AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #1 Skrevet 24. oktober 2022 Syns det er så frekt.. sendte inn en sak der noen skylder meg penger, vi er begge privatpersoner. Saken ble avvist og avsluttet få timer etter jeg sendte den inn. Og så sender de meg gebyr på over 1300 kr for behandling av saken min? Ringte de og fikk bare et surt svar om at «rådet skal møtes på onsdag for å signere at saken er avsluttet».. når saken tydeligvis ikke kan behandles i forliksrådet kunne de bare avvist den og kastet den? Men det skal altså signeres på at den ikke skal behandles der..? Herregud Anonymkode: 6296c...503 3
Maskinfører Skrevet 24. oktober 2022 #2 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Syns det er så frekt.. sendte inn en sak der noen skylder meg penger, vi er begge privatpersoner. Saken ble avvist og avsluttet få timer etter jeg sendte den inn. Og så sender de meg gebyr på over 1300 kr for behandling av saken min? Ringte de og fikk bare et surt svar om at «rådet skal møtes på onsdag for å signere at saken er avsluttet».. når saken tydeligvis ikke kan behandles i forliksrådet kunne de bare avvist den og kastet den? Men det skal altså signeres på at den ikke skal behandles der..? Herregud Anonymkode: 6296c...503 Slapp av de er bare politikere hele hurven ubrukelige sådan ☹️
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #3 Skrevet 24. oktober 2022 Det står jo at det er et rettsgebyr som må betales uansett om man får medhold eller ikke, de jobber jo tross alt ikke gratis og de har jo brukt tid for å se på saken. Anonymkode: 4da5a...fa1 6 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #4 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det står jo at det er et rettsgebyr som må betales uansett om man får medhold eller ikke, de jobber jo tross alt ikke gratis og de har jo brukt tid for å se på saken. Anonymkode: 4da5a...fa1 Men saken ble vel bare avvist? Enig med TS, dette skulle en ikke betalt for. Anonymkode: 19528...a6a
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #5 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): de jobber jo tross alt ikke gratis Er de ikke betalt av staten? Anonymkode: fb9d8...087 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #6 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Men saken ble vel bare avvist? Enig med TS, dette skulle en ikke betalt for. Anonymkode: 19528...a6a Ja den ble avslutta få timer etter jeg hadde sendt den inn. Men de behandler ikke den type sak i forliksrådet, så det var nok for de å lese overskriften og avvise den. Syns det er tåpelig å skulle betale 1300 for at noen skal «signere» på en sak som ikke blir noen sak.. Stod ikke hvorfor de ikke behandla den og avslutta den heller. Måtte ringe og spørre. Fikk kun et brev om at saken var avslutta og at gebyr blir sendt.. Anonymkode: 6296c...503
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #7 Skrevet 24. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Syns det er så frekt.. sendte inn en sak der noen skylder meg penger, vi er begge privatpersoner. Saken ble avvist og avsluttet få timer etter jeg sendte den inn. Og så sender de meg gebyr på over 1300 kr for behandling av saken min? Ringte de og fikk bare et surt svar om at «rådet skal møtes på onsdag for å signere at saken er avsluttet».. når saken tydeligvis ikke kan behandles i forliksrådet kunne de bare avvist den og kastet den? Men det skal altså signeres på at den ikke skal behandles der..? Herregud Anonymkode: 6296c...5 Av nysgjerrighet... Hvor mye penger var det snakk om at vedkommende skylder? Og hade der kontrakt? Vurderer å gjøre det samme men blir i tvil nå.. Anonymkode: 076d9...5a8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #8 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Av nysgjerrighet... Hvor mye penger var det snakk om at vedkommende skylder? Og hade der kontrakt? Vurderer å gjøre det samme men blir i tvil nå.. Anonymkode: 076d9...5a8 Var snakk om 36000, har kontrakt på det. Men saken gjelder husleie og depositum og det har de sluttet å behandle visstnok. Jeg snakket jo først med husleietvistutvalget, men fikk beskjed om at forliksrådet var riktig sted, men nei.. Anonymkode: 6296c...503
