Gå til innhold

Vanntette sko som lukter helt forferdelig når de blir våte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har forsøkt veldig mye forskjellige "vanntette" sko. Ingen sko er vanntette, og jeg blir uansett våt på beina. Problemet er å få tørket skoene uten at de begynnner å lukte helt jævlig.  Jeg har en skotørker, og bruker denne, men det lukter altså død og fordervelse i gangen nå, siden jeg ble våt i gore-tex skoene på dagens gåtur.  Dette skjer med alle sko og jeg synes det er ekkelt å komme på steder hvor man må ta av skoene. Blant annet går jeg til fysioterapeut. Jeg svetter i tillegg mye. Bytter sokker/lester straks jeg kommer inn, men skoene lukter altså helt jævlig.

Skrevet

Og det er bare med vanntette sko det blir slik lukt?

Skrevet

Aldri opplevd dette med goretex, blir de våte inni fordi du svetter og  liksom, eller er det vannet som trenger nedi... Har du impregnert de på forhånd? Uansett, en venninne har et par gutter i tenåringsalder som alle spiller fotball og de skoene dere lukter hevd, på våren så kan du gå ned mot huset hennes å kjenne eimen... 😄 Hun bruker noen "baller" som skal ta vekk lukt, de hjelper nå litt, kanskje du kan prøve no slikt. Eventuelt så kan du prøve deo på beina, en venninne har en tilstand som gjør at hun svetter spesielt på beina men og ellers det funker fint det og.

Skrevet

Strø natron i skoene, la det virke over natten, og støvsug vekk restene. 

Putt de ev i fryseboksen over natten. 

Lukt er bakterier. Har du fotsopp som er ubehandlet? 

Anonymkode: ea9c0...dc0

Skrevet

Har du forsøkt å ta ut sålene inni og kjøpe nye? Det finnes et utall forskjellige såler å få kjøpt, thermosåler, ullsåler, deosåler, alt mulig. Kjøp noen som passer til bruken, for eksempel om du bruker dem i kaldt og vått vær, kjøp thermosåler eller ullsåler. Og kjøp noen ekstra par såler i samme slengen, så du kan bytte neste gang det begynner å lukte vondt i skoene. Noen såler kan vaskes i maskin, f.eks. ekte ullsåler.

Anonymkode: 2e6f0...44f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Strø natron i skoene, la det virke over natten, og støvsug vekk restene. 

Putt de ev i fryseboksen over natten. 

Lukt er bakterier. Har du fotsopp som er ubehandlet? 

Som trenger behandling, mente jeg. Sopp lukter dritt. 

Skrevet

Vi behandlet alle i huset med en soppkur, og problemet med lukt forsvant👍

Skrevet

Hvis du blir våt på beina av vanntette sko er det nok fordi du svetter. Jeg kan bli fuktig på beina når jeg bruker gummistøvler, og de er 100% vanntette. Du kan sette skoene i vann for å se om de holder seg tørre. Hvis de er tørre er det helt sikkert svette. 

Det som lager lukten er bakterier. Du kan forsøke å kjøpe litt store sko og bruke ekte ullsokker i. Ullsåle som kan vaskes jevnlig kan også forebygge lukt. Det suger til seg litt fukt og lukt setter seg ikke like godt i ull. Husk å vaske føttene godt med såpe daglig for å forebygge vond lukt. Skift sokker dagligvog vask dem på 60 grader.

Anonymkode: 80015...2b4

Skrevet

Goretex-sko kan begynne å lukte slik når de har blitt våte og har tørket for sent. Egentlig kan alle tekstiler begynne å lukte sånn, men gtx er spesielt utsatt siden vi bruker det når det er vått vær, stoffet er tett og det tar lang tid å tørke slike sko hvis man ikke er påpasselig nedpå ta ut sålene og bruke skotørker. Lukten kommer av bakterier.

Goretex ér vanntett, med at klær/sko som har en vanntett membran som hindrer fuktighet å trenge inn. Dette membranet gjør dog at plagget/skoen blir litt tett, slik at hvis man svetter mye så kan man bli våt fra innsiden. Hvis du har mye fotsvette, så ville jeg valgt noe annet. En annen vanlig grunn til at folk klager over at gtx-sko ikke er vanntette er at skoen blir våt pga vann som renner ned i skoen langs ankelen til brukeren. 

Når mine sko er begynt å lukte stramt så kjører jeg de først i vaskemaskinen hvis det er mulig. Tar ut såler og andre løse deler og tørker de ved hjelp av skotørker. Jeg sprayer de også med en spray som fjerner bakterier (X-it, kjøpt på Jernia). Den fjerner bakterier uten å lukte. 

Det finns også noe som heter sneakers-balls som er som «puter» man putter i skoene når de ikke er i bruk som fjerner fjerner lukt.

Anonymkode: ea165...b0f

Skrevet

Du må også ha flere par slik at de blir ordentlig tørre mellom bruk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi behandlet alle i huset med en soppkur, og problemet med lukt forsvant👍

Hva slags soppkur brukte dere?

Anonymkode: c4b78...122

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva slags soppkur brukte dere?

- og hadde dere andre tegn på fotsopp, eller kun vond lukt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...