AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #1 Skrevet 25. oktober 2022 De bruker sykedager som feriedager. Anonymkode: 0f6cd...b4f
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #2 Skrevet 25. oktober 2022 Ok, Sherlock Anonymkode: 672c1...0ed 8
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #3 Skrevet 25. oktober 2022 Egenmelding ja Jobber selv i IA-bedrift, så bruker dette slavisk. Tar alltid fredag og mandag eller mandag og tirsdag, lettere å komme hjem fra reiser da. Har jo 24 dager i året, som gir 12 langhelger. Er ikke så dumt at jeg lar være å bruke denne muligheten. Anonymkode: 979be...28d 2
Undrende123 Skrevet 25. oktober 2022 #4 Skrevet 25. oktober 2022 Det er faktisk mulig å bli syk hvilken dag som helst, også fredager og mandager. Dette er jo også de kjipeste dagene å være syk på, for da betyr det at helgen vil gå/har gått i vasken. Legg fra deg kynismen og du vil få et mye bedre liv. 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #5 Skrevet 25. oktober 2022 Om det er sant så er det jo synd st folk bruker det, men det går jo an å bli syk alle dager i uka Anonymkode: 05c68...4f1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #6 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Egenmelding ja Jobber selv i IA-bedrift, så bruker dette slavisk. Tar alltid fredag og mandag eller mandag og tirsdag, lettere å komme hjem fra reiser da. Har jo 24 dager i året, som gir 12 langhelger. Er ikke så dumt at jeg lar være å bruke denne muligheten. Anonymkode: 979be...28d Jeg har ikke tatt en egenmld i år, og har 80 omsorgsdager igjen. Fri ut året jeg da🤣 Anonymkode: 55177...560 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #7 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Egenmelding ja Jobber selv i IA-bedrift, så bruker dette slavisk. Tar alltid fredag og mandag eller mandag og tirsdag, lettere å komme hjem fra reiser da. Har jo 24 dager i året, som gir 12 langhelger. Er ikke så dumt at jeg lar være å bruke denne muligheten. Anonymkode: 979be...28d Vel, dersom du bruker fredag og mandag så teller helgen med, ergo får du ikke «12 langhelger» ut av dette, dersom arbeidsgiver er oppdatert på regelverket. TS: Dersom det foregår systematisk misbruk av egenmeldinger ved din arbeidsplass er det et lederansvar å ta tak i dette, og ikke noe du som ansatt bør legge deg opp i. Det skaper bare dårlig stemning og tilsvarende dårlig arbeidsmiljø. For alt du vet har de dette gjelder en god dialog med leder angående fraværet sitt. Personlig så har jeg hittil sjelden vært syk, men når jeg først må være hjemme så er det nok oftere inn mot helg eller rett etter helgen. Hvorfor? Fordi det sitter så langt inne å være hjemme at jeg gjerne presser meg på jobb hele uka, før jeg «gir meg selv lov» til å være syk i helga. I blant holder jeg ikke ut hele uka, og da blir det kanskje fravær på en fredag, eller jeg klarer å holde koken ut uka, blir sengeliggende hele helga og når mandagen kommer må jeg innse at jeg absolutt ikke er frisk enda. Og dette kan nok gjelde flere. Anonymkode: 0ba7b...609 9
Splittbinders Skrevet 25. oktober 2022 #8 Skrevet 25. oktober 2022 Hvis arbeidsgiver har god grunn til å mistenke at man misbruker ordningen, kan man faktisk miste retten til egenmelding. Vanskelig å bevise naturligvis, but still. Du risikrerer å miste muligheten, og må enten få sykemelding hver gang eller bli trukket i lønn. 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #9 Skrevet 25. oktober 2022 Hva vet du om hvilke avtaler de har med sin leder, ts? Mange har avtale om å kunne bruke egenmelding på den måten, fremfor å sykemelde seg. Dessuten er det helt vanlig at folk som ellers er stresset/sliten av ulike årsaker ofte blir syke i helger/ferier, når de endelig kan senke skuldrene litt. Om ledelsen har mistanke om at ansatte misbruker egenmeldinger, er det deres ansvar å ta tak i det. Anonymkode: b25e4...499 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #10 Skrevet 25. oktober 2022 Her reiser man ikke fra jobb før vi blir sendt hjem. Vi er heldige som kan tilrettelegge for den som ikke føler seg helt i form. Det er ikke alle bedrifter som har de mulighetene. Anonymkode: 8897b...95e
Portia Catonis Skrevet 25. oktober 2022 #11 Skrevet 25. oktober 2022 Er du sjef i bedriften? Hvis ikke, så bør du passe dine egne saker.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #12 Skrevet 25. oktober 2022 Jeg hadde mange egenmeldinger på fredager på slutten av min arbeidskarriære. Jeg presset meg hele uka for å klare det, jo mere jeg presset jo sykere ble jeg så da smalt det ofte etter 3-4 dager på jobb. Hvis det er noen trøst så var jeg aldri på helgeturer, aldri på fester eller sosiale ting. Helgene og fritiden ble brukt på å stabilisere seg så jeg kunne klare en dag til på jobb. Anonymkode: 0fdfb...04c 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #13 Skrevet 25. oktober 2022 Litt off topic. Men når dere tar en egenmelding, må dere gi beskjed på telefon? Anonymkode: d885c...2ba
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #14 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Litt off topic. Men når dere tar en egenmelding, må dere gi beskjed på telefon? Anonymkode: d885c...2ba Jeg måtte det da jeg hadde en arbeidsgiver med kontrollbehov og lav tillit til de ansatte. Byttet jobb og der er det kun nødvendig å sende en tekstmelding. Noe jeg sjelden gjør, da jeg heller sender melding om at jeg tar hjemmekontor hvis jeg er pjusk eller smittsom. Anonymkode: 0ba7b...609 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #15 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Litt off topic. Men når dere tar en egenmelding, må dere gi beskjed på telefon? Anonymkode: d885c...2ba Ja, her må vi ringe. Anonymkode: e6434...984
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #16 Skrevet 26. oktober 2022 Her må vi også ringe og det mener jeg er bra. Det har noe med at terskelen blir høyere for de som egentlig ikke er syke. Det er noe annet å lyve høyt, enn å bare sende av gårde en SMS. Anonymkode: d02c3...007 3
Frøkenfryden Skrevet 26. oktober 2022 #17 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 25.10.2022 den 17.07): Litt off topic. Men når dere tar en egenmelding, må dere gi beskjed på telefon? Anonymkode: d885c...2ba Sms til leder og telefon til en resepsjon 08 i tillegg 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #18 Skrevet 26. oktober 2022 Er jo ulogisk å bli syk på fredag om man har planer om å dra ut eller finne på noe ute. Man kan jo ikke gå ut da😅 Anonymkode: 9e5fe...eaa
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #19 Skrevet 27. oktober 2022 Portia Catonis skrev (På 25.10.2022 den 11.10): Er du sjef i bedriften? Hvis ikke, så bør du passe dine egne saker. Dersom det påvirker en selv som arbeidstaker ofte, så er det absolutt noe som bør tas opp med leder. Ting som påvirker egen arbeidssituasjon veldig negativt tar jeg opp. Anonymkode: 10009...46d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå