Gå til innhold

Etter fjerning av galleblære?!?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er nå 8 år siden jeg fjernet galleblæra mi, og det har endret livet mitt i negativ forstand. Jeg har diaré stort sett hver eneste dag og det spiller ingen rolle hva jeg spise. Har også så mye luft og smelling i magen at jeg har trodde jeg har hatt hjerteproblemer innimellom.

Skal til legen i morgen, men lurer på om noen har opplevd det samme etter en slik operasjon og har noen gode råd og komme med. Heldigvis er jeg uføretrygdet pga andre lidelser, men allikevel så preger jo dette livet mitt hver eneste dag.

Noen som har noen råd til meg?

Anonymkode: 69ea1...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen råd dessverre. Har det likt som deg. Har fått Imodium på blå resept, det var den eneste hjelpen som var å få. 

Anonymkode: 77812...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slitt med dette eller galleblæren ble fjernet for en del år siden. Etter mye om og men fikk jeg resept på noe som heter Questran. Det er egentlig et legemiddel for å regulere kolesterol, men brukes også mot akkurat dette! Men mange fastleger tror jeg ikke vet om dette, så jeg måtte til spesialist før jeg fikk tilbud om å prøve det. 

Jeg synes det har hjulpet meg mye, selv om magen ikke er perfekt ennå. Hvis dere ikke har prøvd det ennå, så anbefaler jeg å spørre legen om å få prøve det! 

Synes forøvrig det burde vært mye bedre opplyst før operasjon hva slags bivirkninger man kan forvente. Jeg fikk beskjed om at «galleblæren trenger du egentlig ikke, og du vil ikke merke at den er borte». Har jo i ettertid skjønt at det er meget vanlig å merke at den er borte, for å si det sånn… 

Anonymkode: 8aea1...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fjernet galleblæren, har ingen bivirkninger av det i det hele tatt. Men jeg er kanskje bare heldig. Holdt på å dø etter operasjonen dog

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bare beskjed å unngå fet mat og å drikke næringsdrikker, og utover det var det ikke noe å gjøre. Har diaré minst 10 ganger hver dag. 

Anonymkode: 0c4a8...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan dere lese mer om Questran: https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-questran-questran-loc-cheplapharm-563176

Det har gitt meg livet mitt tilbake, føles det som. Nå kan jeg spise ute, reise og gjøre alle de tingene som var helt umulig mens magen var på sitt verste. Reagerte på «alt». Som sagt, det er fortsatt ikke helt perfekt - men så uendelig mye bedre enn før. 

Vet det ikke fungerer for alle, men for dere som ikke har prøvd det - spør legen om å få resept på det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her kan dere lese mer om Questran: https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-questran-questran-loc-cheplapharm-563176

Det har gitt meg livet mitt tilbake, føles det som. Nå kan jeg spise ute, reise og gjøre alle de tingene som var helt umulig mens magen var på sitt verste. Reagerte på «alt». Som sagt, det er fortsatt ikke helt perfekt - men så uendelig mye bedre enn før. 

Vet det ikke fungerer for alle, men for dere som ikke har prøvd det - spør legen om å få resept på det! 

Det er den ekleste bivirkningslisten jeg har sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste du gjør er å sjekke ut evt andre årsaker til problemene dine. Føler med deg. Jeg for min del fikk et helt nytt liv etter fjerning og endelig gikk jeg både ned i vekt og fikk super fordøyelse. Kan spise akkurat det jeg vil også fett. Det kan være at det er selve tarmen som trøbler og at du går ned på scratch og prøver deg forsiktig frem med forskjellige matvarer underveis. Type lawfoodmap. Blir fort ublanase om man har mye diare og får mangler på enkelte mineraler og vitaminer. Sjekk kolestrolet ditt og langtids blodsukker. Insulinresistens kan gi krøll i fordøyelsen med fettforbrenning. 

Anonymkode: eff52...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig!

Anonymkode: eff52...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg skal love deg at at det er ekkelt å ha akutt diaré hver eneste dag også. Det var i ferd med å ta knekken på livskvaliteten min totalt. Jeg var i alle fall villig til å forsøke det meste. 

Jeg har selv ikke fått noen bivirkninger av medisinen, men det må selvsagt være opp til den enkelte i samtale med legen om dette er noe man ønsker å prøve. Jeg forteller om det fordi jeg vet det er mange som får beskjed av fastlegen om at det ikke er noe å gjøre med disse plagene, og at mange går alvorlige plager i årevis uten å vite om at det faktisk finnes en medisin som hjelper mange. Måtte som sagt til spesialist før jeg fikk vite om at det eksisterte. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 24.10.2022 den 23.16):

Jeg skal love deg at at det er ekkelt å ha akutt diaré hver eneste dag også. Det var i ferd med å ta knekken på livskvaliteten min totalt. Jeg var i alle fall villig til å forsøke det meste. 

Jeg har selv ikke fått noen bivirkninger av medisinen, men det må selvsagt være opp til den enkelte i samtale med legen om dette er noe man ønsker å prøve. Jeg forteller om det fordi jeg vet det er mange som får beskjed av fastlegen om at det ikke er noe å gjøre med disse plagene, og at mange går alvorlige plager i årevis uten å vite om at det faktisk finnes en medisin som hjelper mange. Måtte som sagt til spesialist før jeg fikk vite om at det eksisterte. 

Ble det tatt en test for å avdekke at det var diare relatert til galleblæren? Jeg har også slitt med diare fra to uker etter å ha fjernet galleblæren. Men er det sånn at du slipper rumling og umiddelbar diare etter måltidene nå etter at du begynte med questeran? 
Håper du svarer, selv om innlegget er gammelt🙏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...