Gå til innhold

Barnebidrag som ikke rekker til noe særlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er 17 mnd og går i bhg. Barnefar har lite samvær og betaler ca 3000.- i mnd. Sønnen vår har full plass i bhg og jeg betaler ca 1700.- for bhg.

Resterende skal gå til mat, klær og annet barnet trenger. 
Det er NAV som har regnet ut beløpet i mnd, men det ble gjort før han begynte i bhg. 

Er det mulig at far må betale mer når som vår sønn går i bhg?

Anonymkode: cabd0...19a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Bidraget justeres automatisk etter alder. 3000 for ett barn er ikke lite.

Anonymkode: d274f...52a

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet

Nei, du betaler jo ‘bare’ 1700kr, noe som allerede er halv pris av en barnehageplass. 

og 3000kr er heller ikke lite på 1 barn. 

Anonymkode: 8c547...ee0

• Liker 11
Skrevet

Du må huske på at du også skal betale bidrag til barnet, men det inngår i den daglige tralten. 
Når de regner ut bidrag så tar de også utgangspunkt i hva du har av inntekt og hvor stor din andel blir på. 
Det regner mot fars inntekt og så kommer det opp en sum 

Anonymkode: 7be9c...ce8

• Liker 13
Skrevet

Far skal jo ikke dekke alle kostnadene ved barnet, bare sin del. 3000 + din del bør da dekke barnets månedlige kostnader?

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet

Om far betaler 3000 og bhg er på 1700 så går jo da a 850 av de pengene far betaler til bhg. Da er det 2150 igjen av det far betaler. Pluss din del på det samme. Bruker du mer enn 4300 direkte på ungen hver måned??

Anonymkode: 7585c...b63

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Du må huske at du allerede har redusert betaling i barnehagen, en ekstra barnetrygd, forhøyet barnetrygd fordi barnet er under 6 år og skatter mindre pga du er aleneforsørger. 

Tenker du far skal forsørge barnet alene? 

• Liker 32
Skrevet

Synes ikke det høres lite ut jeg altså.

Anonymkode: 7b54c...ce9

• Liker 5
Gjest dreamstar
Skrevet

Nei det er ikke mulig. Og 3000 i måneden i bidrag er heller ikke lite.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Sønnen min er 17 mnd og går i bhg. Barnefar har lite samvær og betaler ca 3000.- i mnd. Sønnen vår har full plass i bhg og jeg betaler ca 1700.- for bhg.

Resterende skal gå til mat, klær og annet barnet trenger. 
Det er NAV som har regnet ut beløpet i mnd, men det ble gjort før han begynte i bhg. 

Er det mulig at far må betale mer når som vår sønn går i bhg?

Dersom du ikke får det til å gå rundt er det kanskje naturlig at far har mer omsorg for barnet? Om dere søker dere over mot 50/50 vil din evne til å endre egen situasjon bedres. Ved økt samvær kan du etter- eller videreutdanne deg, søke høyere stilling eller øke mengden arbeidstimer. Dere kan også tenke på å sambo uten å være kjærester. To voksne på ett hus er mye billigere enn to voksne på to hus. 

For du tenker vel ikke sikre egen livskvalitet ved hjelp av en annen persons betalingsevne i evig fremtid? Vi vet alle at livet de neste 20 årene vil bli betydelig dyrere, om man tenker opprettholde noe i nærheten av levestandarden vi er vant med fra de siste 20 årene. Kort sagt: tenker du å gi ditt barn en barndom tilsvarende det vi har tilbudt barn de siste 20 årene må du øke inntekten vesentlig (altså oppå fars bidrag, som helst bør være i form av oppdragelse, ikke penger). Og det tenker jo foreldre flest at de ønsker. 

Anonymkode: cd653...be8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har3800 og 3barn

Anonymkode: 5d1da...8f4

• Liker 4
Skrevet

Jeg får det ikke helt til å stemme at du ikke får ting til å gå rundt når du får 3000 fra far, samt får 2600? i barnetrygd, og delvis subsidiert barnehage. Du skal jo legge i din andel av oppfostringskostnadene også. 

• Liker 8
Skrevet

Hans 3000 er halvparten av barnets forsørgelse. Hvis du tjener ca likt skal vel du også spytte i 3000.

Holder ikke 6000 pr måned til å forsørge barnet?

Anonymkode: 2b56c...a17

• Liker 8
Skrevet
tullerikke skrev (36 minutter siden):

Jobber du ikke da?

Jeg går på skole. Siste året. Så svært lite å leve av.

Blir ikke ferdig før sommeren og da er det nok ikke vanskelig å få en bra betalt jobb.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hans 3000 er halvparten av barnets forsørgelse. Hvis du tjener ca likt skal vel du også spytte i 3000.

Holder ikke 6000 pr måned til å forsørge barnet?

Anonymkode: 2b56c...a17

Jeg jobber ikke. Går siste år på skole og blir ferdig til sommeren. Da endrer mye seg med tanke på jobb og inntekt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Dersom du ikke får det til å gå rundt er det kanskje naturlig at far har mer omsorg for barnet? Om dere søker dere over mot 50/50 vil din evne til å endre egen situasjon bedres. Ved økt samvær kan du etter- eller videreutdanne deg, søke høyere stilling eller øke mengden arbeidstimer. Dere kan også tenke på å sambo uten å være kjærester. To voksne på ett hus er mye billigere enn to voksne på to hus. 

For du tenker vel ikke sikre egen livskvalitet ved hjelp av en annen persons betalingsevne i evig fremtid? Vi vet alle at livet de neste 20 årene vil bli betydelig dyrere, om man tenker opprettholde noe i nærheten av levestandarden vi er vant med fra de siste 20 årene. Kort sagt: tenker du å gi ditt barn en barndom tilsvarende det vi har tilbudt barn de siste 20 årene må du øke inntekten vesentlig (altså oppå fars bidrag, som helst bør være i form av oppdragelse, ikke penger). Og det tenker jo foreldre flest at de ønsker. 

Anonymkode: cd653...be8

Det er ikke jeg som hindrer far å ha mer samvær. Det er han som flyttet til ny dame 1.5 time unna eget barn. Å bo sammen med han kommer aldri mer til å skje. Vi er vel ikke de beste venner nå heller pga bla utroskap og at han viser lite interesse for sønnen vår.

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobber ikke. Går siste år på skole og blir ferdig til sommeren. Da endrer mye seg med tanke på jobb og inntekt.

Men da er det din andel som ikke strekker til og ikke far sitt bidrag ?!

Anonymkode: 7be9c...ce8

• Liker 27
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Bidraget justeres automatisk etter alder. 3000 for ett barn er ikke lite.

Men hvis TS ikke hadde utgifter til barnehage da bidraget ble satt, kan det hende det blir høyere. 

Utgifter til barnepass er en del av beregningen for bidrag. Ikke alle barn går i barnehage fra de er 12 mnd og Nav har ingen automatikk i at bidraget justeres da. 

Anonymkode: 24847...936

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om far betaler 3000 og bhg er på 1700 så går jo da a 850 av de pengene far betaler til bhg. Da er det 2150 igjen av det far betaler. Pluss din del på det samme. Bruker du mer enn 4300 direkte på ungen hver måned??

Anonymkode: 7585c...b63

Det er da ikke unaturlig . Mat, bleier, klær+++

Anonymkode: 099c3...d7e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...