kinetheking Skrevet 25. oktober 2022 #1 Skrevet 25. oktober 2022 (endret) Vi har 2 døtre hvor eldstejenta på 14 mnd går i barnehage. Vi er glad i å planlegge i forkant alt muligt egentlig, nå lurer vi på hva slags barneskole de skal gå på. Vanlig offentlig skole eller montessori skole. Noen med erfaring med mobtessori barneskole?? Er flere jeg har snakket med som mener at barn med ekstra behov for oppfølging ofte går på sånne skoler, vi har ikke sett noen grunn så langt til å plassere datteren vår på noe slikt siden hun er kvikk og kjapp og virker generelt veldig smart. Det jeg likte godt med montessoriskolen er at de slutter klokka 3 hver dag som er samme tidspunkt jeg også slutter på jobb hver dag slik at jeg rekker å komme hjem rett før de kommer hjem, skolebussen stopper rett utenfor hvor vi bor, at de gjør leksene sine på slutten av skoledagen før de går hjem, at vi slipper å ha døtrene vår på SFO hvor de er i forvaring under tvilsomt personell.. likte også at Montessori skolen har egen båt for utflukter ved praktisk lære. Endret 25. oktober 2022 av kinetheking
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #2 Skrevet 25. oktober 2022 Montesorri er en egen pedagogikk, og det er DEN du burde like - IKKE at de slutter klokken tre eller har en båt. Anonymkode: 9852a...780 9 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #4 Skrevet 25. oktober 2022 Hvis du vurderer motessori så les deg opp på pedagogikken deres, arbeidsmetodene deres og spør om å få besøke skolen. Den passer ikke for alle. jeg er veldig glad i montessori-tankegangen, men tror ikke jeg vil at barna mine skulle gått på skole der. tvilsomt personell finner du på alle skoler og barnehager Anonymkode: 47392...04b
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #5 Skrevet 4. november 2022 kinetheking skrev (På 25.10.2022 den 6.11): Vi har 2 døtre hvor eldstejenta på 14 mnd går i barnehage. Vi er glad i å planlegge i forkant alt muligt egentlig, nå lurer vi på hva slags barneskole de skal gå på. Vanlig offentlig skole eller montessori skole. Noen med erfaring med mobtessori barneskole?? Er flere jeg har snakket med som mener at barn med ekstra behov for oppfølging ofte går på sånne skoler, vi har ikke sett noen grunn så langt til å plassere datteren vår på noe slikt siden hun er kvikk og kjapp og virker generelt veldig smart. Det jeg likte godt med montessoriskolen er at de slutter klokka 3 hver dag som er samme tidspunkt jeg også slutter på jobb hver dag slik at jeg rekker å komme hjem rett før de kommer hjem, skolebussen stopper rett utenfor hvor vi bor, at de gjør leksene sine på slutten av skoledagen før de går hjem, at vi slipper å ha døtrene vår på SFO hvor de er i forvaring under tvilsomt personell.. likte også at Montessori skolen har egen båt for utflukter ved praktisk lære. Det her stemmer, det er en større andel av barn med spesielle behov på Montessori i forhold til antall elever. Det er dessverre en del ulemper med dette dersom du har et barn som ikke er selvstendig, og som i tillegg er stille av seg. For ettersom pedagogene er opptatt med presentasjoner hele skoledagen, og fagarbeiderene/assistentene må konsentrere seg om de barna med spesielle behov, så får ikke ditt barn den oppfølgingen det vil ha behov for dersom det som sagt er stille og ikke ber om hjelp. Hvis man skal gå på Montessori, så krever det mye selvstendighet. Det krever også mye av foreldrene ved å følge opp hva barna deres kan og ikke siden de ikke får fulgt opp via lekser, og det krever mye i forhold til det sosiale enkelte steder ettersom mange som velger Montessori bor langt unna skolen. På Montessori kan man ikke legge oppdragelsen over på skolen slik mange gjør i offentlig skole, man må som foreldre være mye mer på. Anonymkode: 6e80c...f0d 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #6 Skrevet 4. november 2022 Jeg har barn på Montessori skole, en med dysleksi og en uten utfordringer. Fungerer veldig bra for begge to. De har samme pensum de skal gjennom og lærer seg å planlegge og jobbe selvstendig. Elsker også at de slutter kl 15, lekser er lite effektivt hos oss. Fikk testet det under hjemmeskole i koronaen😅 Men det beste på vår skole er lærertettheten. 20 pluss per voksen er jo galskap.. Anonymkode: 694b2...298 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #7 Skrevet 4. november 2022 Montesorri-barnehage tenker jeg kan være fint. Aldri i verden Montesorriskole. Anonymkode: d5f27...81b
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #8 Skrevet 4. november 2022 En skole kan være god, en annen ikke. Noen av disse skolene er foreldrestyrte. Jeg ville besøkt skolene og sjekket miljøet først. Sett deg også inn i pedagogikken. Min erfaring er at en del av disse barna sliter med å tilpasse seg offentlig skole på et senere tidspunkt og de fleste barna/ungdommene møter den offentlige skole en eller annen gang. For noen barn er dette bra, for andre ikke. Jeg liker tankesettet deres og bruker selv en del av dette inn i den offentlige skole. Det vet jeg mange av mine kollegaer gjør også. Men for meg fungerer en blanding av ulike pedagogiske metoder bedre. Lekser er ikke utelukkende negativt heller. Jeg har selv barna på privatskole, men har valgt en med kristent grunnlag som følger ordinær læreplan. Anonymkode: 6f376...c0d
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #9 Skrevet 4. november 2022 Vær veldig bevisst på hvordan skolen er sier jeg bare. ikke alle er helt stuerene. https://www.nrk.no/innlandet/hamar-skole-etterforskes_-elever-skal-ha-blitt-baret-ned-i-kjelleren-1.14849742 Anonymkode: b85bf...c11
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #10 Skrevet 4. november 2022 Vi bor et sted hvor det er Montesorri skole, og flere av barna der som kommer over på vanlige skoler enten ved ungdomsskole eller VGS har utfordringer. Det er ikke uten grunn de blir kalt for montessori barna blant flere unge , og ikke er særlig populære og de faller ofte litt utenfor Anonymkode: c0f6f...93f 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #11 Skrevet 4. november 2022 Mine går på montessoriskole, og vi er veldig fornøyd. De ligger foran jevnaldrende, og kunne lese og skrive lenge før de begynte på skolen. På montessoriskoler er det færre barn i hver gruppe enn på offentlige skoler. De hadde kjedet livet av seg på en offentlig skole, mens nå får de jobbe med oppgaver på sitt eget nivå. Anonymkode: 326ae...fa4 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #12 Skrevet 4. november 2022 Det er forøvrig mange flere barn med adhd på den offentlige skolen her, enn på montessoriskolen. Off.skole har klasser med 35 elever, én lærer, der ca 10 barn har adhd. Montessoriskolen har grupper med 16 elever, tre lærere, én spes.ped, og kanskje ett barn som trenger ekstra oppfølging. Anonymkode: 326ae...fa4 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #13 Skrevet 4. november 2022 Offentlige skoler har jo de fleste steder grupper/klasser med 35 elever. Én lærer. Kanskje én assistent. Det er galskap. Privatskoler har mye mindre grupper/klasser. Mine døttre går i klasser med 10 og 14 elever, minte tantebarn går i klasser med 30+…. Anonymkode: 17c57...27c 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #14 Skrevet 4. november 2022 en ting som i alle fall er positivt med sånne skoler er at dem har ett visst omdømme å ta hånd om. Hvis de aller, aller fleste Monterisso-skoler hadde vært helt forjævlige, så ville dette selvfølgelig kommet ut = ingen som ønsker å sende deres egne unger dit lenger. Dermed ville hele greia blitt nedlagt. men dersom en eller annen pøbel-unge forårsaker problemer ved en sånn skole, så kan skolen selvfølgelig kaste denne ungen ut igjen. Ellers ville skolen risikert at mange av de andre foreldrene hadde trukket deres egne barn ut av skolen. Men ved en vanlig offentlig skole, så har vel ikke skolen denne muligheten? Det blir bare samtaler og samtaler og samtaler, og enda flere samtaler. Men uten at det skjer en forbanna døyt, dersom noen elever oppfører seg som en liten dritt mot noen andre. Anonymkode: 7cfef...76c 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #15 Skrevet 4. november 2022 Jeg kan absolutt anbefale montessoriskolen! Eldstemann gikk der 6.-10. klasse og yngste 1.-3. klasse. Grunnen til at de sluttet var at vi flyttet til et sted uten montessoriskole. Hadde det vært det her, hadde de fortsatt på det! At det er for unger med ekstra utfordringer er ikke riktig. Eldstemann gikk ut av 10. klasse med et snitt på 5,5, så han er både faglig sterk og har ikke andre utfordringer heller. Det samme gjelder yngste. Jeg liker pedagogikken veldig godt. Blant annet det at det brukes mer materiell enn bøker. Og det at det legges opp til mer selvstendighet. Det er positivt for eldstemann som nå har begynt på videregående skole og ikke gjør lekser hjemme der heller, for han er vant til å styre dagene selv og at dersom han jobber bra på skolen, så trenger han ikke gjøre noe hjemme. Det at det er lengre dager er bare positivt siden de slipper lekser. Ungene lærer det de skal uansett. Jeg liker også at det er litt andre fag. For eksempel hadde eldstemann et fag som het «arbeid». Anonymkode: 5faed...b2e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå