AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #1 Skrevet 24. oktober 2022 Det sier seg selv at enten vi ville eller ikke, så ble det mye tv-titting med foreldrene våre da vi var små. Kanskje var det bare en tv hjemme, eller foreldrene våre så det vi ønsket å se av programmer og filmer. Slik er det jo ikke i dag. Føler det er lite av underholdning vi som foreldre ser i dag, som ungene ønsker å se med oss. Er mye jeg ser jeg tenker hadde vært koselig, nyttig, lærerikt, osv for barna også, og skulle ønsket de så det. Men jeg får de ikke til å se med meg/oss, de prioriterer egne ting å se på andre enheter. Vi prøver derimot å se en film en gang i blant med barna. Alt fra nye filmer til klassikere. Hva med dere? Hva ser dere sammen på tv eller film? Hvor ofte ser barna sammen med deg/dere. Anonymkode: 79da1...d7b
Veggdyret Skrevet 24. oktober 2022 #2 Skrevet 24. oktober 2022 VI har riktignok ei jente, men samme aldersgruppe. Som du sier, da "vi" var unge, så var det få TV-kanaler og få filmer å velge i, så det var å se det som gikk den kvelden eller å finne på noe annet. Husker allikevel "filmkveld" som en stor glede, der jeg fikk sitte oppe til sent på kveld og se "voksenfilmer" (spesielt Love Story og Yentl brant seg fast i minnet mitt på den alderen). Min datter har vokst opp med ipad, smarttelefon, og en overflod av underholdningsmuligheter på TVen i stua (som hun får bruke når ingen andre bruker den). Når vi har filmkveld så vil hun ikke være med med mindre hun får velge filmen, og selv når hun har valgt selv så kan hun godt finne på å sitte og klage på at den er kjedelig, og mase på at vi skal bytte film etter 10 minutter. Skulle gjerne sett litt varierte filmer sammen med henne, men det får vente til hun blir litt eldre og får mer tålmodighet (eller manerer..).
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #3 Skrevet 24. oktober 2022 Vi har en gutt på 12 og ei jente på 10, vi har filmkveld hver helg. Litt utfordring med å finne en film begge vil se, men stort sett går bra. Det blir jo filmkveld på deres premisser og ønsker, så Minions, Jumanji, De Utrolige osv er populære filmer. Men vi har og sett Harry Potter, Captain America, nyinnspillingene av Disney filmene f.eks. Innimellom har vi filmkveld med bare den ene da den andre er på overnatting eller annet. Og til jul går det i julefilmer, både gamle og nye. Anonymkode: 6d0fb...de0
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #4 Skrevet 24. oktober 2022 Vi ser ikke så ofte filmer, men ser en episode av en serie eller et underholdningsprogram sammen mens vi spiser kveldsmat 3-4 ganger i uka. Sønnen min er 11 nå, og det er vel det siste året vi har begynt å finne ting som vi begge liker. Vi har sett f.eks. Cobra Kai, Once upon a time, Raising Dion, Sweet Tooth, Verdens dårligste heks, Kongen Befaler og Familien Lykke. Her er det bare oss to da, så mulig han er mer interessert i å gjøre ting sammen enn de som har større familie, søsken som må bli enige om hva de skal se osv. Anonymkode: 7eff1...067 1
Hannah80 Skrevet 24. oktober 2022 #5 Skrevet 24. oktober 2022 Har en på ni. Endelig så kan vi se film/serier som begge liker. (eller jeg) Nå følger vi med på Cobra Kai. Som viste seg å være overraskende bra😁Ser av og til midt i uka. Men som regel ser vi mange episoder på lørdagskvelden. Stor stas 😁
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #6 Skrevet 24. oktober 2022 Vår eldste sønn er 12, og vi har sett endel filmer sammen de siste årene. Vi har sett alle Harry Potter filmene, alle Pirates of The Caribbean, endel Spiderman og slike type filmer. I jula ser vi alltid Home Alone filmene. Anonymkode: 639c7...145
GammelKaktus Skrevet 24. oktober 2022 #7 Skrevet 24. oktober 2022 Vi ser som oftest en film eller to i helgene... Må være bra filmer for at han gidder å være med for han foretrekker nok youtube men nå er han jo så stor at vi kan se andre ting enn Minions liksom så det fenger med mer filmkveld nå enn før. 😄 Vi har sett Ringenes Herre, Pirates of the caribbean de likte han veldig godt, så har vi jo sett en del av disse "superhelt filmene" som Thor, Hulk osv men superhelt greier er ikke helt hans greie.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #8 Skrevet 24. oktober 2022 Jeg ser Harry Potter og Kongen Befaler med han som straks blir 9. Så også Man vs Bee, den elsket han Prøver å finne på mer med han særlig nå som han og søsteren begynner å like litt ulike ting, hun er noen år yngre og veldig jente 😜 Anonymkode: f36f4...577
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #9 Skrevet 24. oktober 2022 Filmkveld hver fredag Anonymkode: 41c8f...158
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #10 Skrevet 24. oktober 2022 Fredagskos hver fredag, med snacks og film. Noe som settes pris på av både barnet og foreldrene. Anonymkode: cbb49...670
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #11 Skrevet 24. oktober 2022 Her er det vi voksne som styrer hvor mye de (9 og snart 12) er på mobil, iPad, etc. Hvis vi sier det er filmkveld, er det den filmen vi bestemmer. Alternativet er null skjerm mens vi andre ser. Vi ser film kanskje seks ganger i året. Anonymkode: 78afe...2b6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #12 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her er det vi voksne som styrer hvor mye de (9 og snart 12) er på mobil, iPad, etc. Hvis vi sier det er filmkveld, er det den filmen vi bestemmer. Alternativet er null skjerm mens vi andre ser. Vi ser film kanskje seks ganger i året. Anonymkode: 78afe...2b6 Da skulle det bare mangle at ikke de skal kunne se på en film med familien 1 gang annenhver mns Anonymkode: cbb49...670
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #13 Skrevet 24. oktober 2022 Fredag er det god mat og filmkveld. Har to gutter, 8 og 10. Denbytter på å bestemme hva vi skal spise og hva vi skal se. Anonymkode: cc8f2...d3b
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #14 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Her er det vi voksne som styrer hvor mye de (9 og snart 12) er på mobil, iPad, etc. Hvis vi sier det er filmkveld, er det den filmen vi bestemmer. Alternativet er null skjerm mens vi andre ser. Vi ser film kanskje seks ganger i året. Anonymkode: 78afe...2b6 🙈 hjelp Anonymkode: 41c8f...158 4 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #15 Skrevet 24. oktober 2022 11-åringen vår er fin å se filmer med. Vi har sett Ringenes Herre, alle Harry Potter-filmene og generelt veldig mange filmer. Men grensen vår er stort sett 13 årsgrense. Eneste unntak var den ene Twillight-filmen og den ene Harry Potter-filmen. Han elsker filmer som Armageddon, Deep Impact, Bølgen, Skjelvet, Day After Tomorrow, han liker Cobra Kai osv. Nå ser vi Maktens Ringer. Men han er moden for alderen, det skal sies. Vi har også en sønn på 9 år, og der er vi langt unna å se slike filmer. Der går det mer i Vokterne, ZombieLars osv, men han ser helst på youtubekids 😔😒 Anonymkode: 23e28...274
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #16 Skrevet 24. oktober 2022 Veggdyret skrev (3 timer siden): VI har riktignok ei jente, men samme aldersgruppe.Min datter har vokst opp med ipad, smarttelefon, og en overflod av underholdningsmuligheter på TVen i stua (som hun får bruke når ingen andre bruker den). Når vi har filmkveld så vil hun ikke være med med mindre hun får velge filmen, og selv når hun har valgt selv så kan hun godt finne på å sitte og klage på at den er kjedelig, og mase på at vi skal bytte film etter 10 minutter. Skulle gjerne sett litt varierte filmer sammen med henne, men det får vente til hun blir litt eldre og får mer tålmodighet (eller manerer..). Dette... De er vant til en HELT annen grad av underholdning i dag. De kjeder seg utrolig raskt og henter seg fort nettbrett dersom vi f eks setter på Mesternes Mester eller Boligjakten. Det må være selvvalgte filmer, ellers går de fort lei. Anonymkode: 23e28...274
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #17 Skrevet 24. oktober 2022 Vi har innført fredagskos med film, så så lenge vi er hjemme blir det film hver fredag. Vi har tre barn der eldste er 9,5 år. Vi innførte dette egentlig mest fordi vi syntes det var trist at han alltid forsvant opp på rommet for å spille når det var barne-tv. Så før han er så gammel at han nekter helt, blir dette en ny familietradisjon. Anonymkode: 3609f...adf
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #18 Skrevet 24. oktober 2022 Har to gutter på 10 og 12 år. De leser heldigvis mer enn de ser på skjerm. Men det er utrolig kjekt å endelig kunne se ting sammen, som er gøy for både store og små. Vi har sett serien His dark materials (HBO), utvalgte Marvel filmer, alt av Poirot, Harry Potter filmene, og Hobbiten-trilogien. Anonymkode: 3ec4b...f85
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #19 Skrevet 24. oktober 2022 Veggdyret skrev (4 timer siden): VI har riktignok ei jente, men samme aldersgruppe. Som du sier, da "vi" var unge, så var det få TV-kanaler og få filmer å velge i, så det var å se det som gikk den kvelden eller å finne på noe annet. Husker allikevel "filmkveld" som en stor glede, der jeg fikk sitte oppe til sent på kveld og se "voksenfilmer" (spesielt Love Story og Yentl brant seg fast i minnet mitt på den alderen). Min datter har vokst opp med ipad, smarttelefon, og en overflod av underholdningsmuligheter på TVen i stua (som hun får bruke når ingen andre bruker den). Når vi har filmkveld så vil hun ikke være med med mindre hun får velge filmen, og selv når hun har valgt selv så kan hun godt finne på å sitte og klage på at den er kjedelig, og mase på at vi skal bytte film etter 10 minutter. Skulle gjerne sett litt varierte filmer sammen med henne, men det får vente til hun blir litt eldre og får mer tålmodighet (eller manerer..). Det er vel opp til oss voksne å sette grenser for hvor mye skjermtid barna har. Min erfaring er at det er lettere å motivere dem til å se film sammen dersom de ikke har skjerm tilgjengelig hele tiden. Da ser de på filmkveld som et bonus. Anonymkode: 3ec4b...f85 1
Arkana Skrevet 24. oktober 2022 #20 Skrevet 24. oktober 2022 Vi har en jente på 9 og to gutter på 11 og 13 og har filmkveld hele familien hver lørdag. Synes det er veldig hyggelig. Ja, det er skjerm det også, men vi gjør det sammen og får felles referansepunkter og kanskje noe å snakke videre om etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå