Gå til innhold

Gruer meg litt til å feire bursdag med familien og ny kjæreste pga nevø med autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg skal feire bursdagen min i helg, da blir jeg 24 år :) og tenkte og feire med familien og min kjæreste som jeg har vært sammen med i 6 måneder.

Tingen er at jeg gruer meg litt.. pga nevøen min.. min niese på 3 år er heilt grei lita :) uansett min nevø er 6 år og har som jeg vil si mild autisme, han kan være veldig grei og kjekk og snakke med! Men han kan også fort bli litt for mye synes jeg.. når søsteren min har besøk og selskap, så blir han helt i 100% snakker og slutter aldri, hopper på fleste folk.. går helt opp i ansiktet på folk.  Spredler og sprudler på folk.. jeg gruer meg en del da kjæresten min skal være med.. han er ikke så vandt med barn. For han er det nokk stas med nye folk og se hva han kommer unna med men jeg vil jo ikke at kjæresten min skal bli og føle seg ukomfortabel😅

Da søsteren min ikke er alltid så flink til å regulere han..

Anonymkode: 63393...013

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dersom kjæresten din ikke tåler nevøen din, som har en diagnose han absolutt ikke kan noe for, så kan han jo bare bli hjemme. Dette er en utmerket test på om han er verdt å satse på. Og at søsteren din ikke kan regulere sitt barn? Har du i det hele tatt tatt deg bryet å høre med henne hvordan hun har det? Har du lest deg opp litt og forhørt deg om hvordan diagnosen påvirker din nevø og familien rundt deg? Du blir 24, skriver du, da er du voksen nok til å utvide perspektivene lengre enn til deg selv. Sett heller pris at søsteren din har overskudd og bry til å feire din 24-års dag, når hun sikkert har mer enn nok. Og at hun faktisk bryr seg om deg nok til å ville det, til tross for den manglende empatien du, som det fremstår her, ser ut til å ha. 

Anonymkode: 4e964...adb

På min dag synes jeg at jeg skal få lovt.. vil ikke utestenge kjæresten heller

Og nei det er ikke lett for meg heller. 

• Liker 2
Skrevet

Din dag som 24...herregud.. 

Kanskje kjæresten din kan vise hvordan voksne mennesker kan håndtere dette. Håper det, for din skyld. 

Anonymkode: 903c3...6d3

• Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

En person i tjueårene som ikke takler å omgås en seksåring med en diagnose i en kort stund, som et selskap jo er, er ikke noe å samle på. Det samme gjelder om han endrer totalt oppfatning av deg og familien din ved å gjøre det - ingenting å samle på. 

• Liker 24
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dersom kjæresten din ikke tåler nevøen din, som har en diagnose han absolutt ikke kan noe for, så kan han jo bare bli hjemme. Dette er en utmerket test på om han er verdt å satse på. Og at søsteren din ikke kan regulere sitt barn? Har du i det hele tatt tatt deg bryet å høre med henne hvordan hun har det? Har du lest deg opp litt og forhørt deg om hvordan diagnosen påvirker din nevø og familien rundt deg? Du blir 24, skriver du, da er du voksen nok til å utvide perspektivene lengre enn til deg selv. Sett heller pris at søsteren din har overskudd og bry til å feire din 24-års dag, når hun sikkert har mer enn nok. Og at hun faktisk bryr seg om deg nok til å ville det, til tross for den manglende empatien du, som det fremstår her, ser ut til å ha. 

Anonymkode: 4e964...adb

Jøss. Det var en sterk reaksjon. Kan jo være en rar situasjon å havne i som nye kjæreste. Ts skriver jo ikke noe om at hun er redd for at kjæresten ikke tåler at det er et barn med autisme der. 

Tror mange, som ts, hadde vært stresset for å introdusere kjæreste til familien. Og da er man bekymret over alle særegenheter i egen familie. Jeg tipper han kommer til å føle seg utilpass, men kommer til å gjøre sitt beste. Hadde jeg vært deg ts hadde jeg i ettertid sagt fra til kjæresten qt jeg anerkjenner at det kan ha vært en litt rar setting for han og på en low-key måte gitt ros. Har mer tro på å spille folk gode.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Du forteller kjæresten din at du har en nevø som er autist. 
Du er tross alt 24 år, og da bør en kunne forvente av deg at du ikke skjemmes av den stakkars gutten som bare blir og glad for å være sammen med andre i bursdagsselskap. 
Takler ikke kjæresten det så er han ingenting å samle på. 

Anonymkode: 94dfa...4ba

• Liker 27
  • Nyttig 3
Skrevet

Men i alle dager, for et ikke-problem.

Fortell kjæresten din om at gutten har en diagnose og derfor kan oppføre seg litt annerledes enn andre. Det lå da være plass for slikt.

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet

Sånn helt ærlig virker det som om DU har et problem TS som du bør snakke med kjæresten din om, for alt du vet har han overhode ingen problemer med at barn er barn. og denne diagnosen du stiller på nevøen din ut fra din oppfatning sier meg at du kanskje ikke trakk vinnerloddet som tante? 

Anonymkode: f0f2c...2f1

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Så lenge du snakker med kjæresten din på forhånd og forbereder ham på hvordan nevøen din kan oppføre seg (og HVORFOR!) så tipper jeg dette går fint. 

Anonymkode: 5614f...130

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hei!

jeg skal feire bursdagen min i helg, da blir jeg 24 år :) og tenkte og feire med familien og min kjæreste som jeg har vært sammen med i 6 måneder.

Tingen er at jeg gruer meg litt.. pga nevøen min.. min niese på 3 år er heilt grei lita :) uansett min nevø er 6 år og har som jeg vil si mild autisme, han kan være veldig grei og kjekk og snakke med! Men han kan også fort bli litt for mye synes jeg.. når søsteren min har besøk og selskap, så blir han helt i 100% snakker og slutter aldri, hopper på fleste folk.. går helt opp i ansiktet på folk.  Spredler og sprudler på folk.. jeg gruer meg en del da kjæresten min skal være med.. han er ikke så vandt med barn. For han er det nokk stas med nye folk og se hva han kommer unna med men jeg vil jo ikke at kjæresten min skal bli og føle seg ukomfortabel😅

Da søsteren min ikke er alltid så flink til å regulere han..

så dette er ikke en diagnose barnet har men en oppfatning du har? 

Da tror jeg dette problemet ligger hos deg eller? 

• Liker 11
Skrevet

Sikker på at du blir 24 og ikke 16? 

Anonymkode: 5566d...807

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Spredler og sprudler på folk..

Hva faen skal det liksom bety?

Anonymkode: 64409...ec9

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Ts her.

Men så sære folk er her inne.. 

jeg synes også det er vanskelig.. da dette er nytt for meg.. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ts her.

Ikke la det gå inn på deg. 
Men snakk åpent med kjæresten din om dette med nevøen din på forhånd. Da er han forberedt på hvordan det kan bli. 

Anonymkode: 5614f...130

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts her.

Du forbereder kjæresten din på at nevøen din har autisme, og derfor kan oppføre seg litt «rart». Det går nok helt fint! De fleste synes det nok er mer eller mindre utfordrende å i introdusere en kjæreste til familien - familier er mye rart og du velger ikke familien din. Det er helt normalt. Men at du snakker ned en liten gutt med en diagnose på den måten er det som får deg til å virke både umoden og lite omtenksom. Husk at du sikkert også har noen trekk søsteren din synes er litt pinlige:) 

Anonymkode: ec584...084

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Kansje din kjæreste vil være flink med barnet? Dere er jo begge voksne nå og vet at barn kan bråke litt. 

Skrevet

Skjønner deg godt ts. Ikke alle veit hvordan man skal håndtere en vilter unge, diagnose eller ei. 

Anonymkode: 001f0...1c3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ts her.

Men da kan jeg betrygge deg om at du er heldig som har en spesiell nevø som vil lære deg at alle er ikke  like , og en får en større forståelse og aksept for andres ulikheter. 
En viktig kunnskap .. 

Anonymkode: 94dfa...4ba

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Du skriver «har som jeg vil si, mild autisme»..hva betyr det? Er det du som har diagnotisert han, eller er han diagnostisert?

• Liker 11
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...