Gå til innhold

Kan man få antidepressiva når man har kjærlighetssorg? Har det helt jævlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble slutt for 1,5 mnd siden og jeg føler kjærlighetssorgen har gått over til å bli en depresjon. De siste to ukene har det bare blitt verre.

Gikk fra å prøve å heale meg selv med å være sosial, dra på jobb igjen og leve et vanlig liv til å bare ligge i senga og gråte. Jeg har ingen matlyst og spiser bare annenhver dag om jeg klarer å tvinge det i meg. Jeg stryker i studiene. Leiligheten ser helt jævlig ut. Har ikke dusja eller bytta klær siden fredag. Han gjorde det slutt fordi jeg var en dust og jeg sitter igjen med enorm skyldfølelse og at jeg hater meg selv. Bruker alle pengene mine på alkohol og fest for å distrahere meg selv, men det ender bare opp med at jeg håper de under brua på Grønland skal skyte meg i hodet på veien hjem. Har hele tiden tanker om jeg bare skal ta mitt eget liv, men ingen planer om å gjøre det, ikke engang hvis jeg er drita og lei meg. 

Var hos psykologen for 2 uker siden og hun sa jeg takla kjærlighetssorgen veldig bra. Men føler tankemønsteret mitt har endret seg helt siden da. Vurderer å spørre om å begynne på antidepressiva men er redd for å få et nei fordi det "bare" er kjærlighetssorg. 

Noen som har noen erfaringer her?

Anonymkode: 74488...ab8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Kjærlighetssorg er helt jævlig. Det blir for dumt å ta antidepressiver for det. Og slutt å regulere følelsene dine med alkohol.

Anonymkode: ef8d3...3a8

• Liker 2
Skrevet

Fortalte du det du har skrevet her til psykologen? 

Anonymkode: f2cfb...8bc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fortalte du det du har skrevet her til psykologen? 

Anonymkode: f2cfb...8bc

Ts

Nei men tenkte å gjøre det på neste time på torsdag 

• Hjerte 2
Skrevet

Antidepressiva har neppe god effekt på kjærlighetssorg.

Anonymkode: 8c019...ecd

Skrevet

Det er helt normale følelser. Kjærlighetssorg er helt grusomt. Du må bare holde fast og stå i det. Det vil bli bedre med tiden. LOVER deg !! Ikke medisiner bort følelsene dine 💕

Anonymkode: 6a371...f7c

• Liker 1
Skrevet

Psykologen kan uansett ikke skrive ut medisiner til deg, da må du til legen.

Anonymkode: 93aef...5c7

Skrevet

Man får ikke antidepressiva for kjærlighetssorg, men man kan få det for depresjon.

Det er helt normalt ha det vondt av kjærlighetssorg, men det kan også utløse en depresjon. Men det må fagpersoner avgjøre.

Foreslår at du snakker med psykologen din, for å høre hva han mener.

Bare husk at antidepressiva ikke er en quickfix, og at det kan ta flere uker før det virker. Og at det ofte gir en forverring av symptomer før det blir bedre. Og at alkohol forsterker eventuell depresjon, og går heller ikke alltid bra kombinert med alkohol.

Anonymkode: edb77...3a4

• Liker 2
Skrevet

Nei. Kjærlighetssorg er en naturlig reaksjon og følelse og kommer ikke som en konsekvens av feil i den kjemiske balansen i hjernen. Antidepressiva er ingen lykkepille mot sorg, smerte eller nedstemthet men en medisin for de som er syke på den måten at hjernen har feil i den kjemiske produksjonen av serotonin 

Anonymkode: 8b144...226

• Liker 2
Skrevet

Det høres jo ut som litt mer enn kjærlighetssorg dert du beskriver. Han fyren er kanskje ikke selve problemet lenger? 

Jeg kjenner ei som ble bipolar etter at hun hadde vært utro med kjæresten og han avviste henne etterpå. Hun var en glad jente før det, men siden (dette er typ 2 tiår siden) så har hun slitt med denne diagnosen. Veldig rart hvordan ting kan snu. Så hvis du har seriøse seløvmordstanker og sånt så burde du jo ta det seriøst. Men jeg tenker at det er mer enn kjærlighetssorg, ja. 

Anonymkode: 37f71...680

Skrevet

Antidepressiva kommer med sterk risko for uønskede bivirkninger som i verste fall kan bli permanente. Du risikerer ogs¨å bare bli emosjoenlt nummen der du ikke føler særlig glede eller sorg. Det høres sikkert fint ut nå, men når du skal se favorittfilmen din eller være på besøk med en god venn og du syntes det er kjedelig fordi du ikke føler noe, så er det ikke så greit lenger

Anonymkode: 13500...579

• Liker 2
Skrevet

Kan også være lurt å snakke med fastlegen. Han/hun kan kanskje gi deg en annen medisin som kan hjelpe deg litt. Eller bare gi deg litt tips for å komme gjennom dette. Jeg har snakket med fastlegen når jeg har hatt det tungt og vanskelig. Kan også være greit å snakke med legen for å få litt forandring, ikke bare psykologen. Hadde bestilt en time hos fastlegen om jeg hadde vært deg.  

Anonymkode: bc24b...9f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei. Kjærlighetssorg er en naturlig reaksjon og følelse og kommer ikke som en konsekvens av feil i den kjemiske balansen i hjernen. Antidepressiva er ingen lykkepille mot sorg, smerte eller nedstemthet men en medisin for de som er syke på den måten at hjernen har feil i den kjemiske produksjonen av serotonin 

Anonymkode: 8b144...226

Kjærlighetssorg kan føre til depresjon, og mange kan ha nytte av anti-depressiva i de tilfellene. 

Skrevet
Grüner skrev (15 minutter siden):

Kjærlighetssorg kan føre til depresjon, og mange kan ha nytte av anti-depressiva i de tilfellene. 

Nei man får ikke antidepressiva som forebyggende.

Anonymkode: 47ae3...a8a

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei man får ikke antidepressiva som forebyggende.

Anonymkode: 47ae3...a8a

Det er ikke snakk om forebyggende. Det er snakk om depresjon som utvikles i etterkant av brudd. Altså noe annet enn kjærlighetssorg.

Anonymkode: 15245...12c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke snakk om forebyggende. Det er snakk om depresjon som utvikles i etterkant av brudd. Altså noe annet enn kjærlighetssorg.

Anonymkode: 15245...12c

Da min eks dumpet meg hadde jeg kjærlighetssorg i fire måneder. Var skitten og lei meg. På meg virker ts innlegg som purt selvhat i kombinasjon med selvmedlidenhet. Ts må på en eller annen måte tilgi seg selv og en slik erkjennelse hjelper ikke medisiner med. En slik refleksjon er også noe hun kan vokse på og kanskje også bli et bedre menneske av ettersom hun sier hun oppførte seg som en dritt. Mitt tips vil være å kjøre mer selvtvang. Det vil si spise selv om hun ikke har lyst, dusje også, å kutte alkoholen (det siste er viktigst). Gå i samtale med lege og evnt venner. Si det som det er, si hva du føler. Grin og vær sint og la følelsene ri deg. Følelser er ikke farlige.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ble slutt for 1,5 mnd siden og jeg føler kjærlighetssorgen har gått over til å bli en depresjon. De siste to ukene har det bare blitt verre.

Gikk fra å prøve å heale meg selv med å være sosial, dra på jobb igjen og leve et vanlig liv til å bare ligge i senga og gråte. Jeg har ingen matlyst og spiser bare annenhver dag om jeg klarer å tvinge det i meg. Jeg stryker i studiene. Leiligheten ser helt jævlig ut. Har ikke dusja eller bytta klær siden fredag. Han gjorde det slutt fordi jeg var en dust og jeg sitter igjen med enorm skyldfølelse og at jeg hater meg selv. Bruker alle pengene mine på alkohol og fest for å distrahere meg selv, men det ender bare opp med at jeg håper de under brua på Grønland skal skyte meg i hodet på veien hjem. Har hele tiden tanker om jeg bare skal ta mitt eget liv, men ingen planer om å gjøre det, ikke engang hvis jeg er drita og lei meg. 

Var hos psykologen for 2 uker siden og hun sa jeg takla kjærlighetssorgen veldig bra. Men føler tankemønsteret mitt har endret seg helt siden da. Vurderer å spørre om å begynne på antidepressiva men er redd for å få et nei fordi det "bare" er kjærlighetssorg. 

Noen som har noen erfaringer her?

Du ønsker antidepressiva, ønsker å bli skutt, sluttet å spise, drukket på deg et alkoholproblem, sluttet å holde leiligheten din, stryker på studier.

Psykologen din sier du takler kjærlighetssorgen «veldig bra» (sic).

Enten juger/troller du bare, eller så juger psykologen din, eller så er det masse info om deg selv du ikke forteller.

Anonymkode: d2015...5cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja. Kjærlighetssorg er helt jævlig. Det blir for dumt å ta antidepressiver for det. Og slutt å regulere følelsene dine med alkohol.

Støtter denne! Du må la tida helbrede sorgen. Og det gjør den ikke hvis du demper følelsene med piller og alkohol. Gå tur i skogen! Det er beste medisin. Og dusj hver morgen. Føler med deg ❤️

Anonymkode: 6bb1b...13c

Skrevet

1,5 mnd med kjærlighetssorg er ikke mye. Høres kanskje bagatelliserende ut, og det er det kanskje, men med gode intensjoner: Du må gi dette tid. Du må gi deg selv tid. Og det finnes ingen quick-fix på kjærlighetssorg. 

Skrevet

Dette er normale følelser som ikke skal fikses med en pille. Vi må tåle å stå i ubehag, det er en del av livet

Anonymkode: 04b37...971

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...