Gå til innhold

Delvis sykemelding for å komme over kneika?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gjort det? Synes du det hjalp?

Legen min sier jeg kan få det, men at jeg må kjenne på det selv. Men min samvittighet sier nesten aldri at det er innafor å gjøre det. Har aldri vært sykemeldt før, gruer meg sånn til å fortelle sjefen. Da vil han si at det blir snart bedre på jobb, må bare holde ut. Mens legen sier at det kan være lurt å ta delvis sykemelding før det smeller, så kanskje man unngår det. Skulle ønske legen bare bestemte det så slapp jeg å avgjøre det selv.

Anonymkode: cc698...8c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjefen din kommer ikke til å si at du må holde ut hvis du ringer og sier at du er delvis sykemeldt. Han kan ikke bestride en sykemelding på den måten. 

I Norge setter man brukermedvirkning høyt, så legen kan ikke bare bestemme at du skal ha sykemelding. Derfor må du selv bestemme deg for hva du vil. Du bør selvsagt høre på legen din og si ja til tilbudet om sykemelding.

Anonymkode: 886cf...438

Skrevet

Hør på legen din. 

Anonymkode: 0202b...900

• Liker 2
Skrevet

Om legen din mener at det er det beste alternativet for deg, at han anbefaler det, så ville jeg absolutt lyttet!

Etterpåklokskap er av og til skikkelig drit. Snakker av erfaring. 

Anonymkode: 72be0...02a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sjefen din kommer ikke til å si at du må holde ut hvis du ringer og sier at du er delvis sykemeldt. Han kan ikke bestride en sykemelding på den måten. 

I Norge setter man brukermedvirkning høyt, så legen kan ikke bare bestemme at du skal ha sykemelding. Derfor må du selv bestemme deg for hva du vil. Du bør selvsagt høre på legen din og si ja til tilbudet om sykemelding.

Anonymkode: 886cf...438

Jeg synes det er fryktelig vanskelig å bestemme det. Jeg begynte å gråte av tanken på en dag for meg selv, i fred og uten noen krav til hva jeg må få gjort. Men det går jo, jeg kommer meg opp og på jobb, jeg får ikke gjort alt jeg har tenkt men jeg er nå på jobb... Uff :( Skal se an noen dager, kanskje det snur nå.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Om legen din mener at det er det beste alternativet for deg, at han anbefaler det, så ville jeg absolutt lyttet!

Etterpåklokskap er av og til skikkelig drit. Snakker av erfaring. 

Presset du deg for lenge? Hvordan gikk det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det er fryktelig vanskelig å bestemme det. Jeg begynte å gråte av tanken på en dag for meg selv, i fred og uten noen krav til hva jeg må få gjort. Men det går jo, jeg kommer meg opp og på jobb, jeg får ikke gjort alt jeg har tenkt men jeg er nå på jobb... Uff :( Skal se an noen dager, kanskje det snur nå.

Hva tror du skjer om du en dag ikke kommer på jobb, ts? Sjefen sier «uff da», sender kanskej en bukett. Og så setter hen noen andre til jobben din, uten videre sentimentalitet.

En jobb er en avtale der et firma betaler en enkeltperson for 7,5 timer av døgnet, og x mengder arbeid. Det er ikke, og skal aldri forveksles med, et forhold av personlig art. Du får betalt for dine timer, ts. Ikke for din helse. Ingen takker deg for at du brenner deg ut, de sier heller litt krast «hvorfor tok du ikke ansvar for egen helse?!» 

Hør på legen din. Hvorfor? Fordi du har dårlig samvittighet for å ikke gå på jobb. Når man får det er man ille ute.

Anonymkode: e3171...065

• Liker 1
Skrevet

Hvilken kneik er det snakk om?

Anonymkode: 96d15...b29

Skrevet

Drit i samvittigheten. De fleste flinke damer som blir utbrente har en samvittighet som er helt ute av kontroll og jeg tipper det gjelder deg også. Du kan ikke stole på samvittigheten din, den tar aldri hensyn til deg og den kommer til å ødelegge deg. 

Hør på legen!

Anonymkode: 5d10b...624

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hva tror du skjer om du en dag ikke kommer på jobb, ts? Sjefen sier «uff da», sender kanskej en bukett. Og så setter hen noen andre til jobben din, uten videre sentimentalitet.

En jobb er en avtale der et firma betaler en enkeltperson for 7,5 timer av døgnet, og x mengder arbeid. Det er ikke, og skal aldri forveksles med, et forhold av personlig art. Du får betalt for dine timer, ts. Ikke for din helse. Ingen takker deg for at du brenner deg ut, de sier heller litt krast «hvorfor tok du ikke ansvar for egen helse?!» 

Hør på legen din. Hvorfor? Fordi du har dårlig samvittighet for å ikke gå på jobb. Når man får det er man ille ute.

Anonymkode: e3171...065

Du har nok rett, men det føles personlig. Eller så er det det at jeg jobber med folk som har enorm arbeidskapasitet og som er lite borte, så føler meg som den unnasluntreren. Det er ikke så mange folk å ta av og sjefen sier ofte at han er så glad for at jeg er der og at han kan delegere ting til meg for avlastning, så det... føles ikke så bra å ikke stille.

Har ikke folk flest dårlig samvittighet når de er hjemme? Når de tar egenmelding for eksempel?

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvilken kneik er det snakk om?

Anonymkode: 96d15...b29

Tja, til det forhåpentligvis blir litt lettere. Har blitt lovet at det skal gjøres noen grep på jobb. Så må jeg sikkert gjøre noe på hjemmebane. Og så... kanskje det blir bedre. 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Drit i samvittigheten. De fleste flinke damer som blir utbrente har en samvittighet som er helt ute av kontroll og jeg tipper det gjelder deg også. Du kan ikke stole på samvittigheten din, den tar aldri hensyn til deg og den kommer til å ødelegge deg. 

Hør på legen!

Nei.. Synes det er veldig vanskelig å bedømme om jeg er streng med meg selv eller ikke streng nok. Kanskje jeg er helt på jordet og burde skjerpe meg kraftig, for føler alle andre klarer jo jobben.

Skrevet

Hva de andre klarer er ikke relevant. Folk er ikke like - du er deg. Hvis du gråter av tanken på en fridag (det er ikke normalt!) så tror jeg vi kan si sikkert at du du trenger den sykemeldingen...

Skrevet

Jeg ville faktisk anbefalt om du tenker en delvis sykemelding er riktig. Grunnen til at jeg sier det er at det tar potensielt betydelig lenger tid å bil helt bra igjen. Jeg hadde 20-30% sykemelding over en lang lang periode, og ble aldri bra nok egentlig. Det var bare å dra ting ut. Det var først når jeg fikk full sykemelding i en måned at jeg var frisk nok til å komme tilbake fulltid. Hadde jeg visst det, hadde både arbeidsgiver og jeg hatt en kortere periode med fravær.

Anonymkode: b9191...187

• Liker 2
Skrevet

Full sykemelding 14 dager så nye 14 dager om du trenger det. Etter det kan man vurdere gradert. Stort sett alltid lurt med full sykemelding om man nærmer seg full stopp

Anonymkode: 8b089...c10

• Liker 1
Skrevet

En gradert sykemelding kan fort bare øke stresset. Da skal du gjøre det samme, på mindre tid. Det er i hvert fall min erfaring, ingen vikar, siden jeg trosd alt var på jobb. 
det skjer ikke igjen!!!

Anonymkode: 3f915...920

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg pressa meg for lenge ja, både før jeg ble sykmeldt (nå sa jeg ikke nei da - men gikk ikke til legen før det var veldig ille..) og i mens jeg var delvis sykmeldt. Dvs jeg prøvde så hardt å jobbe det jeg kunne..følte jeg burde, hadde vært borte lenge nok. Så jeg veksla litt mellom helt og delvis, helt til legen sa så tydelig han kunne at nok var nok. Da hadde jeg kjørt meg så langt ned at veien tilbake var for lang.. (ikke for lang til at jeg kommer dit en dag, men for lang til at jeg kunne beholde jobben min..rettigheter tar slutt, AAP er bare 66% av lønna..)

