AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #1 Skrevet 24. oktober 2022 Mor til barnet mener det beste er at hun har foreldreansvaret alene. Jeg har store lese og skrive vansker. Det er vanskelig for meg å lese, og jeg har skrevet under på mye eller skrevet mye feil informasjon. Jeg sliter også med at jeg kan bruke feil ord, men mener noe annet. Mor til barnet mener det begynner å bli mye å passe på for henne og mye som ikke stemmer hele tiden. Jeg kan ikke noe for at jeg sliter. Men foreldreansvar er for meg en stor ting, jeg er redd for at jeg da ikke får se datteren min. Det betyr mye for meg at jeg har det, eller at vi har felles. Kan jeg bli fratatt foreldreansvaret pga mine problemer med lesing og skriving? Anonymkode: 52a6b...6e8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #2 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mor til barnet mener det beste er at hun har foreldreansvaret alene. Jeg har store lese og skrive vansker. Det er vanskelig for meg å lese, og jeg har skrevet under på mye eller skrevet mye feil informasjon. Jeg sliter også med at jeg kan bruke feil ord, men mener noe annet. Mor til barnet mener det begynner å bli mye å passe på for henne og mye som ikke stemmer hele tiden. Jeg kan ikke noe for at jeg sliter. Men foreldreansvar er for meg en stor ting, jeg er redd for at jeg da ikke får se datteren min. Det betyr mye for meg at jeg har det, eller at vi har felles. Kan jeg bli fratatt foreldreansvaret pga mine problemer med lesing og skriving? Anonymkode: 52a6b...6e8 Syns ikke det var så mye feil skriving? Anonymkode: 52a6b...6e8 9
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #3 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Syns ikke det var så mye feil skriving? Anonymkode: 52a6b...6e8 Bruker autokorrektur. Mest problemer når jeg skal skrive for hånd på dokumenter osv. Anonymkode: 52a6b...6e8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #4 Skrevet 24. oktober 2022 Nei. Dysleksi kan du ikke noe for. Det er ikke grunn nok. Søster min er dyslektiker og hun er flerbarnsmor. Kongen vår er dyslektiker. Ev få hjelp til å lese dokumenter, hvis du trenger det. Anonymkode: 0960e...430 14
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #5 Skrevet 24. oktober 2022 Nei. Men slutt å skrive under på ting du ikke vet at du har forstått riktig. Det kan ellers kanskje være noe for deg å utredes for spesifikke språkvansker/developmental language disorder. Anonymkode: d9517...2b5 18 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #6 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei. Men slutt å skrive under på ting du ikke vet at du har forstått riktig. Det kan ellers kanskje være noe for deg å utredes for spesifikke språkvansker/developmental language disorder. Anonymkode: d9517...2b5 Jeg har aldri ment å misforstå eller ikke få med meg alt. Har derfor trodd at jeg har forstått det der og da. Først i etterkant når mor til barnet blir sur forstår jeg at nå må jeg ha misforstått noe. Men ja, fikk utredet og beskjed om at jeg hadde dysleksi da jeg var liten. Ikke tenkt på at jeg må undersøke det mer. Skal få hjelp til å lese meg litt opp om det. Anonymkode: 52a6b...6e8 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #7 Skrevet 25. oktober 2022 Dysleksi har ingenting med omsorgsevne å gjøre. Du både formulerer deg bra og skriver godt selv med autokorrektur. Så du kan ikke være hardt rammet. da må det ligge noe mer til grunn Anonymkode: fa673...1fe 4
GammelKaktus Skrevet 25. oktober 2022 #8 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan jeg bli fratatt foreldreansvaret pga mine problemer med lesing og skriving? Anonymkode: 52a6b...6e8 Selvfølgelig blir du ikke fratatt noe foreldreansvar for en slik bagatell. Folk kan jo nærmest ta livet av barna sine og allikevel ikke miste foreldreansvar. Dysleksi sier ingenting om deg og din omsorgsevne. 5
