Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av svangerskapskontroller osv gjennom graviditeten, hva er det vanlig at mannen er med på?

Anonymkode: e73ce...563

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen min var med på alle i første graviditet. Han var supergira på alt som skjedde, og han hadde en veldig fleksibel jobb som gjorde at det gikk. Andre graviditet var han med på oul. Han var like gira, men hadde en annen jobb som ikke var fleksibel. 

har vel inntrykk av at det andre er mest vanlig.

Anonymkode: 0568c...863

Skrevet

Tror ikke du kan spørre om hva som er "vanlig". For hva som oppleves riktig for deg/dere, trenger ikke være det for andre.

Da jeg gikk gravid var ikke mannen min med på noe som helst. Og jeg var mye til kontroll pga problemer i svangerskapet. Han hadde jobb, og etterhvert også et barn å ta hånd om. Hverdagen forsvinner ikke pga en graviditet.

Anonymkode: 525da...47c

• Liker 3
Skrevet

Min mann har vært med på alle UL, det har vært et par ekstra pga noen ting som skulle sjekkes ut, han var med første gang til jordmor, på ammekurs og fødselsforberedende kurs. Vanlige kontroller har han droppa, fordi ting har vært normalt og vi har ikke opplevd  noe som har gjort at vi har følt behovet for at han er mer med til jordmor. 

Anonymkode: 1aef5...97a

Skrevet

Nå for tiden har jeg inntrykk av at det meste er normalt. Både minimal deltagelse og at partner er med på alt mulig av kontroller. 

Tenker det handler en del om hva slags type din partner er - er han en som er opptatt av familieliv og aktiv deltagelse på alle plan, eller er han mer «tradisjonell» når det gjelder kjønnsroller, der mor sørger for mest av hus og hjem og i det minste egen graviditet. 

Min mann har deltatt på TUL og OUL og en fødselsforberedende samtale pga ekstra hensyn som må tas. 

Jeg har deltatt på fødselskurs hvor det både var par og andre som meg, som var alene. 

Hva som blir riktig for dere handler jo litt om hva slags type par dere er♥️

Anonymkode: a0465...d37

• Liker 1
Skrevet

Han var med på to tidlige private ultralyder i uke 6 og 15, og ordinær ultralyd i uke 18 + oppfølgingsultralyd i uke 32. Og helt på slutten med på trivselskontroll en uke etter termin og 10 og 11 dager etter termin for plan om igangsettelse.

De timene jeg hadde med jordmor på helsestasjonen føler jeg ikke far vil ha noe utbytte av. Far var med der én gang da jordmor ba om det. 

Anonymkode: 5cdd9...cfa

Skrevet

Mannen min var med på OUL i uke 18 og samtale hos jordmor i uke 36 (tror jeg). Vi betalte også for ultralyd i uke 12 som han var med på.

Anonymkode: c9cec...c79

Skrevet

Samboer har vært med på alt hittill. Han er gira på det som skjer og vil også ha informasjonen og følge med ❤️ 
jeg får ekstra oppfølging på sykehus, så jeg har hatt flere ultralyder, å da er det bare én han har gått glipp av. Han har også vært med på alt hos jordmor bortsett fra én time. Jeg syns det er fint at han er med på så mye. Det er vår første og vi er begge spente og nyskjerrige på det som skjer 🥰

hva som er «vanlig» bryr vi oss ikke om. 

Skrevet

Sist var han med på to tidlig ultralyder (privat) og ordinær ul. Han var også med én gang til jordmor for å signere papirer.. 

Denne gangen skal han være med på ul uke 13 og ordinær. Begge privat og vi kan legge det til hans fridager. Ellers tar jeg jordmortimer og evt andre kontroller alene 😊

Anonymkode: 6e176...46c

• Liker 1
Skrevet

Mitt inntrykk av det jeg har observert og blant venner er at mannen er med på ultralyder og 1 kontroll på helsestasjonen (den der man snakker om fødsel i uke 32-36 en gang)

Tror det også er ganske vanlig å bli med på ekstra kontroller på sykehus/om man vil sjekke for lite liv og slike ting litt avhengig av hvor fleksibel jobb de har. Jeg måtte gjøre en del sånt alene men syntes det var helt ok. 

Anonymkode: b9503...ab8

• Liker 1
Skrevet

Vi har 1 barn sammen fra før og er nå gravid med nr 2. Jeg har et barn fra før i tillegg. Han ønsker å bli med på det han kan, selv om jeg synes det er enormt unødvendig 🤪 greit at han vil være med på ultralyd, men svangerskapskontroller er bare tull at han prioriterer tenker jeg. Han får uansett datoene også kan han bestemme selv, han er selvfølgelig hjertelig velkommen.

Denne gangen måtte han stå over OUL pga jobb, men vi tok en privat UL I stedet da han ønsket å være der når vi fikk vite kjønn 😊 Han er definitivt mer ivrig enn meg, for meg er det som sagt nr 3 og engasjementet rundt slike ting er nok hakket mer dempet 🤪

Anonymkode: 33c41...351

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mannen min var med på alle i første graviditet. Han var supergira på alt som skjedde, og han hadde en veldig fleksibel jobb som gjorde at det gikk. Andre graviditet var han med på oul.

Anonymkode: 0568c...863

Samme her 😊

Anonymkode: cd51a...674

Skrevet

Synes ikke det er et fasit at mannen var med på alt fordi han var gira. Her er mannen ikke med på alt. Han var med på alle de tidlige ultralydene (pga blødninger fikk jeg ekstra), ordinær ultralyd og skal være med på fødselsforberedende og amme kurs nå øyeblikk. Han er supergira og om noe enda mer gira enn meg da jeg har hatt et veldig tungt svangerskap, og vi var prøvere lenge hvor han har hadde det tøft på lik linje som meg når det ikke klaffet. Likevel er han aldri med på vanlig svangerskapskontroll hos jordmor. Vi ser ikke vitsen da det er den samme infoen og det samme som gjøres på hver kontroll; måle urin, blodtrykk, sjekke vekt og måle symfyse, skrive ned på helsekortet og lytte til babyens hjertelyd. 

Det er helt ok om mannen din eller andres menn er med, men det burde ikke være et målebånd at mannen er med ut fra hvor giret de er. Vi er alle ulike mennesker. Så er kanskje min mann enda mer gira på andre ting som feks vognkjøp og sikkerhet, enn deres menn. Men jeg kan ikke sammenligne det og si det høyt, da tillegner jeg andre mennesker og situasjoner følelser og påstander som jeg ikke vet noe om. Ta med mannen din om du ønsker! Eller ikke, men ikke gjør det ut fra hva et lite antall kvinner her på KG svarer.

Anonymkode: d6f27...413

• Liker 3
Skrevet

Har inntrykk av at de fleste menn bare er med om det er noe spesielt, som OUL, eller andre spesialtimer. 

Min mann var bare med på TUL og OUL med begge våre. Null behov for at han var med på noe mer, fra noen side. Om han hadde sørsmål, kunne jeg stille dem for ham på timen. 

Menn har ikke rett på fri med lønn for å gå på slikt, så det er nok mer vanlig at menn IKKE tar seg fri fra jobben for å være med, enn det er det. 

Man gjør det som passer for seg. Om du/mannen din ønsker at han er med, så er det selvsagt helt ok, selv om TrudePåInternett sin mann ikke var med og TrudePåInternett synes det er kjempeteit å ha med mannen ;)

Anonymkode: 50b3a...37a

• Liker 2
Skrevet

Han var med på ultralyd og fødsel. 

Anonymkode: 5d14c...125

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...