Jeg tok hensyn til jobb..sjef og kolleger. Men den som sitter med problemet i dag, er kun meg. 

Ikke vær så «helt» at ting drar mer ut enn det må. Hør på legen din! ❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Når du gråter av tanken på en fridag er det et tydelig tegn på at du bør ta en time out fra jobb. Flink pike-syndrom og dårlig samvittighet kan du kaste i søpla.

Det er mye bedre for både deg og arbeidsgiver at du tar en sykemelding nå før du blir helt utbrent. Da kan det ta lang tid å komme tilbake.

Som en annen skrev så vil jeg også anbefale 100% sykemelding i begynnelsen slik at du ikke har noen jobbkrav hengende over deg. 

Det er sikkert flere enn meg som skriver dette av egen erfaring. Tenk på deg selv og egen helse. Arbeidsgiver takker deg ikke for lojaliteten og at du sliter deg ut. 

• Liker 1
Skrevet
Serafina. skrev (19 timer siden):

Når du gråter av tanken på en fridag er det et tydelig tegn på at du bør ta en time out fra jobb. Flink pike-syndrom og dårlig samvittighet kan du kaste i søpla.

Det er mye bedre for både deg og arbeidsgiver at du tar en sykemelding nå før du blir helt utbrent. Da kan det ta lang tid å komme tilbake.

Som en annen skrev så vil jeg også anbefale 100% sykemelding i begynnelsen slik at du ikke har noen jobbkrav hengende over deg. 

Det er sikkert flere enn meg som skriver dette av egen erfaring. Tenk på deg selv og egen helse. Arbeidsgiver takker deg ikke for lojaliteten og at du sliter deg ut. 

Ja, ser at det er flere som råder til full sykemelding i stedet for delvis. Jeg gikk til personalrådgiveren på jobb i dag og sa det som det er, og han rådet til 2-ukers sykemelding. Og det kjennes ut som om det hadde vært helt fantastisk. Men gruer meg sånn til å fortelle det til sjefen min. Og lurer på om jeg klarer å ikke ha kjempedårlig samvittighet for det. 

Tenk å sette på bremsen før det går helt skeis. Det har jeg ikke prøvd før faktisk, pleier å vente til det bare ikke går mer og fungeringen er elendig.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja, ser at det er flere som råder til full sykemelding i stedet for delvis. Jeg gikk til personalrådgiveren på jobb i dag og sa det som det er, og han rådet til 2-ukers sykemelding. Og det kjennes ut som om det hadde vært helt fantastisk. Men gruer meg sånn til å fortelle det til sjefen min. Og lurer på om jeg klarer å ikke ha kjempedårlig samvittighet for det. 

Tenk å sette på bremsen før det går helt skeis. Det har jeg ikke prøvd før faktisk, pleier å vente til det bare ikke går mer og fungeringen er elendig.

TS

Jeg forstår du gruer deg til det, har vært der selv, men grensesetting og ta vare på deg selv er utrolig viktig. Jobben går ikke dukken uten deg og sjefen din vil heller være uten deg i to uker enn i et halvt år, hvis du drøyer sykemelding. 
Flott du sjekket med personalrådgiveren din. 
God bedring. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg tok hensyn til jobb..sjef og kolleger. Men den som sitter med problemet i dag, er kun meg. 

Kjenner meg igjen. Man tar så mye hensyn til andre at det går ut over en selv!

Skrevet

Shit altså. Så ubehagelig. Burde jeg dra på jobb i morgen siden jeg ikke har fått ordnet sykemeldingen ennå? Eller blir jeg hjemme og ringer lederen min og sier ifra at jeg blir sykemeldt? Tenk om legen har ombestemt seg sånn at jeg ikke får likevel. Eller hvis legen ikke er på kontoret i morgen? Blir det egenmelding til sykemeldingen går igjennom?

Ts

Skrevet

Ring legekontoret i morgen tidlig før du drar på jobb. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...