AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #1 Skrevet 24. oktober 2022 Jeg sliter slik med helseangst og er redd for å få allergisk sjokk av en medisin jeg setter med penn i magen daglig. Må reise nær legekontor og legevakt når jeg tar medisinen, men nå orker jeg ikke mer dette. Tar jeg medisinen hjemme får jeg voldsom angst og har det helt grusomt. legen og alle sier at jeg tåler medisinen, men jeg klarer ikke å tro på det når angsten kommer. Har aldri hatt allergisk sjokk før, men fått det for meg at jeg får det av medisinen alikevel. livsgnisten er borte og jeg orker ikke mer. ingen har forklart hvorfor jeg ikke får allergisk sjokk heller. sier det er i starten en kan få det og ikke flere måneder etter. men hvordan kan jeg vite at det er sant. Anonymkode: a91e7...096 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #2 Skrevet 24. oktober 2022 Kroppen din utvikler ikke plutselig allergi for det medisinen inneholder. Første gang du tar en ny medisin kan være første gang kroppen din kommer i kontakt med noen av virkestoffene, og selv om det er ytterst sjelden, så kan jo noen reagere kraftig 🤷♀️ Denne medisinen tåler din kropp. Det endrer seg ikke. Her er det din helseangst som er problemet, og jeg tviler vel på at sunn fornuft har veldig stor påvirkning? Får du noe hjelp for det direkte? Har du klart å formidle til legen din hvor sterkt dette påvirker deg? Anonymkode: 63b30...9c6 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #3 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kroppen din utvikler ikke plutselig allergi for det medisinen inneholder. Første gang du tar en ny medisin kan være første gang kroppen din kommer i kontakt med noen av virkestoffene, og selv om det er ytterst sjelden, så kan jo noen reagere kraftig 🤷♀️ Denne medisinen tåler din kropp. Det endrer seg ikke. Her er det din helseangst som er problemet, og jeg tviler vel på at sunn fornuft har veldig stor påvirkning? Får du noe hjelp for det direkte? Har du klart å formidle til legen din hvor sterkt dette påvirker deg? Anonymkode: 63b30...9c6 Jeg er redd for at kroppen plutselig skal slutte å tåle medisinen og at jeg får allergisk sjokk. og at jeg dør fordi legevakta er 10 min unna meg. Det er så fælt å tenke på og jeg gråter nå. Anonymkode: a91e7...096 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #4 Skrevet 24. oktober 2022 Allergi KAN utvikle seg gjennom et liv. Man kan får allergi mot noe man ikke hadde før. Det som dog ikke skjer at man går rett fra ikke-allergisk til hyperallergisk over natten. Det vil i tilfelle være en utvikling over tid - du får ikke plutselig et anafylaktisk sjokk og dør av noe du aldri har reagert på før. Anonymkode: d62f6...f46 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #5 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Allergi KAN utvikle seg gjennom et liv. Man kan får allergi mot noe man ikke hadde før. Det som dog ikke skjer at man går rett fra ikke-allergisk til hyperallergisk over natten. Det vil i tilfelle være en utvikling over tid - du får ikke plutselig et anafylaktisk sjokk og dør av noe du aldri har reagert på før. Anonymkode: d62f6...f46 Ja ok, jeg visste ikke det. men for 3 år siden fikk jeg plutselig pollen allergi i voksen alder. Aldri hatt det før, og fikk ubehag i nesen og følte jeg måtte nyse hele tiden. Fikk nesespray for allergi og allergitabletter og da gikk det heldigvis over. Anonymkode: a91e7...096
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #6 Skrevet 24. oktober 2022 Hvordan kan du vite at det er sant det legen sier til deg? Men hvorfor skulle legen lyve? Du bør spørre legen din om hjelp for helseangsten din hvis du er så redd at du ikke greier å ta en medisin du trenger. Det måtte jeg gjøre. Jeg fikk hjelp og ble 99% bra etterpå. Anonymkode: b4d19...d3a 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #7 Skrevet 24. oktober 2022 Føler med deg, helseangst ødelegger livet 💔❤️ Anonymkode: 2fd61...114
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #8 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja ok, jeg visste ikke det. men for 3 år siden fikk jeg plutselig pollen allergi i voksen alder. Aldri hatt det før, og fikk ubehag i nesen og følte jeg måtte nyse hele tiden. Fikk nesespray for allergi og allergitabletter og da gikk det heldigvis over. Anonymkode: a91e7...096 Ja, nettopp - du døde ikke! Du kan føle deg trygg på at dersom du skulle utvikle allergi mor medisinen, så vil det ikke gå rett i dødelig styrke. Nå er det jo i seg selv er ekstremt lite sannsynlig at du vil utvikle allergi - både fordi det har gått bra til nå, og fordi du ikke er dødelig allergisk mot andre ting. Det er ekstremt sjelden med så alvorlige allergiske reaksjoner på medisiner generelt sett (ellers hadde de jo ikke vært på markedet), men de som har alvorlig allergi mot flere andre ting kan ha pittelitt høyere risiko for reaksjoner på nye ting. Anonymkode: d62f6...f46 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #9 Skrevet 24. oktober 2022 Om du plutselig av en helt rar grunn skulle få allergisk reaksjon av medisinen din som du allerede vet at kroppen din tåler, så tar du dobbel dose allergitabletter og ringer 113. Null stress. Dette gjorde bekjente av meg første gangen barnet fikk nøtter og reagerte med allergi. Men det tror jeg aldri skjer, med tanke på at du allerede tåler medisinen. Slike allergier utvikler seg over tid og du vil merke gradvis forverring før et anafylaktisk sjokk. Det su burde gjøre, asap, er å få behandling for denne angsten din. Den er nok langt mer skadelig enn en allergi... Anonymkode: c2fba...11c 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #10 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om du plutselig av en helt rar grunn skulle få allergisk reaksjon av medisinen din som du allerede vet at kroppen din tåler, så tar du dobbel dose allergitabletter og ringer 113. Null stress. Dette gjorde bekjente av meg første gangen barnet fikk nøtter og reagerte med allergi. Men det tror jeg aldri skjer, med tanke på at du allerede tåler medisinen. Slike allergier utvikler seg over tid og du vil merke gradvis forverring før et anafylaktisk sjokk. Det su burde gjøre, asap, er å få behandling for denne angsten din. Den er nok langt mer skadelig enn en allergi... Anonymkode: c2fba...11c Går til psykriatrisk sykepleier ukentlig og engang i måneden til fastlegen min. får nok ikke hjelp hos dps fordi jeg er oppgitt som psykriatrisk pasient. Gått til psykolog i flere år uten å bli frisk. Men har mye angst, kompleks ptsd, depresjoner og vrangforestillinger. Bare fått en fryktelig angst noia for å få allergisk sjokk. Anonymkode: a91e7...096
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #11 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, nettopp - du døde ikke! Du kan føle deg trygg på at dersom du skulle utvikle allergi mor medisinen, så vil det ikke gå rett i dødelig styrke. Nå er det jo i seg selv er ekstremt lite sannsynlig at du vil utvikle allergi - både fordi det har gått bra til nå, og fordi du ikke er dødelig allergisk mot andre ting. Det er ekstremt sjelden med så alvorlige allergiske reaksjoner på medisiner generelt sett (ellers hadde de jo ikke vært på markedet), men de som har alvorlig allergi mot flere andre ting kan ha pittelitt høyere risiko for reaksjoner på nye ting. Anonymkode: d62f6...f46 Ja jeg døde ikke av den allergien, den har nok utviklet seg. Så slik jeg forstår det er det umulig å utvikle allergisk sjokk over ting som kroppen er vant til og tåler helt plutselig? Det må utvikle seg over tid og blir en mild allergisk reaksjon først? Anonymkode: a91e7...096
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #12 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Går til psykriatrisk sykepleier ukentlig og engang i måneden til fastlegen min. får nok ikke hjelp hos dps fordi jeg er oppgitt som psykriatrisk pasient. Gått til psykolog i flere år uten å bli frisk. Men har mye angst, kompleks ptsd, depresjoner og vrangforestillinger. Bare fått en fryktelig angst noia for å få allergisk sjokk. Anonymkode: a91e7...096 Da må du nok bare jobbe enda hardere med ditt eget tankesett, og fortelle deg selv om og om igjen, at fakta overgår angsten. Fakta er at du har tatt sprøyten mange ganger uten at det har gått gale. Fakta er at man ikke utvikler plutselige alvorlige reaksjoner på medisiner, uten forvarsel. Fakta er at legen er mer kompetent til å gi råd og skrive resepter enn deg og google. Fakta er at man ikke har kontroll på alt i livet. Den siste faktaen er nok den vanskeligste, men dog viktigste, å akseptere. Hvilken medisin tar du? Anonymkode: c2fba...11c 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #13 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da må du nok bare jobbe enda hardere med ditt eget tankesett, og fortelle deg selv om og om igjen, at fakta overgår angsten. Fakta er at du har tatt sprøyten mange ganger uten at det har gått gale. Fakta er at man ikke utvikler plutselige alvorlige reaksjoner på medisiner, uten forvarsel. Fakta er at legen er mer kompetent til å gi råd og skrive resepter enn deg og google. Fakta er at man ikke har kontroll på alt i livet. Den siste faktaen er nok den vanskeligste, men dog viktigste, å akseptere. Hvilken medisin tar du? Anonymkode: c2fba...11c Ja jeg må jobbe med meg selv mer, Bruker Saxenda for å gå ned i vekt, og den har hjelpet meg til å ta av over 20 kg. Anonymkode: a91e7...096
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #14 Skrevet 24. oktober 2022 Det er større sannsynlighet for at du dør på vei til legekontoret. Noe av det farligste vi gjør i hverdagen er å ferdes i trafikken. Anonymkode: 8ae10...3e7 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #15 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja jeg må jobbe med meg selv mer, Bruker Saxenda for å gå ned i vekt, og den har hjelpet meg til å ta av over 20 kg. Anonymkode: a91e7...096 Ved å gå ned i vekt reduserer du sannsynligheten for mange langt mer vanlige (og sannsynlige) sykdommer man kan få. Medisinen hjelper derfor deg til å få bedre helse. Kroppen din har vist deg hver dag siden i sommer at den tåler medisinen. Du har også fått god effekt av den. Du ønsker også denne effekten. Sannsynligheten for bivirkning av medisinen minsker når man har stått på den en stund, fordi de fleste akutte bivirkninger dukker opp ved oppstart. Dette er fakta, angsten er ikke fakta. Si dette til deg selv, høyt, mange ganger for dagen, helt til du faktisk tror på det. Og fortsett med behandling av angsten hos psykriatrisk sykepleier, men for all del ikke mat angsten. Avvis den. Den lyver nemlig til deg. Anonymkode: c2fba...11c 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #16 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja jeg døde ikke av den allergien, den har nok utviklet seg. Så slik jeg forstår det er det umulig å utvikle allergisk sjokk over ting som kroppen er vant til og tåler helt plutselig? Det må utvikle seg over tid og blir en mild allergisk reaksjon først? Anonymkode: a91e7...096 Ja, nå er ikke jeg lege eller forsker, så jeg kan ikke slå fast at det ikke er mulig - men det er i alle fall ikke sånn allergi normalt fungerer. Kroppen vil si fra når den begynner å reagere på noe, lenge før reaksjonen er så alvorlig at vi snakker om allergisk sjokk. Ellers så vil jeg bare legge til at anafylaktisk sjokk veldig sjelden. Det er ikke sånn at folk får det støtt og stadig, og det er de som har fått det før som har størst sannsynlighet for å få det igjen. Det er også veldig sjelden at noen dør av anafylaktisk sjokk. «Talet på registrerte anafylaksidødsfall i Noreg er i gjennomsnitt mindre enn eitt per år» skriver Store Norske Leksikon. De aller, aller, aller fleste som har hyperallergi og får anafylaktisk sjokk overlever. Jeg vet at angst ikke er rasjonell, og at den kan ta over livet ditt. Jeg håper likevel at du kan finne ro i vissheten om at du ikke kommer til å få anafylaktisk sjokk og dø av denne medisinen ❤️ Anonymkode: d62f6...f46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå