Gå til innhold

Dra for gardiner for å spare strøm og holde kulda ute

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe jeg aldri har gjort men nå vurderer fordi jeg har flyttet til et hus hvor jeg kjenner det kommer en del kulde fra vinduene. 

Men jeg synes det ser forferdelig stusselig ut å lukke gardinene. Jeg er vant til å ha blomster og annen pynt i vinduene og liker at det ser velkomment ut. Må jo bruke ganske tykke gardiner så vinduene vil jo bli mørke

Noen som har gode tips for å få det til å se koselig ut likevel? 

Anonymkode: 8855d...0be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bomull i vinduskarmene. 

Eller sy dekorative trekkstoppere(pølser med mønster som passer interiøret).

Anonymkode: 3a40d...f50

Skrevet

Skifte ut vinduene på sikt..

Anonymkode: 3a40d...f50

• Nyttig 1
Gjest PanteneProVVV
Skrevet

Du sier noe.. tenker på alle som har bygd seg enorme hus (og hytter(!)) med kjempe-panorama-vinduer. Er en grunn til at husene i Norge tradisjonelt har vært små med tilhørende vinduer.

Skrevet
PanteneProVVV skrev (8 minutter siden):

Du sier noe.. tenker på alle som har bygd seg enorme hus (og hytter(!)) med kjempe-panorama-vinduer. Er en grunn til at husene i Norge tradisjonelt har vært små med tilhørende vinduer.

Før i tiden var det jo dårligere isolasjon da.

Anonymkode: 56ca4...f45

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette er noe jeg aldri har gjort men nå vurderer fordi jeg har flyttet til et hus hvor jeg kjenner det kommer en del kulde fra vinduene. 

Men jeg synes det ser forferdelig stusselig ut å lukke gardinene. Jeg er vant til å ha blomster og annen pynt i vinduene og liker at det ser velkomment ut. Må jo bruke ganske tykke gardiner så vinduene vil jo bli mørke

Du må uansett sørge for å kjøpe tettelister, så det ikke blåser igjennom. Sånne gummigreier som sørger for at det ikke blåser igjennom. Det hjalp masse der jeg bodde før. Nå har vi helt nye vinduer og det er stor forskjell fra de gamle!

• Liker 3
Skrevet

Jeg leier, så å skifte ut vinduene kan jeg ikke gjøre. Vinduene er tette, men tynne/gamle og DIGRE. enkelte går omtrent helt opp til taket og det er høyt under taket her. 

Det jeg spurte om var tips til å få det til å se koselig ut utenfra. Jeg vurderer å kjøpe litt lyslenker kanskje  

Skrevet

Du kan bytte tetningslister selv om du leier! Det har vi gjort i år, og merker allerede en stor forskjell. De gamle tetningslistene var helt harde.

Anonymkode: 3f9b7...0a7

• Liker 3
Gjest Adobyen
Skrevet

Det er viktig å holde det tørt.

Jeg har sett at noen fyller kattesand i sokker eller annet og legger i vinduskarmer på hus og i biler.  De trekker til seg fukt/kondens og hindrer mugg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg leier, så å skifte ut vinduene kan jeg ikke gjøre. Vinduene er tette, men tynne/gamle og DIGRE. enkelte går omtrent helt opp til taket og det er høyt under taket her. 

Det jeg spurte om var tips til å få det til å se koselig ut utenfra. Jeg vurderer å kjøpe litt lyslenker kanskje  

Er det ikke viktigere hvordan det ser ut innenfra? Lyslenker er uansett en god idé, lyssetting er faktisk viktigere enn interiør for stemningen.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
PanteneProVVV skrev (18 timer siden):

Lekker lite varme fra moderne trelagsvindu.

Anonymkode: d5af5...32d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har prøvd å skifte tetningslistene her jeg bor. Ja, de passer til vinduet og er av de som skal være av den tetteste typen, så jeg har ikke valgt feil eller noe før noen påpeker det. Det har ikke hjulpet særlig mye her og det trekker fortsatt mye fra vinduene.

Det ene vinduet ble skiftet ut i fjor, men trekker noe vannvittig fra det også. Jeg leier så kan ikke gjøre så mye med det.

Jeg har derfor begynt å trekke for gardinene om kvelden, men jeg merker ikke så mye til at det ikke er koselig. Synes det er koselig selv om gardinene er trukket for. Har litt lyslenker osv.

Anonymkode: 9fc98...62d

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har lyse mørkleggingsgardiner. Ser ikke trist ut å trekke for med de :) plantene har jeg ikke i vinduskarmen, men andre steder i huset.

Anonymkode: 981ab...8f9

• Hjerte 2
Skrevet

Vi har alltid gardinene for når det er mørkt, pga innsikt. 

Men det er jeg også vant til å gjøre fra gamle-leiligheten min, hvor det var betydelig forskjell i varmetapet når jeg hadde gardinene for vs ikke. 

Du kan henge pynt i gardinstangen? Som henger på utsiden av gardinene? 

Anonymkode: 55639...6f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har sett de som dekorerer gardinene sine med hjemmelagde sommerfugler, blomster, og diverse fordi de synes det ser så trist ut med fordratte gardiner, det kan kanskje være koselig?

Selv synes jeg ikke det er noe problem med lyse (tykke) gardiner, men jeg kan se at det blir litt mer "lukket" når gardinene er mørke.

Anonymkode: b9a95...32c

Skrevet

Jeg har doble gardiner, tynne innerst ved vinduet og så tykkere, så jeg trenger ikke trekke helt for om jeg ikke vil. I tillegg har jeg planter hengende fra gardinstengene. 

Anonymkode: db3ca...a5c

Skrevet

Gummitettelister som koster lite for en stor rull hjelper mer. Clas Ohlsen har blant annet.  Men ja, det hjelper å trekke for gardinene ved vinduene også, spesielt dager som blåser. Mange gangeren verandadører verst. Også mulig å sy pølse som man legger i bunn av vinduer eller dører hvor det trekker. Jeg puttet en collegegenser inn i en lang sokk x2 og la foran og inntil bunn verandadøra der jeg bodde før, på innsiden selvsagt, hjalp som bare det. Vanlig med noe slikt i gamle hus. 

Anonymkode: 4e197...106

Skrevet

Jeg leier. Jeg har flere «panel» med gardin enn strengt tatt nødvendig i stua. Kunne klart meg med 2-3 og har 5. har «bestemorsgardiner», så lys slipper igjennom, men de luner faktisk mer en jeg hadde tenkt. Jeg har de også pga innsyn. I vinduskarmen har jeg de vanlige tingene, som blomster, lys og en liten lampe i ene enden. Har vurdert å ha noe som henger på midten av hvert vindu mot utsiden. Jeg har på innsiden, altså foran gardinen, inn mot stua da. Det er to hjerter i metalltråd, så ikke mulig å se igjennom gardinene fra utsiden. 

Anonymkode: 47520...18e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...