Cássia Skrevet 25. oktober 2022 #9 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Var snakk om 36000, har kontrakt på det. Men saken gjelder husleie og depositum og det har de sluttet å behandle visstnok. Jeg snakket jo først med husleietvistutvalget, men fikk beskjed om at forliksrådet var riktig sted, men nei.. Anonymkode: 6296c...503 Det er vel husleietvistutvalget som behandler disse sakene? De er riktignok helt grusomme å forholde seg til, så skjønner frustrasjonen. Vi klaget inn åpenbare skader og leietaker skrev 40 sider med "tull" til svar. Endte med at vi fikk høyere erstatning for andre skader enn det vi bad om også.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #10 Skrevet 25. oktober 2022 Frekt og frekt, de tar jo gebyr uansett utfall så nei, det er ikke frekt. Anonymkode: 9cde5...296 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #11 Skrevet 25. oktober 2022 Cássia skrev (2 timer siden): Det er vel husleietvistutvalget som behandler disse sakene? De er riktignok helt grusomme å forholde seg til, så skjønner frustrasjonen. Vi klaget inn åpenbare skader og leietaker skrev 40 sider med "tull" til svar. Endte med at vi fikk høyere erstatning for andre skader enn det vi bad om også. Men var ikke det bra da? Har begynt å skrive inn saken til de, virka ganske komplisert.. skal alltid være vanskeligere å kreve noe som utleier enn leietaker ser det ut som.. fikk dere medhold og hvor lang tid tok det å få svar? Anonymkode: 6296c...503
Cássia Skrevet 25. oktober 2022 #12 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men var ikke det bra da? Har begynt å skrive inn saken til de, virka ganske komplisert.. skal alltid være vanskeligere å kreve noe som utleier enn leietaker ser det ut som.. fikk dere medhold og hvor lang tid tok det å få svar? Anonymkode: 6296c...503 Problemet med skriftlig behandling av saken er at det fort blir mange uvesentlige dokumenter å sette seg inn i. Leietaker forsøkte bevisst å dra fokus over på andre ting, men det var litt av en papirmølle. Vi fikk delvis medhold, overraskende nok en større sum enn vi spurte om på et punkt (la ved prisestimat), men manglende vask og skader på gulv fikk vi i mine øyne lite for. Vi gikk i tap, for å si det sånn. Husleietvistutvalg mente at vi skulle kompenseres 600 for manglende vask, men hvor mange byråer tar på seg det til den prisen?
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #13 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men saken ble vel bare avvist? Enig med TS, dette skulle en ikke betalt for. Anonymkode: 19528...a6a De har jo brukt tid på dette uansett? Skjønner ikke hvorfor ts ikke skal betale . Anonymkode: d3d06...d6b 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #14 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men saken ble vel bare avvist? Enig med TS, dette skulle en ikke betalt for. Anonymkode: 19528...a6a Selvfølgelig må TS betale for en vurdering også. Det skulle bare mangle, hvis ikke hadde folk sendt inn alt slags røkkel. En flott måte å sørge for at vedkommende faktisk vurderer saken selv før de sender den inn. Ansatte må jo fortsatt bruke tid på å vurdere søknaden selv om den avvises. Anonymkode: 59553...bde 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #15 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja den ble avslutta få timer etter jeg hadde sendt den inn. Men de behandler ikke den type sak i forliksrådet, så det var nok for de å lese overskriften og avvise den. Syns det er tåpelig å skulle betale 1300 for at noen skal «signere» på en sak som ikke blir noen sak.. Stod ikke hvorfor de ikke behandla den og avslutta den heller. Måtte ringe og spørre. Fikk kun et brev om at saken var avslutta og at gebyr blir sendt.. Anonymkode: 6296c...503 Men her er jo saken at du selv ikke engang har giddet å sjekke om det er noe som faller inn under deres ytelse. Du er jo helt på bærtur. Gebyret er jo for å sørge for at folk setter seg inn i klageinstans og vurderer egen sak før den sendes inn slik at de ikke ender opp med å bruke tid og kapasitet på saker de ikke engang skal ha. Her er det du som har vært inkompetent og gjort feil, og gebyret faller da selvfølgelig på deg. Det er såklart kjipt å gjøre feil, men det er ikke forliksrådet sin feil. Kun din egen. Anonymkode: 59553...bde 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå