Gå til innhold

Tap av luktesans og smakssans p.g.a. covid. Hvor lenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 99% sikker på at jeg har covid. Fikk forkjølelsessymptomer forrige søndag, mandag kveld kom feberen og tirsdag var jeg syk. Helt lik en vanlig forkjølelse. Hodepine, feber, sår hals, tett nese etc. Formen ble raskt fin og var på beina allerede torsdag. Men torsdags kveld (4 dager etter første symptomer), merket jeg at luktesansen og smakssansen ble dårligere, og på fredag var den helt borte. I dag, 8 dager etter første symptomer, og 4 dager etter at de forsvant, har jeg fortsatt ikke lukt- og smakssans tilbake. Det vil si, jeg har en liten snev, kanskje 5-10%. Jeg kan kjenne lukt når jeg legger nesa helt inntil f.eks. en såpe eller noe annet, og jeg kan kjenne en snev av smak, og jeg kjenner forskjell på søtt og salt.

Jeg har ikke testet meg, da vi ikke hadde en test liggende, og jeg ser på det som unødvendig da jeg ellers er i fin form, og holder meg uansett unna jobb og folk når jeg er syk. Litt groggy i halsen enda, og litt lett hodepine, men ellers ok. Grunnen til at jeg er nesten helt sikker på covid er nettopp at jeg ikke har fått tilbake lukt- og smakssansen, til tross for at jeg ikke har tett nese eller ellers føler meg veldig syk. Jeg pleier alltid å miste lukt- og smakssans når jeg er forkjølet, men det er kun når jeg er tett i nesa og faktisk er syk med symptomer.

Dere som opplevde å miste disse sansene, hvor lenge tok det før de var tilbake som normalt eller tilnærmet normalt? Kjenner jeg får litt panikk når jeg leser om folk som har mistet de i måneder og år......

Anonymkode: b4032...066

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg tok det ca 2 uker før jeg klarte å lukte noe som helt. Relativt normalt med både smak og lult etter 3 uker. Nå noen måneder senere så er jeg sikker på at jeg er tilbake til det helt normale for meg. 

Skrevet

TS her: Kan også nevne at jeg selvsagt er vaksinert. Har 3 doser.

Anonymkode: b4032...066

Skrevet

Smakssans: 2 uker, luktesans: 4 uker

Anonymkode: c6249...91d

Skrevet

Det gikk 4 uker før lukt og smak begynte å komme tilbake gradvis. Selv nå 4 måneder etter er ikke lukt og smakssans helt tilbake.

Anonymkode: 12b2f...fd7

Skrevet

Over et år og fortsetter.. (luktesansen) 

Anonymkode: 84efd...46c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...