AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #1 Skrevet 24. oktober 2022 Hei dere, jeg trenger noen tips. Har en hund på snart to år, og nylig fått valp som er snart 3 mnd. Store hunden virket å akseptere den lille fra første stund. De leker sammen og den store er veldig forsiktig med henne. Hun virker ikke sjalu og vi passer på å gi henne både alenetid og oppmerksomhet. Når valpen har vært ute med en av oss og kommer hjem igjen, virker den store veldig glad for å se den lille (og omvendt). Virker glad i hverandre allerede. Den store hunden har dog noe tendens til å ta fra den lille alt valpen har i munnen… Alt fra en leke, en pappbit til et høstløv i hagen. Vi har ikke blandet oss i dette, for det stjeles på veldig forsiktig måte og virker mest som det er en lek. De jager hverandre og den største vinner selvsagt alltid. MEN- har nå merket meg at hun forsvarer maten sin, og det er dessverre ikke på like forsiktig og leken måte. Det er med et høyt bjeff og løfter overleppa. Pga dette sitter jeg nå i mellom dem når de spiser eller har dem i ulike rom. Siste par dagene synes jeg dette har eskalert, at den store hunden viser til ressursforsvar også for en enkel godbit (selv om begge får) og også på enkelte leker. Eller når valpen nærmer seg og den store har noe i munnen. Dette er selvsagt ikke noe hyggelig og jeg lurer på hvordan best takle det. Irettesette store hunden, eller akseptere det og la de finne ut av hiarkiet dem imellom? Og passe på at de aldri har mat eller favorittleke tilgjengelig når de øver på å være alene? (Da mener jeg ikke lenge alene, men sånn noen minutter her og der at jeg forlater rommet - og etterhvert skal jeg jo også tilbake på jobb). Tar gjerne imot tips om hvordan takle dette og hvor mye man skal blande seg for å beskytte den lille. Anonymkode: 08791...7cc
Tabris Skrevet 24. oktober 2022 #2 Skrevet 24. oktober 2022 Jeg ville fortsatt med å mate dem i hvert sitt rom og heller ikke ha leker eller tyggebein liggende. Valpen kan utvikle ressursforsvar når den blir eldre når den erfarer at ting blir tatt fra den, så jeg ville gjerne stoppet den voksne fra å gjøre det. Jeg ville ikke irettesatt noen av dem for de gjør det som er naturlig for dem og har ingen forståelse for at de gjør noe "galt". De lever ikke etter vår moral. Så lenge de bruker språk og blir respektert for det (f.eks knurrer når den ene nærmer seg og den andre da trekker seg unna) så mener jeg det er helt greit. Det er bare kommunikasjon. Men du kan som sagt legge til rette for at det ikke skal eskalere med å ikke ha ressurser liggende og mate dem hver for seg.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #3 Skrevet 24. oktober 2022 Takk Tabris, gode råd som jeg vil følge. Men dumt / vanskelig å ikke ha leker liggende på gulvet- valpen må jo få leke og bite i ting, og særlig når jeg prøver å la de være alene… Mat og tyggebein skal jeg passe på at de ikke har tilgjengelig, men leker også? Anonymkode: 08791...7cc
Tabris Skrevet 24. oktober 2022 #4 Skrevet 24. oktober 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Takk Tabris, gode råd som jeg vil følge. Men dumt / vanskelig å ikke ha leker liggende på gulvet- valpen må jo få leke og bite i ting, og særlig når jeg prøver å la de være alene… Mat og tyggebein skal jeg passe på at de ikke har tilgjengelig, men leker også? Anonymkode: 08791...7cc Det er jo kun hvis det skaper konflikter at det er et problem å ha leker på gulvet. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #5 Skrevet 24. oktober 2022 Tabris skrev (26 minutter siden): Det er jo kun hvis det skaper konflikter at det er et problem å ha leker på gulvet. Det endrer seg fra dag til dag hvordan samspillet deres utvikler seg, jeg er usikker på hva i tillegg til mat som skaper konflikt. Men takk for innspill, skal vurdere å fjerne leker også. Anonymkode: 08791...7cc
