AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #1 Skrevet 24. oktober 2022 Er nedstemt og sliten. De gangene jeg har vært deprimert før så har det stort sett vært lett å peke på en årsak. F.eks mistet et nært familiemedlem og var i sorg, var student og strevde med studiene, strevde med masteroppgaven, fikk barn og fødselsdepresjon, osv. Men denne gangen har jeg det egentlig bra, tror jeg🤔 Har ikke noe stort å klage på egentlig, har jobb, mann, barn. Grei helse, noen venner som jeg burde treffe oftere. Ikke så mange hobbyer for synes ikke det er så gøy lenger. Trener litt. Stressa på jobb men. Hva gjør jeg hvis jeg fikser opp i jobbsituasjonen men jeg er fortsatt deppa? 😕 Jeg har et greit liv, hvorfor føler jeg sånn her da? Det er så utakknemlig. Anonymkode: ef9e4...0f8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #2 Skrevet 24. oktober 2022 Må absolutt ikke ha skjedd noe tragisk eller slitsomt for at man skal bli deprimert (men det hjelper jo på). Tror depresjon skjer like ofte uten at det har skjedd noe. Depresjon er som annen sykdom. Noen ganger blir man bare syk. Anonymkode: 2b0f5...4e7 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #3 Skrevet 24. oktober 2022 Må ikke ha en grunn. Når man er trist fordi noen i familien døde er det en normal sørge reaksjon for eksempel. Men er man deprimert har det ikke en slik grunn. Anonymkode: cc4c2...46e 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #4 Skrevet 24. oktober 2022 Å være deprimert er å legge lokk på følelsene. Det er lettere for å gjøre det om man har veldig sterke følelser som kommer av en stor hendelse eller omveltning i livet, men du kan også trykke ned og ikke klare å kjenne følelsene dine i en helt normal/udramatisk hverdag. Anonymkode: b1f59...c76
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #5 Skrevet 24. oktober 2022 Jeg tenker på psykisk sykdom på samme måte som fysisk sykdom. Noen av oss er mer disponert for å få ulike sykdommer fra naturens side. Noen ting vi opplever gjør oss mer sårbare for ulike sykdommer. Men de kan likevel nå oss selv om ingen av risikofaktorene var til stede. Det er større sjanse for at man blir forkjølet om man har dårlig immunforsvar, har sovet dårlig og stått ute i regnet og frosset i tre timer. Men du kan jo også være «verdens friskeste og sunneste» og likevel bli dønn forkjøla. Og når du først har blitt syk, så skiller ikke nødvendigvis sykdommen på om du var sårbar for den eller ikke. Kanskje du blir raskere frisk om du ikke var i en sårbar situasjon først - men kanskje ikke. Mulig dette er en dum sammenlikning. Men psykisk sykdom kan ramme alle uansett livssituasjon. Selv om noen har større risiko for å bli rammet enn andre, så kan man bare være «uheldig» også. Anonymkode: 992a7...4dc 4
Rosagodis Skrevet 25. oktober 2022 #6 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er nedstemt og sliten. De gangene jeg har vært deprimert før så har det stort sett vært lett å peke på en årsak. F.eks mistet et nært familiemedlem og var i sorg, var student og strevde med studiene, strevde med masteroppgaven, fikk barn og fødselsdepresjon, osv. Men denne gangen har jeg det egentlig bra, tror jeg🤔 Har ikke noe stort å klage på egentlig, har jobb, mann, barn. Grei helse, noen venner som jeg burde treffe oftere. Ikke så mange hobbyer for synes ikke det er så gøy lenger. Trener litt. Stressa på jobb men. Hva gjør jeg hvis jeg fikser opp i jobbsituasjonen men jeg er fortsatt deppa? 😕 Jeg har et greit liv, hvorfor føler jeg sånn her da? Det er så utakknemlig. Anonymkode: ef9e4...0f8 Hlst vinter depresjon som meg?
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #7 Skrevet 25. oktober 2022 Noen ganger kan det være mindre episoder som setter seg i kroppen. For eks en liten uenighet for lenge siden som traff et ømt punkt. Så har en del av en begynt å tenke at det var sant det som ble sagt, og man føler seg mer motløs av det. Stress kan gi nedstemthet over lenger tid, selv om livet generelt er bra. Sykdommer kan gi nedstemthet. Kvinner er mer sårbare for endringer i hormoner. P piller og lignende kan påvirke humør. Lave vitaminnivåer kan gi nedstemthet Anonymkode: dee46...15d
Embla Othea Skrevet 25. oktober 2022 #8 Skrevet 25. oktober 2022 Nei - man må ikke absolutt ha en grunn for å være deprimert. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #9 Skrevet 25. oktober 2022 Nei, man trenger ikke en årsak for å bli syk. Ulykker, uhell, traumer etc gir ofte en grunn/årsak til enkelte sykdommer og skader, men mange sykdommer er det ingen konkrete årsaker til. For eksempel depresjon, bipolar, kreft, allergier, hjerneslag, schizofreni +++ er eksempler på sykdommer som kan ha konkrete årsaker, eller bare være helt tilfeldig. Anonymkode: 7b9d0...60e 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #10 Skrevet 25. oktober 2022 Det et alltid en årsak, men ikke nødvendigvis at noe fælt har skjedd. Stress, som du nevner, kan være en årsak. Mange sliter også på denne tiden av året. Vitamin mangel, mørkere, kaldere osv. Men er du sliten og nedstemt eller deprimert? Går du til psykolog? Anonymkode: adaf3...ad5
Christina82 Skrevet 26. oktober 2022 #11 Skrevet 26. oktober 2022 Ryddet for avsporing. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #12 Skrevet 26. oktober 2022 Å være deprimert er grusomt. Jeg er det selv nå pga en hendelse i livet mitt, og det er så vanskelig å stå i det og ikke se lyset i tunellen. Å være deprimert uten en forståelig årsak må føles nesten verre. Da vet man ikke helt hvorfor og hva man trenger for å komme ut av det. Jeg vet hva som skal til, men det kan ta tid å komme ut av - så inntil da må jeg bare forsøke å komme meg gjennom dagene. Anonymkode: 1fca9...7ac
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #13 Skrevet 26. oktober 2022 Har alltid tenkt at har du først oppleve depresjon kan de i se selv utløse nye depresjon seinere. Ettervirkninger på en måte. Anonymkode: 0cce4...035
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå