, kan det oppstå problemer du ikke kan velge og vrake og kanskje kun har mulighet til å kjøpe en manuell girkasse. Anonymkode: 3a7f4...27d
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #13 Skrevet 25. oktober 2022 Du kan jo tenke deg at om du besøker andre land, eller om du i en krisesituasjon blir bedt om å hjelpe noen ved å være sjåfør -må du da la være, eller si nei -fordi du ikke kan kjøre manuelt? Jeg ville kjørt opp manuelt så du har det på lappen og forstår deg på det, du kan likevel kjøpe deg automat selv om du vil. Anonymkode: 5506f...b87 2
Brunello Skrevet 25. oktober 2022 #15 Skrevet 25. oktober 2022 Har aldri forstått det tullet med å bare ta for automat. Det er kjempeenkelt å gire manuelt. Inntil bare for noen få år siden tok ingen for bare automat.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #16 Skrevet 25. oktober 2022 Jeg og faren til barna mine har en bil hver, og de er automat. Søskene mine og besteforeldrene til barna har bare automat biler. Det er det da barna mine får øvelseskjørt med og låner biler etter lappen. Jeg sa til barna mine at jeg anbefalte de og ta automatlappen nå, så får de heller ta manuell lappen senere, om de trenger det. Hadde jeg eller faren til barna hatt manuell bil, hadde jeg anbefalt de og ta lappen på manuell, siden du da kan kjøre både manuell og automat etter du har tatt lappen. Så jeg synes du skal ta manuell, selv om jeg anbefalte mine barn å ta automat. Anonymkode: efa9f...39f 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #17 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis man er vant til automatgir så er manuell noe dritt ja. Men om man ikke blir vant til automat først, så er manuell dritenkelt. Jeg hadde aldri kjørt bil før jeg tok lappen, og hadde kun kjøretimer med lærer. Brukte en del kjøretimer ja, men det var ikke giret som var problemet, det var oversikten over trafikkbildet, og trafikkreglene som tok tid å komme inn i. Giren gikk av seg selv veldig raskt. Anonymkode: a97c4...a57 Dette. Giring er peanuts i forhold til alt annet du må mestre for å ta lappen. Jeg har likevel full forståelse for at det har blitt vanligere å ta lappen bare på automat, siden mange ikke har annet tilgjengelig for øvelseskjøring nå for tiden. Men i ditt tilfelle TS, der det blir mer tungvint å få øvelseskjørt om du skal kjøre automat, hadde jeg virkelig ikke vært i tvil. Anonymkode: 2e549...e93 3
Mardina Skrevet 26. oktober 2022 #18 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg og faren til barna mine har en bil hver, og de er automat. Søskene mine og besteforeldrene til barna har bare automat biler. Det er det da barna mine får øvelseskjørt med og låner biler etter lappen. Jeg sa til barna mine at jeg anbefalte de og ta automatlappen nå, så får de heller ta manuell lappen senere, om de trenger det. Hadde jeg eller faren til barna hatt manuell bil, hadde jeg anbefalt de og ta lappen på manuell, siden du da kan kjøre både manuell og automat etter du har tatt lappen. Så jeg synes du skal ta manuell, selv om jeg anbefalte mine barn å ta automat. Anonymkode: efa9f...39f Er det ikke da bedre at de tar lappen på manuell nå, så slipper man utgiften på flere kjøretimer senere? Det er jo dyrt nok å ta lappen nå, vil jeg tro.... 🤔 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #19 Skrevet 26. oktober 2022 Mardina skrev (3 timer siden): Er det ikke da bedre at de tar lappen på manuell nå, så slipper man utgiften på flere kjøretimer senere? Det er jo dyrt nok å ta lappen nå, vil jeg tro.... 🤔 Helt enig. Hvem begynner om igjen på kjøretimer senere? Og må de da prøves på nytt, også? Anonymkode: c8a0a...fa2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå