Gå til innhold

Vil nye samboeren skal bli kalt pappa og ikke barnefar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar er lite til stede. Samboeren har vært i livet til sønnen siden han var 7 mnd. 

Jeg anser samboeren som en mer farsfigur enn den biologiske faren. Sønnen er fullt hos meg. Har timessamvær med faren sin annenhver helg. 

Er jeg helt på bærtur her? Noen andre som har bonusforeldre som blir kalt mamma eller pappa? 

Anonymkode: 18990...440

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge biologiske far fortsatt har kontakt med barnet bør han hete pappa, med mindre du blir enig med barnefar om noe annet.

Anonymkode: 2f774...494

• Liker 8
Skrevet

DU anser han slik.

Det er likevel ikke pappaen til barnet ditt.

Om moren din hadde fått seg ny kjæreste, kunne hun ikke kommet å fortalt deg at han du ser mest, er den nye, så kall han pappa.

Ja, du er på bærtur. 

• Liker 28
  • Nyttig 5
Skrevet

Den faktiske pappaen er ikke tilstede. Han hjelper ikke til på noen som helst måte, bidrar ikke, viser ikke omsorg. 

Samboeren gjør alt dette. Jeg vil ikke at sønnen skal vokse opp uten en pappa som er tilstede. 

Han kan jo velge selv senere om han vil fortsette å kalle samboeren for pappa eller om han vil kalle barnefar for pappa. 

TS. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva hadde du synes om pappaen lot barnet kalle sin samboer/ kone for mamma, bare for at han syntes det var greit? 

Anonymkode: d5116...f3a

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er jo sårt, om barnefar faktisk er i barnets liv, om så bare litt.  Det tar jo av båndet barn og far har, eller potensielle kan få. Du vet jo ikke hvor nærme de vil bli i fremtiden.

Men det er jo kjempebra at din samboer er en farsfigur for barnet ditt da, det må jeg si 😊 Ikke alle stefedre som er det.

Kanskje dere kan finne på et slags kjælenavn? Som føles mer nærme enn stefar, og mer personlig enn navn? 

Men handling sier mer enn ord. Barnet ditt føler nok tryggheten av å ha stefaren sin i livet, uavhengig av hva han kalles 😊

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den faktiske pappaen er ikke tilstede. Han hjelper ikke til på noen som helst måte, bidrar ikke, viser ikke omsorg. 

Samboeren gjør alt dette. Jeg vil ikke at sønnen skal vokse opp uten en pappa som er tilstede. 

Han kan jo velge selv senere om han vil fortsette å kalle samboeren for pappa eller om han vil kalle barnefar for pappa. 

TS. 

Nå var det jo du som valgte pappa til barnet ditt. Du kan ikke sjonglere med mennesker som du vil. 

Anonymkode: d5116...f3a

• Liker 23
  • Nyttig 2
Skrevet

La barnet ta dette valget selv når den tid kommer. Ikke legg noen føringer. La barnet si det som faller seg naturlig.

• Liker 22
  • Nyttig 7
Skrevet

Hos et familiemedlem av meg så begynte barnet å kalle samboer til mor (stefar) pappa av seg selv da han ble 5 år. De hadde bodd sammen siden barnet var 3 år. Barnefar var fremdeles i livet til barnet, men barnet syntes at stefar var pappa også. 

Kanskje barnet kan få si det hen vil? 

Anonymkode: 30f7c...807

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Pappa er den man har et følelsesmessig forhold til som far. Det trenger ikke bety DNA. Men her bør det være barnet som bestemmer hva han vil kalle bonusfar. 

Anonymkode: aeb14...a97

• Liker 4
Skrevet

Søsters førstefødte kaller sin stefar for pappa. Han er biologisk far til nr 2.. men begge sier pappa. 

Far til første vil ikke ha noe med barnet å gjøre. Nekter samvær med. Oppfører seg som en dritt. Mor forsøkte,  men han vil ikke se ungen. Mye savn hos første, men sier pappa til stefar likevel. Han har vært der siden ca 6 års alderen. Jeg syns det er rart å høre på, men barnet har valgt det selv. Å sier det uten stress fra de voksne. Den biologiske er far, og stefar er pappa. 

Barnet vil nok velge det som føles mest naturlig etterhvert. Uavhengig av hva du mener. Ikke legg ord i hans munn, la det komme naturlig. 

Mitt bonusbarn sier mamma til meg av og til, men bruker stort sett navnet mitt. Barnet har spurt om hva jeg mener om det, og jeg sier at det går fint, det er bare koselig, at jeg jo ikke er mamma, men at jeg elsker å være bonusmamma til. Det blir stort sett sagt under lek, og kommer spontant, og jeg bruker navnet hennes, men sier også "jenta mi". 

Etterhvert blir kanskje ene far, og andre pappa. 

Anonymkode: 8483f...092

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Ser at noen sier at barnet skal bestemme selv, men det blir jo litt slik at hvis du kaller bonuspappa «Bjarne» foran barnet, type: «Bjarne skal hente deg i barnehagen i dag» så blir han jo hetende «Bjarne».  

Synes også det ikke er helt innafor å kalle ham «pappa» dersom det er det barnefar kalles. Jeg tror jeg ville gått for «far» jeg til bonuspappa, han er jo en farsfigur og mest tilstede i hverdagen. Eller evt. «Bjarne-pappa» 

Anonymkode: 9d581...da7

• Liker 4
Skrevet

Bli får dumt. Du høres ikke helt bra ut. Ungen kan kalle begge pappa men den har bare en. Du sier barnefar har ungen annenhver helg får å etterpå si han ikke har han? Må være ett troll eller noe 

Anonymkode: 23d41...ded

• Liker 8
Skrevet

Så lenge barnet møter sin far, timer eller dager av gangen, så er det pappa. Stefar kan evt kalle seg noe annet hvis han og barnet er nært knyttet.

En voksen venn av meg kaller sin far "Far" og sin stefar "pappa"

Min voksne datter sier av og til pappa til stefar, mest for tull fordi hun liker han veldig godt og hun vet han blir veldig glad for det. Mine andre barn bruker navnet hans..

Anonymkode: 03e2b...b9c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

En voksen venn av meg kaller sin far "Far" og sin stefar "pappa"

Vet om flere som har gjort det slik og tror det er vanlig der bonusfar har vært svært nær i oppveksten.

Ts, en sår del her er at samboeren din mister alle rettigheter og plikter om dere to faller fra. Da vil sønnen din sitte igjen med å ha mistet en ‘far’.. Det er alltid tøft for barn som mister bonusforeldre i evt brudd💔 Men det vil kunne oppleves vanskeligere symbolsk å bearbeide en ‘far’ enn en ‘Arne’’ feks. Snakker igjen av erfaring. Skulle ønske flere fikk beholde sterk kontakt med bonusforldrene sine etter brudd med mor eller far. Men slik er det oftest  ikke er min erfaring. Særlig ikke om bonusforelderen får ny kjærest ig kanskje nye barn (og/eller bonusbarn).

Anonymkode: 0a42a...d50

• Liker 3
Skrevet

Jeg kalte min stefar for pappa, han ble sammen med mamma da jeg var 9mnd gammel. Han var tross alt pappan min.  Jeg var heldig med han, for han fortsatte å være pappan min ut livet sitt selv om det ble slutt mellom de da jeg var 10år, de hadde ett felles barn også. Hans nye kone kaller jeg ved navn, og jeg bodde ca like mye hos de som hos mamma. Fantastiske fine folk. 
min biologiske far har jeg kalt pappa i perioder, han var ikke så mye tilstede. 

Anonymkode: b3587...04f

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

"Nå må du høre på pappa"

"F... Bjarne er ikke min pappa!"

TS, skjønner deg godt hvis du er så heldig at du har en samboer som er som enn pappa for sitt stebarn, og barnefar er fraværende. Men ikke press på pappa ordet på barnet. Kan i verste fall en gang i fremtiden skape unødvendig avstand og konflikter. Men er noe annet hvis ordet pappa kommer fra barnet.

PS. Så er det vel ikke verdens undergang å kalle foreldrene sine med navn.

Skrevet

Det må samboer selv avgjøre hva som er greit 🙂 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS. 

Du er litt på bærtur her. Hvis ham har times samvær annenhver helg, vil jeg jo anta det er av en grunn. Jeg vet om flere barn som har stefar som stiller opp mer enn bio far. Men det gjør de ikke til mer far, de blir bare viktigere i livet til barnet.

Er selv bonus mor, pg hadde ikke falt meg inn å skulle dytte på at bouns barnet skulle kalle meg mamma. Selv om hun har gjort det av og til ved eget behov. 

I kle lurt å forvirre barn sånn

Anonymkode: 8ca3d...8e3

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...