Gå til innhold

Nyoppstått migrene i voksen alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør fastlegen? Begynner man på medisiner? Tar man CT av hodet for å se etter mulig årsak? Dette begynner å hemme meg mer i hverdagslivet kjenner jeg. 

Anonymkode: 1abf7...60a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble henvist til CT av øyenlegen. 
Etter det ikke var funn der, så henviste fastlegen meg videre til nevrolog. 

Jeg har ikke så kraftige anfall at det forhindrer meg helt fra jobb, men det går tregere under anfallene. 

Anonymkode: ce9aa...0d0

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ble henvist til CT av øyenlegen. 
Etter det ikke var funn der, så henviste fastlegen meg videre til nevrolog. 

Jeg har ikke så kraftige anfall at det forhindrer meg helt fra jobb, men det går tregere under anfallene. 

Ok, takk for svar. Gikk du lenge før du oppsøkte legehjelp?

ts

Skrevet

Dersom du har symptomer på migrene men ikke har diagnosen, vil det forhåpentligvis først bli gjort endel undersøkelser for å utelukke andre ting som gir samme symptomer. Jeg gikk denne runden som tenåring, så det er lenge siden. Men da var det ulike undersøkelser; CT, EEG, synsundersøkelse  - og nevrolog. Deretter ble jeg fulgt opp av fastlegen (frem til forverring i voksen alder)

Når du får diagnosen, vil du kunne få medisiner ja. I første omgang er det vanligvis anfallsmedisiner du får; altså medisiner du tar når du får anfall. Har man veldig hyppige anfall, kan det bli aktuelt med forebyggende behandling. Akkurat når nevrolog blir aktuelt, kommer nok litt an på fastlegens kompetanse på området - men nevrolog må i alle fall inn i bildet når forebyggende blir aktuelt, da det for noen av disse medisinene kun er nevrolog som kan søke om blå resept. 

Anbefaler ellers de nettsidene det linkes til over her. Mye bra info der.

Skrevet
Splittbinders skrev (25 minutter siden):

Dersom du har symptomer på migrene men ikke har diagnosen, vil det forhåpentligvis først bli gjort endel undersøkelser for å utelukke andre ting som gir samme symptomer. Jeg gikk denne runden som tenåring, så det er lenge siden. Men da var det ulike undersøkelser; CT, EEG, synsundersøkelse  - og nevrolog. Deretter ble jeg fulgt opp av fastlegen (frem til forverring i voksen alder)

Når du får diagnosen, vil du kunne få medisiner ja. I første omgang er det vanligvis anfallsmedisiner du får; altså medisiner du tar når du får anfall. Har man veldig hyppige anfall, kan det bli aktuelt med forebyggende behandling. Akkurat når nevrolog blir aktuelt, kommer nok litt an på fastlegens kompetanse på området - men nevrolog må i alle fall inn i bildet når forebyggende blir aktuelt, da det for noen av disse medisinene kun er nevrolog som kan søke om blå resept. 

Anbefaler ellers de nettsidene det linkes til over her. Mye bra info der.

Huh. Har hatt migrene i 10 år, fått utskrevet sumatriptan for det. Aldri blitt undersøkt. 

Anonymkode: 70201...9ad

• Liker 1
Skrevet

Var til øyelege på sykehuset,  samt tok MR før jeg fikk diagnosen, men det var vel mer for å utelukke andre ting. 

Skrevet

jeg har også bare fått diagnosen, og "evig resept" på sumatriptan/imigran. Har aldri vært til CT-skan eller slikt. 

Anonymkode: df858...a10

Skrevet

Får du migrene rundt mensen? Jeg fikk det rundt 47-48 års alderen.

Anonymkode: 82bd3...b86

Skrevet

Jeg fikk migrene da jeg ble 40. Legen hørte på min forklaring av symptomer, tok blodtrykk og sendte meg på MR. Da MR ikke viste noe galt, fikk jeg Imigran for å se om det hjalp. Fikk også beskjed om å skrive hodepinedagbok. Da Imigran hjalp, men jeg hadde minst to anfall i uken, fikk jeg prøve forebyggende. Det hjalp veldig. Nå har jeg sjeldent anfall. 

Anonymkode: dc041...b0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva gjør fastlegen? Begynner man på medisiner? Tar man CT av hodet for å se etter mulig årsak? Dette begynner å hemme meg mer i hverdagslivet kjenner jeg. 

Har du fått det etter vaksinen? Leste ett annet innlegg her no om flere som har fått hodepine etter vaksinen. Har tatt den selv så er ikke vaksine skeptiker. Har også fått senvirkning som ikke forsvinner.

Anonymkode: a9e62...cea

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Huh. Har hatt migrene i 10 år, fått utskrevet sumatriptan for det. Aldri blitt undersøkt. 

Anonymkode: 70201...9ad

Det er noen tiår siden jeg fikk diagnosen, så mulig det var annerledes da. Eller at jeg bare hadde en av de legene som sender til full utredning. Eller om det var annerledes siden jeg var ungdom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ok, takk for svar. Gikk du lenge før du oppsøkte legehjelp?

ts

Merket tidvis redusert syn på ene øyet, og gikk til optiker etter ett halvt år. Som sendte meg videre til øyenlegen.

Eneste grunnen til at jeg ventet ett halvt år var fordi alt var nedstengt...

Skrevet

Jeg har hatt to migreneanfall de siste ukene og har aldri hatt det før. Er i slutten av 20-åra. Har dermed fått migrenediagnose. Har ikke tatt bilder av hodet og er heller ikke henvist til noen utredning (men jeg var på legevakt under det første anfallet og hadde da normalt blodtrykk og ingen tegn til at det skulle være noe galt med tanke på blødning o.l). Det ble konkludert med migrene grunnet at jeg har aura i forkant med tydelige sånne lysglimt og veldig god effekt av anfallsmedisin som jeg nå har fått på resept. 

Anonymkode: dacae...124

Skrevet

Last ned Brain Twin, og før hodepinedagbok der. Det er det første fastlegen eller en nevrolog vil be deg gjøre. Se om du kan se noen triggere, feks hormonsyklusen eller enkelte matvarer. 
Så er det vanlig å prøve anfallsmedisiner. Har du veldig mange dager med migrene i mnden så vil du få muligheten til å prøve forebyggende medisin. 
Anbefaler deg også å sjekke synet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

jeg har også bare fått diagnosen, og "evig resept" på sumatriptan/imigran. Har aldri vært til CT-skan eller slikt. 

Anonymkode: df858...a10

Samme her. Bare fastlegen som avgjorde det.

Anonymkode: f5de7...8b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Får du migrene rundt mensen? Jeg fikk det rundt 47-48 års alderen.

Anonymkode: 82bd3...b86

Jeg får det rundt mensen ja, men også ofte rundt eggløsning. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du fått det etter vaksinen? Leste ett annet innlegg her no om flere som har fått hodepine etter vaksinen. Har tatt den selv så er ikke vaksine skeptiker. Har også fått senvirkning som ikke forsvinner.

Anonymkode: a9e62...cea

Ja, hodepinen har startet etter vaksinen. Før den hadde jeg sjelden hodepine.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.10.2022 den 11.37):

Det er vanlig å stille migrenediagnosen uten undersøkelser, men basert på symptomene dine og hva du kan fortelle om hodepinen. 

Tilleggsundersøkelser som MR gjøres bare hvis legen er usikker på diagnosen, og vil sikre at det ikke er en alvorlig grunn til hodepinen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...