AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #1 Skrevet 24. oktober 2022 Har trent fast styrketrening i mange år og fortsatte fast gjennom graviditeten. Etter fødselen var jeg i god form og har gått daglige turer/powerwalk 2 timer per dag. Nå etter 3 uker har jeg lyst å gjenoppta styrketrening. Men er det dumt? Bør jeg helst vente til etter 6 ukers-kontrollen? Anonymkode: e156b...1f0
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #2 Skrevet 24. oktober 2022 Jeg tenker det kommer ann på hva du legger i styrketrening og i hvilken grad, tyngde og intensitet du tenker å starte opp på. Anonymkode: cb008...197 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #3 Skrevet 24. oktober 2022 6 uker er det absolutte minimume du bør vente, selv om du trente styrke før og under svangerskapet. Anonymkode: eaaf8...545
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #4 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): 6 uker er det absolutte minimume du bør vente, selv om du trente styrke før og under svangerskapet. Anonymkode: eaaf8...545 En kan fint trene rolige øvelser på gulvet allerede dagen etter fødsel uten at det gjør skade. Men tyngre styrketrening bør man ikke gå rett på med en gang. Anonymkode: cb008...197 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #5 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En kan fint trene rolige øvelser på gulvet allerede dagen etter fødsel uten at det gjør skade. Men tyngre styrketrening bør man ikke gå rett på med en gang. Anonymkode: cb008...197 Har du eksempler på øvelser man kan gjøre? TS Anonymkode: e156b...1f0
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #6 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Har du eksempler på øvelser man kan gjøre? TS Anonymkode: e156b...1f0 Kan ikke bare liste opp noe. Hva du bør og kan trene så tidlig avhenger veldig av hva du trente før og under svangerskapet. Jeg har antagelig trent anderledes enn deg og da er det ikke bra for deg og kaste deg inn i mott program. Du finner treningsprogram for etter fødsel på nett også. Anonymkode: cb008...197 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #7 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du eksempler på øvelser man kan gjøre? TS Anonymkode: e156b...1f0 Lån boka til Pia Seeberg på biblioteket. Men sånn generelt handler det om å ta det rolig, gi kroppen tid til å leges før du belaster den noe særlig. F.eks bekkenbunnen bør få tid på seg før du løfter tungt. Anonymkode: 2fa5f...0a6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #8 Skrevet 24. oktober 2022 Du bør sjekke tilstand på diastase før du begynner iallfall. Og bruk det som utgangspunkt Anonymkode: 6f0da...87a
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #9 Skrevet 24. oktober 2022 Du kan jo trene armer uansett. Og sykle. Mange beinøvelser funker. Anonymkode: 0a19b...40c
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #10 Skrevet 24. oktober 2022 Selvom man føler seg bra så skal kroppen få tid til å hente seg inn igjen og reparere en del innvendig. Spesielt bekkenbunnen er svakere enn før, noe mange ikke merker før de begynner å trene. Jeg begynte selv veldig tidlig etter svangerskapene med gåturer, bekkenbunnstrening og lett kjernestyrke som pallof press, roøvelser og det å stå på alle fire med nøytral rygg mens man får kontakt med kjernen. Deadbug er også en fin øvelse som man lett kan tilpasse sitt nivå. Legg til egenvektsøvelser som du er komfortabel med, knebøy, utfall, pushups, hoftehev hvor fokuset er teknikk, kontakt med kjerne og bekkenbunn så er nok det en start som for mange er mer enn nok. Legg evt til litt lette vekter for armer om man føler at det trengs. Roøvelser med strikk kan være fornuftig for alle, man blir gjerne sittende/liggende i litt ubehagelige posisjoner noen ganger med en liten. Ellers er forslaget om boka til Pia Seeberg bra, samme med boka frisk graviditet, den har også øvelser for etter fødsel. Anonymkode: 4b46a...8dd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå