AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #1 Skrevet 24. oktober 2022 Min samboer og min datter på 12 år hadde et supert forhold før når hun var yngre. Nå når hun er eldre og begynt å bli ungdom og det som hører med en tenåringsjente, så takler samboer det dårlig og har ingen tålmodighet med hun og blir fort sur. I går når vi spiste middag så ville hun vise oss at hun hadde mistet en tann, og ja det var kanskje ikke rette tidspunktet å vise frem tannen under middagen, men likevel altså, det er jo måten vi voksne sier ting på. For samboeren min "glefset" til hun " æsj, få den bort når vi spiser middag. Hva faen er det med deg?". Jeg ble sur på han og sa tilbake at han ikke skulle snakke sånn. Middagen ble spist i stillhet. Jeg vurderer nå å gå for min datter sin skyld, mtp at han ikke takler at hun ikke er et lite uskyldig barn lengre som alltid hører på han, så kommer dette bare til å kanskje bli verre med tiden er jeg redd for. Han er veldig ofte negativ når han snakker om hun til meg også for tiden. Og jeg ville bare ha det sagt at hun er en helt vanlig jente på 12 år, ikke noe utagerende eller drøye saker. Jeg skal sette meg ned og snakke med samboer, men de gangene jeg gjør det så går han rett i forsvar, så ser for meg en en lite produktiv samtale. Jeg er lei meg for at datteren min som stolt ville vise tannen sin til stefar, fikk spørsmålet om hva faen som feilet henne, og med banneord gjorde han setningen ekstra hard. Tanker rundt dette? Hvordan ville dere tatt tak i denne situasjonen? Anonymkode: c6351...cdf 3 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #2 Skrevet 24. oktober 2022 Enig med deg. Han kunne helt rolig sagt "guuuri, så spennende, men det er litt uappetittelig når vi spiser". Hvordan er tålmodigheten hans generelt da? Usjarmerende trekk uansett. Hun vil jo merke at han ikke liker henne, kan tenkes hun ender med å gå litt på tå rundt han. Ikke beste måten å oppnå en trygg unge på. Anonymkode: c5d6b...c43 17
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #3 Skrevet 24. oktober 2022 Kommer garantert til å bli trøbbel fremover. Siden det ikke er «hans ekte datter» vil han nok fremover behandle og snakke til henne på denne måten han nå har gjort. Det er nødt til å bli kaos fremover, dette😔 Anonymkode: 6c75a...97e 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #4 Skrevet 24. oktober 2022 Jeg vokste opp med en stefar som etter hvert behandlet meg som et irritasjonsmoment. Alt jeg gjorde var feil og slitsomt. Jeg flyttet hjemmefra som 16 åring og forholdet til meg og moren min tok lang tid å reparere. Han ødela mye av oppveksten min. Så hvis han fortsetter med slik oppførsel så vit at du aldri er garantert en forbedring. Når man først finner noen irriterende så skal det mye til for å endre på dette. Anonymkode: 15734...c72 5 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #5 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Min samboer og min datter på 12 år hadde et supert forhold før når hun var yngre. Nå når hun er eldre og begynt å bli ungdom og det som hører med en tenåringsjente, så takler samboer det dårlig og har ingen tålmodighet med hun og blir fort sur. I går når vi spiste middag så ville hun vise oss at hun hadde mistet en tann, og ja det var kanskje ikke rette tidspunktet å vise frem tannen under middagen, men likevel altså, det er jo måten vi voksne sier ting på. For samboeren min "glefset" til hun " æsj, få den bort når vi spiser middag. Hva faen er det med deg?". Jeg ble sur på han og sa tilbake at han ikke skulle snakke sånn. Middagen ble spist i stillhet. Jeg vurderer nå å gå for min datter sin skyld, mtp at han ikke takler at hun ikke er et lite uskyldig barn lengre som alltid hører på han, så kommer dette bare til å kanskje bli verre med tiden er jeg redd for. Han er veldig ofte negativ når han snakker om hun til meg også for tiden. Og jeg ville bare ha det sagt at hun er en helt vanlig jente på 12 år, ikke noe utagerende eller drøye saker. Jeg skal sette meg ned og snakke med samboer, men de gangene jeg gjør det så går han rett i forsvar, så ser for meg en en lite produktiv samtale. Jeg er lei meg for at datteren min som stolt ville vise tannen sin til stefar, fikk spørsmålet om hva faen som feilet henne, og med banneord gjorde han setningen ekstra hard. Tanker rundt dette? Hvordan ville dere tatt tak i denne situasjonen? Anonymkode: c6351...cdf Altså! kanskje han hadde en dårlig dag og gjorde en feil? snakk om krisemaksimering. tenk når denne jenta vokser opp og skal ut i det virkelige liv, da kan man høre det ene og det andre. Da er det greit å ikke være laget av porselen. Anonymkode: af316...082 10 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #6 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Min samboer og min datter på 12 år hadde et supert forhold før når hun var yngre. Nå når hun er eldre og begynt å bli ungdom og det som hører med en tenåringsjente, så takler samboer det dårlig og har ingen tålmodighet med hun og blir fort sur. I går når vi spiste middag så ville hun vise oss at hun hadde mistet en tann, og ja det var kanskje ikke rette tidspunktet å vise frem tannen under middagen, men likevel altså, det er jo måten vi voksne sier ting på. For samboeren min "glefset" til hun " æsj, få den bort når vi spiser middag. Hva faen er det med deg?". Jeg ble sur på han og sa tilbake at han ikke skulle snakke sånn. Middagen ble spist i stillhet. Jeg vurderer nå å gå for min datter sin skyld, mtp at han ikke takler at hun ikke er et lite uskyldig barn lengre som alltid hører på han, så kommer dette bare til å kanskje bli verre med tiden er jeg redd for. Han er veldig ofte negativ når han snakker om hun til meg også for tiden. Og jeg ville bare ha det sagt at hun er en helt vanlig jente på 12 år, ikke noe utagerende eller drøye saker. Jeg skal sette meg ned og snakke med samboer, men de gangene jeg gjør det så går han rett i forsvar, så ser for meg en en lite produktiv samtale. Jeg er lei meg for at datteren min som stolt ville vise tannen sin til stefar, fikk spørsmålet om hva faen som feilet henne, og med banneord gjorde han setningen ekstra hard. Tanker rundt dette? Hvordan ville dere tatt tak i denne situasjonen? Anonymkode: c6351...cdf Her hadde jeg aldri akseptert at han går i verken forsvar eller annet. Her hadde jeg satt et ultimatum, men henholdsvis hadde jeg faktisk forlatt en mann som behandlet barnet mitt på den måten. Datteren din er 12 år, mistet en tann - hun er fortsatt et uskyldig barn. At han oppfører seg slik er både skadelig og uakseptabelt, og hvis han ikke ser det selv så burde han faktisk flytte ut. Dere kan være særboere, eller du kan finne en mann som er mye bedre. Ingen som oppfører seg slik er empatiske og gode. Anonymkode: ff54d...9b1 5 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #7 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du lesevansker? Eller problemer med å forstå ting? Så koselig du er da. Anonymkode: fc147...a55 10
tussi84 Skrevet 24. oktober 2022 #8 Skrevet 24. oktober 2022 Dagens barn og ungdom vokser opp til å bli porselen. Det er ikke lov å heve stemmen, ikke lov å kjefte eller bli sint. Alt skal forklares på en rolig og fin måte uansett hva barna gjør/ikke gjør. En ting er om man bruker kjeft eller hever stemmen hver dag. Det hadde vært galt. Men om det skjer inne i mellom så har ikke barna skade av det. Om snakk fører ikke alltid frem. da må det hardere metoder til. Disse barna kommer jo til å knekke sammen for den minste ting når de blir voksne. 8 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #9 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Altså! kanskje han hadde en dårlig dag og gjorde en feil? snakk om krisemaksimering. tenk når denne jenta vokser opp og skal ut i det virkelige liv, da kan man høre det ene og det andre. Da er det greit å ikke være laget av porselen. Anonymkode: af316...082 Kanskje du skal lese hi litt grundigere? 🙄 Anonymkode: 15734...c72 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #10 Skrevet 24. oktober 2022 tussi84 skrev (4 minutter siden): Dagens barn og ungdom vokser opp til å bli porselen. Det er ikke lov å heve stemmen, ikke lov å kjefte eller bli sint. Alt skal forklares på en rolig og fin måte uansett hva barna gjør/ikke gjør. En ting er om man bruker kjeft eller hever stemmen hver dag. Det hadde vært galt. Men om det skjer inne i mellom så har ikke barna skade av det. Om snakk fører ikke alltid frem. da må det hardere metoder til. Disse barna kommer jo til å knekke sammen for den minste ting når de blir voksne. For de fleste så renner begeret over. Men da snakker man med barnet om det etterpå. Hjemme skal være et trygt og godt sted. Er barnet trygt hjemme skal det MER til for å knekke de utenfor hjemmet, selvfølgelig med tydelige grenser. Er barn vokst opp med mye kjefting, blir det også mer utrygt ellers. Anonymkode: 089cb...8d7 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #11 Skrevet 24. oktober 2022 Det er vel ikke annet å gjøre enn å avslutte forholdet da. Har du forresten gjort deg opp noen tanker på hvor mange "fedre" jenta skal ha før hun blir voksen og flytter ut av huset? Du er vel klar over at det å gi barnet mange "fedre" også har visse konsekvenser for et barn? Men det er ikke tema tenker jeg. Samboer har en venninne som i hele sitt liv har skiftet ut mannen hvert 5. år, selv etter at barna flyttet.. Tror utskiftning av menn korrelerer hvor ofte hun har lyst til å pusse opp hjemmet, hver mann holder ut arbeidet i hjemmet i fem år, og når mannen ikke lenger gidder å bidra med mer oppussing så går hun lei 😂 Hun avslutter hun forholdet, finner seg en ny mann som kan pusse opp for henne.. Kanskje ikke samme problemstilling som ovenfor, men budskapet er enkelt. For et barn eller tenåring å forholde seg til 8 forskjellige far- eller morsfiguerer har også sine konsekvenser. Anonymkode: 007ad...076 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #12 Skrevet 24. oktober 2022 Skjønner ikke at man kan bo med noen som hele tiden snakker negativt om barnet sitt. Anonymkode: 15734...c72 5 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #13 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel ikke annet å gjøre enn å avslutte forholdet da. Har du forresten gjort deg opp noen tanker på hvor mange "fedre" jenta skal ha før hun blir voksen og flytter ut av huset? Du er vel klar over at det å gi barnet mange "fedre" også har visse konsekvenser for et barn? Men det er ikke tema tenker jeg. Samboer har en venninne som i hele sitt liv har skiftet ut mannen hvert 5. år, selv etter at barna flyttet.. Tror utskiftning av menn korrelerer hvor ofte hun har lyst til å pusse opp hjemmet, hver mann holder ut arbeidet i hjemmet i fem år, og når mannen ikke lenger gidder å bidra med mer oppussing så går hun lei 😂 Hun avslutter hun forholdet, finner seg en ny mann som kan pusse opp for henne.. Kanskje ikke samme problemstilling som ovenfor, men budskapet er enkelt. For et barn eller tenåring å forholde seg til 8 forskjellige far- eller morsfiguerer har også sine konsekvenser. Anonymkode: 007ad...076 Ja for det hadde jo mye med hi å gjøre Anonymkode: 15734...c72 6 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #14 Skrevet 24. oktober 2022 tussi84 skrev (4 minutter siden): Disse barna kommer jo til å knekke sammen for den minste ting når de blir voksne. All forskning tilsier det motsatte. Barn som vokser opp og behandles med respekt og kjærlighet er som regel mye mer robuste enn de som ikke gjør det. Man hjelper ikke et barn ved å være ufin. Man herder ikke barnet ved å banne til det. Man gjør ikke barnet sterkere ved å avvise det. Anonymkode: 0ab9f...659 14 2 9
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #15 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): All forskning tilsier det motsatte. Barn som vokser opp og behandles med respekt og kjærlighet er som regel mye mer robuste enn de som ikke gjør det. Man hjelper ikke et barn ved å være ufin. Man herder ikke barnet ved å banne til det. Man gjør ikke barnet sterkere ved å avvise det. Anonymkode: 0ab9f...659 Nettopp. Og det sier endel om de folkene som må kjefte, rope og banne for "oppdra" barn. Man kommer så mye lengre med andre metoder. Anonymkode: 430cf...e84 3 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #16 Skrevet 24. oktober 2022 tussi84 skrev (17 minutter siden): Dagens barn og ungdom vokser opp til å bli porselen. Det er ikke lov å heve stemmen, ikke lov å kjefte eller bli sint. Alt skal forklares på en rolig og fin måte uansett hva barna gjør/ikke gjør. En ting er om man bruker kjeft eller hever stemmen hver dag. Det hadde vært galt. Men om det skjer inne i mellom så har ikke barna skade av det. Om snakk fører ikke alltid frem. da må det hardere metoder til. Disse barna kommer jo til å knekke sammen for den minste ting når de blir voksne. Tenk når de kommer ut i arbeidslivet og får en negativ tilbakemelding = Angst! Anonymkode: af316...082 3
Macro Skrevet 24. oktober 2022 #17 Skrevet 24. oktober 2022 Å vise tanna under middag er "barnslig tankeløshet", og kan lett løses på en rolig og vennlig måte. Fy søren så sårende det må være for henne å nærmest bli slått hånda av for slike filleting. Jeg tenker du har vurdert dette riktig TS. Datteren din er viktigst ❤ 9 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #18 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): All forskning tilsier det motsatte. Barn som vokser opp og behandles med respekt og kjærlighet er som regel mye mer robuste enn de som ikke gjør det. Man hjelper ikke et barn ved å være ufin. Man herder ikke barnet ved å banne til det. Man gjør ikke barnet sterkere ved å avvise det. Anonymkode: 0ab9f...659 Hvorfor er det da slik at andelen unge med angst og alle mulig psykiske problemer har skutt i været de senere årene. Samme med alle mulige andre diagnoser Anonymkode: af316...082 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #19 Skrevet 24. oktober 2022 16 minutter siden, tussi84 said: Dagens barn og ungdom vokser opp til å bli porselen. Det er ikke lov å heve stemmen, ikke lov å kjefte eller bli sint. Alt skal forklares på en rolig og fin måte uansett hva barna gjør/ikke gjør. En ting er om man bruker kjeft eller hever stemmen hver dag. Det hadde vært galt. Men om det skjer inne i mellom så har ikke barna skade av det. Om snakk fører ikke alltid frem. da må det hardere metoder til. Disse barna kommer jo til å knekke sammen for den minste ting når de blir voksne. Kanskje fordi flere av oss opplevde det i oppveksten og ble helt ødelagt som voksne. Det er vi som ble kjeftet på som har blitt skjøre med lav selvtillit, angst og depresjoner. Vi forventer at andre skal bli sinte på oss, ikke godta oss og kjefte for småting. De barna som vokste opp med foreldre som behandlet dem med respekt og klarte si fra på en ordentlig måte uten banning og kjefting er de barna som blir utadvendte, glad og trygge som voksne. Anonymkode: c57fc...d51 6 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #20 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er vel ikke annet å gjøre enn å avslutte forholdet da. Har du forresten gjort deg opp noen tanker på hvor mange "fedre" jenta skal ha før hun blir voksen og flytter ut av huset? Du er vel klar over at det å gi barnet mange "fedre" også har visse konsekvenser for et barn? Men det er ikke tema tenker jeg. Samboer har en venninne som i hele sitt liv har skiftet ut mannen hvert 5. år, selv etter at barna flyttet.. Tror utskiftning av menn korrelerer hvor ofte hun har lyst til å pusse opp hjemmet, hver mann holder ut arbeidet i hjemmet i fem år, og når mannen ikke lenger gidder å bidra med mer oppussing så går hun lei 😂 Hun avslutter hun forholdet, finner seg en ny mann som kan pusse opp for henne.. Kanskje ikke samme problemstilling som ovenfor, men budskapet er enkelt. For et barn eller tenåring å forholde seg til 8 forskjellige far- eller morsfiguerer har også sine konsekvenser. Anonymkode: 007ad...076 Hva har dette med TS sitt innlegg foruten at du har lyst å hakke på andre kvinner fordi du er misunnelig på dem? Anonymkode: 615f4...f89 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå