AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #1 Skrevet 25. oktober 2022 Jeg er en av disse som sliter psykisk, men som er i full jobb og har mann, barn og «hele pakka». Kjenner meg ikke igjen i noe av det som typisk kan være utløsende årsaker til psykisk sykdom. Jeg har vokst opp i et hjem med mye omsorg, lite/ingen alkohol, foreldre med god økonomi. God oppdragelse og lett for å lære, så jeg kom meg veldig greit gjennom både VGS og universitetet. Jobbet mye ved siden av studiene, kjøpte egen leilighet og fikk fast jobb raskt etter endt utdanning. Gifta meg, fikk barn, begge deler helt problemfritt. Men har opplevd at psyken min har blitt dårligere og dårligere de siste 2 årene. Jeg sover ikke om nettene. Har gått ned mye i vekt, bekymrer meg , har angst og jeg sliter med å holde det gående. Det er tøft. Merker også at jeg blir fysisk syk mye oftere enn før, mye virus infeksjoner, har vært på 4 - 5 antibiotika kurer bare i år. Var hos legen i går og da hadde jeg så høy CRP at hun tok celleprøver i tillegg. Hva er galt med meg? Anonymkode: 84f4a...773 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #2 Skrevet 25. oktober 2022 Det er jammen ikke godt å si, men huff! Du har ikke tilfeldigvis merket noen nattesvette eller hovne lymfeknuter også da? Basert på det du forteller her. Nå henger jo kropp og sinn veldig sammen da. Så har man det tøft i det ene så gir det fjerne utslag i det andre ❤️ Anonymkode: 403f6...8aa 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #3 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jammen ikke godt å si, men huff! Du har ikke tilfeldigvis merket noen nattesvette eller hovne lymfeknuter også da? Basert på det du forteller her. Nå henger jo kropp og sinn veldig sammen da. Så har man det tøft i det ene så gir det fjerne utslag i det andre ❤️ Anonymkode: 403f6...8aa Jeg har hovne lymfeknuter også 😰 Anonymkode: 84f4a...773
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #4 Skrevet 25. oktober 2022 Høy CRP gir jo ofte hovne lymfeknuter da, det er et tegn på at kroppen din virker. Om du ikke opplever langvarig hoste som øker, har nattesvette eller kløe på leggene: Legg tanken om lymfekreft vekk (Har selv hatt lymfekreft) Er redd du er et «offer» for tiden vi lever i. Livet er beintøft i dag, til tross for et tilsynelatende fungerende liv. Vi skal være den perfekte mamma, (alle «feil» brettes ut i sosiale medier av forstå- seg- på’ere) ha et flott hjem, følge opp barna på fritidsaktiviteter, (som i seg selv tilsvarer en 30 % jobb) skole; Dette på en helt annen måte en tidligere tider. Du skal gi av deg selv på jobben, og servere minst tre sunne måltider om dagen. Men når man GJØR alt dette, «FÅR TIL» alt dette, hva står man egentlig igjen med da? Livet krever deg 110 %, du blir stående igjen som en skygge av deg selv… Hvor ble det av DEG oppi alt? Mulig jeg tar feil, men denne tror jeg er veldig 2022. Anonymkode: 770c1...ad8
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #5 Skrevet 25. oktober 2022 Du ser ikke selv at du har alt for mange baller i luften? "Flink pike"-syndromet.. Anonymkode: 0c4c3...e9c 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #6 Skrevet 25. oktober 2022 4-5 antibiotika kurer bare i år? Nr 1, du bør komme deg på en god probiotika kur i flere måneder. Tarmen trenger tilførsel av bakterier, det påvirker næringstopptak som igjen påvirker både fysisk og psykisk helse. Kosthold og vitaminer/mineraler påvirker mye. Jeg er mye syk og sliter mentalt hvis jeg ikke har høye verdier av b-12 og d vitaminer, for å nevne noe. D vitamin må jeg ta tilskudd av, som oftest høye doser fordi jeg ofte faller for lavt. Fet fisk og rødt kjøtt er gode kilder til b-12. Unngå prosessert mat. Det kan også være andre b vitaminer som du har for lite av, dessverre viser ikke alltid blodprøver godt nok. Snakk med legen din om et b-kompleks. Nøyaktig hva som er underliggende årsak for deg, er umulig å vite. Men det som er nevnt, i tillegg til kanskje meditasjon/stressmestring/pusteøvelser, kan være en god start. Og..Jeg elsker refleksolog (lymfebehandlinger bl.a). Jeg hadde mye feber i fjor som jeg ikke forstod noe av, og jeg har vært helt feberfri siden. Litt på den alternative siden, men det er ikke dermed sagt at det ikke er bra. Anonymkode: 0e883...fb7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #7 Skrevet 25. oktober 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har hovne lymfeknuter også 😰 Anonymkode: 84f4a...773 Hvis det er i forbindelse med infeksjon så er det nokså vanlig. Men har du dette utenom at du har en infeksjon pågående, så ville jeg tatt med også dette symptomet til legen,sa hun kan kjenne og undersøke. Og også være obs på nattesvette. Det behøver absolutt ikke å være noe alvorlig heller, som forskjellige typer kreft. Min samboer hadde dine symptomer, var også tungpustet, våt av nattesvette, mye luftveisinfeksjoner og kjempehovne lymfeknuter i flere måneder. Mye fatigue og ble nedstemt. Han ble godt utredet, og det ble aldri funnet årsak, men trolig en covid-19 som var gått under radaren og vi mistenkte longcovid. Han er frisk nå da Men over til noe annet. Hvis du stresser mye i jobb og hverdagen hjemme, så vil stress også sette ned immunforsvaret og gjøre deg mye mer mottakelig for infeksjoner. Det har så mye å si. Så hvis du opplever det så hadde jeg plukket fra hverandre livet litt og prøvd å finne ut hvor man kan redusere stresset. Kanskje du kan snakke med leder om å ha en sparringspartner og en slags debrief på slutten av arbeidsdagen slik at du får lagt fra deg jobben på jobb og ikke bærer bekymringer med hjem. Fordele oppgaver hjemme, ta en sjau og bli kvitt de tingene som gnager.. Også er jeg enig i overstående her med å passe på næringsopptaket. Vet ikke hvor flink du er til det, mtp at du har gått så mye ned i vekt. Anonymkode: 403f6...8aa
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #8 Skrevet 25. oktober 2022 Det er egentlig ikke mulig å skille mellom fysisk og psykisk sykdom siden infeksjoner kan påvirke nervesystemet immunforsvaret og dermed psyken. Siden du har hatt mange infeksjoner kan dette ha betydning. Man har jo sett det tidligere med infeksjoner men det enda tydeligere etter covid. Anonymkode: 5c26e...9d9
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #9 Skrevet 25. oktober 2022 Høres ut som du holder på å bli utbrent. Anonymkode: abedb...df7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå