AllahBallah Skrevet 24. oktober 2022 #1 Skrevet 24. oktober 2022 Leser jo / hører om det en sjelden gang i blant. Men, har aldri opplevd det selv steder der vi har bodd. Syntes også 9 av 10 boliger som selges selges med svar «nei» på om det har vært skjeggkre i boligen. (Noen lyver sikkert). Syntes da det er rart når jeg leser i media om eiendomsmeglere og forsikringsselskap som mener at skjeggkre er helt vanlig, og vi må regne med mye mer av det i tiden fremover. At det nærmest normaliseres. Har vært noen artikler om det igjen nå i det siste («snart har over 50% av alle hjem skjeggkre», uttalt av forsikringsbransjen). Leste nøyaktig det samme for 4-5 år siden. Jeg blir nesten konspiratorisk. Er det forsikringsselskap og meglere som forsøker fremstille det mer vanlig enn det faktisk er, for å unngå søksmål og andre ubehageligheter ved salg av bolig med skjeggkre? 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #2 Skrevet 24. oktober 2022 Min bolig er fra 2014. Frem til i sommer trodde jeg at vi ikke hadde skjeggkre. Men så en dag fant jeg frem en plastboks med leker som sto på lagerrommet, og nederst i boksen fant jeg...skjeggkre. En død en, men den tyder på at de finnes i huset selvom de aldri er sett levende her😒 Anonymkode: 1c5b7...74d
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #3 Skrevet 24. oktober 2022 Jeg har aldri opplevd skjeggkre noen plasser jeg har bodd, men foreldrene mine har skjeggkre i sitt hus og vi har det i tillegg på jobben. Er vel bare et tidsspørsmål før jeg drar det med meg hjem. 😅 Anonymkode: b1585...1ee
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #4 Skrevet 24. oktober 2022 Jeg tror nok det er mange som har det uten å være klar over det. Jeg har det hjemme hos meg selv om det ikke ble opplyst om da jeg overtok. Vanskelig å si når det kom i hus, men jeg så det ganske tidlig. Har sett det på jobb også. Foreldrene mine sier de ikke har det, men jeg har sett det hjemme der også. Det kan gå lang tid mellom de gangene jeg ser det hjemme, og det er ofte sent om kvelden. Mange er rett og slett bare ikke så oppmerksomme Anonymkode: 9e01d...baf
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #5 Skrevet 24. oktober 2022 Det er vanlig. Jeg har, men ikke ofte jeg ser dem. Anonymkode: 7c6c4...d80
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #6 Skrevet 24. oktober 2022 Jeg hadde en "invasjon" i leiligheta for noen år siden. Jeg begynte å spraye, fange i limfeller, registrerte i et skjema størrelse og funnsted. I denne prosessen innså jeg at jeg nok hadde observert den yngste utgaven av dem mange ganger tidligere men ikke gjenkjent dem for hva de var. Bare sett et lite insekt, tatt det med papir, og antatt det kom utefra. Jeg fuget godt alle lister langsmed lufteanlegget, og siden det ser jeg bare en og annen som forviller seg frem i lyset. Anonymkode: 7658a...7b5 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #7 Skrevet 24. oktober 2022 Jeg har tenkt nøyaktig det samme som deg TS. Jeg tror heller ikke det er så mange som dem skal ha det til, at dette kun er et forsøk for å normalisere det for å unngå utbetalinger etc. Anonymkode: e1940...0d7 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #8 Skrevet 24. oktober 2022 Det var skjeggkre i barnehagen (3 år siden yngste slutta der), det er også skjeggkre på barneskolen, ungdomsskolen og på vgs der eldste går. Har ikke hatt det hjemme, helt til nå nylig der jeg fant et dødt skjeggkre i vaskemaskina da jeg tok ut klærne. Antar det har lagt i skittentøyskurven og blitt med Hjem enten i gymbagen til eldste eller svømmebagen til yngste. Har ikke sett flere, men man må absolutt være obs på hvor lett man kan få de i hus. Anonymkode: 1711b...53c
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #9 Skrevet 24. oktober 2022 Det er vanlig, men i dag er det jo 0 stress. De har utrolig virkningsfull gift i dag. Det er ikke slik det var for 7-10 år siden, at man trodde man aldri ble kvitt de. Anonymkode: ee5c0...4f4 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #10 Skrevet 25. oktober 2022 Vanlig ja. Har hatt dem i rekkehuset der jeg bodde i 7 år. Det ble aldri mange av dem, så dem innimellom og fikk alltid hunden til å spise dem😂 De gjør ikke noe skade. Solgte nettopp huset og skrev i salgsoppgaven at de finnes i huset. Prøvde heller aldri å bli kvitt med for de plaget oss ikke akkurat. Når vi kjøpte nybygg nettopp fikk vi eget papir vi signerte om at de ikke kunne garantere at det var fritt for sølvkre og skjeggkre. Mange av dem kan komme inn i huset sammen med papp, faktisk. Anonymkode: 25478...d3d
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #11 Skrevet 25. oktober 2022 Jo, det har blitt kjempe vanlig! I alle fall i/utenfor de største byene. Mulig det er mindre enkelte områder, men når det først kommer til skoler og arbeidsplasser, så spres det lett til husholdningene. Tror de fleste rett og slett ikke vet at de har de, lyver, eller ikke bryr seg. At du ikke har (merket) at de har vært i husene du har bodd i, eller kjenner mange som sier de har det, er ikke det samme som at det ikke er vanlig. Problemet øker nå også veldig i omfang, det begynte vel først å komme for en 10-års tid siden. Det var heller ikke veldig vanlig for 5 år siden, derfor mye stress med det, men nå har det absolutt blitt vanlig. Vi har heller ikke hatt skjeggkre i hus før vi flyttet til siste bolig (tror vi), og ved boligjakt så vi noen som opplyste om dette, men jeg tror mange rett og slett lyger, fordi det er så stigma rundt det, og med mindre man har en stor invasjon eller har tilkalt skadedyrfirma, så er det vanskelig å bevise om det er tidligere eier som har dratt det inn, eller at tidligere eier ikke merket det. Anonymkode: c2145...45e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #12 Skrevet 27. oktober 2022 Vi har det, oppdaget det for noen uker siden. Vi har nok sett ett og annet siden vi kjøpte huset, helt uten å vite hva det er. Men nå har vi kontaktet forsikringsselskap, fikk lagt ut gift, og jeg har kjøpt gift fra usa. Har ikke sett noen levende siden det, men kommer over ett og annet dødt et etter gifta ble lagt ut. Ekle dyr, men de er jo helt ufarlige. Hvis vi skal selge, kommer jeg til å oppgi at vi har hatt. Hvor vanlig det er vet jeg ikke, det virker som om folk ikke snakker om sånt. Er skjeggkre tabu, liksom? Vi pussa opp hele huset før vi flytta inn, og giftfyren mente at det garantert kom inn med materialer. Anonymkode: becb1...075
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #13 Skrevet 28. oktober 2022 Jobber i skadedyrsbransjern. I større boligblokker er det definitivt veldig vanlig. I eneboliger er det jo mindre vanlig. Men det tar fort en 3+ år fra de først er kommet i hus, før de observeres. Så mange flere har det, enn de som er klar over det selv. Anonymkode: e9662...0e4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #14 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jobber i skadedyrsbransjern. I større boligblokker er det definitivt veldig vanlig. I eneboliger er det jo mindre vanlig. Men det tar fort en 3+ år fra de først er kommet i hus, før de observeres. Så mange flere har det, enn de som er klar over det selv. Anonymkode: e9662...0e4 Husk også at første skjeggkre i Norge ble observert og identifisert først i 2013. Anonymkode: e9662...0e4 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #15 Skrevet 28. oktober 2022 Tror det er veldig lite av det i eldre eneboliger? Vi åpnet nesten alle veggene ved totalrenovering i fjor, og så ingen tegn til skjeggkre. Har inntrykk av at det er mye vanligere i nye hus og blokker. Jeg hadde aldri kjøpt noe med skjeggkre, synes de er skikkelig ekle. Edderkopper er jeg heller ikke fan av så der fikk vi byttet ventiler og tettet godt i kjelleren så det skulle bli mindre. Anonymkode: 72cfa...c73
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #16 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tror det er veldig lite av det i eldre eneboliger? Vi åpnet nesten alle veggene ved totalrenovering i fjor, og så ingen tegn til skjeggkre. Har inntrykk av at det er mye vanligere i nye hus og blokker. Jeg hadde aldri kjøpt noe med skjeggkre, synes de er skikkelig ekle. Edderkopper er jeg heller ikke fan av så der fikk vi byttet ventiler og tettet godt i kjelleren så det skulle bli mindre. Anonymkode: 72cfa...c73 Edderkopper er jo gull å ha i hus! De spiser jo alle de dyra du virkelig ikke vil ja i huset ditt! Vi har noen store husedderkopper i kjelleren og de lar jeg være der nede, så slipper vi å få andre skadedyr inn. 😊 (Men edderkopper på soverommet hiver jeg ut altså!) Anonymkode: f51ea...529 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå