Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/norge/har-okt-aksjeskatten-med-20-prosent_-_-rammer-smasparerne-hardere-enn-rikingene-1.16144543

Igjen er det vanlige folks tur til å bli flådd! Hvor mange ganger skal man måtte skatte av de samme pengene???

Vi har hele tiden fått høre at vi alle må spare til pensjon i aksjefond.  Og nå dette!! 

for en katastrofe av en regjering! 

Anonymkode: 3cd66...885

• Liker 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis poenget med dette var å ramme de "rike" så feiler det jo totalt... :sprettoy:.

Jaja... Jeg tar uansett ikke ut en krone i gevinst før Høyre er tilbake i regjering.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er å ta fra de med dårlig pensjonsordning og gi til de med god pensjonsordning... Folk i offentlig sektor feks får gullpensjon som de ikke trenger å skatte av, mens de som må spare selv må skatte i bøttevis.

Anonymkode: 289ef...40c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

https://www.nrk.no/norge/har-okt-aksjeskatten-med-20-prosent_-_-rammer-smasparerne-hardere-enn-rikingene-1.16144543

Igjen er det vanlige folks tur til å bli flådd! Hvor mange ganger skal man måtte skatte av de samme pengene???

Vi har hele tiden fått høre at vi alle må spare til pensjon i aksjefond.  Og nå dette!! 

Katastrofen er at de nesten blindt velger å søke støtte hos SV. SV, som tror at penger vokser på trær i rike hager, og at alle andre kun har gråstein i sine hager. Ergo - i SV sitt verdensbilde - så vil dette kun ramme de med trær i hagen.

At vanlige folk også har små trær i hagen, det har de ikke helt fått med seg. Og at det ikke vokser penger på trær, det har de ihvertfall ikke fått med seg. Trær har røtter, og de trenger næring (les: kapital) for å vokse. Den næringen struper SV så godt de bare kan. Så får vi se da, hvem de mener har feil når både små og store trær dør. Da skylder de vel på ny på de rike, som i deres verdensbilde selvsagt tilpasser seg og reiser til utlandet med formuene sine.

Insider tips: AP og SP vinner ikke valget i valget i 2025.

Anonymkode: 6b4cb...aab

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Støre og Vedum fremstår rett og slett som inkompetente. Det er helt utrolig.

Anonymkode: 0175a...612

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Katastrofe alt denne kommunistregjeringen foretar seg. Dette gjør jo at også næringslivet også får dyrere finansiering. Hvor enorm skal Staten egentlig bli til slutt? Er det noen som IKKE kan forvalte penger så er det politikere, likevel må vi sitte maktesløse og se på at de tar inn så mye de selv vil. Vi fjerner oss stadig lenger vekk fra noe som ligner et demokrati.

Anonymkode: 0aeac...170

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Insider tips: AP og SP vinner ikke valget i valget i 2025.

Ikke føl deg for sikker. Fordi, i 2024, året før valg, vil regjeringen sløse som fulle sjømenn med våre penger. Lønninger vil økes, trygder økes, og de vil si ja til det aller meste. Kun for å få flest mulig stemmer ved valget i 2025. Ap bruker statsbudsjettet til valgkamp, slik er det blitt. De bruker den første regjeringstiden til å plage folk, deretter når det nærmer seg valg, vil de være julenisser og drysse penger over folk. Denne typen styring gir makt, og det er alt som betyr noe for Ap.

Anonymkode: 0aeac...170

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har rett. Det er en skam. Pensjonen fra folketrygden er latterlig lav og mange som jobber i det private har tidsbegrensede pensjonsordninger. Muligheten man har er å spare til pensjon i aksjer og fond. Det er hvermannsen som; alminnelige småsparere som rammes hardest. 

Denne regjeringen burde få skolepengene tilbake for samfunnsøkonomi har de ikke greie på. Jeg skammer meg over å ha stemt på dem. Er absolutt for en stat med gode velferdsordninger og syntes venstresiden har gode saker, men dette blir bare en falitterklæring for alle mann. Tipper hverken vedum eller støre kommer til å få flere stemmer enn de kan telle på fingrene sine ved neste valg.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Dette er å ta fra de med dårlig pensjonsordning og gi til de med god pensjonsordning... Folk i offentlig sektor feks får gullpensjon som de ikke trenger å skatte av, mens de som må spare selv må skatte i bøttevis.

Må jeg ikke betale skatt av pensjonen jeg får som statsansatt? Det høres veldig bra ut, men er litt "usikker" på om du har rett.
Etter levealderjusteringen er nok "gullpensjonen" blir mer "stålpensjon", spesielt for folk født etter 1963. Pensjonen blir samordnet med folketrygden. Personlig får jeg ikke pensjon fra pensjonskassen om jeg går av som 67 åring. Jeg får en del om jeg venter til jeg blir 70 år. Dette til tross for full opptjening og at JEG har betalt 2% av lønnen min siden jeg startet å jobbe for 35 år siden. Kjempepensjon.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva de faktisk vil. Hvis man sparer, blir man straffet med skatt. Hvis man ikke sparer, har man ikke råd til de crazy strømregningene. Hvis man ikke sparer til  pensjon har man jo ikke noe å leve av som gammel. 

Så hva skal man gjøre? Spare, og tape? Bruke? Var ikke poenget å få ned forbruket? 

Det virker som om målet til den røde siden virkelig er at alle skal ha det samme, og alle skal ha det litt kjipt… 

Anonymkode: 5d3f7...cc2

• Liker 6
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

De har jo senktet maksbeløpet for IPS fra 40.000 til 15.000 også.

Anonymkode: 1b7ce...6c5

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis politikerne hadde hatt minimumsordning med 2% pensjonssparing av en årslønn på 500k, så hadde de aldri tenkt tanken på å hverken barbere IPS eller denne fantastiske idiotiske endringen her.

Massevis av folk flest er avhengig av å spare til egen pensjon. Det skulle politikerne vært også tydeligvis.

Anonymkode: ba655...69c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Portia Catonis skrev (7 timer siden):

Hvis poenget med dette var å ramme de "rike" så feiler det jo totalt... :sprettoy:.

Jaja... Jeg tar uansett ikke ut en krone i gevinst før Høyre er tilbake i regjering.

… var det ikke Høyre-regjeringen som økte nettopp denne skattesatsen forrige gang? 
Jeg eier forøvrig aksjer og fond selv, men jeg synes ikke det minste synd på hverken meg selv eller andre som må betale mer skatt nå. Vi som eier fond og aksjer er blant dem som har mest. Og skattesystemet er rigget for de rike, det så jeg jo veldig godt da jeg kjøpte mine første fond selv. Verdsettelsesrabatt, ASK… Nei, det er ikke synd på oss. 
Merkelig hvor mange som hamrer løs på regjeringen for ting regjeringen ikke har kunnet påvirke, som økonomiske følger av Ukraina-krigen, covid med mer. Ren kunnskapsløshet som ofte bunner i Ap-hat. 

Anonymkode: 39118...503

Skrevet

Forøvrig, når det gjelder «20% økning» er det verdt å minne om forskjellen mellom absolutte og relative forskjeller. 

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

… var det ikke Høyre-regjeringen som økte nettopp denne skattesatsen forrige gang? 
Jeg eier forøvrig aksjer og fond selv, men jeg synes ikke det minste synd på hverken meg selv eller andre som må betale mer skatt nå. Vi som eier fond og aksjer er blant dem som har mest. Og skattesystemet er rigget for de rike, det så jeg jo veldig godt da jeg kjøpte mine første fond selv. Verdsettelsesrabatt, ASK… Nei, det er ikke synd på oss. 
Merkelig hvor mange som hamrer løs på regjeringen for ting regjeringen ikke har kunnet påvirke, som økonomiske følger av Ukraina-krigen, covid med mer. Ren kunnskapsløshet som ofte bunner i Ap-hat. 

De kan jo øke eiendomsskatten også i samme slengen, da får de jo inn mye mer penger  i statskassa. Folk som eier bolig er jo millionærer, så de er det jo ikke synd på.

Skatten på aksjegevinst går det jo an å unngå, mens de fleste nordmenn eier bolig og blir sikkert glade for å kunne bidra litt ekstra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...