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #6 Skrevet 24. oktober 2022 Du bør verken irrettesette, eller la de finne ut av det på egen hånd. Begge disse metodene vil føre til økt ressursforsvar og konflikter. Som tabris sier, her må man bare være flinkere til å kontrollere miljøet og potensielt avlede. Da den minste kom i hus her, så spiste de I hvert sitt bur, og de fikk tyggebein i hvert sitt bur. Selv om det var perioder hvor de fint kunne tygge på samme tyggebein uten problemer, så var potensialet til konflikt der (de hadde kommet i konflikt over tyggebein tidligere), så jeg bestemte meg for å rett og slett holde de adskilt når de fikk mat og tyggebein. Da fikk ingen av de muligheten til å prøve og stjele, og begge følte seg trygge på at de fikk ha ressursen for seg selv. Det er det man vil jobbe mot: trygghet. En hund som alltid får ressurser stjålet, vil føle seg utrygg og begynne å forsvare. Nå som den yngste er voksen, så har jeg solgt burene. Nå kan jeg ha tyggebein liggende på gulvet uten problemer (men bare når jeg selv er hjemme). De spiser også i samme rom, og når den eldste er ferdig (den blir alltid ferdig først) stiller den seg opp på en fin avstand og venter tålmodig til den yngste er ferdig med å spise. Deretter går de og slikker matskålen til hverandre. Jeg holder de alltid under tilsyn når de spiser. De er av en opportunistisk rase og begge er ekstremt matmotiverte, så selv om jeg har lagt grunnlaget for trygghet og gode manerer rundt mat og tyggebein, så kan de veldig enkelt forsøke å tøye grenser. Ts, etterhvert som valpen vokser, så vil du oppleve at samspillet deres endrer seg ofte, og noen ganger på overraskende måter. Det er helt normalt, dog det kan være vanskelig å ikke bli bekymret når man føler at alt ikke går på skinner hele tiden. Prøv å fokuser på 1. Unngå konflikt, og 2. Positive assosiasjoner. Veldig enkelt: ser du at det begynner å oppstå konflikt rundt en viss ressurs eller i visse situasjoner, så tar du kontroll på miljøet og endrer tilgang til ressursen eller endrer rutiner rundt ressursen/situasjonen. Positiv assosiasjon: grunnen til at man ikke bør korrigere én av hundene under en interaksjon, er fordi en korrigering er ubehag, og over tid vil hunden begynne å assosiere ubehaget ved korrigering til den andre hunden. "Jeg opplever ubehag hver gang jeg har en interaksjon med valpen" legger ikke opp til et godt forhold mellom de. Fokuser på at gode ting skjer når de er sammen. Kos, ros, godbiter etc. Og ser du en potensiell konflikt, så avleder du før konflikten oppstår. Jeg brukte å si "søk", for så å kaste godbiter på gulvet, eller rope også løpe vekk, og gi de godbiter når de kom etter. Da begge mine var yngre, så kunne leken bli litt for røff. Når én eller begge ble litt for varme i hodet, så var det mulighet for at en konflikt utviklet seg. Da stoppet jeg det ved å si "søk" og kaste godbiter på gulvet/bakken, for så å følge opp med litt sitt, ligg osv. Hadde jeg gått inn og korrigert de hver gang de ble litt varme i hodet, så ville de bare fått negative assosiasjoner til lek med hverandre. Istedenfor lærte de seg etterhvert å avslutte/ta en pause fra leken når én eller begge ble litt for gira, og uten sure miner. Anonymkode: 7fb2b...a73 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #7 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du bør verken irrettesette, eller la de finne ut av det på egen hånd. Begge disse metodene vil føre til økt ressursforsvar og konflikter. Anonymkode: 7fb2b...a73 Tusen takk for veldig godt innspill og råd! Anonymkode: 08791...7cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå