AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #1 Skrevet 24. oktober 2022 Jeg bet ikke hvordan jeg skal takle dette. Min søster er ufrivillig barnløs. Hun har prøvd å bli gravid i 7 år nå og har prøvd alt. Hun holder enda på selv om det nå er ganske usannsynlig. Jeg gruet meg selvsagt til å fortelle henne om graviditeten min. Hun ble veldig lei seg og begynte å grine da jeg fortalte det. Hun sa greit, men jeg orker ikke høre noe om det. Mamma og pappa støtter henne, fordi de vet jo hvor desperat hun ønsker seg et barn. Nå ringte mamma ig spurte om jeg kanskje kunne ta på noen løse klær i en familiesammenkomst vi hadde, jeg syntes egentlig jeg gjorde det, men søsteren min ble dritsur på meg da jeg kom, og sa at jeg prøvde å gni det inn, og at jeg kom til å bli en dårlig mor siden jeg «ikke greier å ta hensyn til andre.» Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Anonymkode: 85dbb...530 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #2 Skrevet 24. oktober 2022 Huff, dette er veldig urettferdig oppførsel overfor deg. Det er hun som er urimelig, og til dels også foreldrene dine, du må ikke ta det inn over deg. Prøv å snakke med foreldrene dine og fortell hvor vanskelig du synes det er at de håndterer det på den måten når du virkelig ikke prøver å «gni det inn». Jeg har slitt med barnløshet selv, og synes de legger altfor mye over på deg. Anonymkode: 65cf6...8b9 9 7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #3 Skrevet 24. oktober 2022 Jeg regner med at uansett hva du hadde gjort ville det blitt feil. Hvor godt forhold har dere? Dere må få ordna opp i dette fortest mulig, det kommer jo til å komme en baby etterhvert, skal fu gjemme den også? Skal ikke foreldrene deres vise glede og kjærlighet for barnebarnet sitt i familiesammenkomster for å vise hensyn? jeg forstår at det er kjipt for henne, men hun må jobbe med den sorgen hun føler slik at det ikke går utover deg og ditt barn. Anonymkode: f9c95...267 6 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #4 Skrevet 24. oktober 2022 Minn henne på at hun blir tante til dine barn. Si at du forstår at hun har det tøft, men hun skal faktisk bli tante. Anonymkode: 2084a...04d 5
HelloMindy Skrevet 24. oktober 2022 #5 Skrevet 24. oktober 2022 (endret) Dette er urettferdig - mot deg. De burde være glad nok i deg at de kan glede seg over at du er gravid og at det er et barn på vei. Så forferdelig å vite at man må forberede seg å gå i løse klær og skjule graviditeten. Hva vil skje når babyen kommer? Jeg hadde begrenset kontakten med dem i perioden og tilbrakt det med mennesker som gleder seg over nyheten. Gratulerer! Endret 24. oktober 2022 av HelloMindy 3 4
altflyter Skrevet 24. oktober 2022 #6 Skrevet 24. oktober 2022 (endret) Som ufrivillig barnløs gjennom mange år så vet jeg et og annet om den sorgen. Jeg står fortsatt i den sorgen og håpet hver eneste dag. Så jeg forstår impulsen til din søster. Jeg har også i et øyeblikk hatt lyst til å reagere sånn når den ene etter den andre blir gravid. MEN. Jeg har aldri gjort det. Din søster må gå litt i seg selv og øve seg på å glede seg på andres vegne. Tro meg. Det er sårt og det er vondt, men å nekte deg å glede deg på grunn av egen sorg er lavmåls. Det ville jeg aldri gjort mot noen jeg er glad i. Jeg sørger, jeg gråter og jeg er ikke redd for å snakke om det i den riktige settingen, men jeg ville aldri satt de kravene som hun gjør til deg. Her er hun svært urimelig. Hun bør lære seg å skille mellom egen sorg og andres glede. For voksne folk må kunne føle på begge deler. Endret 24. oktober 2022 av altflyter 6 15
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #7 Skrevet 24. oktober 2022 Det er sikkert ekstremt smertefullt for søsteren din, og hun kan selvsagt ikke noe for at hun føler det sånn. Det er en smerte vi som har barn overhodet ikke kan sette oss inn i. Jeg har ei venninne som er ufrivillig barnløs, og jeg har ikke sjans til å faktisk forstå hvor ekstremt vondt og smertefullt det er for henne. Ufrivillige barnløse reagerer selvsagt forskjellig på situasjonen sin, men det høres ut som at søsteren din kjenner på omtrent samme type smerte rundt dette som venninnen min. Kanskje søsteren din til og med har det hakket verre også. Sjalusi er en følelse man får når andre får noe man savner selv, og det håndteres på ulike måter. Men her trenger nok søsteren din masse tid for å godta situasjonen slik den er nå. Det er vanskelig å glede seg på andres vegne, når savnet etter det samme er så ekstremt. Tipper hun heller ikke er der at hun klarer å glede seg over å bli tante akkurat nå. Så gi henne tid, og godta at hun ikke reagerer slik du ønsker over din graviditet. Det som er kjipt her, er at foreldrene dine reagerer som de gjør. De burde jo vært glad på dine vegne og at de selv blir besteforeldre. Hadde jeg vært deg ville jeg fortalt dem hva du føler rundt at de støtter søsteren din, fremfor å være glad på dine vegne. Også håper jeg at barnets far har familie som ser frem til at barnet kommer og gleder seg med dere. I så fall ville nok jeg heller brukt tid sammen med dem fremover, fremfor min egen familie, om jeg hadde vært i samme situasjon som deg. Og husk at du ikke har noe å ha dårlig samvittighet for, til tross for hva dine foreldre og søsteren din sier til deg. Lykke til videre i graviditeten, og tilbring mer tid sammen med de som gleder seg med dere😊 Anonymkode: edcbf...eec 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #8 Skrevet 24. oktober 2022 Der er jo ikke din feil at din søster ikke kan få barn. Skal du ha skyldfølse når magen bokser. Du har da din rett til å glede deg over å få et barn. Det handler da 0 om å gni inn noe som helst. Si til dem at du ikke kan late som du ikke er gravid eller har blitt mor, av hensyn til din søster. Når de kritiserer det. Skal hu ikke tåle at bestemor snakker om baby? Skulle du velge å ikke få barn i solidaritet til din søster? Maken til dårlig oppførsel de har. Og tror du må si at her går det en grense, selv om du vet søster sliter. Anonymkode: 13b9a...550 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #9 Skrevet 24. oktober 2022 Så utrolig dårlig gjort av familien din🥺 Søsteren din er fryktelig urimelig, foreldrene dine også. Vet ikke hva jeg ville gjort, men sikkert trukket meg unna til de evt hadde bedt om unnskyldning. Ufrivillige barnløse kan være verste sort. Jeg har ett barn, og kan ikke få flere, det er en sorg for meg. Og jeg kjenner jeg blir trist når nærmeste familie blir gravid gang på gang. Men aldri i verden at jeg gir uttrykk for det😳 Dessuten er jeg jo glad på deres vegne, unner da ingen å ha det slik jeg har det. Anonymkode: 0ebf5...56b 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #10 Skrevet 24. oktober 2022 Hadde vist liten forståelse og vurdert å kutte henne ut. Slik sinnsvak adferd er ikke greit Anonymkode: f8c2e...9d1 1
Leselusa Skrevet 24. oktober 2022 #11 Skrevet 24. oktober 2022 Tråden er ryddet for latterliggjøring og avsporing. Mvh. Leselusa, mod.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #12 Skrevet 24. oktober 2022 Forståelig at dette er sårende for din søster, men det må hun faktisk tåle. Man kan ikke la være å stifte egen familie eller la være å fortelle familien om graviditet fordi noen andre sliter. Det går jo ikke.. Har dere et nært forhold fra før? Må også si at det er spesielt av foreldrene dine. Hva skal du gjøre når babyen kommer? Droppe familieselskaper fordi tanten ikke vil ha noe med den å gjøre? Ta en prat med søsteren din og fortell hvordan DU føler dette er.. hvordan hun oppfører seg. Anonymkode: 05607...b35 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #13 Skrevet 24. oktober 2022 Dette ville jeg kanskje vurdert som en god grunn til å kutte ut familien sin for en stund. Merkelig og trist oppførsel av dine foreldre. Anonymkode: 0bffd...53e 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #14 Skrevet 24. oktober 2022 Uansett hvor stor sorg man bærer på, så er ikke det noen unnskyldning for å oppføre seg dårlig mot andre! Hun av alle burde forstå hvor stort dette er for deg - å forvente at du skal skjule graviditeten og så beskylde deg for å bli en dårlig mor når du ikke «skjuler det» godt nok etter hennes bedømmelse er drittsekkoppførsel. Og at foreldrene deres støtter opp under urimelighetene hennes er også dårlig gjort overfor deg. Anonymkode: 07d66...966 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #15 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dette ville jeg kanskje vurdert som en god grunn til å kutte ut familien sin for en stund. Merkelig og trist oppførsel av dine foreldre. Anonymkode: 0bffd...53e Samme her. Tror jeg hadde holdt avstand til de kom fram til at oppførselen deres er totalt på jordet.... Anonymkode: 3adb7...5f6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #16 Skrevet 25. oktober 2022 Foreldrene dine, har de alltid vært enablers? Har de noen gang orientert dere om realitetene i livet, selv om de er vonde? Det høres ut som de dyrker sorgen sammen med din søster. De gjør det motsatte av å hjelpe henne. Jeg hadde blitt lynforbanna om mine foreldre behandlet meg sånn som du blir behandlet. De favoriserer et søsken og kaster deg under bussen. Du må ta en alvorsprat med dem. Anonymkode: dc536...bf8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå