Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har fått for seg å kjøpe småbruk langt uti huttiheita for å dyrke mat og spare penger.

Denne ideen kom etter at han snakket med en bekjent som har gjort dette, og han er nå i fyr og flamme.

Jeg er ikke interessert i å kjøpe et hus med standard fra 1979 og måtte pusse opp, ei heller interessert i å holde på med dyr.

Jeg er vokst opp på gård uti periferien og flyttet til byen for mange år siden, og ønsker ikke å flytte ut på landet igjen.

Jeg vet hvor mye arbeid det er å bo på gård, og det forstår ikke min samboer som knapt har sett ei ku i sitt liv.

Han tror det er litt sånn som på Farmen med blondegardiner, og kyr som vandrer rundt på tunet og blomster overalt.

Han sier han flytter uten meg, men det er jo ikke så sikkert at han gjør når alt kommer til alt.

Jeg kan ha hjemmekontor mens han tenker han skal starte egen bedrift eller jobbe litt på en institusjon i nærheten av sitt drømme småbruk.

Ikke sant at dette er idiotisk?

Anonymkode: eaa90...2af

• Liker 7
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor meiner du att det er idiotisk? Det er hans drøm, betyr hans drømmer og ønske inget før deg?

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet

Høres fantastisk ut! Hvis ikke du blir med han så vil jeg! 😀

Anonymkode: 72ec6...517

• Liker 18
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Noen erfaringer må folk vel bare få gjøre seg selv 🤷‍♀️ Du vet hva det går ut på, det gjør ikke han. La ham nå flytte og styre på hvis det er det han vil - da ser det jo ut som han må velge mellom deg og småbruket. For guds skyld ikke bli med på det om du ikke har lyst i hvert fall!

• Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er bra at han deler sin drøm med deg og du med han. Det er viktig at dere har samme drømmen om fremtiden for at det skal funke. Hva drømmer du om da? Kunne han spurt. :) 

Har vi samme fremtidsdrømmer? Om ikke.. er vi da "rett" for hverandre?

• Liker 6
Skrevet
Anonymbrukersåklar skrev (1 minutt siden):

Hvorfor meiner du att det er idiotisk? Det er hans drøm, betyr hans drømmer og ønske inget før deg?

Men her glemmer du jo at TS er også en person og at hennes drømmer er også viktige. De er likestilte.

• Liker 22
  • Hjerte 1
Skrevet

Send han på arbeidsleir en helg med kompisen, men snakk med bonden først og forklar hva slags erfaring du er ute etter. 
Mulig de er noen som har sett for mye på Farmen. 
Å være bonde er mye arbeid til alle døgnets tider og minimalt med ferie iallefall i de første årene. 
Han kan jo prøve å regne ut timelønnen 

Denne ideen er han har er jo en slags  barnslig drøm som sikkert aldri har sluppet taket 

Anonymkode: cb8bc...0e8

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Åh, han er drømmemannen til en god del damer altså. Mange som går med samme drømmen. Noen sikkert litt vel romantisert bilde av det livet selvsagt.

Men jeg tror det er en trend. Flere og flere som ser verdien av å bli litt selvberget på noen ting. Det er jo fint og flott, men høres ikke ut som noe for deg. Og en slik livsstil funker bare hvis begge går inn for det.

Anonymkode: 03789...c07

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonymbrukersåklar skrev (3 minutter siden):

Kanskje fordi hun er realist. Vi som har vokst opp på bygda (som TS), vet at dette ikke er romantikk .....  men et jævla blodslit fra morgen til kveld.  Dyr skal ha stellet sitt i helgene også.

Anonymkode: 4518c...ec4

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min samboer har fått for seg å kjøpe småbruk langt uti huttiheita for å dyrke mat og spare penger.

Denne ideen kom etter at han snakket med en bekjent som har gjort dette, og han er nå i fyr og flamme.

Jeg er ikke interessert i å kjøpe et hus med standard fra 1979 og måtte pusse opp, ei heller interessert i å holde på med dyr.

Jeg er vokst opp på gård uti periferien og flyttet til byen for mange år siden, og ønsker ikke å flytte ut på landet igjen.

Jeg vet hvor mye arbeid det er å bo på gård, og det forstår ikke min samboer som knapt har sett ei ku i sitt liv.

Han tror det er litt sånn som på Farmen med blondegardiner, og kyr som vandrer rundt på tunet og blomster overalt.

Han sier han flytter uten meg, men det er jo ikke så sikkert at han gjør når alt kommer til alt.

Jeg kan ha hjemmekontor mens han tenker han skal starte egen bedrift eller jobbe litt på en institusjon i nærheten av sitt drømme småbruk.

Har dere små barn? Hvor skal de gå på skole?

Livet på landet i huttiheita er nok annerledes enn livet i ''byen''.

Det kan hende han er veldig begeistret nå, men mister gnisten etter noen måneder eller et par år når han ser hvor mye jobb det er og kanskje får en liten reality check.

Det kan også hende han er nyfrelst og vil holde på med dette i flere år fremover. 

Hvis det ikke er din greie, så kanskje overlever ikke forholdet dette.

Det du kan gjøre er å la ham kjøpe det med sine egne penger og holde på med dette alene en stund mens dere tar pause fra forholdet. Enten kommer han krypende tilbake, eller så går du videre med en mann som vil det samme som deg.

• Liker 4
Skrevet
Anonymbrukersåklar skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig, men det er jo ganske drastisk å flytte på landet når vi har hvert vårt barn igjen i byen.

lillevill skrev (Akkurat nå):

Det er bra at han deler sin drøm med deg og du med han. Det er viktig at dere har samme drømmen om fremtiden for at det skal funke. Hva drømmer du om da? Kunne han spurt. :) 

Har vi samme fremtidsdrømmer? Om ikke.. er vi da "rett" for hverandre?

Dette er kun pga prisveksten i samfunnet, hvis ikke hadde han blitt her.

Jeg vet at mange byfolk ser på det å bo på småbruk som noe helt fantastisk, og møter seg selv i døren. Når han stresser over å tømme oppvaskmaskinen og synes det alltid er noe å gjøre i vår lille leilighet, tror jeg han blir lei av å rehabilite gamle gårdshus, lang avstand til infrastruktur, man må ha bil, dyr nærbutikk (Matkroken eller Joker), dårlig eller lav standard siden han/vi ikke får høyt lån osv

Dessuten har vi hvert vårt barn som går på vgs og ungdomskolen.

Ts

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Min mann ønsker også det. Men vi har satt oss ned og regnet på timer i døgnet, kostnader for oppussing, dyrehold (veterinær mm), innkjøp av maskiner til dyrking og mye sånt. Og ikke minst oppussing! 

jeg er helt med på hans drøm, det har jeg sagt. Men jeg ønsker en viss standard på huset jeg bor i og jeg ønsker også en viss standard på de andre byggene på gården. Dyrene skal ha det bra og det skal være ryddig rundt oss. (Jeg er ikke hysterisk alså, men kan ikke la vegger og tak trekke og lekke). 

fortsatt bor vi her vi bor da vi trenger myyye egenkapital for å få det slik begge ønsker. 

Anonymkode: 1a4fa...665

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig, men det er jo ganske drastisk å flytte på landet når vi har hvert vårt barn igjen i byen.

Dette er kun pga prisveksten i samfunnet, hvis ikke hadde han blitt her.

Jeg vet at mange byfolk ser på det å bo på småbruk som noe helt fantastisk, og møter seg selv i døren. Når han stresser over å tømme oppvaskmaskinen og synes det alltid er noe å gjøre i vår lille leilighet, tror jeg han blir lei av å rehabilite gamle gårdshus, lang avstand til infrastruktur, man må ha bil, dyr nærbutikk (Matkroken eller Joker), dårlig eller lav standard siden han/vi ikke får høyt lån osv

Dessuten har vi hvert vårt barn som går på vgs og ungdomskolen.

Ts

Men dere trenger jo kanskje ikke en låve og gårdsplass for å dyrke litt. Har dere hage?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min mann ønsker også det. Men vi har satt oss ned og regnet på timer i døgnet, kostnader for oppussing, dyrehold (veterinær mm), innkjøp av maskiner til dyrking og mye sånt. Og ikke minst oppussing! 

jeg er helt med på hans drøm, det har jeg sagt. Men jeg ønsker en viss standard på huset jeg bor i og jeg ønsker også en viss standard på de andre byggene på gården. Dyrene skal ha det bra og det skal være ryddig rundt oss. (Jeg er ikke hysterisk alså, men kan ikke la vegger og tak trekke og lekke). 

fortsatt bor vi her vi bor da vi trenger myyye egenkapital for å få det slik begge ønsker. 

Det er vel høye krav om dere skal ha dyr. Eller så kommer mattilsynet. ;) 

• Liker 3
Skrevet
lillevill skrev (8 minutter siden):

Men her glemmer du jo at TS er også en person og at hennes drømmer er også viktige. De er likestilte.

E glemmer ikke det. Synes bare att kalle noen annen sin drøm idiotisk, er idiotisk

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
lillevill skrev (Akkurat nå):

Det er vel høye krav om dere skal ha dyr. Eller så kommer mattilsynet. ;) 

Jeg er oppvokst med dyr så jeg vet da det. Det jeg mener er at det finnes mange fjøs som også må pusses opp. Altså at man kan ikke bare tenke på at hovedhuset skal brukes penger på. 

Det jeg mente med min kommentar på slutten var for å sette det litt på spissen. Mange som kunne trodd at jeg ønsket skandinavisk minimalistisk stil med modern beige i fjøset ;)

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke idiotisk selv om du er uenig. 

Anonymkode: 02f06...f2e

• Liker 2
Skrevet

Han har en urealistisk oppfatning av hva det innebærer å være bonde. Allikevel kan det jo hende at han i lengden vil like det. De fleste forstår imidlertid ikke hvor mye arbeid det er, og hvor mye kunnskap som kreves.

Anonymkode: 2487f...49c

• Liker 3
Skrevet

Smart er det! Tenk hvis noe skjer i nærmeste fremtid der alle må være selvforsynt og klare seg selv som før i tiden! Slikt skjer verden rundt i ny å ne!

Anonymkode: 56409...875

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

La han prøve det ut eit års tid?

Anonymkode: 3185d...3ab

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...