Gå til innhold

Hva tenker du om at BHG blir med hjortejakt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at jakt i barnehagen kan være en fin ting, i rett bhg. Jeg har mitt barn i en barnehage "på landet", her jakter de fleste fedrene. Nå på høsten så er det helt vanlig at far er borte store deler av tiden, og jakter med pappaen til den og den. De får jo med seg det meste. Her har barna vært på rådyrjakt, elgjakt, hare og revejakt. Det er jo det barna er opptatt av på denne tiden. Tenker at dette handler om barns medvirkning, de vil gjøre det samme som foreldrene. De er opptatt av det for "alle andre" i bygda er opptatt av det. De møter feks naboer på butikken som snakker om jakt og hvor mange dyr det er blitt skutt. De vet at onkel Bjarne er med pappaen til Fredrik på elgjakt og pappaen til Ronny driver med rådyrbikkjer.. 

Jeg jobber i en "by" barnehage, og her hadde de ikke skjønt det å gå på jakt. Så man må se an ungene og nærmiljø.  

Anonymkode: 0de55...a85

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Kjempe bra, så lenge de lærer om alt rundt:)

Anonymkode: bfe91...a52

• Liker 11
Skrevet

Synes det er en fin ting. De får frisk luft og de får lært litt om jakt også - noe ikke alle har mulighet til å lære om. Veldig fin ting å gjøre faktisk. 

• Liker 7
Skrevet

Her vokser ungene opp med jakt. Ser ikke problemet. 

Anonymkode: f719a...504

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at jakt i barnehagen kan være en fin ting, i rett bhg. Jeg har mitt barn i en barnehage "på landet", her jakter de fleste fedrene. Nå på høsten så er det helt vanlig at far er borte store deler av tiden, og jakter med pappaen til den og den. De får jo med seg det meste. Her har barna vært på rådyrjakt, elgjakt, hare og revejakt. Det er jo det barna er opptatt av på denne tiden. Tenker at dette handler om barns medvirkning, de vil gjøre det samme som foreldrene. De er opptatt av det for "alle andre" i bygda er opptatt av det. De møter feks naboer på butikken som snakker om jakt og hvor mange dyr det er blitt skutt. De vet at onkel Bjarne er med pappaen til Fredrik på elgjakt og pappaen til Ronny driver med rådyrbikkjer.. 

Jeg jobber i en "by" barnehage, og her hadde de ikke skjønt det å gå på jakt. Så man må se an ungene og nærmiljø.  

Anonymkode: 0de55...a85

Enig. Har jobbet i barnehage og under elgjakta så handler så godt som alt i barnehagen om jakta. De leker jakt, de later som om de sitter på post og venter på elg, de leker at de sitter rundt bål og klager på våte føtter og lite dyr, de leker at de lager elgburgere og pølser og selger på lekekjøkkenet. 

Anonymkode: 29a2d...d68

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg syns det er helt sykt! Små barn kan jo bli traumatisert av det! Jeg hadde bytta barnehage tvert hvis de hadde begynt med noe sånn. Nei, barn trenger ikke lære at det er ok å drepe dyr. Barn kan lære at vi skal være snille med dyr, og at vi slettes ikke trenger å drepe dem for å ha en fullverdig kost. Helt tragisk! 

Anonymkode: 10f02...59a

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg syns det er helt sykt! Små barn kan jo bli traumatisert av det! Jeg hadde bytta barnehage tvert hvis de hadde begynt med noe sånn. Nei, barn trenger ikke lære at det er ok å drepe dyr. Barn kan lære at vi skal være snille med dyr, og at vi slettes ikke trenger å drepe dem for å ha en fullverdig kost. Helt tragisk! 

La oss lære barna å bli vegetarianere mener du? alle sammen, uten unntak? 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Regner med at ungene dine er veganere. Eller lyver du om hvor kjøtt og melk kommer fra? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Helt topp! Viktig at barn lærer hvor maten kommer fra og hvordan en forvalter naturen, i tillegg til at de får frisk luft, naturopplevelser og innsyn i norske jakttradisjoner.

Anonymkode: 29ae1...b2e

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Barn tar ikke skade av å vite hvor maten de spiser kommer fra. 
Jeg jobber i barnehage og vi har ofte fisket og spist i barnehagen. Fisk er også dyr. Og nei, barn blir ikke traumatisert av å bli med på slakt. Familier som bor på grunerløkka tror fortsatt at kjøttet kommer fra Kiwi.. men vi som er oppvokst på landet lærer barna våre hvor maten kommer fra 

Anonymkode: 41efe...66f

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig!

Anonymkode: 77166...ec7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Helt enig!

Igjen da. Er dine barn veganere? Eller lyver du om hvor maten kommer fra? 

• Liker 2
Skrevet

Høres helt topp ut! 

Anonymkode: 5c88c...6ad

• Liker 4
Skrevet

Mine barn er vegiterianere å jeg kan bare tenke meg åssen det ville gått hvis de ble tatt med på noe så brutalt og barbarisk!.

Nei, det er ikke greit at barnehager driverpå sånn her... Jeg klikker i vinkel! 🤬

Anonymkode: 4da73...132

• Liker 1
Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette er bare tull. Du kan tydeligvis ikke noe om hvordan kroppene våre er formet. Vi er "hybride" og skal ha blandet kost, ja også KJØTT.

Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Helt enig!

Om de blir det bør du ta av den hjelmen hjemme og la dem leke som vanlige barn.

Skrevet

Jeg synes det er helt absurd. Vi har i dag svært mye kunnskap om naturforvaltning (i alle fall mange av oss), og faktum er at jakt bidrar til ubalanse i økosystemet, tap av arter, skadeskyting og lidelse. Dette ønsker jeg ikke at mine barn skal være en del av, åpenbart. Jeg tenker at de som hyller dette rett og slett mangler kunnskap om konsekvensene av jakt, noe som er synd når vi står midt oppe i en naturkrise hvor arter forsvinner i rekordfart. Mine barn er heller med ut i skogen for å studere naturen, kartlegge og lære seg arter og biologiske sammenhenger. 

Anonymkode: c3be8...016

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det er helt absurd. Vi har i dag svært mye kunnskap om naturforvaltning (i alle fall mange av oss), og faktum er at jakt bidrar til ubalanse i økosystemet, tap av arter, skadeskyting og lidelse. Dette ønsker jeg ikke at mine barn skal være en del av, åpenbart. Jeg tenker at de som hyller dette rett og slett mangler kunnskap om konsekvensene av jakt, noe som er synd når vi står midt oppe i en naturkrise hvor arter forsvinner i rekordfart. Mine barn er heller med ut i skogen for å studere naturen, kartlegge og lære seg arter og biologiske sammenhenger. 

Anonymkode: c3be8...016

Nei, noen dyr bør tas ut for at de andre skal få nok mat, i alle fall hos oss. Siden 90-tallet har mye grodd igjen fordi bøndene ikke har hatt råd til å drive som før, og det har ført til mindre mat til hjortedyrene. Jeg liker mye bedre at vi lærer barna å spise et dyr som har levd fritt og hatt et godt liv enn dyr som ikke har det bra i fangenskap. Da kan de lære å sette pris på at dyr i fangenskap skal ha det bra.

Anonymkode: c3bcb...6de

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt greit om barna vil være med.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...