AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #1 Skrevet 24. oktober 2022 Hva i huleste gjør dere med mobilbruk? De sniker den opp, i gruppearbeid sitter de plutselig og snapper. Jeg er så lei av å bruke tid på å mase. Vi har sånn hotell, men jeg synes det er unødvendig når de er så store. Setter dere anmerkning? Må du advare alle før hver gang man setter det da? Skulle seriøst vært mobilfrie timer 😅😅 Anonymkode: a8d0d...9d3 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #2 Skrevet 24. oktober 2022 En advarsel om å legge bort mobilen. Anmerkning om de ikke legger den bort/tar dem opp igjen. Det er elevene som har vært med å lage denne reglen. Anonymkode: b8ebe...e34
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #3 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En advarsel om å legge bort mobilen. Anmerkning om de ikke legger den bort/tar dem opp igjen. Det er elevene som har vært med å lage denne reglen. Anonymkode: b8ebe...e34 En advarsel hver gang til alle elevene? I hver time? Anonymkode: a8d0d...9d3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #4 Skrevet 24. oktober 2022 Kan de ikke bare få ha mobilene da? Jeg virkelig HATER sånt gnål om irrelevante ting. Dette er unge mennesker som må lære seg selv å følge med på det som skjer, og prioritere læring. På universitetet sitter INGEN og passer på dem. Mine vg3 elever får gjøre akkurat som de vil. Jeg oppfordrer til å følge med i timen og det gjør de fleste da jeg prøver å undervise på en måte som faktisk fanger oppmerksomheten deres. Anonymkode: cd214...aeb 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #5 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan de ikke bare få ha mobilene da? Jeg virkelig HATER sånt gnål om irrelevante ting. Dette er unge mennesker som må lære seg selv å følge med på det som skjer, og prioritere læring. På universitetet sitter INGEN og passer på dem. Mine vg3 elever får gjøre akkurat som de vil. Jeg oppfordrer til å følge med i timen og det gjør de fleste da jeg prøver å undervise på en måte som faktisk fanger oppmerksomheten deres. Anonymkode: cd214...aeb Joda, jeg ser hva du mener. Jeg blir bare så lei av at de spør om hva de skulle gjøre. Og når vi har praktiske caser så filmer og snapper de hverandre…. Anonymkode: a8d0d...9d3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #6 Skrevet 24. oktober 2022 Ikke rart folk mistrives på skola. De blir behandla som de er 6 åringer, når de er både 16 og 18 år. 16 åringer flytter på hybel og klarer seg alene , men de får ikke ta ansvar for seg selv på skolen i timene? Hva så om de sender noen snapper eller har en snus under leppa? Noen elever jobber bedre med musikk på ørene, noen har kanskje ikke venner på skolen og sliter sosialt, men syns det er lettere å ha venner på SoMe , kan de ikke da få ha det lille sosiale gjennom snap eller andre plattformer da. De må selv ta ansvar for å følge undervisning og gjøre den jobben som skal gjøres. Hva skjer når de er ferdig på VGs og blir kastet ut alene i det store samfunnet hvis de ikke er vant med å bli behandlet som voksne nok til å ta egne beslutninger om så simple ting? Anonymkode: 074bd...53e
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #7 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke rart folk mistrives på skola. De blir behandla som de er 6 åringer, når de er både 16 og 18 år. 16 åringer flytter på hybel og klarer seg alene , men de får ikke ta ansvar for seg selv på skolen i timene? Hva så om de sender noen snapper eller har en snus under leppa? Noen elever jobber bedre med musikk på ørene, noen har kanskje ikke venner på skolen og sliter sosialt, men syns det er lettere å ha venner på SoMe , kan de ikke da få ha det lille sosiale gjennom snap eller andre plattformer da. De må selv ta ansvar for å følge undervisning og gjøre den jobben som skal gjøres. Hva skjer når de er ferdig på VGs og blir kastet ut alene i det store samfunnet hvis de ikke er vant med å bli behandlet som voksne nok til å ta egne beslutninger om så simple ting? Anonymkode: 074bd...53e Men er det ikke litt læring å la de øve seg å være uten tlf av og til? Og forberede de på arbeidslivet? Anonymkode: a8d0d...9d3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #8 Skrevet 24. oktober 2022 Jeg snakket mye med de om hva jeg forventet, og hva arbeidslivet forventer, det står ikke en sjef og samler inn mobiler når de begynner i lære, de må lære seg selvregulering. Vi gikk deretter til enighet om en avtale at de kan ha de dersom de klarer å la de ligge i lommen/sekken, og om det ble brutt igjen og igjen inndrog jeg tlf. Da er det viktig å være konsekvent, hos meg funka det veldig bra og mobilene forsvant fort nes i sekk eller lomme. Anonymkode: 99863...092
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #9 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men er det ikke litt læring å la de øve seg å være uten tlf av og til? Og forberede de på arbeidslivet? Anonymkode: a8d0d...9d3 Hvilken sjef er det som fysisk tar fra folk mobiltelefoner når de kommer på jobb? Jeg har hittil ikke møtt en. Man må lære seg konsekvenser og å ta egne beslutninger. Anonymkode: 074bd...53e
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #10 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): En advarsel hver gang til alle elevene? I hver time? Anonymkode: a8d0d...9d3 Om de bruker mobilen ja, men det skjer ikke hver time. Men det er alltid noen som klør mer i fingrene etter mobilen enn andre. Anonymkode: b8ebe...e34
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #11 Skrevet 25. oktober 2022 Problemet er at dersom folk bare sitter på telefonene eller datamaskinene deres, så får dem ikke med seg hva som faktisk foregår i timene. Læreren blir nødt til å repetere det man sier om igjen, og om igjen, og om igjen, fordi det alltid er noen som ikke får med seg det som blir sagt i løpet av timene. Det burde virkelig ikke være så forbanna vanskelig for noen å legge fra seg mobiltelefonen i 45 minutter av gangen (eller what ever lengde de skole-timene er nå) og faktisk følge med på det som egentlig foregår. Anonymkode: e4b8a...c38
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #12 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ikke rart folk mistrives på skola. De blir behandla som de er 6 åringer, når de er både 16 og 18 år. 16 åringer flytter på hybel og klarer seg alene , men de får ikke ta ansvar for seg selv på skolen i timene? Hva så om de sender noen snapper eller har en snus under leppa? Noen elever jobber bedre med musikk på ørene, noen har kanskje ikke venner på skolen og sliter sosialt, men syns det er lettere å ha venner på SoMe , kan de ikke da få ha det lille sosiale gjennom snap eller andre plattformer da. De må selv ta ansvar for å følge undervisning og gjøre den jobben som skal gjøres. Hva skjer når de er ferdig på VGs og blir kastet ut alene i det store samfunnet hvis de ikke er vant med å bli behandlet som voksne nok til å ta egne beslutninger om så simple ting? Anonymkode: 074bd...53e For folk som ikke er i skolen er det veldig lett å tenke at såpass store ungdommer får ta ansvar selv, men det er ikke det største problemet jeg ser. Ja, det er selvfølgelig et problem at de går glipp av læring. Men jeg tenker et stort problem er de elevene som gjerne føler seg utilpass med en slik mobilbruk. Det kan være elever som har opplevd eller opplever nettmobbing f.eks. Dette kan forstyrre dem i sin læring. Også er det fint om elevene som lever hele livet gjennom en skjerm faktisk får trening i sosial interaksjon i virkeligheten, tenker jeg. Anonymkode: c7487...709
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå