AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #1 Skrevet 24. oktober 2022 Blir ikke helt klok på hvordan jeg kan gjøre riktige endringer på skatteetaten. Hvis jeg blir sykmeldt, hvordan kan jeg sørge for at NAV trekker fra prosentkort og ikke tabellkort? Sendte NAV melding og de sier at på skattekortet har jeg bedt om å bli trukket 31% på lønnsytelser fra NAV. På skattekortet mitt står det Andre skattetrekk 31 % skattetrekk av biinntekt 31 % skattetrekk av ev. sykepenger, dagpenger mv. fra NAV 31 % skattetrekk av uføretrygd fra NAV 31 % skattetrekk av uføretrygd fra andre I følge skattekortet viser det seg at jeg har også 31% skattetrekk av hovedinntekt Så når det står 31% på alt betyr dette at jeg har valgt prosenttrekk nå? At alle trekker likt? Er det riktig at det skal se slik ut at alle trekker like mye prosent?? For jeg trodde at jobben kunne ha tabellkort på meg, og at jeg lar NAV kun basere seg på prosentkort.. men vet ikke hvordan man endrer til det. Anonymkode: 37b9e...fe6
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 24. oktober 2022 #2 Skrevet 24. oktober 2022 Du har tydeligvis ikke tabellkort hvis det står at du har 31 % trekk på hovedinntekt. Har du endret skattekortet i løpet av året? Da får du hovedsaklig prosenttrekk.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #3 Skrevet 24. oktober 2022 Anonym Brukar0 skrev (1 time siden): Du har tydeligvis ikke tabellkort hvis det står at du har 31 % trekk på hovedinntekt. Har du endret skattekortet i løpet av året? Da får du hovedsaklig prosenttrekk. betyr det at NAV trekker 31% samme prosentsats som arb giver? Ja sant det, stemmer. har endra det ila året så har prosenttrekk. men betyr det da at all innskudd blir trukket med samme prosent? så da trenger jeg ikke endre denne? hvordan gjør jeg det mtp å føre inn lån til bolig? for gjelda mi blir jo større nå. og hvor fører jeg sykepenger? får man se på nav hvor mye som er utbetalt i sykepenger? syns det tar lang tid før jeg får evt beskjed om det . var sykmeldt i 1 mnd, så da betales 16 dager av arb giver og resten nav? så hva fører jeg i hvilket felt på skattekort? Anonymkode: 37b9e...fe6
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 24. oktober 2022 #4 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): betyr det at NAV trekker 31% samme prosentsats som arb giver? Ja sant det, stemmer. har endra det ila året så har prosenttrekk. men betyr det da at all innskudd blir trukket med samme prosent? så da trenger jeg ikke endre denne? hvordan gjør jeg det mtp å føre inn lån til bolig? for gjelda mi blir jo større nå. og hvor fører jeg sykepenger? får man se på nav hvor mye som er utbetalt i sykepenger? syns det tar lang tid før jeg får evt beskjed om det . var sykmeldt i 1 mnd, så da betales 16 dager av arb giver og resten nav? så hva fører jeg i hvilket felt på skattekort? Anonymkode: 37b9e...fe6 Alle trekkpliktige ytelser du får blir trukket 31 %. Bruk denne skattekalkulatoren for å se om du trenger å endre skattekortet (du må bruke PC, mobil-versjon fungerer ikke) https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/#/ Økt gjeld påvirker ikke skatten med mindre du har formue over 1,7 mill. Sykepenger skattes som lønn og kan legge i lønnsposten hvis ikke det er en egen post som heter sykepenger.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #5 Skrevet 25. oktober 2022 Anonym Brukar0 skrev (9 timer siden): Alle trekkpliktige ytelser du får blir trukket 31 %. Bruk denne skattekalkulatoren for å se om du trenger å endre skattekortet (du må bruke PC, mobil-versjon fungerer ikke) https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/#/ Økt gjeld påvirker ikke skatten med mindre du har formue over 1,7 mill. Sykepenger skattes som lønn og kan legge i lønnsposten hvis ikke det er en egen post som heter sykepenger. Økt gjeld gir økte renter og påvirker skatten på den måten. Anonymkode: 7f9cd...c1f 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 25. oktober 2022 #6 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Økt gjeld gir økte renter og påvirker skatten på den måten. Anonymkode: 7f9cd...c1f Jeg forstod det sånn at vedkommende ikke hadde betalt på lånet i perioden med sykemelding og at lånet dermed økte. Hvis renteutgiftene i år blir høyere påvirker det skatten, men det var litt rotete skrevet hva som egentlig har skjedd.
Taluno Skrevet 25. oktober 2022 #7 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): betyr det at NAV trekker 31% samme prosentsats som arb giver? Ja sant det, stemmer. har endra det ila året så har prosenttrekk. men betyr det da at all innskudd blir trukket med samme prosent? så da trenger jeg ikke endre denne? hvordan gjør jeg det mtp å føre inn lån til bolig? for gjelda mi blir jo større nå. og hvor fører jeg sykepenger? får man se på nav hvor mye som er utbetalt i sykepenger? syns det tar lang tid før jeg får evt beskjed om det . var sykmeldt i 1 mnd, så da betales 16 dager av arb giver og resten nav? så hva fører jeg i hvilket felt på skattekort? Anonymkode: 37b9e...fe6 I det man endrer skattekort etter februar, så blir alt satt på prosent. Prosent tar ikke hensyn til eventuelle endringer i utbetalinger. Det er riktig at alle skal trekke likt, for det er totalsummen av inntekten som skattelegges. Nav trekker automatisk prosent, med mindre du er på langvarig stønad. Om det kun er noen dager med ytelse (noen uker pga sykemelding) så ville jeg bare satt opp årslønnen, uten å bry meg om å fordele noen få tusenlapper. Boliglånet fører du inn i henhold til veiledningene. Gjeldsrenter, formueverdi etc.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #8 Skrevet 27. oktober 2022 Taluno skrev (På 25.10.2022 den 8.26): I det man endrer skattekort etter februar, så blir alt satt på prosent. Prosent tar ikke hensyn til eventuelle endringer i utbetalinger. Det er riktig at alle skal trekke likt, for det er totalsummen av inntekten som skattelegges. Nav trekker automatisk prosent, med mindre du er på langvarig stønad. Om det kun er noen dager med ytelse (noen uker pga sykemelding) så ville jeg bare satt opp årslønnen, uten å bry meg om å fordele noen få tusenlapper. Boliglånet fører du inn i henhold til veiledningene. Gjeldsrenter, formueverdi etc. nei nav trekker nettop ikke automatisk alltid på prosent , jeg måtte jo betale ekstra. i skatt fordi de trakk fra tabell, som arbeidsgiver!! hvorfor skal man bli straffet resten av året hvis man gjør en endring i februar og bli trukket fra prosent hele veien?? tenk om man bytter over til annen jobb med lavere lønn?? hvis rentene går opp hvordan påvirker det skatten? dette mtp boliglån Anonymkode: 04ee4...54a
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 27. oktober 2022 #9 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): nei nav trekker nettop ikke automatisk alltid på prosent , jeg måtte jo betale ekstra. i skatt fordi de trakk fra tabell, som arbeidsgiver!! hvorfor skal man bli straffet resten av året hvis man gjør en endring i februar og bli trukket fra prosent hele veien?? tenk om man bytter over til annen jobb med lavere lønn?? hvis rentene går opp hvordan påvirker det skatten? dette mtp boliglån Anonymkode: 04ee4...54a Hvordan blir du straffet? Du kan jo endre skattekortet ditt når du vil. Sykepenger er erstatning for lønn og derfor ikke unaturlig at det blir trukket samme sats som arbeidsgiver bruker. Vi som får sykepenger forskuttert fra arbeidsgiver blir trukket samme sats som ellers. Lavere lønn = lavere beløp i trukket skatt uansett om man har prosent eller tabell. Når renten går opp blir det større beløp i rentefradrag = lavere skatt.
Taluno Skrevet 28. oktober 2022 #10 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg skrev feil, Nav trekker hovedsakelig etter tabell. Du blir jo ikke straffet, du skal betale akkurat like mye skatt uansett om det er tabelltrekk eller prosenttrekk. Bytter du til annen arbeidsgiver så trekkes du prosent. Får du lavere lønn, så legger du det inn i skattekortet, og blir trukket deretter. Renteendringer vil gi høyere rentefradrag, men ikke noe man merker på måndlige utbetalinger. Med mindre man selv går aktivt inn å endrer på rentefradraget i skattekortet sitt. Uansett om du fører opp 100 000 eller 500 000 i årslønn, så vil du i skatteoppgjøret få en totalsum du skal skatte. Har du satt opp for høy lønn og skattet for mye igjennom året så får du tilbakebetalt. Og har du satt for lav lønn og skattet for lite, så får du baksmell. Den totale skatten du skal betale for ett år, beregnes ut i fra fradragene igjennom hele året, inntektene igjennom hele året, og innbetalt skatt igjennom hele året. Betaler du for lite skatt halve året, og akkurat passe halve året, så ender du med en for lav totalsum og får baksmell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå