Gå til innhold

Veneflon for barn i narkose

Anbefalte innlegg

Når et barn skal ha en undersøkelse i narkose, og skal ha veneflon - er det i begge hender eller en valgfri?

Lurer på hvor vi skal sette Embla-plasteret..og har ikke tid til å få spurt noen i forkant. 

Noen som vet?

Anonymkode: ded38...c24

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1625457-veneflon-for-barn-i-narkose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg ville forhørt meg med sykehuset før du plasserer Embla plaster. Det er mange som ikke setter pris på at dette blir gjort da det blir vanskeligere å stikke

Anonymkode: d1293...0ae

For noe tull. 

Ts, ta på begge hendene.

Anonymkode: 56fc9...228

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

For noe tull. 

Ts, ta på begge hendene.

Anonymkode: 56fc9...228

Enig. Bare tull. Legg en på hånda og en i albuekroken. På den hånda og armen du ser årer hvis du gjør det. Stikker masse på barn. Ikke vanskeligere å stikke der de har hatt emla hvis man tar av kremen litt før stikket. 

Anonymkode: 24c26...c33

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. Bare tull. Legg en på hånda og en i albuekroken. På den hånda og armen du ser årer hvis du gjør det. Stikker masse på barn. Ikke vanskeligere å stikke der de har hatt emla hvis man tar av kremen litt før stikket. 

Samboer sa akkurat det samme, han er anestesisykepleier. Viktig at plasteret plasserer på synlige årer, og ikke nødvendigvis på midten av albuekroken eller på håndbaken.

Anonymkode: e0716...798

Legg Emla krem på begge. Jeg foretrekker kremen istedet for «plasteret» med krem som de har. Får du tuben følger det med et mye mer behagelig, tynt plaster. Legg på ca. en liten time før. Fjern resterende krem 5 min før. 

«Gi» den hånden barnet bruker minst og prøv den først. 

I tillegg til Emla krem i forkant kan du også plassere en plastikkhanske fyllt med varmt vann på stikkområdet noe før. Det hjelper også.

Anonymkode: 0bb78...a23

Tusen takk for alle svar! ❤️

Det stod i brevet fra sykehuset at en kunne kjøpe slike plaster og plassere før en kom inn. Så går ut fra det er null problem 😅 men det står «på håndbaken eller i albukroken». Vet man ikke hvor man stikker? Er det pga man skal finne gode blodårer? 🤔

Kan ikke akkurat plastre begge håndbaken og begge albuer 😬 var to plaster i pakken.. satser på begge håndbaker da? 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det stod i brevet fra sykehuset at en kunne kjøpe slike plaster og plassere før en kom inn. Så går ut fra det er null problem 😅 men det står «på håndbaken eller i albukroken». Vet man ikke hvor man stikker? Er det pga man skal finne gode blodårer? 🤔

Kan ikke akkurat plastre begge håndbaken og begge albuer 😬 var to plaster i pakken.. satser på begge håndbaker da? 

Plasser de der du ser synlige årer. 

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Når mine ble operert fikk de gassnarkose, og veneflonen ble lagt når barna var sovnet, tenkte det var standard jeg. De var 3 og 6 år når de ble operert. 

Anonymkode: 136f6...15c

Venfloninnledning er mye tryggere. I tilfelle larynxspasme, pulsfall osv. da har man mulighet til å gi medisiner umiddelbart. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bruker emla plaster når jeg er i narkose hos tannlegen.  Så lenge den som stikker skjønner hva hen gjør. Så har jeg aldri kjent smerte. Jeg er 40.

Anonymkode: 4032b...673

Vist det er snakk om tydelige synlige årer går det fint ann å stikke uten at pasientene føler smerte selv uten bedøvelse. Problemet er vist det er vanskelig å stikke i utgangspunktet. 

Anonymkode: 3c401...bb8

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Sats på sen hånda barnet ikke bruker mest. Som regel venstre dersom barnet er høyrehendt. Setet plaster i håndbaken og albuen på samme arm. Det heter forresten ikke veneflon, men pvk ☺️

Anonymkode: 2ccf5...ee4

Annonse

Når min var i mr var vi først innom barneavd og der satte de på Embla plaster og gav beroligende. Etterpå ventet vi litt på at alt skulle virke og så ble vi fulgt bort til MR. Han som satte veneflonen var utrolig dyktig med barn (4 åring). Han snakket med barnet og satte veneflonen nermest uten at gutten merket det.

Anonymkode: a81fe...093

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sats på sen hånda barnet ikke bruker mest. Som regel venstre dersom barnet er høyrehendt. Setet plaster i håndbaken og albuen på samme arm. Det heter forresten ikke veneflon, men pvk ☺️

Har jobbet på anestesi i 14. vi bruker terminologien venflon fortsatt. Det forstår folk flest. 

• Nyttig 1
19 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke snakk om noe du ikke aner om. PVK står for? Aner du det?

Venflon er folkemunne for PVK. Brukes om hverandre i medisin. Noen sier venflon, andre PVK

Anonymkode: 53df3...b00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...