Embla Othea Skrevet 25. oktober 2022 #9 Skrevet 25. oktober 2022 Selvfølgelig blir du ikke fratatt omsorgsansvaret for lese- og skrivevansker. Det har ingenting å gjøre med din omsorgsevne. 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #10 Skrevet 25. oktober 2022 Takk for mange svar. Føler meg tryggere på at det ikke er god nok grunn. Blir fort i tvil når man selv står oppi det. Blir bare påminnet hele tiden feilene jeg gjør og at hun mener hun skal ha det alene. Familievernkontoret har også vært inne på det. Det har ikke vært lett. Men takk for alle svar. TS. Anonymkode: 52a6b...6e8 2
Hulderen Skrevet 25. oktober 2022 #11 Skrevet 25. oktober 2022 Når du skal skrive under på dokument, så få noen til å lese det høyt for deg. Mange har dysleksi. Det trenger du ikke å skamme deg over. Det gjør deg heller ikke til en dårlig omsorgsperson. 9
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #12 Skrevet 25. oktober 2022 Du blir ikke fratatt foreldreansvaret, men pass på at du ikke skriver under på at du fraskriver deg ansvaret.. Det har skjedd med noen. Jeg ville fått noen du stoler på til å lese igjennom viktige dokumenter. I hvert fall slike som skal bekreftes med bank-id. Anonymkode: e69fd...3d5 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #13 Skrevet 25. oktober 2022 Du kan ikke bli fratatt foreldreansvaret på grunn av dysleksi, men slik du beskriver deg selv høres det mer ut som du har språkvansker OG dysleksi. Har du blitt utredet for det? «Bruke feil ord, mene noe annet?» høres mer språklig ut. Språkvansker er en underkommunisert og underdiagnostisert lidelse, som påvirker evnen til å uttrykke seg og forstå språk. Mange med dysleksidiagnose har egentlig språkvansker. Anonymkode: 3d9a7...5e1 3 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 25. oktober 2022 #14 Skrevet 25. oktober 2022 Nei, man kan ikke miste foreldreansvaret pga. lese- og skrivevansker. Men det at du ofte misforstår eller bruker feil ord, kan tyde på at du har mer enn "bare" dysleksi, kanskje det er en idé å be om utredning, siden dette tydeligvis går mye utover hverdagslivet ditt. Du har jo rett til å få dokumenter o.l. lest opp, men det hjelper jo ikke så mye hvis du ikke forstår det som leses opp. Hvis du skal skrive under på noe, bør du ha med deg en person du stoler på. Ikke skriv under på noe du ikke er 100 % sikker på at du har forstått riktig.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #15 Skrevet 25. oktober 2022 Opplever du dette i andre situasjoner som jobb etc. eller er det bare barnemor som påpeker det? Har det ført til større misforståelser mellom dere? Dette er ikke noe som påvirker omsorgsevnen så skal ikke påvirke foreldreansvar. Støtter de andre om at det er lurt å få noen du stoler på til å ta en gjennomgang før du signerer dokumenter. Anonymkode: a87e8...9ff 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #16 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Opplever du dette i andre situasjoner som jobb etc. eller er det bare barnemor som påpeker det? Har det ført til større misforståelser mellom dere? Dette er ikke noe som påvirker omsorgsevnen så skal ikke påvirke foreldreansvar. Støtter de andre om at det er lurt å få noen du stoler på til å ta en gjennomgang før du signerer dokumenter. Anonymkode: a87e8...9ff Ja, jeg har opplevd det på jobb også. Jeg kan fort glemme ting, eller ha misforstått en oppgave. Det er ekstremt slitsomt. Fått advarsel på jobb om at jeg slurver eller ikke gjør ting riktig eller får med meg viktige ting. Har til tider vært rett for å miste jobben. Ja, det har ført til en del misforståelser. Feil informasjon som er blitt gitt til BUP, PPT, barnehagen. Størte er vel at jeg sliter med å se eller forstå alt som er skrevet om det er mye tekst. Gikk derfor glipp av i utredning for datteren at man skulle si ifra om det var familiære språkvansker i familien. Jeg så ikke at det sto det og sa ikke ifra. Da ble barnemor rimelig sur på meg, samt barnehagen og PPT. Jeg gjør ikke disse tingene med vilje. Men nå er tydeligvis barnemor lei av alle feilene som er gjort og at hun må dobbeltsjekke alt jeg skulle ha gjort eller hhar ansvaret for. Jeg skal gjøre det fra nå av. Anonymkode: 52a6b...6e8 1 1
Kaneel Skrevet 25. oktober 2022 #17 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for mange svar. Føler meg tryggere på at det ikke er god nok grunn. Blir fort i tvil når man selv står oppi det. Blir bare påminnet hele tiden feilene jeg gjør og at hun mener hun skal ha det alene. Familievernkontoret har også vært inne på det. Det har ikke vært lett. Men takk for alle svar. TS. Anonymkode: 52a6b...6e8 Høres ut som det er mer enn kun dysleksi, 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #18 Skrevet 25. oktober 2022 Jeg har selv dysleksi, og det går i familien. Dysleksi alene er ingen grunn nei. Jeg har hatt god hjelp av opplesningsprogrammer. Lingit mener jeg det jeg hadde i studietiden het. Nå har jeg en app som heter: Look out. En kan ihvertfall ha den på Android. Jeg er synshemmet i tillegg, og den er egentlig for synshemmede, men kan lese opp en del tekst. Finnes garantert andre apper som er mer spesifikke til formålet. Lurt å ikke skrive under på en ting du ikke er helt sikker på du forstår. Jeg har noen venninner som hjelper meg med å lese større dokumenter ved behov. Anonymkode: dc835...caa 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #19 Skrevet 25. oktober 2022 Tingen med dokumenter og sakspapirer, er at de ofte er skrevet med en type språk og ordbruk som mange kan ha problemer med å forstå. Enkle ting omtales gjerne på en veldig formell og omstendelig måte. Jeg har selv blitt bedt av venner og bekjente om å lese gjennom sakspapirene deres, fordi de ikke greier å skjønne det som står der. Det er folk med dysleksi, og noen har også ADHD eller andre problemer med konsentrasjon. De skjønner de aller fleste ordene enkeltvis, men når ordene er satt sammen på en innviklet og komplisert måte, blir det som om budskapet i teksten forsvinner i en haug av ord. Da leser jeg gjennom teksten, og "oversetter" den til enklere og mer forståelige setninger. Forklarer de vanskelige ordene, som ofte er typisk fagspråk og fremmedord. Hvis man ikke kjenner noen som kan hjelpe med dette, skal det være mulig å få hjelp hos sosialkontor. Anonymkode: b5bc5...562 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #20 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har aldri ment å misforstå eller ikke få med meg alt. Har derfor trodd at jeg har forstått det der og da. Først i etterkant når mor til barnet blir sur forstår jeg at nå må jeg ha misforstått noe. Men ja, fikk utredet og beskjed om at jeg hadde dysleksi da jeg var liten. Ikke tenkt på at jeg må undersøke det mer. Skal få hjelp til å lese meg litt opp om det. Anonymkode: 52a6b...6e8 Det forskes stadig og kommer mer og mer hjelpemidler for oss dyslektikere. Heldigvis. Kanskje dette kan være noe for deg? det finnes apper som leser opp tekst til deg på telefonen, der du kan skanne et dokument å får det opplest for eksempel. De har i den senere tid funnet ut at noen dyslektikere kan ha noe med feilstilling i øynene osv. Jeg gikk på skolen når dyslektikere ble sett på som late eller problembarn fordi vi ikke lærte oss å lese og skrive, så frustrasjonen var stor, og det var ikke før jeg var voksen nok, at jeg tok tak i det. For vi må bare lære oss en annen måte å lære på, en måte som passer for oss. Individuelt. For meg er det samme som deg, når jeg skriver for hånd henger ingenting på greip. Heldigvis foregår det meste på data pr i dag, vi skriver ikke brev lenger. Og skal du lese noe, ja da bruker du tiden til hjelp, ikke la deg stresse av andre, er det noe du ikke forstår, spør. Dysleksi er noe du må ta tak i som med mange andre diagnoser, man kan ikke selv om man har fått en diagnose bare sette seg ned og godta at man ikke kan bli bedre pga det. Anonymkode: 2391c...8df 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå