Gå til innhold

Hjelp fra Homestart??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du/dere fått hjelp av Homestart? Jeg synes det er helt utrolig vanskelig å be om hjelp og det sitter vanvittig langt inne, men har blitt tipset og rådet til av både helsestasjon og psykolog og gjøre det. 

Hvilke behov hadde du når du kontaktet Homestart og hvilken hjelp fikk du?

Anonymkode: fe6ef...067

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen skam i å be om hjelp fra Homestart! Abid Raja fikk hjelp fra Homestart, og skrev i Nettavisen at tilbudet burde finnes over hele landet. Kjør på!

Anonymkode: f9eaf...77f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen skam i å be om hjelp fra Homestart! Abid Raja fikk hjelp fra Homestart, og skrev i Nettavisen at tilbudet burde finnes over hele landet. Kjør på!

En familie som tjener såpass burde betale en barnevakt/vaskehjelp. Antar at ikke Holmestart er ment for slike tilfeller. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å få hjelp av frivillige gjennom homestart med Rajas inntekt…

Anonymkode: 1dfa9...f01

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville tenkt meg om før jeg fikk hjelp derfra. Det er tidsbegrensa, kjipt om barna blir knytta til en person de ikke kommer til å se igjen.

Hadde homestart i noen mnd, ganske tidlig sa vedkommende at hun ville passe barna i ny og ne senere også. Det sa hun uten å bli spurt. Så sa hun plutselig at hun måtte høre med mannen, siden det var noe de to måtte gjort sammen i såfall, men at han sikkert ville. Så ble det bare ikke noe av.

Det beste er en person som på laang sikt kan stille opp noen ganger 

Anonymkode: 0d4dd...011

Skrevet

Jeg får/Har fått hjelp. En hyggelig dame som har passet ene barnet mitt en dag i uka. Skal avslutte nå etter 1 år...

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

En familie som tjener såpass burde betale en barnevakt/vaskehjelp. Antar at ikke Holmestart er ment for slike tilfeller. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å få hjelp av frivillige gjennom homestart med Rajas inntekt…

Ja så det og tenkte litt det samme... Jeg har snakket med dem og de sa at de ikke hjelper til med noe av det praktiske som husarbeid og slikt 😬 det er jo det jeg aller mest kunne trengt hjelp til da jeg har så ekstremt hektiske dager. Jeg er ikke super fan av barnevakt da jeg får dårlig samvittighet og sikkert bare hadde stresset meg i hjel for å komme kjapt hjem eller noe 😅

Jeg har også baby tvillinger men er alene med dem og har større barn også så derfor jeg kontaktet dem ...

Skrevet

Hvor bor du? 

I Oslo kan du få hjelp både på Aleneforeldreforeningens Rødhette og Røde Kors sitt nettverkssenter MARTE

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

De bodde i Bærum da de fikk den hjelpen, så tilbudet var i aller høyeste grad retta mot dem. Er vel ikke så mange fattige i Bærum...

Anonymkode: 8c419...530

Skrevet

Har litt dårlig erfaringer med det, men tror det har mest med hun som kom å skulle ta seg av barnet noen timer. I kontrakten stod det 3 t, 1 dag i uka. Hvilken dag avtalte vi oss i mellom, men det skulle ca være 3 t. 

Omtrent alle gangene hun kom så dukket hun opp 15 - 20 min forsent, og ofte ble avlastingen mellom 1,5 - 2 t. Aldri over 2 t, og hun ville helst jeg skulle bli med hver gang fram til jeg satte ned foten. Jeg skulle bruke den tiden til å nettopp få avlasting, noe jeg ikke gjør når jeg er med.

I tillegg blandet hun seg bort i andre saker vedrørende barnet vårt som hun egentlig ikke hadde noe med. Følte vel nesten at hun prøvde å overstyre legen til barnet. 

Anonymkode: 1ad62...7ee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De bodde i Bærum da de fikk den hjelpen, så tilbudet var i aller høyeste grad retta mot dem. Er vel ikke så mange fattige i Bærum...

Anonymkode: 8c419...530

Det er vel veldig store forskjeller i Bærum, som jeg har forstått. Mange med veldig høy lønn, men også fattige. Sikkert ekstra vanskelig å være fattig i en så rik kommune.

Anonymkode: a3fe1...b96

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har litt dårlig erfaringer med det, men tror det har mest med hun som kom å skulle ta seg av barnet noen timer. I kontrakten stod det 3 t, 1 dag i uka. Hvilken dag avtalte vi oss i mellom, men det skulle ca være 3 t. 

Omtrent alle gangene hun kom så dukket hun opp 15 - 20 min forsent, og ofte ble avlastingen mellom 1,5 - 2 t. Aldri over 2 t, og hun ville helst jeg skulle bli med hver gang fram til jeg satte ned foten. Jeg skulle bruke den tiden til å nettopp få avlasting, noe jeg ikke gjør når jeg er med.

I tillegg blandet hun seg bort i andre saker vedrørende barnet vårt som hun egentlig ikke hadde noe med. Følte vel nesten at hun prøvde å overstyre legen til barnet. 

Oi!!! Hva var det hun gjorde for å avlaste? Gå ut med barnet ? Jeg sa det til hun jeg snakket med og, at jeg ikke var interessert i å sitte å snakke med en dame, det jeg trenger er RO. ellers er det meningsløst, da kan jeg likegodt få besøk av en venninne liksom...

Gav du beskjed til Homestart?

Skrevet

Jeg var med i Home Start som familiekontakt for noen År siden. 

Det jeg hjalp til med var feks å underholde det ene barnet, mens mor fikk alenetid med søsken. Jeg lekte med barna, mens mor fikk ryddet. Jeg var der for mor når hun trengte støtte, feks det å få alle barna ut. En annen en trengte hjelp til å bli tryggere ved henting og levering i bhg og komme seg ut. 

Vi kan hjelpe til med det meste, men ren barnevakt og hushjelp er det ikke. Det er ingen skam i å be om hjelp! Det er jo der for å brukes. De fleste har det bare i en periode på noen mnd. 

Anonymkode: 059cc...e9b

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Oi!!! Hva var det hun gjorde for å avlaste? Gå ut med barnet ? Jeg sa det til hun jeg snakket med og, at jeg ikke var interessert i å sitte å snakke med en dame, det jeg trenger er RO. ellers er det meningsløst, da kan jeg likegodt få besøk av en venninne liksom...

Gav du beskjed til Homestart?

Har dere fått en forventningsavklaring? Jeg har ikke brukt Homestart selv, og det er vel godt mulig at opplegget varierer ut fra hvor man bor. Men jeg er av den oppfatning at Homestart ikke er ment å være barnevakttjeneste/avlastning uten barn. 

Da jeg fikk anbefalt tilbudet av helsestasjonen, fordi jeg var alene og bodde et stykke fra familien da jeg fikk barn, så ringte jeg Homestart og snakket med en hyggelig dame. Jeg fikk en del informasjon om hva Homestart går ut på, og slik jeg forstod det, så er tilbudet ment for å holde mor og baby med selskap. Det kan være trilleturer, eller lage mat sammen eller noe.  Jeg så for meg at kontaktpersonen på sikt kunne steppe inn som barnevakt i tilfelle jeg hadde tannlegebesøk eller annet der det kan være praktisk å ha barnevakt, men slik var ikke tilbudet ment. Det kunne kanskje bli aktuelt at kontaktperson kunne sitte barnevakt, men kun hvis vi ble godt kjent først, og de kunne ikke love noe. Og jeg fikk ikke bestemme tidspunkt selv. Så jeg fant ut at tilbudet ikke var relevant for meg. Dette var i Bergen for 6 år siden. 

Anonymkode: b7715...9d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg var med i Home Start som familiekontakt for noen År siden. 

Det jeg hjalp til med var feks å underholde det ene barnet, mens mor fikk alenetid med søsken. Jeg lekte med barna, mens mor fikk ryddet. Jeg var der for mor når hun trengte støtte, feks det å få alle barna ut. En annen en trengte hjelp til å bli tryggere ved henting og levering i bhg og komme seg ut. 

Vi kan hjelpe til med det meste, men ren barnevakt og hushjelp er det ikke. Det er ingen skam i å be om hjelp! Det er jo der for å brukes. De fleste har det bare i en periode på noen mnd. 

Anonymkode: 059cc...e9b

ja, det var slik jeg oppfattet det også. Hjelp i hjemmet mens mor er der selv, og hjelp til å komme seg ut. Helt sikkert lurt hvis man har flere barn og stresser. Jeg hadde bare ett barn, som attpåtil sov store deler av dagen, så det har aldri vært problemer å få unna husarbeidet.  Jeg har heller ikke slitt med å sosialisere, så jeg fant ut at dette ikke er noe for meg. Men tilbudet er sikkert topp for de som lett faller utenfor. 

Ts, kanskje du rett og slett bør ta en telefon til Homestart å høre hva de kan tilby? 

Anonymkode: b7715...9d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...