AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #1 Skrevet 24. oktober 2022 Er dette virkelig vanlig? Er gravid med første barnet og må konstant tisse. Kan egentlig bare bli sittende på do 24 timer i døgnet. Er super ubehagelig og jeg sitter hele tiden å presser hånden eller foten mot underlivet for å lette litt på følelsen. Er ikke uvi, da urinprøver var fine. Jeg er bare i uke 7 og kan virkelig ikke ha det slik i så mange måneder. Jeg klarer ikke gjøre noe som helst fordi følelsen er der konstant, den går ikke over i ett minutt engang når jeg har vært på do. Anonymkode: bcca5...6fa
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #2 Skrevet 24. oktober 2022 Du har nok en overstimulert blære som tror du må tisse hele tiden. Hadde det sånn jeg og, det gikk litt over i 2 trimester hvis det er til noen trøst. Anonymkode: ea7e6...b15
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #3 Skrevet 24. oktober 2022 For meg ble det verre måned for måned. For babyen presser mer og mer på blæren. Men i uke 7 må det jo være noe hormonelt. Det er vel ikke normalt om du føler blæren sprenges etter akkurat vært på do. Hva sier legen? Anonymkode: 9d0ce...b5f
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #4 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har nok en overstimulert blære som tror du må tisse hele tiden. Hadde det sånn jeg og, det gikk litt over i 2 trimester hvis det er til noen trøst. Anonymkode: ea7e6...b15 Men er det ingenting man kan gjøre med det? Jeg klarer jo ikke fungere i hverdagen. Jeg tror faktisk ikke jeg klarer å ha det slik. Jeg holder på å bli gal. Har ikke sovet på 2 døgn pga denne følelsen. Anonymkode: bcca5...6fa
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #5 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For meg ble det verre måned for måned. For babyen presser mer og mer på blæren. Men i uke 7 må det jo være noe hormonelt. Det er vel ikke normalt om du føler blæren sprenges etter akkurat vært på do. Hva sier legen? Anonymkode: 9d0ce...b5f Legen kunne ikke svare meg på hva det var men antok at det var vanlig og nevnte masse andre rare symptomer man kan få som gravid. Måtte bare la det stå til. Men det her går bare ikke. Jeg kan ikke gå uten søvn og være sengeliggende pga dette i 8 måneder til. Anonymkode: bcca5...6fa
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #6 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men er det ingenting man kan gjøre med det? Jeg klarer jo ikke fungere i hverdagen. Jeg tror faktisk ikke jeg klarer å ha det slik. Jeg holder på å bli gal. Har ikke sovet på 2 døgn pga denne følelsen. Anonymkode: bcca5...6fa Det jeg fikk råd var å prøve å tisse med en gang jeg kjente det (som var hele tiden). Var visst ingenting å gjøre med. Hadde kanskje forhørt meg med legen om det kan være noe annet? Er kjipt å gå tissetrengt konstant! Anonymkode: ea7e6...b15
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #7 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det jeg fikk råd var å prøve å tisse med en gang jeg kjente det (som var hele tiden). Var visst ingenting å gjøre med. Hadde kanskje forhørt meg med legen om det kan være noe annet? Er kjipt å gå tissetrengt konstant! Anonymkode: ea7e6...b15 Prøve å ikke tisse med en gang* Anonymkode: ea7e6...b15
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #8 Skrevet 24. oktober 2022 Jeg var også veldig tissetrengt de første par ukene. Da er det jo ikke plassmangel, så er nok hormonelt. Var ikke så ille som for deg da 😳 Gikk litt over etterhvert. Nå i tredje trimester er det verre, men det er nok mer plassmangelen igjen. Føler med deg! Anonymkode: b6f40...ade
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #9 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det jeg fikk råd var å prøve å tisse med en gang jeg kjente det (som var hele tiden). Var visst ingenting å gjøre med. Hadde kanskje forhørt meg med legen om det kan være noe annet? Er kjipt å gå tissetrengt konstant! Anonymkode: ea7e6...b15 Jo det har jeg testet. La oss si jeg tisser på morgenen. Da begynner det. Kan gå mange timer om jeg vil uten å tisse, men følelsen er jo der hele tiden, blir ikke bedre selv om det er 7 timer siden jeg var på do sist. Så når jeg da endelig går på do, ja da blir det verre og går igjen bare aldri over. Anonymkode: bcca5...6fa
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #10 Skrevet 24. oktober 2022 Nå høres din situasjon ekstrem ut, men hadde du kanskje en litt "følsom" blære fra før? Det er helt vanlig med økt trang til å tisse både i starten og slutten av svangerskapet. Blodvolumet ditt øker mye, og blodgjennomstrømmingen i nyrene øker med 30-50 %, noe som gjør at du produserer mer urin. De første ukene nå ligger livmoren lavt og presser mot blæra når den vokser, men fra uke 12 så stiger den høyere opp, og da skal det verste gi seg litt. Andre trimester er det letteste for de fleste, da har ofte kvalmen gitt seg, og livmoren presser ikke like mye mot blæra lenger😊 Det blir en liten pause før slutten av svangerskapet igjen, hvor blæra bare får mindre og mindre plass, og man naturligvis må hyppigere på do igjen. Det er altså helt normalt at man må oftere på do enn før i starten også, men din situasjon høres ikke noe god ut. Kan det sitte litt i hodet også, at du tenker så mye på det at følelsen er der hele tiden? Jeg er litt sånn når jeg ikke sovner lett om natten, da tenker jeg mye på det, også flyr jeg på do mange ganger før jeg sovner. Anonymkode: 0f538...df1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #11 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg var også veldig tissetrengt de første par ukene. Da er det jo ikke plassmangel, så er nok hormonelt. Var ikke så ille som for deg da 😳 Gikk litt over etterhvert. Nå i tredje trimester er det verre, men det er nok mer plassmangelen igjen. Føler med deg! Anonymkode: b6f40...ade Det er faktisk litt plassmangel i starten da livmoren ligger langt nede, også stiger den opp rundt uke 12, og trykker ikke lengre mot blæra før tredje trimester hvor alt må vike for den voksende livmoren😊 Anonymkode: 0f538...df1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #12 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jo det har jeg testet. La oss si jeg tisser på morgenen. Da begynner det. Kan gå mange timer om jeg vil uten å tisse, men følelsen er jo der hele tiden, blir ikke bedre selv om det er 7 timer siden jeg var på do sist. Så når jeg da endelig går på do, ja da blir det verre og går igjen bare aldri over. Anonymkode: bcca5...6fa Høres slitsomt ut! Er jo mye hormonelt som skjer også, som spiller inn. Hvis du prøver å gå på do litt hyppigere enn å vente 7 timer? Kanskje blæren ikke «skjønner» at den er tømt fordi du har gått med det så lenge? Ikke for ofte, men heller ikke for lite. Kan være det hjelper? Du skal ha for god selvkontroll! Anonymkode: ea7e6...b15
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #13 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Høres slitsomt ut! Er jo mye hormonelt som skjer også, som spiller inn. Hvis du prøver å gå på do litt hyppigere enn å vente 7 timer? Kanskje blæren ikke «skjønner» at den er tømt fordi du har gått med det så lenge? Ikke for ofte, men heller ikke for lite. Kan være det hjelper? Du skal ha for god selvkontroll! Anonymkode: ea7e6...b15 Har prøvd det også. Ingen effekt. Har prøvd ca hver time og annenhver. Har også prøvd å bare bli sittende på do i 2 timer. Hjalp ingenting Anonymkode: bcca5...6fa
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #14 Skrevet 24. oktober 2022 Drikker du veldig mye også? Anonymkode: db3c6...033
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #15 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Drikker du veldig mye også? Anonymkode: db3c6...033 Nei ikke mer enn normalt. Ligger på 1,5 l om dagen til vanlig ca. Prøvd å drikke mindre men det hjalp heller ikke. Anonymkode: bcca5...6fa
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #16 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Har prøvd det også. Ingen effekt. Har prøvd ca hver time og annenhver. Har også prøvd å bare bli sittende på do i 2 timer. Hjalp ingenting Anonymkode: bcca5...6fa Hmmm..ikke godt å si hva som kan gjøres da. Fant dette på nettet. Mulig det kan hjelpe deg. Du har sikkert prøvd disse tipsene selv også. Eneste jeg kan si er at det blir mest sannsynlig bedre om noen uker, når livmoren flytter seg litt oppover. Kanskje du har en foroverlent livmor som presser ekstra på blæren nå 🤔 Anonymkode: ea7e6...b15
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #17 Skrevet 24. oktober 2022 Du må prøve å holde deg hvis du har fått overaktiv blæra, og ikke gå på toalettet for å presse hele tiden. Det gjør ting verre. Det blir bedre hvis du klarer holde deg først et kvarter, en halvtime, en time osv. Det er ubehagelig, men det blir bedre når blæren fyller seg litt stort sett. Anonymkode: c10e9...a33
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #18 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du må prøve å holde deg hvis du har fått overaktiv blæra, og ikke gå på toalettet for å presse hele tiden. Det gjør ting verre. Det blir bedre hvis du klarer holde deg først et kvarter, en halvtime, en time osv. Det er ubehagelig, men det blir bedre når blæren fyller seg litt stort sett. Anonymkode: c10e9...a33 Men jeg har testet dette i 2 døgn. Holdt meg opptil 7 timer, om natten. Og gått på do hver 4 time ca på dagtid. Anonymkode: bcca5...6fa
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #19 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men jeg har testet dette i 2 døgn. Holdt meg opptil 7 timer, om natten. Og gått på do hver 4 time ca på dagtid. Anonymkode: bcca5...6fa Det kan ta mange dager og uker To døgn er ingenting for nerver som skyter fra blæra til hjernen at de må tømmes umiddelbart. Har du tatt smertestillende? Varmeflaske? Sitte over varmt vann? Anonymkode: c10e9...a33
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #20 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det kan ta mange dager og uker To døgn er ingenting for nerver som skyter fra blæra til hjernen at de må tømmes umiddelbart. Har du tatt smertestillende? Varmeflaske? Sitte over varmt vann? Anonymkode: c10e9...a33 Har varmeflaske om natten. Har ikke sittet over varmt vann. Kan det hjelpe? Og smertestillende skal man vel egentlig ikke bruke som gravid? Er det paracet du tenker på? Anonymkode: bcca5...6fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå