AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #1 Skrevet 24. oktober 2022 Har en eldre hund som plutselig har blitt gradvis blind. Har vært hos øyespesialist og tatt mr og alt ser bra ut. Men syns litt synd på han.. han kræsjer i ting på tur og om vi er nye steder. Leser at hunder stort sett tilpasser seg fint om de blir blinde. Men syns han virker litt deppa pga dette. Tror han kan se bittelitt for han følger hånda om jeg har noe godis i den, men tror kun han ser litt på avstand. Han kan en dag gå helt fint og navigere i skogen mens andre dager finner han ikke trappa til inngangen vår. Jeg knipser han i riktig retning når jeg ser han sliter og sier stoppstopp før han kræsjer i ting på tur sånn at han kanskje kan assosiere dette etterhvert sånn at han roer ned når jeg sier det. Han er alltid full fart også så får vondt av han når han kræsjer. Hvordan kan jeg hjelpe han? Finnes det noen trenere som kan hjelpe med dette? Anonymkode: 27baf...762
Troyamin Skrevet 24. oktober 2022 #2 Skrevet 24. oktober 2022 Avliv! God dyrevelferd er ikke alltid å la hunden leve. Og en gammel hund bør slippe stresset med å bli blind. Å tro at den har det bra fordi den logger og virker glad, er noe mange forteller seg selv fordi de ikke vil innse at avliving er det beste.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #3 Skrevet 24. oktober 2022 Det finnes slike for blinde hunder, så de slipper å kræsje inn i ting: https://www.fruugonorge.com/blind-hund-sele-guiding-enhet-kjaeledyr-anti-kollisjon-ring-for-beskyttende-og-bygge-tillit-blind-d/p-68735193-138090524?language=no&ac=croud&gclid=CjwKCAjw79iaBhAJEiwAPYwoCI-sHsDFpvlRfxdlAHrnYan3GjXx4AOA8kc8TnnFlOyHzqi4uNqsHBoCF0QQAvD_BwE Jeg ville også ha oppmuntret hunden til å bruke nesa mer. Tren spor, godbitsøk osv. Dere kan også legge enten matter eller visse lukter rundt i hjemmet/utenfor som kan hjelpe hunden å orientere seg om hvor den er og hvor den skal, f.eks en matte øverst/nederst i trappa eller mellom rom, eller regelmessig spray en lukt nederst i trappen ute så den vet hvor trappa er. Knipsing kan du lære inn inne ved å knipse og gi den godbit når den går mot knipsingen. Knipsing er dog ikke spesielt praktisk når vinteren kommer og man har votter på eller er så kald på fingrene at man ikke får knipsa skikkelig. "stopp" kan du også lære hunden inne så den er mer forberedt når dere først går ut. Anonymkode: 53802...044
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #4 Skrevet 24. oktober 2022 Har hunden det godt ellers? Om hunden har ett godt liv ellers og veterinær mener at hunden er levedyktig i flere år til, så er det din plikt til å gjøre livet så flott som mulig. Sånn som AB skriver over, tren spor og godbitsøk, bruk nesa masse! Så hunden får stimuli. Om hunden har andre helseplager, sliter ellers, ta deg noen runder med veterinær i henhold til hva som er det beste valget. Noen ganger er det til hundens eget beste at det blir en avlivning. Anonymkode: 4f1fa...6c3
Daniell101 Skrevet 4. mars 2023 #5 Skrevet 4. mars 2023 Troyamin skrev (På 24.10.2022 den 13.21): Avliv! God dyrevelferd er ikke alltid å la hunden leve. Og en gammel hund bør slippe stresset med å bli blind. Å tro at den har det bra fordi den logger og virker glad, er noe mange forteller seg selv fordi de ikke vil innse at avliving er det beste. Jeg opprettet en konto kun for å svare på denne kommentaren. Dette er den dummeste kommentaren jeg noen gang har sett. Hver så snill å slett denne. Blinde hunder kan leve godt. Det kommer helt an på hvordan man løser situasjonen. De som måtte lese denne kommentaren, ikke gi opp hunden deres kun fordi den er blind.
Troyamin Skrevet 5. mars 2023 #6 Skrevet 5. mars 2023 Daniell101 skrev (10 timer siden): Jeg opprettet en konto kun for å svare på denne kommentaren. Dette er den dummeste kommentaren jeg noen gang har sett. Hver så snill å slett denne. Blinde hunder kan leve godt. Det kommer helt an på hvordan man løser situasjonen. De som måtte lese denne kommentaren, ikke gi opp hunden deres kun fordi den er blind. Jeg lar min kommentar stå. Å la en blind hund leve, er ikke til hundens beste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå