Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en tråd for ord vi synes er rare

Av og til slår det meg at det er mange merkelige ord, utrykk og formuleringer som blir brukt mer eller mindre i dagligtalen. Jeg er så vant til å bruke dem at jeg vanligvis ikke tenker noe over at der er rart osv.

Her er de jeg kommer på akkurat nå

rosin i pølsa er en av dem (hvem vil ha det liksom)

Fotgjenger (hva skal en ellers gå på)

Kjøretøy (tøy?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

you talking to me??

hm... du vil ha både uttrykk og ord altså?? føler dette kan bli en stor tråd, men jeg kan da bidra:

- å ha det som plommen i egget

- å ikke se skogen for bare trær

- her er det noe muffens

- jeg aner ugler i mosen

- ingen røyk uten ild

Skrevet

Men noen av disse er jo logiske da, selv om de er teite. Feks "ingen røyk uten ild", forstår man jo opphavet til liksom.

Men "rosinen i pølsa" feks er jo helt merkelig, hvem var det som fant på det?! Er det så flott å finne en rosin i pølsa si? Burde heller hett "mandelen i grøten" :ler:

Skrevet

Å ikke se seg berga (når man overspiser)

Å ikke være tapt bak en stol (ikke være dum)

Skrevet
- jeg aner ugler i mosen

Det uttrykket kommer fra Danmark. Opprinnelig het det "ulver i mosen". Mosen betyr myra på dansk, og når ulvene vandret ut i myra (noe de vanligvis ikke gjorde), måtte det være fare på ferde. Etterhvert ble ulver utryddet i Danmark og uttrykket har endret seg til "ugler i mosen". Så nå vet dere det. :)

Skrevet
Det uttrykket kommer fra Danmark. Opprinnelig het det "ulver i mosen". Mosen betyr myra på dansk, og når ulvene vandret ut i myra (noe de vanligvis ikke gjorde), måtte det være fare på ferde. Etterhvert ble ulver utryddet i Danmark og uttrykket har endret seg til "ugler i mosen". Så nå vet dere det.  :)

Ah! :idesmil:

Skrevet

muffens da? hvor i all verden kommer muffens fra?

Skrevet

Stekeovnen? Kanksje det hadde passet bedre med rosinen i muffinsen?

Kom på et annet uttrykk: pølsevev!

Gjest Tristessa
Skrevet

Jeg leker utvitende, og lurer på hvor uttrykket "i grevens tid" kommer fra?

Skrevet

tar et engelsk ord jeg

"catfisch" hvorfor katt?

Skrevet

Rosinen i pølsa kommer, om jeg ikke husker helt feil, fra Tyskland eller Østerrike. En dirigent i en oppstilling hadde navnet Rosini eller noe sånt, og stykket hadde navnet "Brattwürst" eller noe med würst iallefall, og det betyr jo som kjent pølse... Derfor rosinen i pølsa.....

Før i tiden brukte de også rosiner i blodpølse også da...og i enden på andre pølser av og til...av en eller anen grunn....

Skrevet
tar et engelsk ord jeg

"catfisch" hvorfor katt?

Sannsynligvis fordi catfish (malle) har "værhår" og kan minne litt om en katt i "ansiktet".

Skrevet

Jeg trodde ¨rosinen i pøsla¨ var et begrep som ibefattet det at tingen/saken ikke hører hjemme der den er nå... Er jeg helt på jordet?? :klø:

Ellers... Negl, egentlig et litt rart ord, hvis man uttrykker alle bokstavene, tunga krøller seg på en rar måte :ler:

Skrevet

Bruk "rosinen i pølsa" i en setning da!

Han fant rosinen i pølsa- høres ut som noe positivt, en søt liten sak, rett og slett en gledelig overraskelse :icon_lol:

Skrevet (endret)
Bruk "rosinen i pølsa" i en setning da!

Han fant rosinen i pølsa- høres ut som noe positivt, en søt liten sak, rett og slett en gledelig overraskelse  :icon_lol:

:ler:

Jo, ser den også da! Meeen... Ser liksom ikke for meg rosiner og pølser passer sammen, derfor...

Forresten, du tror ikke du er litt inhabil? :ler:

Og et rart ord til.. Løpetid?????

Endret av vimselims
Skrevet

Løpetid: tida man løper rundt for å få seg no?

Skrevet
Forresten, du tror ikke du er litt inhabil? :ler:

:tunge1:

Neida! Tenk deg at KG er pølsa, den store trauste pølsa. Midt inni der finner du en søt liten Rosin, og jammen ble ikke pølsa brått mer interessant!

Skrevet
:tunge1:

Neida! Tenk deg at KG er pølsa, den store trauste pølsa. Midt inni der finner du en søt liten Rosin, og jammen ble ikke pølsa brått mer interessant!

:grine2:

Skrevet

Pølsevev var det snakk om over her... I ordboka står det at det betyr vrøvl eller tullprat. Men hva det har med pølser å gjøre, det klarer ikke å finne ut.

Gjest barne- og familiemedister
Skrevet

"Fremskritts"partiet. Fullstendig inkonsekvent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...