AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #1 Del Skrevet 25. oktober 2022 I Sverige er det vanlig å ha tre fornavn. Fungerer dette i Norge, eller fremstår det bare som pretensiøst, eller som om foreldrene ikke klarer å bli enige? Vi har landet på et dobbeltnavn til barnet vårt, som det er naturlig å si nesten som ett navn. Litt som Anne Lise eller Ole Johnny, som på en måte henger sammen. Samtidig er det et navn til vi også har snakket om, og som vi ønsker å bruke (det er oppkalling). Fungerer det å gi tre fornavn, der de to første blir brukt til vanlig og det siste bare står der? Eller framstår det bare som veldig rart? Anonymkode: 9dcca...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #2 Del Skrevet 25. oktober 2022 Veldig unødvendig, for minst et av de tre navnene kommer ikke til å bli brukt. Og i dag får jo gjerne barn to etternavn, da blir det veldig langt totalt. Anonymkode: 6e836...3f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 25. oktober 2022 #3 Del Skrevet 25. oktober 2022 Synes det er greit dersom man ikke skal bruke alle tre i det daglige (det er ikke mulig), spesielt dersom det er snakk om oppkalling. Men da kan man IKKE ha mellomnavn ("to etternavn"). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #4 Del Skrevet 25. oktober 2022 Ole-Johnny Ronny. Vakkert! Anonymkode: e52ad...4ec 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #5 Del Skrevet 26. oktober 2022 Det blir bare rart, syns jeg. I Sverige har de "tiltalsnavn" eller hva det heter. Fks hvis du heter Jon Erik Petter, så er tiltalsnavnet ditt Jon. Det er det du heter. Min samboer er svensk som har flyttet hit til Norge, og han syns det er skikkelig rart at alle navnene hans blir brukt hele tiden her. I Norge er det vanlig å bruke alle fornavnene. Og et ekstra navn har liksom ikke noe funksjon eller tradisjon. Jeg kjenner ei som har tre fornavn, og det har alltid forvirret folk. Hun har alltid hatt et kallenavn som liksom er en kombinasjon av alle navnene. Ingen klarer å bare bruke det første navnet hennes 😅. Anonymkode: 147f0...69c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #6 Del Skrevet 26. oktober 2022 Et ekstra navn som ikke blir brukt* Anonymkode: 147f0...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #7 Del Skrevet 26. oktober 2022 Med de fantastiske navn kombinasjonene de har her i Sverige, så er det like greit å ikke ta etter de. Du kan jo tenke deg om du tar ditt fornavn, din mormors navn og din farmors navn så har du en typisk svensk kombinasjon. De klinger som oftest veldig dårlig. Anonymkode: ba952...951 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #8 Del Skrevet 27. oktober 2022 Ser ikke store problemer med det. You do you! Anonymkode: 1eac2...645 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 27. oktober 2022 #9 Del Skrevet 27. oktober 2022 Jeg husker det fra tiden jeg bodde i Sverige. Alle hadde en hel haug med navn, det var helt normalen der. Tror jeg hadde droppet det her i Norge. Det blir så ufattelig langt. Mye bokstaver å drasse på resten av livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Crimson123 Skrevet 27. oktober 2022 #10 Del Skrevet 27. oktober 2022 Min bror hadde tre fornavn, men tok vekk det ene i voksen alder. Ser ikke helt poenget med tre fornavn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 27. oktober 2022 #11 Del Skrevet 27. oktober 2022 Ryddet for dialekt. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #12 Del Skrevet 1. november 2022 Jeg husker den tyske prinsessen på tv 😅 Xenia Gabriella Florence Sophie Iris Anonymkode: 023e7...31b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #13 Del Skrevet 1. november 2022 Hva er poenget med at svenskene har så mange navn? 🤔 Noen som vet? Anonymkode: 2058b...b2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #14 Del Skrevet 1. november 2022 Klassevenninne til min datter har tre korte navn, litt som Ole Tor Finn, men jentenavn. Det fungerer strålende. Anonymkode: d7ffc...118 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #15 Del Skrevet 1. november 2022 Jeg hadde to fornavn, det ene ble aldri brukt, men ofte lest opp i jobb/skolesammenheng, flybilleter osv. Ble lei av å fortelle at jeg kun brukte første fornavn og fjernet det. Har også en venninne med totalt 5 navn (3 fornavn) som syns det er utrolig upraktisk. Så med den erfaringen ville jeg hvertfall droppet 3 navn der ett ikke brukes. Ville heller spart det ene til et evt. senere barn. Anonymkode: bdd24...7f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå